• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

evki

Audemars
2-Faktor
Definitivt rätt i sak, och hade lätt begärt 25’ för en med eta. Den med manuellt eta jag lade ut innan jul gick inte jättesnabbt fast den kostade 15’. Sedan är det lite svårt att mäta sig med auktioner ink avgifter om man säljer privat. Tror tyvärr att 35’+ kan vara lite svårt här idag men långt ifrån oskäligt. Vad ligger billigaste motsvarande på idag från Cartier?

Håller med att det kanske är smartast att lämna klockan till Bukowskis eller Kaplans till våren och se hur budgivningen går.

En mekanisk Tank LC i samma storlek från Cartiers befintliga kollektionen. Dock är boetten lite annorlunda - den liknar Tank Solo mer än de gamla Tankarna.

70125C34-8053-4ADE-AD54-35B9F1D00409.jpeg
 

Henmell

Cartier
2-Faktor
Hallåj,
Jag har också en Cartier som jag är nyfiken på hur mkt den kan vara värd. Min pappa köpte den till min mamma för säkert 25 år sen men hon använder den aldrig.

Tack på förhand :)

246738B5-313A-423E-8590-BB8E66767BD3.png
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Allvarligt?
Jag vet att Bukowskis är duktiga på att få betalt, men senast de hade en så gick den för 9 200 kr (innan avgifter).
Ja, damsize... Ja, quartz... Ja, Vermeil... :)
Utan box - tror även utan originalband/spänne.
Denna ser väldigt fin ut så jag känner att jag safear när jag säger >5k.

EDIT.
Men @Henmell - Om din mor vill sälja för 2-3k så är jag din man! ;)
 

Henmell

Cartier
2-Faktor
Allvarligt?
Jag vet att Bukowskis är duktiga på att få betalt, men senast de hade en så gick den för 9 200 kr (innan avgifter).
Ja, damsize... Ja, quartz... Ja, Vermeil... :)
Utan box - tror även utan originalband/spänne.
Denna ser väldigt fin ut så jag känner att jag safear när jag säger >5k.

EDIT.
Men @Henmell - Om din mor vill sälja för 2-3k så är jag din man! ;)

Allt orginal, men trodde inte den sjunkit i värde. :D
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Okej, vill du utveckla för att jag ska förstå? :)
Jag tror runt 2-3000 kr är ett rimligt summa att förvänta sig vid försäljning. Det är ett damur vilket sänker efterfrågan, förgylld och kvartsverk. Går du till auktionshus kanske dom får den såld för 3-4,5 tusen men då får du typ 2-3000 kr i handen eller kanske lite mer. Väldigt varierande priser på sista tiden, från tusenlappen upp mot 10000 (folk som förmodligen missuppfattat klockan som guld?).
Ok, kanske något mer än 2-3 därför att trenden är uppåt på herruren.
https://www.pantbanken.se/auktioner...pris_max=&f_Typ=&kontor=&sortering=&length=20

Ett tips är att ta ett svagt polermedel, typ lite lite tandkräm på en trasa så kan du få bort oxidationen på guldet. Då kommer klockan se fin ut.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag tror runt 2-3000 kr är ett rimligt summa att förvänta sig vid försäljning. Det är ett damur vilket sänker efterfrågan, förgylld och kvartsverk. Går du till auktionshus kanske dom får den såld för 3-4,5 tusen men då får du typ 2-3000 kr i handen eller kanske lite mer. Väldigt varierande priser på sista tiden, från tusenlappen upp mot 10000 (folk som förmodligen missuppfattat klockan som guld?).
Ok, kanske något mer än 2-3 därför att trenden är uppåt på herruren.
https://www.pantbanken.se/auktioner/avslutade-auktioner/?fran_form=1&fritext=Cartier silver&pris_min=&pris_max=&f_Typ=&kontor=&sortering=&length=20

Ett tips är att ta ett svagt polermedel, typ lite lite tandkräm på en trasa så kan du få bort oxidationen på guldet. Då kommer klockan se fin ut.

De studsar förvisso lite hit och lite dit, det stämmer, men jag vidhåller att du är för försiktig i din bedömning.
Har själv sålt en sån här (tydligt beskriven som Vermeil - d.v.s. guld på silver) för 7 000 kr.

@Henmell Lämnar du till Bukowskis och den går under 6 000 kr så täcker jag mellanskillnaden upp till detta. Så pass säker är jag. ;)

Däremot skriver jag under på tandkräms-tipset! ;)
 

Henmell

Cartier
2-Faktor
Jag tror runt 2-3000 kr är ett rimligt summa att förvänta sig vid försäljning. Det är ett damur vilket sänker efterfrågan, förgylld och kvartsverk. Går du till auktionshus kanske dom får den såld för 3-4,5 tusen men då får du typ 2-3000 kr i handen eller kanske lite mer. Väldigt varierande priser på sista tiden, från tusenlappen upp mot 10000 (folk som förmodligen missuppfattat klockan som guld?).
Ok, kanske något mer än 2-3 därför att trenden är uppåt på herruren.
https://www.pantbanken.se/auktioner/avslutade-auktioner/?fran_form=1&fritext=Cartier silver&pris_min=&pris_max=&f_Typ=&kontor=&sortering=&length=20

Ett tips är att ta ett svagt polermedel, typ lite lite tandkräm på en trasa så kan du få bort oxidationen på guldet. Då kommer klockan se fin ut.

Okej, tack så mycket för info :)
 

Henmell

Cartier
2-Faktor
De studsar förvisso lite hit och lite dit, det stämmer, men jag vidhåller att du är för försiktig i din bedömning.
Har själv sålt en sån här (tydligt beskriven som Vermeil - d.v.s. guld på silver) för 7 000 kr.

@Henmell Lämnar du till Bukowskis och den går under 6 000 kr så täcker jag mellanskillnaden upp till detta. Så pass säker är jag. ;)

Däremot skriver jag under på tandkräms-tipset! ;)

Haha, låter bra! Tack för info. Då tror jag den stannar i familjen
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Chrono24 är ofta väldigt missvisande när det kommer till äldre omegadress imho. I kombination med att svenska priser ofta ligger lägre på grund av ett relativt stort utbud.

Tror inte de blir sålda till de priserna?
Håller med dig. Priserna på Chrono24 är oftast högt satta, och butik kan ju ta något högre pris än om jag ska sälja som privatperson. Har i och för sig inga planer på att sälja klockan, men vore kul att veta marknadsvärdet :) Tack för din hjälp!
 

ConElPueblo

Panerai

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Är ingen expert på chronographer men det är en sak som skiljer ganska mkt på dom verken, se bild.
84 r.jpg
Jo, Val.84 är ett Val.22 med den extra fjädern(och ett annat kolumnhjul?) och en extra knapp för att hålla kronosekunden. Eller missar jag något i varför du tror verket i Eternan skulle vara ett 84?:)
 

Exxet

Rolex
Jo, Val.84 är ett Val.22 med den extra fjädern(och ett annat kolumnhjul?) och en extra knapp för att hålla kronosekunden. Eller missar jag något i varför du tror verket i Eternan skulle vara ett 84?:)
Nu har jag ju inte sagt att det är ett 84, bara att det påminner väldigt mkt om det, är böjd att hålla med om att det är ett mkt tidigt Valjoux förmodligen innan det blev ett 22, typ övergångsverk, det jag fastnade på var att det är ett pelarhjul med 6 tänder, har också sett på andra forum att det tvistas om liknande, 22 lr 84, verkar som ingen riktigt vet.
 

kuma-kun

Audemars
Grand Seiko GS56 (5645-7010) på icke original läder. Vad säger ni värdemässigt om denna?:)
AD668CA2-7804-491B-80FF-DA78C710AC8C.jpeg

Allt beror ju på skicket vilket är svårt att bedöma med en mindre bra bild men runt 7 tusen svenska plus minus ett par tusingar beroende på säljkanal tycker jag dom kostar.
Då förutsätter jag att boetten är skarp och fin och att medaljongen och orginalkrona finns och är oskadade, om orginalspänne finns är det bra.
 
Senast ändrad:

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Funderar på att släppa två klockor. Tyvärr lite issues som man kanske skulle fått fixat först...
Cyma WWW i vettigt skick, ska vars servad innan jag köpte den för två, tre år sedan. Den har dock börjar tjuvstanna ganska ofta när man bär den.
Technos Skydiver. Även denna i vettigt skick och relativt nyservad. Den har dock utbytt krona som dessutom börjar få dålig gänga.
Vad skulle vettigt pris kunna vara på dessa?

FB233556-78BA-4CAC-8973-CDD29E21EB9F.jpeg


9F3523EC-69DC-4EEE-862D-FF0FBDF41C40.jpeg
 
  • Like
Reactions: PJW

Filipstam

Breitling
image.jpeg

Angelus har ju "nystartat" sedan några få år tillbaka av samma folk som tillverkar Arnold And Son. Nu gör de enbart komplicerade klockor i väldigt små volymer men om de lyckas med märket så lär de där gamla gå upp i pris. Det finns en hel del coola grejer, bland annat med full kalender.

Priserna på ebay är dock sjuka.
Otroligt fin!
 
Topp