• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

F5DB6842-3A3E-4AF8-8FD4-A449C190FE8F.jpeg

En favorit ikväll!
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Kanske inte dricks så mycket vin i värmen, men korkade upp denna ikväll till middagen. Någon som har testat och har en egen input? 🙂
Gott, men jag var inte särskilt imponerad.


699471AF-F930-4FAC-BA39-0E70B9EC32E9.jpeg
Jag är ett fan av Musar. Inte druckit 15 dock.
Genrellt ett otroligt vin för rimliga pengar. 2011 följt av 2013 var otroliga redan "unga". Det har lanserats lite äldre årgångar på tillfälligt sortiment tidigare.

Edit.
Har du typ en halv flaska kvar så kork i, in i kylen och testa imorgon. Annars häll på karaff någon timme eller två och testa igen ikväll.
 

JB_XII

Rolex
Jag är ett fan av Musar. Inte druckit 15 dock.
Genrellt ett otroligt vin för rimliga pengar. 2011 följt av 2013 var otroliga redan "unga". Det har lanserats lite äldre årgångar på tillfälligt sortiment tidigare.

Edit.
Har du typ en halv flaska kvar så kork i, in i kylen och testa imorgon. Annars häll på karaff någon timme eller två och testa igen ikväll.


Luftat det rätt länge innan. Brukar även låta vinet dekanteras en bra stund i glaset. Men kanske en ide att låta det ligga på karaff ännu längre.

Eller så är smaken som baken 🙂

Aja, det var inte dåligt iallafall 😄 Bara nyfiken på andras åsikt.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Kanske inte dricks så mycket vin i värmen, men korkade upp denna ikväll till middagen. Någon som har testat och har en egen input? 🙂
Gott, men jag var inte särskilt imponerad.


699471AF-F930-4FAC-BA39-0E70B9EC32E9.jpeg
En av dem första vinerna jag testade som gav liten en aha upplevelse, tycker det är väldigt mycket vin för pengen och har varit ett fan sedan dess. Har inte testat 15 men har några flaskor av 13 och 14 i kylen, där jag föredrar 13.
 
En av dem första vinerna jag testade som gav liten en aha upplevelse, tycker det är väldigt mycket vin för pengen och har varit ett fan sedan dess. Har inte testat 15 men har några flaskor av 13 och 14 i kylen, där jag föredrar 13.
Fast är det verkligen det längre? Kommer väl hamna på typ 450kr flarran fr.o.m. september. Väldigt hård konkurrens runt 500-lappen.
 
  • Like
Reactions: JDQ

JDQ

Panerai
2-Faktor
Fast är det verkligen det längre? Kommer väl hamna på typ 450kr flarran fr.o.m. september. Väldigt hård konkurrens runt 500-lappen.
Kan väl hålla med delvis. Tänker väl fortfarande att en flaska kostar strax över 300kr. Men har druckit några äldre årgångar som presterat riktigt bra så tycker nog fortfarande priset är helt okej med tanke på potentialen och att många andra viner i samma prisklass också ökat i pris. Men finns självklart prisvärdare områden med mer Bang for the buck men då ska man ju tilltalas av dem också.
 

zeke_varg

Omega
Nån som har tips på var jag kan tänkas hitta lämpliga grejer för att bygga vinkällare? Min plan är att använda gamla tegelstenar från huset och kanske använda mig av stänger enligt nedan att sätta mellan stenarna. Frågan är om jag ska tänka annorlunda eller var jag kan tänkas hitta stänger? Köpa från första bästa och plocka delarna bara?

Utrymmet är b120xd120xh215.

Jag har inte tänkt att sätta samma överallt, lite öl, magnumflaskor och skumpa som ska in också. Borde kunna få in 150 vin utan problem och har plats över till de andra stående/liggande av annan sort.

76406259-840C-4C74-94C7-185AB897E285.png
 

riotvan

Cartier
Nån som har tips på var jag kan tänkas hitta lämpliga grejer för att bygga vinkällare? Min plan är att använda gamla tegelstenar från huset och kanske använda mig av stänger enligt nedan att sätta mellan stenarna. Frågan är om jag ska tänka annorlunda eller var jag kan tänkas hitta stänger? Köpa från första bästa och plocka delarna bara?

Utrymmet är b120xd120xh215.

Jag har inte tänkt att sätta samma överallt, lite öl, magnumflaskor och skumpa som ska in också. Borde kunna få in 150 vin utan problem och har plats över till de andra stående/liggande av annan sort.

76406259-840C-4C74-94C7-185AB897E285.png
Beroende på om du köper mycket lösa flaskor eller lådor så hade jag övervägt att använda vanliga hyllplan och ställt dem på tegelstenarna. Funkar ju med vilken typ av skiva som helst. Det kan vara skönt att ha lite yta för vinlådor av trä/kartong :) . Sedan kan du ju placera in vanliga vinställ (typ ett sådan som på bilden) på hyllplanen om du vill ha plats för dina lösa flaskor. Kanske inte alls vad du är ute efter, men av egen erfarenhet så fylls ofta hyllplanen upp snabbare än facken i vinställen hemma i källaren.

1661776428003.png
 
Topp