• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Din handled vs. din klockas storlek

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
44mm på 19cm handled
IMG_20180902_121833.jpg


41mm på 19cm handled
IMG_20180903_133950_092.jpg
 
IMG_20180902_070007_229.jpg

~18,5cm - 44mm.
Bär allt där inte lugs sticker utanför. Tycker inte diametern är viktigast, allt beror på hur klockan är byggd. Tex l2l, bandbredd osv. :)
 

lofgreno

Audemars
Tillägg. Oris Propilot 41mm på 17.5cm handled. Det roliga är att jag börjar tycka det känns liite stort och är lite sugen på nåt runt 39 mm. Tyckte den var perfekt när jag köpte. Sen testa man en Rolex GMT II.
20180905_092046.jpg
Sen är ju iofs tavlan väldigt stor på denna i och med att det är en pilot. Kul det här med klockor, att man svänger så mkt i sina tankar.
 

DonSlatten

Breitling
Tillägg. Oris Propilot 41mm på 17.5cm handled. Det roliga är att jag börjar tycka det känns liite stort och är lite sugen på nåt runt 39 mm. Tyckte den var perfekt när jag köpte. Sen testa man en Rolex GMT II.
20180905_092046.jpg
Sen är ju iofs tavlan väldigt stor på denna i och med att det är en pilot. Kul det här med klockor, att man svänger så mkt i sina tankar.
Kul, och ibland dyrt ;)
 

jhes

Omega
Har 16,5 runt handleden och använder klockor mellan 34-42mm.dom mindre är dressare som även är tunnare, sport, dykare på dom större. Rent generellt föredrar jag att en klocka är något förliten över något förstor! Och viktigast av allt, luggarna får absolut inte stå ut utanför handleden :)
 
Senast ändrad:

Träff

Rolex
Friends Of KS
Har 19,3 cm runt handlederna men gillar lite mindre klockor så har satt mitt egna max på en klocka till 42mm men föredrar om den inte är större än 40mm.
Men jag har inte alltid gillat små klockor då jag sporta en G-shock steel under en längre tid förr några år sen och där kan vi snacka stor klocka.
Här har jag på mig en Omega på 35mm.
20180901_144552.jpg
 
Senast ändrad:
Tillägg. Oris Propilot 41mm på 17.5cm handled. Det roliga är att jag börjar tycka det känns liite stort och är lite sugen på nåt runt 39 mm. Tyckte den var perfekt när jag köpte. Sen testa man en Rolex GMT II.
20180905_092046.jpg
Sen är ju iofs tavlan väldigt stor på denna i och med att det är en pilot. Kul det här med klockor, att man svänger så mkt i sina tankar.

Fastnar mer och mer på 38-39mm. Tycker det är optimala storleken på en klocka på en vuxen man oavsett handledsstorlek.

Har själv 7,75 tum

41 och uppåt ser vulgärt ut. "Hey, titta jag har köpt en klocka". Så billigt tankesätt.
 

lofgreno

Audemars
Fastnar mer och mer på 38-39mm. Tycker det är optimala storleken på en klocka på en vuxen man oavsett handledsstorlek.

Har själv 7,75 tum

41 och uppåt ser vulgärt ut. "Hey, titta jag har köpt en klocka". Så billigt tankesätt.
Hehe, asså 41 funkar, men känner ofta att jag bör ligga på ~39 mm. Men men, sen har man ju större än 41 mm också som dykare och G-Shock... :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Har 19,3 cm runt handlederna men gillar lite mindre klockor så har satt mitt egna max på en klocka till 42mm men föredrar om den inte är större än 40mm.
Men jag har inte alltid gillat små klockor då jag sporta en G-shock steel under en längre tid förr några år sen och där kan vi snack stor klocka.
Här har jag på mig en Omega på 35mm.
20180901_144552.jpg
+1
Dessutom grymt snygg klocka!
 

Spenniz

Omega
Lite Off topic, men va inne i en klockbutik rätt nyligen, Stjärnurmakarna om jag kommer ihåg rätt. Tittade runt bland det olika montrarna. Mest modeklockor men en del finare märken också och reagerade på hur stora alla klockor va. Majoriteten av det som visades upp va över 40mm. Det kanske är jag som har en skev bild, men för mig är allt över 40mm en stor klocka.
Visst 44mm kan se bra ut på någon som har 20cm + handleder men av den här tråden att döma verkar det som att snittet ligger på 16-17.5cm

Är det bara vi klocknördar som gillar det mindre formatet?
Trodde trenden med väggur på armen va över? ;)
 

Husse

Patek
Lite Off topic, men va inne i en klockbutik rätt nyligen, Stjärnurmakarna om jag kommer ihåg rätt. Tittade runt bland det olika montrarna. Mest modeklockor men en del finare märken också och reagerade på hur stora alla klockor va. Majoriteten av det som visades upp va över 40mm. Det kanske är jag som har en skev bild, men för mig är allt över 40mm en stor klocka.
Visst 44mm kan se bra ut på någon som har 20cm + handleder men av den här tråden att döma verkar det som att snittet ligger på 16-17.5cm

Är det bara vi klocknördar som gillar det mindre formatet?
Trodde trenden med väggur på armen va över? ;)
Kolla in vad tjejerna har på handleden, hemmagjorda väggklockor med pizzatallrik som tavla! :confused:
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Lite Off topic, men va inne i en klockbutik rätt nyligen, Stjärnurmakarna om jag kommer ihåg rätt. Tittade runt bland det olika montrarna. Mest modeklockor men en del finare märken också och reagerade på hur stora alla klockor va. Majoriteten av det som visades upp va över 40mm. Det kanske är jag som har en skev bild, men för mig är allt över 40mm en stor klocka.
Visst 44mm kan se bra ut på någon som har 20cm + handleder men av den här tråden att döma verkar det som att snittet ligger på 16-17.5cm

Är det bara vi klocknördar som gillar det mindre formatet?
Trodde trenden med väggur på armen va över? ;)
Väggur är vad som är inne just nu värkar det som. Känns som det blir vanligare även bland klocknördar, då man ser större och större även här på ks.
 
Senast ändrad:

gronvit

Panerai
2-Faktor
Jag har 19,5-20cm handled och kör 38-42mm. Sweetspot är 40mm. Sedan beror det ju på vinkeln på luggar, längd mm. Vem som bär den, stil på klockan, tillfälle osv. Jag tycker det är lika fult med en för liten som med en för stor klocka.

Men om jag bara fick välja klockor i en storlek skulle det bli 40, finns mycket bra som är 40!
 
Jag har ca 17.5cm och jag bär ogärna över 40mm. Finns några undantag som speedmaster och seamaster planet ocean 42mm, men de är inte många. Rent generellt kan jag väl tycka att juh renare/cleanare tavla, desto mindre diameter. Daydate/datejust föredras i den klassiska storleken 36mm före sina gymmande kusiner. :)

Mvh
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Jaa trenden kanske har vänt men tycker den fortfarande talar för alldeles för stora klockor. Personligen står jag bakom ännu mindre klockor.
 

Pentann

Cartier
2-Faktor
Mäter 18cm runt handlederna och bär 44mm Panerai. Som många andra nämnt så är 40mm klockor även en sweetspot för mig.
E8869675-D245-4541-9BFD-8EDA2AC8A5D0.jpeg
 

PNM

Panerai
Beror som andra nämnt på vilken typ av klocka (tycker 38-39 är perfekt för dressare men dykare kräver 40+) samt form (höjd på klocka, lugglängd/form, osv), men också på formen på handleden. Egentligen är längden på handledens ovansida mer intressant än omkretsen.
 

Makkann

Omega
Har lite av tennisfenomenet på mina handleder där min vänstra mäter ca 15.5 och min högra 16.5 däremot ser jag ingen skillnad på ovansidan. Så slutsatsen är att omkretsen kanske inte är det bästa sättet att mäta, utan det vore mer korrekt att ta längden på ovansidan av handleden och avgöra därefter. Eftersom det inte är länkstorleken som ska mätas utan storleken på klockan i förhållande till ovansidan av handleden.
 
Topp