• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Din handled vs. din klockas storlek

Psykel

Patek
Är denna tråden död?
Sitter själv i valet och kvalet om jag ska införskaffa mig en Christopher ward C65 Sandhurst Series 2. Den är på 38x43,5mm.
Problemet är att jag sitter på 20-21cm handled.
Här får ni 2 exempelbilder:
Nr1 är Sinn UX GSG9 på 44x50.5mm
Nr2 är San Martin Homage på 36x45mm

Jättesvårt när man måste beställa online känner jag
36mm sitter ju perfekt på dig, så tror knappast att det blir nåt problem med 38.
 

Fadäsen

Cartier
Har ofta problem med att folk slarvat bort länkar till sina klockor då har 19,5cm och gillar bäst 42-43mm med 48-53mm l2l. Funderar också ofta på hur många män som verkar ha otroligt klena handleder (inget illa menat) antar att det är fler med tunna än grova bland populationen?. Då ska vi inte prata om Japan där jag handlar via Buyee då är snittet 15-17 cm max 😅 och 9 av 10 saknas extra länkar🤷🏿‍♂️
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har ofta problem med att folk slarvat bort länkar till sina klockor då har 19,5cm och gillar bäst 42-43mm med 48-53mm l2l. Funderar också ofta på hur många män som verkar ha otroligt klena handleder (inget illa menat) antar att det är fler med tunna än grova bland populationen?. Då ska vi inte prata om Japan där jag handlar via Buyee då är snittet 15-17 cm max 😅 och 9 av 10 saknas extra länkar🤷🏿‍♂️
Handlare plockar även ofta länkbitar för att kunna sälja löst.
 

AndyLard

Omega
Det är ju på något sätt den perfekta stormen för en klockintresserad. Först det tekniska, det lite ingenjörsmässiga, att mäta och hitta optimala matematiska förhållanden som sedan mynnar ut i det andra, något estetiskt/vackert(tm).

Håller med om att det finns vissa förhållanden som gör vissa ur/bärarkombinationer lättare för ögat än andra. Men personligen så blir det mer intressant när det sticker ut lite. Ett "för litet" ur på en rejäl underarm eller en traditionellt manlig klocka på en kvinnohandled kan vara supersnyggt i mina ögon.

Blir alltid lite extra glad när jag ser någon rejäl IWC eller liten Cartier i olika sammanhang. Att våga sticka ut är ju också något!
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Nja jag tycker nog att klockan bör matcha handleden i någon mån. Jag tycker inte alls det är snyggt när boetten går för mycket utanför handleden och man bör då i mina ögon hitta en mindre modell att bära. Ett par grova underarmar kan dock kompensera upp och göra ett visst boettöverskott acceptabelt.

Mindre ur kan dock vara charmigt oavsett handledsstorlek men för stort är ett problem tycker jag. Jag tycker det har blivit alldeles för mycket trams med att sticka ut på olika sätt. Man sticker ut med blått hår också men det är rätt få som tycker det är snyggt. Kör på så mycket ni vill men när jag blir tillfrågad om min åsikt är jag ärlig med att jag inte tycker det ser fördelaktigt ut.
 
Senast ändrad:

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Jag har en handled som brukar ligga i spannet 15,5-16,5 cm ungefär, lite beroende på hur varm/kallt det är eller vad mitt bmi råkar vara för stunden.

36(?)mm explorer
39mm bb58
44mm luminor
7C0497FF-4873-4349-B345-B03F41FB28A3.jpeg

ACC8D281-4BE9-4F41-82AD-57EEB0637C2E.jpeg

E8D1217B-54E9-4218-AB87-C039211141ED.jpeg


En 34mm op eller Prince oyster skulle nog sitta snyggare på mig men nu är det klockorna ovan jag har och använder, mer för att jag gillar dem än för att jag tror att det är de som ser mest rätt ut på min armstorlek.

Hade gärna velat pröva något åt tankhållet också och längtar ofta tillbaka till dunderklumpen p01, såld, saknad, och skitstor.
3E6FBB2C-302D-409D-A74E-A3026C8F1E53.jpeg
 

dd_mange

Panerai
2-Faktor
19-19,5 handled beroende på väder och vind.
39 mm
IMG_1976.jpeg

42 mm
IMG_1978.jpeg


Hamilton tycker jag demonsterar tydligt hur mycket bandhornen gör för närvaron på handleden.

Kul tråd. Intressant å se, blir sugen på att testa något mindre 🙂
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Man tycker ju det. Det är likadant med Explorer 124270. Den skall vara 36mm men är i själva verket 35.6.
Är väl generellt lite så med rolex storlekar - att klockorna är något mindre än vad som anges. Jag tycker mig ha sett ganska mycket som talar i den riktningen i vart fall.

Och det är säkert inte dumt; en något mindre klocka tenderar att vara mer lättburen men en klocka som är ”liten” räknar i antalet mm på papperet riskerar att skrämma bort ”allt under 43mm är för barn”-gänget som kunder.

Ser för övrigt riktigt trevlig ut den där OP:n 🙂👌
 

Jago

Cartier
2-Faktor
Är väl generellt lite så med rolex storlekar - att klockorna är något mindre än vad som anges. Jag tycker mig ha sett ganska mycket som talar i den riktningen i vart fall.

Och det är säkert inte dumt; en något mindre klocka tenderar att vara mer lättburen men en klocka som är ”liten” räknar i antalet mm på papperet riskerar att skrämma bort ”allt under 43mm är för barn”-gänget som kunder.

Ser för övrigt riktigt trevlig ut den där OP:n 🙂👌
Man tackar!
Håller med om att mindre är mer lätteburet 👍 Nästan så att jag tycker explorern är "stor" då jag burit OPn dagligen. Känns som en vanesak kanske.
Fast enligt dig är det mycket större skillnad på OPn. Är den verkligen så liten? Ser klart större ut.
Ja den är inte så krallig. Dock inte mätt upp den själv utan läste från Reddit. Kan ta och mäta upp den! Här är båda sida vid sida.
IMG_2220.jpeg
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Man tackar!
Håller med om att mindre är mer lätteburet 👍 Nästan så att jag tycker explorern är "stor" då jag burit OPn dagligen. Känns som en vanesak kanske.

Ja den är inte så krallig. Dock inte mätt upp den själv utan läste från Reddit. Kan ta och mäta upp den! Här är båda sida vid sida.
IMG_2220.jpeg

Två otroligt fina ur med en väldigt clean look. Definitivt kandidater till framtida inköp.
 
Topp