• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykare 40mm och under

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast det där är väl mrpsa boetten? I så fall är den ju 42mm (44,7 inkl kronskydd)?
IMG_20170612_202639.jpg
Är väl inte så jävla noga? :D
Tyyyyyp 40mm.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tycker boetten är fantastisk, blev kär så fort den hamnade på handleden, så det är ett fantastiskt bra tips! Det kommer en uppgraderad version i min brevlåda imorgon. :)
Håller med älskar boetten! vad blir det för kul? Heuer, sinn eller en mögligare cwc? :)

Edit: den är ju rätt kort så håller med om att den inte bärs så stort, speciellt inte på ett följsamt nato.
 

JB_XII

Rolex
Som jag förstått det verkar SKX vara väldigt hyllad klocka, "Bang for your buck". Rekommenderas från alla håll. Men är fortfarande lite tveksam, känns väldigt vanlig. Vad ligger nästa steg på prismässigt? För att få en märkbart bättre och roligare design.

SKX bärs mindre än vad 42mm kan tyckas.
Har en SKX009 på strapcode jubilee.
Jag har själv 18-18.5 handleder och den sitter fint.

Nästa steg är svårt, tror smaken kommer höja priset eftersom urvalet ökar. Men rent kvalitetsmässigt är det svårt att motivera.
Personligen så skulle jag säga Certina DS Action, har en sån med och kan tycka att den är lite vassare, men mer prisvärd? Njae :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
ok. några som är bättre än andra eller är det hugget som stucket? skulle vara smutt med 100m WR...
Forum02.jpg

Samma boett borde ju ge samma specs. ;)
Är knappast expert på dessa men tror de i princip alltid har samma ETA-verk och är märkta med 200m eller 300m. Det finns även automatiska.

Kolla här:
https://klocksnack.se/threads/rodania-vintagedykare-med-heuer-monnin-boett.69708/
https://klocksnack.se/threads/cwc-dykare-tritium-och-kvarts-4500kr.74716/

Finns lite småvarianter på boetter, några har exempelvis fasta bandstift och andra inte.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Forum02.jpg

Samma boett borde ju ge samma specs. ;)
Är knappast expert på dessa men tror de i princip alltid har samma ETA-verk och är märkta med 200m eller 300m. Det finns även automatiska.

Kolla här:
https://klocksnack.se/threads/rodania-vintagedykare-med-heuer-monnin-boett.69708/
https://klocksnack.se/threads/cwc-dykare-tritium-och-kvarts-4500kr.74716/

Finns lite småvarianter på boetter, några har exempelvis fasta bandstift och andra inte.
verkar vara en djungel. vill ha nåt billigt (1000-2000 kr) i den stilen med minst 100 wr och quartz-urverk. helst ny. jaja. får ta och umgås med google en sväng.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Letat runt och börjar inse att dem jag gillar ligger runt 42mm. Sitter inne med en handled på 17.5-18cm. Vad tror ni, blir det för stort? Bifogar en bild på min handled med en Sarb033 på 38mm

Det är framförallt Glycine combat sub jag sneglar åt
Jag har 18cm handleder. Känner att ~40 till ~44 funkar bra. Det beror på modellen. Mindre funkar säkert. Över 44 blir det för mycket för mig.

Se bilder för referens.
Seikon på orange Nato är 42, den vita är 47,5mm, casion runt 30mm, komandirskien runt 40mm och den blå samuraien 43ish
IMG_0105.JPG IMG_0106.JPG IMG_0107.JPG IMG_0108.JPG IMG_0516.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
verkar vara en djungel. vill ha nåt billigt (1000-2000 kr) i den stilen med minst 100 wr och quartz-urverk. helst ny. jaja. får ta och umgås med google en sväng.
Du får nog räkna med minst 2 men sedan kan de bli dyrare för roligare ex... sök på mrp.sa, mrpsa eller brevet 503.305

Edit: finns som @yonsson skrev oftast med eta-automat, quartz eller ibland med french ebauche automat.
 
  • Like
Reactions: kmg

_Freddan

Breitling
Tickar av många boxar. Har du någon erfarenhet av den?
Jag har haft min Hydroconquest automatare ett par år nu och är väldigt nöjd med klockan. Har 41mm, smala handleder och upplever den som riktigt smäcker utan att sträcka sig för mycket åt endera håll. Kan varmt rekommendera den! Den går bra, är tålig och i mitt tycke mycket klocka för pengen. Lycka till i ditt letande! :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Letat runt och börjar inse att dem jag gillar ligger runt 42mm. Sitter inne med en handled på 17.5-18cm. Vad tror ni, blir det för stort? Bifogar en bild på min handled med en Sarb033 på 38mm

Det är framförallt Glycine combat sub jag sneglar åt
18cm handled liten?

Mina tändstickor är 16 och jag har en böjelse för dykare. Förstå hur svårt jag har då! :bag: Jag har helt enkelt fått acceptera att många av mina klockor är stora.

Men som någon annan sa. Lug till lug spelar stor roll! Samt en 42mm dykare och en 42mm klocka utan dykarring gör också skillnad. Då tavlan på en ickedykare gör att den upplevs mkt större än den är jämt emot dykare.

Ska se om jag inte kan få till bra jämförelsebilder senare :)
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag regnar tips över dig!
1:
Framtagen av Paul Scurfield, en professionell dykare, som ett svar på önskemål från kollegor om ett billigt men pålitligt och stryktåligt kvartsur. Diver One är den första modellen som togs fram men det finns ett par till, även med automatiska urverk. Namnet syftar på "Diver 1", vilket avser den dykare i en tregrupp som kontrollerar dyket. En mycket trevlig klocka i PVD'at stål som endast mäter 40mm men är mycket rejäl och lättavläst. Tyvärr slutsåld nu men den finns en liknande för strax över 2k som har gula visare. Den är dessutom godkänd för 300m jämfört med 200m för den äldre modellen. Se länk nedan för mera info:

http://scurfawatches.com/
Jag har en som används som trädgårdsbeater:
Scurfa 2017-04-22.jpg

2:
IMG_6136.JPG

42mm men knappast för stor i och med kronan kl 4.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Och hur irriterande det då är att de flesta specs från tillverkare inte anger det måttet:banghead:. Själv försöker jag överleva med 16 cm, går sådär:)
Ja vet! Det är sjukt irriterande då de är klart avgörande på en klocka för oss.

Här kommer två intressanta bilder.
Båda är 42mm.
Men 46mm respektive 50mm L2L.
20170613_194602.jpg 20170613_194707.jpg
Den till höger kommer få lämna pga detta när jag får tummen ur att skriva en annons.

Ska även nämna att klockor ser större ut på bild än verkligheten. Fältaren ser ut att ha luggarna utanför handleden men så är inte fallet.
 

Leafvalley

Cartier
Hej gott folk!

Jag är på jakt efter en dykare. Sitter inne med en ganska liten handled därför kollar jag bara efter 40mm och under. Just nu lutar det åt en Hamilton khaki navy scuba (svart/orange), men den känns inte lika gedigen som jag önskar. Budgeten ligger på 6k. Kom med lite tips.

Är ganska ny i klockvärlden och helt ny på forumet.
Tack för hjälpen!

Tycker du ska kolla på Christopher ward, de har riktigt snygga dykare i 38mm. Hög kvalitetskänsla i de klockorna! Deras nya automatiska spräcker budgeten lite men de har även quartzdykare som är billigare.
Finns med svart bezel, röd bezel, vit tavla, med vintagelume och även dlc-behandlad. Min favorit är nog dock helt enkelt vanlig svart. :)
C60 trident black.jpeg

Bild från deras hemsida och här är även länk till den så du kan kolla fler av deras modeller:
https://www.christopherward.co.uk/watches/dive

+ 1

Såg en på sälj sidan för 4000, bra pris på den så den lär ryka fort...
https://klocksnack.se/threads/chr-ward-c60-trident-pro-zodiac-seawolf-53-compressor.74814/
 
Topp