• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    926

alfgren

Rolex
2-Faktor

Jonvafan

Omega
Det tror jag också. Är ju i princip en brödrost som används så det tar inte många sekunder innan det blir varmt.
Men med det sagt - värmepumpen i min TM3 behöver högst nån minut på sig eller två innan värmen kommer. Tycker det funkar kalas. Stundtals en del osköna ljud från den dock.
Haha ja. Den låter som en 25 år gammal bergvärmepump som liksom smäller igång + en massa konstiga ljud ett bra tag efter att man har kört :)
 
Fysatan i helvete vad mjukvaran på ID-bilarna suger.

Ställde idag bilen vid Södertälje hamn för att ta pendeln in till city. På väg hem ville jag naturligtvis förvärma bilen, tror ni appen fick kontakt med bilen? 🤬
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Fysatan i helvete vad mjukvaran på ID-bilarna suger.

Ställde idag bilen vid Södertälje hamn för att ta pendeln in till city. På väg hem ville jag naturligtvis förvärma bilen, tror ni appen fick kontakt med bilen? 🤬
Det där suger ju, speciellt på riktigt kalla dagar.

Det händer oss emellanåt, både med min BMW och med min frus Lexus. Just i vårt fall tror jag att det uteslutande varit fel i infrastrukturen för onlinetjänsterna, och inte i själva bilarna. Hittills har det alltid funkat att starta värmen med knappen på bilnyckeln, men då måste man så klart vara i omedelbar närhet till bilen.

Sist det hände med min BMW blev det en diskussionstråd på https://www.i4talk.com, och det verkade som störningen påverkade flera länder i Europa, men inte Nordamerika.
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Kia Niro EV har värmepump som standard i Sverige. Något, men inte mycket, dyrare än vad du skrev. Har en sedan ca 2 mnd och är mycket nöjd.
Jag tycker den är för dyr för vad man får, lutar mest åt id3 eller Cupra Born för 4k/månad. Hade hoppats att BYD Dolphin skulle ligga runt 3k men nu verkar de ligga runt 4k, då väljer jag heller ett Europeiskt märke.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Subaru och Cupra inkluderar det i priset, i övrigt kommer jag inte på någon. Däremot finns ofta olika varianter av subventionerade serviceavtal vid nybilsköp.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Säkerligen. Men något sådant hade Tesla aldrig accepterat, och det borde inte VW heller tycker jag!
Nej men tyvärr har VW ingen aning om hur man bygger fungerande appar. Inte Audi heller för den delen, den var bedrövlig. 45 sekunder väntetid vid varje knapptryck och det fungerade bara inte ungefär 1/4 av gångerna. Nuvarande Tesla är liksom en annan nivå uppkopplingsmässigt. Men den har sina andra nersidor också.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Nej men tyvärr har VW ingen aning om hur man bygger fungerande appar. Inte Audi heller för den delen, den var bedrövlig. 45 sekunder väntetid vid varje knapptryck och det fungerade bara inte ungefär 1/4 av gångerna. Nuvarande Tesla är liksom en annan nivå uppkopplingsmässigt. Men den har sina andra nersidor också.
Måste försvara VW:s app lite. De bytte ju för några veckor sedan. De har slutat med "WeConnect". Nu funkar det mkt bättre än tidigare. Att sätta på värmaren till min Golf Alltrack var ett rent helvete tidigare, nu funkar det som det ska och den har inte misslyckats ännu......och det går fort också.....
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Behöver man på riktigt betala för laddkabel i Cupran?
Skärmavbild 2023-11-29 kl. 11.38.26.png
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Behöver man på riktigt betala för laddkabel i Cupran?
Skärmavbild 2023-11-29 kl. 11.38.26.png
Jag har en mormorskabel/svärmorskabel/schukokabel/"kabel för laddning i vanligt vägguttag". För 3 år sen var det typ standard och ingick till de flesta bilar. Men numer så är det inte standard längre vilket är positivt. Jag har aldrig behövt använda min momorskabel och det kommer du inte heller behöva göra.
 

leicaphile

Panerai
Jaha trodde det var standard, ingick båda kablar i min Kia laddhybrid iaf.

Är väl smidigt att kunna ladda i vanligt uttag i nödfall? Såklart på ett säkert sätt.

Det är väl ungefär som att ha med en reservdunk i en bensinare. Är du orolig över det får du väl köpa till en. Har själv kört elbil i tre år och aldrig behövt en dock.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jaha trodde det var standard, ingick båda kablar i min Kia laddhybrid iaf.

Är väl smidigt att kunna ladda i vanligt uttag i nödfall? Såklart på ett säkert sätt.
Det finns i drivor på Blocket att köpa. Du får en ny för typ 1000-1500kr. Dvs välj inte till Cupras, det blir dubbelt så dyrt.

Jag har använt mig ett par gånger om året. Då är man VÄLDIGT glad att man har en. I mitt fall är det när jag besöker föräldrarna vintertid, då behöver jag peta i ungefär 5-10 mil räckvidd via Schukoladdaren för att slippa ladda på hemvägen. Mkt bekvämt.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag har en mormorskabel/svärmorskabel/schukokabel/"kabel för laddning i vanligt vägguttag". För 3 år sen var det typ standard och ingick till de flesta bilar. Men numer så är det inte standard längre vilket är positivt. Jag har aldrig behövt använda min momorskabel och det kommer du inte heller behöva göra.

Det är väl ungefär som att ha med en reservdunk i en bensinare. Är du orolig över det får du väl köpa till en. Har själv kört elbil i tre år och aldrig behövt en dock.

Det finns i drivor på Blocket att köpa. Du får en ny för typ 1000-1500kr. Dvs välj inte till Cupras, det blir dubbelt så dyrt.

Jag har använt mig ett par gånger om året. Då är man VÄLDIGT glad att man har en. I mitt fall är det när jag besöker föräldrarna vintertid, då behöver jag peta i ungefär 5-10 mil räckvidd via Schukoladdaren för att slippa ladda på hemvägen. Mkt bekvämt.
Ja det är klart, men som @alfgren skriver är det väldigt skönt att ha de gånger jag åker till föräldrarna på landet tex och inte har några laddstolpar i närheten.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Ja det är klart, men som @alfgren skriver är det väldigt skönt att ha de gånger jag åker till föräldrarna på landet tex och inte har några laddstolpar i närheten.
Nu vet jag inte hur dina föräldrar på landet bor och hur nybyggd huset och elen där är men kjag skulle vara väldigt försiktig med att använda den kabeln. Speciellt om det är ett äldre hus och ett äldre elsystem. Ska du ladda i vanligt vägguttag bör du i bilen sätta ner laddeffekten och bara ladda så pass mycket att du kan ta dig till närmaste laddstation för att ladda rätt.
Eller så installerar ni en laddbox hos föräldrarna på landet så är ni på den säkra sidan :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nu vet jag inte hur dina föräldrar på landet bor och hur nybyggd huset och elen där är men kjag skulle vara väldigt försiktig med att använda den kabeln. Speciellt om det är ett äldre hus och ett äldre elsystem. Ska du ladda i vanligt vägguttag bör du i bilen sätta ner laddeffekten och bara ladda så pass mycket att du kan ta dig till närmaste laddstation för att ladda rätt.
Eller så installerar ni en laddbox hos föräldrarna på landet så är ni på den säkra sidan :)
Har koll på det där. Brukar ladda 8-10A, inte 16. Varken kablar eller laddare blir särskilt varma ens vid längre laddning. ”Landet” = villa i mindre stad, inte rutten sommarstuga ;)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Nu vet jag inte hur dina föräldrar på landet bor och hur nybyggd huset och elen där är men kjag skulle vara väldigt försiktig med att använda den kabeln. Speciellt om det är ett äldre hus och ett äldre elsystem. Ska du ladda i vanligt vägguttag bör du i bilen sätta ner laddeffekten och bara ladda så pass mycket att du kan ta dig till närmaste laddstation för att ladda rätt.
Eller så installerar ni en laddbox hos föräldrarna på landet så är ni på den säkra sidan :)
Självklart ställer jag ner strömstyrkan så mycket det går och använder ett modernt elsystem, laddat min hybrid med denna kabel väldigt mycket och som @alfgren säger aldrig ens märkt av någon värme så jag känner mig rätt trygg.

Om jag ställer ner min hybrid till lägsta strömstyrka pratar vi samma watt som en ugn och en spis typ, tror det är 1,6kwh
 
Topp