• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    926

Belfort

Omega
OT: Andra länder gör vad de kan för att få Tesla att etablera sina fabriker där. Sveriges arbetares organisationer och samhälle verkar inte värdesätta arbetstillfälle och förstå vad som skapar välfärd.

För övrigt anser jag inget kring strejken hör hemma i denna tråd som handlar om elbilar.
Är inte Tesla Model Y typ Sveriges mest sålda elbil? Är väl väldigt intressant hur denna strejk kan påverka service, andrahandsvärdet samt nybilsförsäljningen?
 

Isodor

Audemars
Som någon sade, maffiafasoner.

Även om jag kan tycka det är vettigt med kollektivavtal där två partner har tydliga ramar och regler , så är det alltid lika äckligt när ett förbund som (ofta) saknar förståelse för kommersiella bolag gör på detta sätt.

Oftast har de aldrig suttit på andra sidan och förstår vad som krävs .. det gör att man blir äcklad. Ska man vara facklig representant borde det vara krav på minst 5 är som entreprenör eller motsvarande så man möts på samma mentala nivå när man sätter sig vid bordet.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Facken är helt ointresserade av arbetstillfällen. Handlar bara om att ha ”rätt” enligt den fackliga skalan.
Ursäkta, men ni verkar inte vara insatta i kollektivavtalens funktion på arbetsmarknaden i Sverige. Facken är blott en del av ett helt system. De andra delarna är arbetsgivarorganisationer, politiken och samhället i stort. Här är två stora nyttor med de svenska kollektivavtalen:

1. Politiker håller sig borta från lönebildning och andra detaljer, som istället kan förhandlas direkt mellan arbetsgivarorganisation och arbetstagarorganisation.
2. Strejker är extremt ovanliga i Sverige.

I andra länder är många avundsjuka på den svenska modellen. Vi ska vara rädda om den. Det vore en mardröm om vi exempelvis fick strejker som i Frankrike. Jag tror heller inte att företag skulle tjäna på den hårdare lagstiftning som måste till för att täcka upp hålen om kollektivavtalen försvinner.
 

Josa

Omega
2-Faktor
Ursäkta, men ni verkar inte vara insatta i kollektivavtalens funktion på arbetsmarknaden i Sverige. Facken är blott en del av ett helt system. De andra delarna är arbetsgivarorganisationer, politiken och samhället i stort. Här är två stora nyttor med de svenska kollektivavtalen:

1. Politiker håller sig borta från lönebildning och andra detaljer, som istället kan förhandlas direkt mellan arbetsgivarorganisation och arbetstagarorganisation.
2. Strejker är extremt ovanliga i Sverige.

I andra länder är många avundsjuka på den svenska modellen. Vi ska vara rädda om den. Det vore en mardröm om vi exempelvis fick strejker som i Frankrike. Jag tror heller inte att företag skulle tjäna på den hårdare lagstiftning som måste till för att täcka upp hålen om kollektivavtalen försvinner.
För mig som okunnig. Vad är det för typiska hål som uppstår? Tänker om villkoren för den anställde redan är bättre just i detta fallet.
Vad är det som tillkommer?
 

Quark

Cartier
2-Faktor
För mig som okunnig. Vad är det för typiska hål som uppstår? Tänker om villkoren för den anställde redan är bättre just i detta fallet.
Vad är det som tillkommer?

Det är naturligtvis inte säkert att en viss arbetsgivare som inte tecknat kollektivavtal ger dåliga villkor, men när så sker finns dåligt skydd i Sverige eftersom vi saknar lagstiftning. Just i fallet Tesla har det rapporterats en del i media om att de betett sig illa.

Utan kollektivavtal kan arbetsgivare strunta i väldigt mycket av det som vi betraktar som anständigt, och som är lagstiftat i andra länder. Bland sådant som är reglerat i kollektivavtal finns:

Löner, minimilöner, löneutbetalning
Arbetstid
Vad som ska betraktas som övertidsarbete, och hur det ska ersättas
Ersättning för arbete på obekväm tid
Semesterersättning
Helglön
Sjuklön
Föräldraledighet
Traktamenten
Reseersättning
Lön vid utbildning
Pension och personalförsäkringar
Trygghet, omställning, anställningsskydd, lön under uppsägningstid
Arbetsmiljö, arbetsgivaren tillhandahåller arbetskläder
 

Josa

Omega
2-Faktor
Det är naturligtvis inte säkert att en viss arbetsgivare som inte tecknat kollektivavtal ger dåliga villkor, men när så sker finns dåligt skydd i Sverige eftersom vi saknar lagstiftning. Just i fallet Tesla har det rapporterats en del i media om att de betett sig illa.

Utan kollektivavtal kan arbetsgivare strunta i väldigt mycket av det som vi betraktar som anständigt, och som är lagstiftat i andra länder. Bland sådant som är reglerat i kollektivavtal finns:

Löner, minimilöner, löneutbetalning
Arbetstid
Vad som ska betraktas som övertidsarbete, och hur det ska ersättas
Ersättning för arbete på obekväm tid
Semesterersättning
Helglön
Sjuklön
Föräldraledighet
Traktamenten
Reseersättning
Lön vid utbildning
Pension och personalförsäkringar
Trygghet, omställning, anställningsskydd, lön under uppsägningstid
Arbetsmiljö, arbetsgivaren tillhandahåller arbetskläder
Tack för tydligt svar. Har tänkt och utgått ifrån att mycket av det där täcks av arbetstidslagen men som du skriver säkert inte allt. Och det kommer ett system på plats som kanske kan hjälpa

Med det sagt så har jag inte mycket till övers generellt för facken, deras roll känns förlegad, och har inte hängt med utvecklingen och hur man jobbar globalt. Mest baserat på egen upplevelse för många år sedan i retail branschen.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Tack för tydligt svar. Har tänkt och utgått ifrån att mycket av det där täcks av arbetstidslagen men som du skriver säkert inte allt. Och det kommer ett system på plats som kanske kan hjälpa

Med det sagt så har jag inte mycket till övers generellt för facken, deras roll känns förlegad, och har inte hängt med utvecklingen och hur man jobbar globalt. Mest baserat på egen upplevelse för många år sedan i retail branschen.
Facket är naturligtvis inte perfekt. Jag har liksom du bevittnat en del icke-konstruktivt beteende. Men ingenting är perfekt. Bristerna hos facket innebär inte att de inte ska existera, eller att kollektivavtalen är dåliga. Som jag skrivit tidigare gillar arbetsgivarorganisationerna modellen med kollektivavtal.

Att säga att arbetstagarorganisationer inte behövs är lite som att säga att arbetsgivarorganisationer inte behövs, och det minns jag inte att någon sagt.
 
Man måste ju kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. Kollektivavtal är bra, men utpressningsmetoderna facken använder för att nå det är rent trams och maffiafasoner. Det krävs transparens från arbetsgivare men facken tillåts spela med helt stängda kort utan att behöva visa hur stort stöd som finns, eller hur stor andel av arbetsstyrkan som är anslutna.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Finns det någon lista på vilka elbilar/utrustningsnivåer som har värmepump?

Och hur mycket skillnad gör det i praktiken på vintern, pratar vi 10% eller 50% högre förbrukning för en bil utan?
Ingen?

Tittar på billigare elbil att privatleasa 3-4000kr/månad, så alltså id3, MG4/5/ZS, Byd atto/dolphin, Cupra born tex
Om handlarna inte skriver ut att de har värmepump ska man räkna med att det inte finns då?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Man måste ju kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. Kollektivavtal är bra, men utpressningsmetoderna facken använder för att nå det är rent trams och maffiafasoner. Det krävs transparens från arbetsgivare men facken tillåts spela med helt stängda kort utan att behöva visa hur stort stöd som finns, eller hur stor andel av arbetsstyrkan som är anslutna.
13 personer strejkar av 390 är skvallret från Teslaanställa. Det....är alltså inget jättestöd direkt.

Ingen?

Tittar på billigare elbil att privatleasa 3-4000kr/månad, så alltså id3, MG4/5/ZS, Byd atto/dolphin, Cupra born tex
Om handlarna inte skriver ut att de har värmepump ska man räkna med att det inte finns då?
Cupra Born och ID3 har det i alla fall. BYD Atto också.

ID3 finns nu som begagnatleasing för 2895kr/mån begränsat antal. Det är ett oerhört starkt erbjudande: https://vwstockholm.se/erbjudanden/id-3-pro-performance-21/
1701095332446.png
 

hejsam

Patek
2-Faktor
13 personer strejkar av 390 är skvallret från Teslaanställa. Det....är alltså inget jättestöd direkt.


Cupra Born och ID3 har det i alla fall. BYD Atto också.

ID3 finns nu som begagnatleasing för 2895kr/mån begränsat antal. Det är ett oerhört starkt erbjudande: https://vwstockholm.se/erbjudanden/id-3-pro-performance-21/
1701095332446.png
Tack, hur mycket skillnad gör värmepumpen? Är det värt att välja bilmodell utifrån att den ska ha värmepump om man bor i Stockholm och kör 95% <5mil sträckor?

Ja <3k för en id3 låter som ett bra pris, dock ingår inte serviceavtal och vet inte om försäkring och andra kostnader är dyrare med en 3år gammal bil istället för en ny som kostar 4k.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack, hur mycket skillnad gör värmepumpen? Är det värt att välja bilmodell utifrån att den ska ha värmepump om man bor i Stockholm och kör 95% <5mil sträckor?
Nej gott och gott. Värmepumpen sänker energiförbruknignen markant men mängden kWh som går åt till uppvärmning är tämligen låg. Värmepump har blivit nåt slags måste i Sverige men det är långt ifrån alla som det har nån märkbar betydelse för. Kör du 10 mil om dagen kommer batteriet räcka gott och väl ändå.

Ja <3k för en id3 låter som ett bra pris, dock ingår inte serviceavtal och vet inte om försäkring och andra kostnader är dyrare med en 3år gammal bil istället för en ny som kostar 4k.
Du behöver helförsäkra istället för halv men det är väl nån hundralapp eller två i skillnad, ID3 är billig att försäkra. Service bör rimligen hamna nånstans runt 300-400kr på sin höjd. Så 600-800kr billigare kanske per månad. Du behöver inte heller serviceavtal så länge du servar när bilen säger till. Det blir bara 1 service om bilen är servad vid leverans (vilket jag hoppas de gjort).

Vinterdäck tillkommer både på ny och beg. Jag hade köpt däck själv, inte leasat.
 
Hade en D5, överlag jättebra bil, men börjar kännas lite gammal (bra för en modell som knappt ändrats på snart 10år). Hade dock problem med lite för många grejer för att vara helt nöjd. Sen anser jag att en hybrid är en dålig elbil och en dålig fossilbil i ett, finns ingen anledning idag.
Hybrid är bra för förmånsvärdet om man inte är redo för hel el...hade inte det varit en faktor så hade det fortsatt körts v8 även i vardagen.
 
Facket är naturligtvis inte perfekt. Jag har liksom du bevittnat en del icke-konstruktivt beteende. Men ingenting är perfekt. Bristerna hos facket innebär inte att de inte ska existera, eller att kollektivavtalen är dåliga. Som jag skrivit tidigare gillar arbetsgivarorganisationerna modellen med kollektivavtal.

Att säga att arbetstagarorganisationer inte behövs är lite som att säga att arbetsgivarorganisationer inte behövs, och det minns jag inte att någon sagt.
Arbetsgivarorganisationerna finns bara (nästan) som motpol till facket....försvinner facket försvinner snart arbetsgivarorganisationerna...
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Ingen?

Tittar på billigare elbil att privatleasa 3-4000kr/månad, så alltså id3, MG4/5/ZS, Byd atto/dolphin, Cupra born tex
Om handlarna inte skriver ut att de har värmepump ska man räkna med att det inte finns då?
Av dessa tveklöst Cupra Born. Snygg och det är otroligt att ID.3 är systern. Undvik kinabilar. Tänker reservdelar o service...samt man vill inte sponsra en diktatorstat.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Arbetsgivarorganisationerna finns bara (nästan) som motpol till facket....försvinner facket försvinner snart arbetsgivarorganisationerna...
Och vad blir bättre då?

- En massa ny lagstiftning som ersättning för kollektivavtal, och som arbetsgivarna har minimalt inflytande över? Sämre, säger många.

- Fler strejker, som i exempelvis Frankrike i värsta fall. Jättedyrt för samhället.

Jag tycker att man missar helheten om man bara fokuserar på det förbannade facket, och de strejker som kan uppstå när företag inte tecknar kollektivavtal.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Dem hade rätt bra deal på en enyaq iv rs för 5000/månad. Var borta innan jag hann höra av mig(eller mer innan jag insåg hur bra deal det var)
 
Senast ändrad:

Burnman

Audemars
2-Faktor
Dem hade rätt bra deal på enyaq iv rs för 5000/månad. Var borta innan jag hann höra av mig(eller mer innan jag insåg hur bra deal det var)
Ja, min kollega hann klippa en sån. Hämtar i övermorgon. Butiken han knep sin på hade 12st till detta pris. Samtliga var borta innan lunch så de gick åt ruskigt fort
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Nej gott och gott. Värmepumpen sänker energiförbruknignen markant men mängden kWh som går åt till uppvärmning är tämligen låg. Värmepump har blivit nåt slags måste i Sverige men det är långt ifrån alla som det har nån märkbar betydelse för. Kör du 10 mil om dagen kommer batteriet räcka gott och väl ändå.


Du behöver helförsäkra istället för halv men det är väl nån hundralapp eller två i skillnad, ID3 är billig att försäkra. Service bör rimligen hamna nånstans runt 300-400kr på sin höjd. Så 600-800kr billigare kanske per månad. Du behöver inte heller serviceavtal så länge du servar när bilen säger till. Det blir bara 1 service om bilen är servad vid leverans (vilket jag hoppas de gjort).

Vinterdäck tillkommer både på ny och beg. Jag hade köpt däck själv, inte leasat.
Tack, jag hade såklart klarat mig utan värmepump också men låter som det är en rätt bra sak att ha i Sverige dels för komforten men också förbrukningen.

Om det bara skiljer 600kr att köra en helt ny id3 som är den nya uppdaterade varianten jämfört med en 3år gammal kanske det inte är någon jättedeal ändå, men jag har inte kört någon av dem och den nya kanske inte är så mycket bättre?
Besiktning måste man väl göra på en 3år gammal bil också, inte så dyrt kanske men ändå en extragrej man slipper.
Av dessa tveklöst Cupra Born. Snygg och det är otroligt att ID.3 är systern. Undvik kinabilar. Tänker reservdelar o service...samt man vill inte sponsra en diktatorstat.
Utöver designen, är det något annat du tycker är bättre på Cupra Born jämfört med nya id3?
 
Och vad blir bättre då?

- En massa ny lagstiftning som ersättning för kollektivavtal, och som arbetsgivarna har minimalt inflytande över? Sämre, säger många.

- Fler strejker, som i exempelvis Frankrike i värsta fall. Jättedyrt för samhället.

Jag tycker att man missar helheten om man bara fokuserar på det förbannade facket, och de strejker som kan uppstå när företag inte tecknar kollektivavtal.
Jag vill inte minnas att jag sagt det lir bättre då, men faktumet att arbetsgivarorganisationerna finns är ju för att vara motpol till fackförbunden.
Att både skulle försvinna helt ju varken troligt eller säkerligen inte heller bra.
Det som behöver hända är ju att man reglerar hur respektive sida kan jobba, en "svenska modellen 2.0"
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Skulle tro att värmepumpen är mer en fördel vid längre körning så den kan återanvända energin.
Om man främst kör kortare avstånd så undrar jag hur mycket skillnad det gör.
 

Jonvafan

Omega
Tack, jag hade såklart klarat mig utan värmepump också men låter som det är en rätt bra sak att ha i Sverige dels för komforten men också förbrukningen.

Om det bara skiljer 600kr att köra en helt ny id3 som är den nya uppdaterade varianten jämfört med en 3år gammal kanske det inte är någon jättedeal ändå, men jag har inte kört någon av dem och den nya kanske inte är så mycket bättre?
Besiktning måste man väl göra på en 3år gammal bil också, inte så dyrt kanske men ändå en extragrej man slipper.

Utöver designen, är det något annat du tycker är bättre på Cupra Born jämfört med nya id3?
Värmepumpen är bra men borde inte vara någon deal breaker. Värmekomforten är lika bra med som utan. Kanske lite snabbare uppvärmning utan som någon här vittnade om.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Värmepumpen är bra men borde inte vara någon deal breaker. Värmekomforten är lika bra med som utan. Kanske lite snabbare uppvärmning utan som någon här vittnade om.
Det tror jag också. Är ju i princip en brödrost som används så det tar inte många sekunder innan det blir varmt.
Men med det sagt - värmepumpen i min TM3 behöver högst nån minut på sig eller två innan värmen kommer. Tycker det funkar kalas. Stundtals en del osköna ljud från den dock.
 

JakobM

Omega
2-Faktor
Ingen?

Tittar på billigare elbil att privatleasa 3-4000kr/månad, så alltså id3, MG4/5/ZS, Byd atto/dolphin, Cupra born tex
Om handlarna inte skriver ut att de har värmepump ska man räkna med att det inte finns då?
Kia Niro EV har värmepump som standard i Sverige. Något, men inte mycket, dyrare än vad du skrev. Har en sedan ca 2 mnd och är mycket nöjd.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kia Niro EV har värmepump som standard i Sverige. Något, men inte mycket dyrare, än vad du skrev. Har en sedan ca 2 mnd och är mycket nöjd.
Det tråkiga med Niro EV är att de har ett par svindyra servicar (byte kylvätska batteri efter årmsmodell 2020) har sett prisuppgift på 12.000kr för de servicarna.
 
Topp