• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    925

johpe

Panerai
2-Faktor
Det händer då och då, i samtliga fall ligger jag som sagt i maximal laglig hastighet och kör om ett långsammare fordon. Jag behöver inte fundera på varför, jag vet redan att det beror på att många andra kör för fort. Oftast alldeles för fort också. Förstår inte varför man är så omogen som bilförare när det sparar max ett par minuter i andra änden. Vad är det folk har så bråttom till? 🤷
Om du har kolla bakåt innan du går ut i vänsterfil är det ev ok, men om du går ut framför ngn som kommer i vänsterfil så bryter du mot lagen lika mycket som han som kör för fort. DU har väjningsplikt när du byter fil.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Om du har kolla bakåt innan du går ut i vänsterfil är det ev ok, men om du går ut framför ngn som kommer i vänsterfil så bryter du mot lagen lika mycket som han som kör för fort. DU har väjningsplikt när du byter fil.
Jag går inte ut om det redan är någon som påbörjat en omkörning. Sen är det tveksamt om det är olagligt om man redan kör i maximal hastighet. Hur ska någon då kunna köra om dig tänker du..? 😉
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag går inte ut om det redan är någon som påbörjat en omkörning. Sen är det tveksamt om det är olagligt om man redan kör i maximal hastighet. Hur ska någon då kunna köra om dig tänker du..? 😉
Klart det är olagligt! DU har väjningsplikt vid filbyte oavsett vad andra personer pysslar med i trafiken.

Edit: Oavsett om de kör 300 km/h, är asfulla och dragit tre linor är det fortfarande du som har väjningsplikt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det händer då och då, i samtliga fall ligger jag som sagt i maximal laglig hastighet och kör om ett långsammare fordon. Jag behöver inte fundera på varför, jag vet redan att det beror på att många andra kör för fort. Oftast alldeles för fort också. Förstår inte varför man är så omogen som bilförare när det sparar max ett par minuter i andra änden. Vad är det folk har så bråttom till? 🤷
Spelar mindre roll vilken hastighet olika fordon kör. Civila får inte leka poliser. Kör du ut så bilen bakom får bromsa hårt är du trafikfaran. Mycket möjligt du kör vettigt, men många har inte koll på sina speglar. Blivit prejad ut i vägrenen ett par gånger.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Spelar mindre roll vilken hastighet olika fordon kör. Civila får inte leka poliser. Kör du ut så bilen bakom får bromsa hårt är du trafikfaran. Mycket möjligt du kör vettigt, men många har inte koll på sina speglar. Blivit prejad ut i vägrenen ett par gånger.
Det gör jag inte heller, jag kör inte om förrän det är fritt i vänsterfilen. Det händer ändå titt som tätt att bakomliggande fordon hinner ikapp innan man gjort klart sin omkörning då det är många som kör 20-30km/h för fort på motorvägen.
 
Det händer då och då, i samtliga fall ligger jag som sagt i maximal laglig hastighet och kör om ett långsammare fordon. Jag behöver inte fundera på varför, jag vet redan att det beror på att många andra kör för fort. Oftast alldeles för fort också. Förstår inte varför man är så omogen som bilförare när det sparar max ett par minuter i andra änden. Vad är det folk har så bråttom till? 🤷
Problemet är ju ibland (ofta) att när folk ska köra om en lastbil eller dyl och inte gasar på lite så är det endast de som hinner om vid 2+1 väg vilket kan stressa bilar bakom som sedan tvingas ligga efter lastbilen i tex 80 på 100 väg i allt från 3-10 km. Ganska störande om man som mig ofta ska åka 30-35 mil. Därmed inte sagt att man behöver köra i 200 ☺️
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Problemet är ju ibland (ofta) att när folk ska köra om en lastbil eller dyl och inte gasar på lite så är det endast de som hinner om vid 2+1 väg vilket kan stressa bilar bakom som sedan tvingas ligga efter lastbilen i tex 80 på 100 väg i allt från 3-10 km. Ganska störande om man som mig ofta ska åka 30-35 mil. Därmed inte sagt att man behöver köra i 200 ☺️
Man får inte köra över laglig hastighet även om man kör om. Hinner du inte köra om på den sträckan i laglig hastighet så ska du inte påbörja omkörningen. Fult att shamea folk som följer lagen!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Problemet är ju ibland (ofta) att när folk ska köra om en lastbil eller dyl och inte gasar på lite så är det endast de som hinner om vid 2+1 väg vilket kan stressa bilar bakom som sedan tvingas ligga efter lastbilen i tex 80 på 100 väg i allt från 3-10 km. Ganska störande om man som mig ofta ska åka 30-35 mil. Därmed inte sagt att man behöver köra i 200 ☺️
Det absolut mest störande är ändå lastbilar som kör om andra lastbilar i 0,5 km/h snabbare än den de kör om 😡
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det absolut mest störande är ändå lastbilar som kör om andra lastbilar i 0,5 km/h snabbare än den de kör om 😡
Även om det är vedervärdigt så finns förklaringen oftast i deras körtider. Det handlar om att om de kör 2 km/h långsammare än de kan så hinner de inte fram till sin rastplats 15 mil bort. Då får de stanna på vägen istället. Det är totalt olagligt och höga böter på att köra ens 1 minut över sin lagstadgade körtid. Så när man känner till detta så blir det åtminstone något mera förståeligt.

Generellt - väldigt lite diskussioner nu som har med elbilar att göra ;)
 
Man får inte köra över laglig hastighet även om man kör om. Hinner du inte köra om på den sträckan i laglig hastighet så ska du inte påbörja omkörningen. Fult att shamea folk som följer lagen!
Absolut, utgår också ifrån att alla är lika nitiska till lagen i alla avseenden 👍

Men som sagt, tillbaka till ämnet elbilar ☺️
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Audi q6 e-tron verkar väldigt lovande! Är det rymlig nog inuti så kan det bli en succé.

Tänk att jag har haft min Ioniq 5 över två år nu. Det börjar med andra ord bli dags att leta nytt.

That sweet hunt. Finns det något bättre?
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Om man ska köpa en begagnad elbil för runt 350-400k (kan även gå upp lite till) vad hade ni köpt då? Eller är det en dålig idé redan från början att casha en sån?
 
Senast ändrad:

Tapiren

Cartier
Om man ska köpa en begagnad elbil för runt 350-400k (kan även gå upp lite till) vad hade nu köpt då? Eller är det en dålig idé redan från början att casha en sån?
Jag hade personligen köpt en Tesla 3, de ligger bra i pris och har bland marknadens bästa elbils-funktionalitet (laddning, räckvidd etc). Kanske inte så exotiskt eller spännande val men kombinationen av pris/funktion är svårslagen.

Men det är svårt att ge råd utan att veta hur behovet ser ut, behöver du byta bil? Hur många är ni i familjen? Hur kör ni, mest lokalt eller bara långresor?
 

BAAL

Omega
2-Faktor
Tips på laddbox till huset hemma? Djungel

Hoy!

Garo Wallbox GLB kan jag varmt rekommendera.
Oavsett vad du väljer så kommer allihop göra precis samma sak. Se bara till att du får en lastbalansering installerad, tror att vissa boxar har det installerat från grund men är osäker.

Lycka till!

/B
 
  • Like
Reactions: m_s

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om man ska köpa en begagnad elbil för runt 350-400k (kan även gå upp lite till) vad hade nu köpt då? Eller är det en dålig idé redan från början att casha en sån?
Det går inte riktigt att komma runt Tesla 3 där. Inte för att den är bäst på allt utan för att konkurrenterna är häpnadsväckande dåliga ibland på vissa saker. En del i prisklassen har bara enfasladdare, en del har alldeles för kort räckvidd, en del är fulla av fel. Teslans är inte utan nackdelar men eftersom den uppdateras konstant mjukvarumässigt så känns den i vissa avseenden faktiskt fullt modern.
 
Topp