• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    925

ironcastle

Patek
2-Faktor
Kanske kommer med gammal skåpmat här...
Hur som helst har jag irriterat mig på att laddsladden blir isig när det snöar, och laddluckan både snöig och isig. Går inte att stänga heller. ...så jag byggde ett mobilt tak till den.
Gummiduk med fastlimmad magnetlist. Verkar funka som tänkt.

20231227_201927.jpg
20231227_201841.jpg
20231227_201947.jpg
 
Senast ändrad:

OddD

Panerai
2-Faktor
Kanske kommer med gammal skåpmat här...
Hur som helst har jag irriterat mig på att laddsladden blir isig när det snöar, och laddluckan både snöig och isig. Går inte att stänga heller. ...så jag byggde ett mobilt tak till den.
Gummiduk med fastlimmad magnetlist. Verkar funka som tänkt.

20231227_201927.jpg
20231227_201841.jpg
20231227_201947.jpg


Ser ju smart ut, borde ju finnas nån form av liknande som originaltillbehör (säkert skitdyrt) Till Honda E finns det iallafall men där sitter ju laddaren framtill på huven.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ser ju smart ut, borde ju finnas nån form av liknande som originaltillbehör (säkert skitdyrt) Till Honda E finns det iallafall men där sitter ju laddaren framtill på huven.
Ja, jag har inte ens kollat.
Såg en på jobbet som lagt en mikrofiberduk över ladduttaget, och smålog åt det tills jag insåg att det fanns en anledning. Detta lock lutar dessutom insidan lite uppåt på när det är öppnat, så att det verkligen snöar in i det.
Inatt ska det snöa så imorgon får jag se om det funkar som jag tänkt mig.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Kanske kommer med gammal skåpmat här...
Hur som helst har jag irriterat mig på att laddsladden blir isig när det snöar, och laddluckan både snöig och isig. Går inte att stänga heller. ...så jag byggde ett mobilt tak till den.
Gummiduk med fastlimmad magnetlist. Verkar funka som tänkt.

20231227_201927.jpg
20231227_201841.jpg
20231227_201947.jpg
Finns ju en del lösningar om man googlar eller kollar på Amazon:
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det här var ruskigt intressant, bland annat med tanke på Megane som diskuterades tidigare. Trots att det egentligen inte byts någonting alls så är servicekostnaderna på en del elbilar helt makabra! Megane ska servas varje år, oklart vad det är som måste inspekteras hela tiden. MG Marvel är ett annat bottennapp.
1703938558410.png

1703938572219.png

1703938591752.png

1703938602824.png

I artikeln framgår också att flera av märkena inte specificerar vad som görs men servicen måste ändå göras för att garantin ska gälla :facepalm:
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Det här var ruskigt intressant, bland annat med tanke på Megane som diskuterades tidigare. Trots att det egentligen inte byts någonting alls så är servicekostnaderna på en del elbilar helt makabra! Megane ska servas varje år, oklart vad det är som måste inspekteras hela tiden. MG Marvel är ett annat bottennapp.
1703938558410.png

1703938572219.png

1703938591752.png

1703938602824.png

I artikeln framgår också att flera av märkena inte specificerar vad som görs men servicen måste ändå göras för att garantin ska gälla :facepalm:
Bättre köra leasing så slipper man tänka på det där. 3 år operationell leasing 👍🏽😅
 

Minuten

Cartier
Det här var ruskigt intressant, bland annat med tanke på Megane som diskuterades tidigare. Trots att det egentligen inte byts någonting alls så är servicekostnaderna på en del elbilar helt makabra! Megane ska servas varje år, oklart vad det är som måste inspekteras hela tiden. MG Marvel är ett annat bottennapp.
1703938558410.png

1703938572219.png

1703938591752.png

1703938602824.png

I artikeln framgår också att flera av märkena inte specificerar vad som görs men servicen måste ändå göras för att garantin ska gälla :facepalm:
Var inte ett av argumenten för elbilar att de skulle kräva lite service och att den lilla service som skulle behövas skulle vara billig?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Bättre köra leasing så slipper man tänka på det där. 3 år operationell leasing 👍🏽😅
Jo men det ska ju betalas ändå även om det bakas in i leasingkostnaden. Sen slår det ju inte alltid rakt igenom på kunden, ÅF, Leasingbolaget och importören brukar komma överens om ett lägre pris på servicen för att inte månadsavgiften ska bli galen.

Var inte ett av argumenten för elbilar att de skulle kräva lite service och att den lilla service som skulle behövas skulle vara billig?
Den är nog billigare på många märken men den är inte 0 som på Tesla. Teslas är inte heller 0 egentligen men de har inte knutit garantierna till schemalagd service så man behöver bara serva bilen om det faktiskt behövs. På längre sikt tror jag inte detta håller, det är alldeles för tydligt att det handlar om att försörja verkstsäderna. En elbil behöver inte inspekteras, det finns inga rörliga delar som behöver underhåll för att inte motor eller batteri ska gå sönder. Det är trams.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Var inte ett av argumenten för elbilar att de skulle kräva lite service och att den lilla service som skulle behövas skulle vara billig?
Jag har alltid tyckt att det där argumentet för elbilar är ganska märkligt.

När jag blickar tillbaka på underhållskostnaden för mina ICE-bilar under de senaste decennierna så har bara en mindre del av kostnaden varit relaterad till att det suttit förbränningsmotorer i dem.

Elbilen slipper naturligtvis byte av olja och oljefilter varje eller vartannat år, samt tändstift efter 10 000 mil eller så.

Men även elbilar behöver ju underhåll av hjulupphängning, bromsar, däck, klimatanläggning, eventuellt elektronikstrul och allt annat som kan krångla på en bil.

Vi har tidigare haft två Lexus med förbränningsmotorer samtidigt under många år. Nu har vi sedan en tid tillbaka en el-Lexus och en el-BMW. Det ska bli intressant att summera vad det kostat om några år.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Skumt att det ser ut så på en helt ny bil.

Är det galvanisk korrosion?

Det vore intressant att se på likadana bilar som rullat ett tag. Har de ännu mer rost? Om inte, har de gångjärn i ett annat material, eller är monterade med isolation så att galvanisk korrosion inte kan uppstå?
Det rostar på och under enheten, spridit sig till lacken. Sett fler bilar med samma problem och andra med annan typ av mtrl som inte rostar
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Det här var ruskigt intressant, bland annat med tanke på Megane som diskuterades tidigare. Trots att det egentligen inte byts någonting alls så är servicekostnaderna på en del elbilar helt makabra! Megane ska servas varje år, oklart vad det är som måste inspekteras hela tiden. MG Marvel är ett annat bottennapp.
1703938558410.png

1703938572219.png

1703938591752.png

1703938602824.png

I artikeln framgår också att flera av märkena inte specificerar vad som görs men servicen måste ändå göras för att garantin ska gälla :facepalm:
Absurda priser
 

m_s

Patek
2-Faktor
Hello tråden!

Ska byta vår ”andra bil” och har spanat på Cupra Born och nya ID.3.

Någon som är mer påläst än mig och kan ge lite spaningar om för och nackdelar mellan/med de två? Delar ju mkt samma av allt såklart, så kanske mest handlar om känslan för designen?

Finns det andra relevanta konkurrenter i samma prisklass värda att kolla på?

Tanken är huvudsaklig stadskörning, kanske ibland någon sväng till landstället (10-12 mil bort).

Vill köra privat leasing (är ju så bekvämt) och komma undan billigt helt enkelt med vår lilla bil. Räknar med Max 1000mil per år.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Hello tråden!

Ska byta vår ”andra bil” och har spanat på Cupra Born och nya ID.3.

Någon som är mer påläst än mig och kan ge lite spaningar om för och nackdelar mellan/med de två? Delar ju mkt samma av allt såklart, så kanske mest handlar om känslan för designen?

Finns det andra relevanta konkurrenter i samma prisklass värda att kolla på?

Tanken är huvudsaklig stadskörning, kanske ibland någon sväng till landstället (10-12 mil bort).

Vill köra privat leasing (är ju så bekvämt) och komma undan billigt helt enkelt med vår lilla bil. Räknar med Max 1000mil per år.
Jag skulle nog kolla på Smart #1 eller Volvo EX30 också. Vet iofs inte hur de ligger till när det gäller privatleasingpriser.

Det tråkiga med Born och ID.3 är ju att de fortfarande kör med VAGs gamla plattform vilket innebär klenare motorer, sämre batterier, sämre hårdvara till tekniken, sämre mjukvara och ingen förvärming av batteriet. Skoda Enyaq och ID.4/5/7 har redan fått den nya plattformen så det är bara en tidsfråga innan det kommer till de mindre bilarna också.
 
  • Like
Reactions: m_s

m_s

Patek
2-Faktor
Jag skulle nog kolla på Smart #1 eller Volvo EX30 också. Vet iofs inte hur de ligger till när det gäller privatleasingpriser.

Det tråkiga med Born och ID.3 är ju att de fortfarande kör med VAGs gamla plattform vilket innebär klenare motorer, sämre batterier, sämre hårdvara till tekniken, sämre mjukvara och ingen förvärming av batteriet. Skoda Enyaq och ID.4/5/7 har redan fått den nya plattformen så det är bara en tidsfråga innan det kommer till de mindre bilarna också.
Tack ska kika!

Som sagt är inte ute efter något som funkar mer än i stan osv. Privatleasing gör att man skiter i andrahandsvärde osv. Men kollar - Volvo brukar spontant vara skitdyra på privatleasing men får se vad de säger på nya lilla!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Tack ska kika!

Som sagt är inte ute efter något som funkar mer än i stan osv. Privatleasing gör att man skiter i andrahandsvärde osv. Men kollar - Volvo brukar spontant vara skitdyra på privatleasing men får se vad de säger på nya lilla!
Ja, Volvo brukar vara rätt dyra men de har nog det tufft på elbilsmarknaden så de kanske har förstått att de ska gå ner lite i pris...
 

m_s

Patek
2-Faktor
Verkar svårt att komma ner i deras priser från Cupra och VW spontant. Man hoppar rätt snabbt upp 2000-3000kr i månaden. Men fortsätter omvärldsbevaka!
 
Det här var ruskigt intressant, bland annat med tanke på Megane som diskuterades tidigare. Trots att det egentligen inte byts någonting alls så är servicekostnaderna på en del elbilar helt makabra! Megane ska servas varje år, oklart vad det är som måste inspekteras hela tiden. MG Marvel är ett annat bottennapp.
1703938558410.png

1703938572219.png

1703938591752.png

1703938602824.png

I artikeln framgår också att flera av märkena inte specificerar vad som görs men servicen måste ändå göras för att garantin ska gälla :facepalm:
Intressant. Har du länk till artikeln?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hello tråden!

Ska byta vår ”andra bil” och har spanat på Cupra Born och nya ID.3.

Någon som är mer påläst än mig och kan ge lite spaningar om för och nackdelar mellan/med de två? Delar ju mkt samma av allt såklart, så kanske mest handlar om känslan för designen?

Finns det andra relevanta konkurrenter i samma prisklass värda att kolla på?

Tanken är huvudsaklig stadskörning, kanske ibland någon sväng till landstället (10-12 mil bort).

Vill köra privat leasing (är ju så bekvämt) och komma undan billigt helt enkelt med vår lilla bil. Räknar med Max 1000mil per år.
Välj Born, mer påkostad inredning, mer utrustning i standutförande och (min åsikt) snyggare.

Batteriuppvärmning kan du strunta i om du inte ska använda bilen på långresa.

Generellt är det svårt att få mer för pengarna än Born just nu vill jag nästan påstå.
 

kubiken

Omega
2-Faktor
Det här var ruskigt intressant, bland annat med tanke på Megane som diskuterades tidigare. Trots att det egentligen inte byts någonting alls så är servicekostnaderna på en del elbilar helt makabra! Megane ska servas varje år, oklart vad det är som måste inspekteras hela tiden. MG Marvel är ett annat bottennapp.
1703938558410.png

1703938572219.png

1703938591752.png

1703938602824.png

I artikeln framgår också att flera av märkena inte specificerar vad som görs men servicen måste ändå göras för att garantin ska gälla :facepalm:
Det hade ju varit kul att veta vad MG hittar på vart 4:e år, har de uppfunnit något ”kamremsbyte” för elbilar?
Man kan ju förstå att de behöver service, men de borde ju vara ganska lika över åren, man tänker kontroll bromsar, hjulupphängningar, byte kupefilter osv..
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det hade ju varit kul att veta vad MG hittar på vart 4:e år, har de uppfunnit något ”kamremsbyte” för elbilar?
Man kan ju förstå att de behöver service, men de borde ju vara ganska lika över åren, man tänker kontroll bromsar, hjulupphängningar, byte kupefilter osv..
Vet inte om det är samma men Kia Niro har tydligen svindyr kylarvätska för batteriet som ska bytas ut vid vissa intervall. Kan vara nåt sånt? För just som du skriver, det finns ju inte så mycket i en elbil som behöver bytas ut.
 

spruff

Omega
Det här var ruskigt intressant, bland annat med tanke på Megane som diskuterades tidigare. Trots att det egentligen inte byts någonting alls så är servicekostnaderna på en del elbilar helt makabra! Megane ska servas varje år, oklart vad det är som måste inspekteras hela tiden. MG Marvel är ett annat bottennapp.
1703938558410.png

1703938572219.png

1703938591752.png

1703938602824.png

I artikeln framgår också att flera av märkena inte specificerar vad som görs men servicen måste ändå göras för att garantin ska gälla :facepalm:
Det där är enbart för att hålla återförsäljarnätet happy. Årliga servicar är extremt lönsamt och svårt för dem att klara sig utan med de fasta kostnader dom sitter på för sina anläggningar. Minns när Porsche lanserade 3000 mils serviceintervall i samband med introduktionen av Cayenne. Det blev uppror bland återförsäljarna och fabriken backade snabbt till årlig/1500 mil igen...

Förstår inte varför man skulle köpa nåt annat än Tesla om man vill ha elbil.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det där är enbart för att hålla återförsäljarnätet happy. Årliga servicar är extremt lönsamt och svårt för dem att klara sig utan med de fasta kostnader dom sitter på för sina anläggningar. Minns när Porsche lanserade 3000 mils serviceintervall i samband med introduktionen av Cayenne. Det blev uppror bland återförsäljarna och fabriken backade snabbt till årlig/1500 mil igen...

Förstår inte varför man skulle köpa nåt annat än Tesla om man vill ha elbil.
Ja det blir pinsamt genomskinligt. En elbil har inga punkter som behöver kontrolleras för att inte gå sönder. Visst finns andra servicepunkter (bromsar mm) men dessa borde inte knytas till att motorgarantier osv gäller. Det är 100% för att tvinga folk till verkstaden.

Det finns andra saker än ekonomi som är viktigt för många.
Ja den bilen är inte bäst på allt, däremot vill jag nog påstå att det är den bästa ELbilen just nu.
 

Tapiren

Cartier
Förstår inte varför man skulle köpa nåt annat än Tesla om man vill ha elbil.
Jag håller med, men så säljer de ju också väldigt, väldigt bra i princip på alla marknader där de finns representerade.

Men, med det sagt, det kommer ju fler och fler konkurrenter och totalekonomin i exempelvis en VW eller Polestar behöver antagligen inte vara så fasligt mycket högre än för motsvarande Tesla.
 

spruff

Omega
Ja det blir pinsamt genomskinligt. En elbil har inga punkter som behöver kontrolleras för att inte gå sönder. Visst finns andra servicepunkter (bromsar mm) men dessa borde inte knytas till att motorgarantier osv gäller. Det är 100% för att tvinga folk till verkstaden.
Bromsarna har ju förhoppningsvis slitagevarnare som säger till när det är dags för service. :) Hjulupphängning och sånt kollas ju vid besiktningen, så där finns inte heller något behov av "inspektion".

Hur vanligt är det förresten inte att märkesverkstäderna försöker tjäna en extra hacka på att byta bromsbelägg i samband med service? -Hörrru, bromsbeläggen är lite dåliga, skall vi byta dom åt dig nu när bilen ändå är inne? 5-20000kr extra att debitera för 40 minuters arbete. :)
Rekordet för mig är nog en märkesvärkstad bakom östermalms IP, dom ville byta belägg när bilen var inne på 6000-mila service. Tror jag sålde den bilen när den gått 12000 mil några år och några service:ar senare, beläggen var fortfarande bra. :D
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Bromsarna har ju förhoppningsvis slitagevarnare som säger till när det är dags för service. :) Hjulupphängning och sånt kollas ju vid besiktningen, så där finns inte heller något behov av "inspektion".

Hur vanligt är det förresten inte att märkesverkstäderna försöker tjäna en extra hacka på att byta bromsbelägg i samband med service? -Hörrru, bromsbeläggen är lite dåliga, skall vi byta dom åt dig nu när bilen ändå är inne? 5-20000kr extra att debitera för 40 minuters arbete. :)
Rekordet för mig är nog en märkesvärkstad bakom östermalms IP, dom ville byta belägg när bilen var inne på 6000-mila service. Tror jag sålde den bilen när den gått 12000 mil några år och några service:ar senare, beläggen var fortfarande bra. :D
Instämmer helt. Det behöver en upprensning av beteenden i återförsäljarledet.
 
Topp