• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    926

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Jag ser fram emot fungerande, självkörande bilar, främst på långresor där jag kan vilja ha avlastning en stund. Annars gillar jag att köra själv.

Nu har jag inte tittat på hela den 40 minuter långa videon, men jag är fortsatt skeptisk.

1. Hur kommer det att funka på vägar med bristfällig och otydlig skyltning, samt slitna, otydliga och ibland obefintliga vägmarkeringar? Min körning är övervägande på sådana vägar.
2. Även om det funkar på sommarhalvåret, hur funkar det på vintern när markeringarna och skyltarna är täckta av snö och is?
Samma här, är rätt skeptisk till full autopilot. Men som driver assist är det nog en helt annan femma.

Även om AI skall vara så fantastiskt så ska den analysera input från kameror och sensorer, en information som är allt från konstant. Exempelvis den ser ett objekt som normalt står stilla säg ett hus eller ett träd. Men om huset trädet flyttas på en stor trailer bakom en lastbil. Så ska den identifiera det och undvika kollision.

Säkert möjligt dock jag tror det är en bit kvar, men är väl som alltid att ett gäng pionjärer får sätta livet till för att få utvecklingen framåt. 😅
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Men jag avråder att köpa elbil om man inte har tillgång till en hemmaladdare.
Varför då? Beror väl helt på vad man har för körvanor. Vi har en elbil utan möjlighet till laddning hemma eller på jobbet och det fungerar alldeles utmärkt. Kör vi långt laddar vi på vägen, vid vanlig körning i och kring stan så behöver vi ladda en gång varannan vecka och gör det då på en snabbladdare när vi ändå veckohandlar. 🤷‍♂️
 

fransl

Cartier
Men jag avråder att köpa elbil om man inte har tillgång till en hemmaladdare.

Som lägenhetsboende med elbil kan jag verkligen hålla med om. Det är högst tveksamt om det blir en igen.

Det mest för att jag bor i en förening som inte vill installera laddstolpar. Nu har jag möjlighet att chuko-ladda från ett uttag på min terass till min bil några meter bort. Det är verkligen inte rekomenderat och praktiskt knöligt och extremt långsamt. Det är förstås otroligt billigt, men det är inte allt...
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Har kört med en 2kw laddare i vanligt 220 utag under 3 månaders tid i väntan på elektriker som skall sätta upp en riktig laddare vid garaget.

Nu var han här igår och satte upp en Zaptec Go, problemet elektrikern hade testat registrera laddaren för att se om det funka och sen tagit bort sitt konto. När jag skall lägga till den får jag meddelande att ”laddaren är registrerad i en annan installtion”

Prata först med elektrikern som inte kom åt den för att skriva över huvudanvändare enligt guiden på Zaptecs hemsida.

Så det är ganska störigt och ligger hos support på Zaptec, hoppas de är hyffsat snabba på att svara.

Annars gilla jag verkligen formatet på laddaren och möjlighet att plocka ur kabeln helt.

Kommer underlätta planeringen när man kan ladda 10kw hemma.

~ Uppdatering, supporten löste det och nu fungerar allt som det ska.
 
Senast ändrad:

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Varför då? Beror väl helt på vad man har för körvanor. Vi har en elbil utan möjlighet till laddning hemma eller på jobbet och det fungerar alldeles utmärkt. Kör vi långt laddar vi på vägen, vid vanlig körning i och kring stan så behöver vi ladda en gång varannan vecka och gör det då på en snabbladdare när vi ändå veckohandlar. 🤷‍♂️
Vi bodde i lägenhet i fem år utan att kunna ladda hemma. Det var inte superkul. Att snabbladda kostar väldigt mycket. Typ lika mycket som att tanka bensin.
Jag skulle inte heller rekommendera någon att köpa elbil om man inte kan ladda i anslutning till hemmet.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Vi bodde i lägenhet i fem år utan att kunna ladda hemma. Det var inte superkul. Att snabbladda kostar väldigt mycket. Typ lika mycket som att tanka bensin.
Jag skulle inte heller rekommendera någon att köpa elbil om man inte kan ladda i anslutning till hemmet.
Kostar väldigt mycket är väl överdrivet tycker jag, som du skriver så blir ju kostnaden ungefär samma som en ICE-bil och då tycker väl i alla fall jag att man kan göra det för miljön. Sen är det klart att det är mycket dyrare om man jämför med att ladda hemma men har man råd att köpa en elbil för över en halv miljon så har man nog råd att ladda den också.

Som sagt, det beror helt på vad man har för körmönster så jag hade inte avfärdat elbil som något definitivt bara för att man inte kan ladda hemma eller på jobbet.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vi bodde i lägenhet i fem år utan att kunna ladda hemma. Det var inte superkul. Att snabbladda kostar väldigt mycket. Typ lika mycket som att tanka bensin.
Jag skulle inte heller rekommendera någon att köpa elbil om man inte kan ladda i anslutning till hemmet.
Fast även om det kostar samma finns ju en del fördelar också kvar. Varm bil direkt, inget buller, inget lukt, inga vibrationer. Åker man inte mycket långresor så blir det ett bekvämare bilkörande även om det kostar samma.
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
intressant att se var "priskriget" landar vad gäller elbilar.
Hedin har sänkt priserna på Mach-e rätt kraftigt nu med!

Vi är väl iofs tillbaka till 2020(21) års priser nu på bilar som såldes då :D
Ordentliga sänkningar var det! Hoppas Porsche hänger på. Deras nya Taycan verkar precis ha lanserats. Ordentlig räckvidd på den billigaste!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ordentliga sänkningar var det! Hoppas Porsche hänger på. Deras nya Taycan verkar precis ha lanserats. Ordentlig räckvidd på den billigaste!
Ja

Inget för den priskänsliga kunden

Billigaste startar på
Screenshot_20240207_203705_Samsung Internet.jpg
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Någon här inne som kör runt med en BMW iX3 idag? :)
Fick möjligheten att beställa ny förmånsbil i höstas och ”blindbeställde” en iX3 då jag kände att det var dags att gå från hybrid till el nu. Så ska över till Bavaria på fredag och hämta upp den.
Tänkte bara fråga om någon har en idag och ifall ni är nöjda med den? :)

Allt gott!
/A
 
Senast ändrad:

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Någon här inne som kör en runt med en BMW iX3 idag? :)
Fick möjligheten att beställa ny förmånsbil i höstas och ”blindbeställde” en iX3 då jag kände att det var dags att gå från hybrid till el nu. Så ska över till Bavaria på fredag och hämta upp den.
Tänkte bara fråga om någon har en idag och ifall ni är nöjda med den? :)

Allt gott!
/A
@mega
 

mega

Rolex
Någon här inne som kör runt med en BMW iX3 idag? :)
Fick möjligheten att beställa ny förmånsbil i höstas och ”blindbeställde” en iX3 då jag kände att det var dags att gå från hybrid till el nu. Så ska över till Bavaria på fredag och hämta upp den.
Tänkte bara fråga om någon har en idag och ifall ni är nöjda med den? :)

Allt gott!
/A
Jag har haft min i två år. Tycker den är helt suverän, tickar verkligen alla boxar.
Outstanding kvalite, genomtänkt och mycket körglädje. allting bara funkar, även BMW-appen.
Har hittills inte hittat en endaste liten sak som stör mig, och jag är ganska petig.
Jämför med Tesla Y/3, XC60, Enyaq.
Man skall vara medveten om att den har något mindre batterikapacitet än konkurrenterna (ca 45 mil) samt något lägre effekt än vad man kanske kan förvänta sig i den prisklassen (ca 290hk). Jag har aldrig lidit av det dock.
Första bilen jag kan tänka mig att fortsätta leasa efter att leasetiden gått ut eftersom jag inte hittar något bättre (roligare/bekvämare/samma kvalitet) till det priset.
Även efter två år så njuter jag fortfarande av att sätta mig i bilen och bara okynnesköra någon halvtimme för att samla tankarna etc.
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Jag har haft min i två år. Tycker den är helt suverän, tickar verkligen alla boxar.
Outstanding kvalite, genomtänkt och mycket körglädje. allting bara funkar, även BMW-appen.
Har hittills inte hittat en endaste liten sak som stör mig, och jag är ganska petig.
Jämför med Tesla Y/3, XC60, Enyaq.
Man skall vara medveten om att den har något mindre batterikapacitet än konkurrenterna (ca 45 mil) samt något lägre effekt än vad man kanske kan förvänta sig i den prisklassen (ca 290hk). Jag har aldrig lidit av det dock.
Första bilen jag kan tänka mig att fortsätta leasa efter att leasetiden gått ut eftersom jag inte hittar något bättre (roligare/bekvämare/samma kvalitet) till det priset.
Även efter två år så njuter jag fortfarande av att sätta mig i bilen och bara okynnesköra någon halvtimme för att samla tankarna etc.
Stort tack för en härlig sammanfattning! Nu ser man fram emot fredag lite extra!
Såklart så kanske man hade önskas sig ett dualmotor utförande på den, men det är nog möjligt att det kanske tillkommer på nästa generation som inte bör vara långt bort nu med tanke på att nya X3 släpps i höst.

Trevlig kväll! 😎
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
”från 593.900kr*

lycka till att köpa en bil med den angivna specen för 600k.
750k kostar den som accar 3.7s men den kommer bara 49 mil.
Rent ut sagt lurar de kunderna.
Såååå dåligt
Många biltillverkare som skriver annonser på liknande sätt(eller gjort tidigare i alla fall)

På samma sätt som att de skriver förmånsvärde för en bil är X men givetvis så är X beräknat på 50% skatt

Tyvärr inget unikt
 

Isodor

Audemars
Brukar kolla på auto motor sports YT kanal ibland, även om progamledaren kan vara rätt jobbig att lyssna på i intervjusammanhang.

Senaste från e car expo så pratar de med någon person inom batteribranschen som säger dagens batterier är passé om 5 år.. De pratar även om andrahandsvärde för elbilar i annat klipp


Vad tror ni? Är det större risk på värdetapp på bil generellt med EV, än hybrid, om man köper nytt idag?

Diskutera i grupp
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Brukar kolla på auto motor sports YT kanal ibland, även om progamledaren kan vara rätt jobbig att lyssna på i intervjusammanhang.

Senaste från e car expo så pratar de med någon person inom batteribranschen som säger dagens batterier är passé om 5 år.. De pratar även om andrahandsvärde för elbilar i annat klipp


Vad tror ni? Är det större risk på värdetapp på bil generellt med EV, än hybrid, om man köper nytt idag?

Diskutera i grupp
Jag tror det är risk för skapligt värdetapp om solid state batterierna lyckas leverera vad de lovar för tillfället.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Brukar kolla på auto motor sports YT kanal ibland, även om progamledaren kan vara rätt jobbig att lyssna på i intervjusammanhang.

Senaste från e car expo så pratar de med någon person inom batteribranschen som säger dagens batterier är passé om 5 år.. De pratar även om andrahandsvärde för elbilar i annat klipp


Vad tror ni? Är det större risk på värdetapp på bil generellt med EV, än hybrid, om man köper nytt idag?

Diskutera i grupp
Jag tror generellt det är högre risk, då elbilar haft ett väldigt prispåslag jämfört med fosilare och det därmed finns utrymme för de prissänkningar vi ser idag.
Att just de nya batterierna som kommer om 5 år skulle påverka begpriset på en bil du köper idag ser jag som marginell.
En 5 år gammal bil påverkas ju inte av nybilspriserna så hårt.
Den som köper en ny om 4 år och det sker en revolution om 5 år kommer nog känna av det däremot.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
”från 593.900kr*

lycka till att köpa en bil med den angivna specen för 600k.
750k kostar den som accar 3.7s men den kommer bara 49 mil.
Rent ut sagt lurar de kunderna.
Såååå dåligt
En sån där annons ska man alltid läsa med skepsis.

Pris från...
Räckvidd upp till...
Accelleration...

Det står faktiskt inte att man kan få alla egenskaperna i en och samma bil.

Men lite fult är det onekligen.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Många biltillverkare som skriver annonser på liknande sätt(eller gjort tidigare i alla fall)

På samma sätt som att de skriver förmånsvärde för en bil är X men givetvis så är X beräknat på 50% skatt

Tyvärr inget unikt
Just den där användningen av termen förmånsvärde stör jag mig på något helt enormt.

Det de menar är ett exempel på den förmånsskatt som en fiktiv person kan komma att betala för bilen, baserat på ett antagande om vilken marginalskatt denna fiktiva person betalar på sin inkomst av tjänst, med den aktuella bilens förmånsvärde lagt ovanpå personens bruttolön före skatt.

Detta belopp är på intet sätt ett förmånsvärde, utan en förmånsskatt.

Att kalla skatten för "förmånsvärde netto", som man ser ibland, gör inte saken speciellt mycket bättre. Beloppet i fråga är som sagt en skatt. Att kalla denna skatt för "förmånsvärde netto" är lika knasigt som att kalla den inkomstskatt som man betalar på sin vanliga lön för "lönevärde netto". Ingen skulle få för sig att kalla sin inkomstskatt för "lönevärde netto".

Hur i hela friden har vi lyckats etablera en norm att förmånsskatt ska kallas för förmånsvärde?

Det är ju inte så att termen förmånsskatt är krångligare eller svårare att förstå än den helt missvisande termen förmånsvärde.

Jag kan föreställa mig att någon resonerat att de vill berätta hur stor "nettoeffekten" blir av bilens förmånsvärde, och att man då landar i termen "förmånsvärde netto".

Men det är likväl en väldigt märklig tankebana. Det är mycket rakare att bara tänka vilken skatt man får man betala för förmånen, och benämna detta förmånsskatt.

Rant over...
 
Senast ändrad:

Alexx

Omega
2-Faktor
Varför då? Beror väl helt på vad man har för körvanor. Vi har en elbil utan möjlighet till laddning hemma eller på jobbet och det fungerar alldeles utmärkt. Kör vi långt laddar vi på vägen, vid vanlig körning i och kring stan så behöver vi ladda en gång varannan vecka och gör det då på en snabbladdare när vi ändå veckohandlar. 🤷‍♂️
Instämmer.

Jag jobbar som resande säljare (dock mycket möten på teams nu för tiden), men det blir några mil per år. Bor i lägenhet där det inte finns några möjligheter att ladda, men det har inte varit några som helst problem att köra elbil, tvärt om, nu under kallaste dagarna på vintern. Bilen blir varm otroligt fort, samt aldrig några problem att starta när resten av grannskapet står med startkablar :)

Jag skulle säga att så länge man satsar på en bil som kan laddas ganska fort, samt att man har några laddpunkter i närområdet så går det utmärkt.

Nu ploppar dessutom snabbladdare upp överallt, så det blir lättare för varje dag att hitta någonstans att ladda. Men bor man på en mindre ort där laddnätverket inte kommit igång så kan jag köpa att det blir lite knöligt.

Jag kör en BMW i4, fantastisk bil.
 
Topp