• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    928

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Någon med erfarenhet av c-klass 300 de? Provat den och BMW 330e och tycker MB vinner komfortmässigt. Tycker att BMWn kändes mindre med 2 barnstolar, mb dock sämre utrymme i skuffen pga det sluttande bakpartiet. Kör idag v60 re-charge men får inte ta med den till min nya arbetsplats, hade gärna fortsatt med Volvo men levtiden är för lång..
Kombi är det som gäller.
Gillar drivlinan i mercan. Den har en grym dieselmotor. Kör du längre sträckor så är ju dieseln en fördel.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Intressant test av 20 bilars förmåga att snabbladda.

Tycker det där med snabbladdning kan bli lite överdrivet hetsigt ibland.
Hur snabbt behöver man ladda om man kan köra 30 mil på en laddning? Efter 3 timmars körning behöver du ändå stanna. Men laddar du får snabbt så hinner du knappt få i dig kaffet och gå på muggen innan du måste ut å flytta bilen.

Efter 3 timmars körning vill jag personligen ha 30 minuter vila. Sträcka på benen, ta en kaffe, kanske käka något, gå på muggen, rasta barn etc.
 
Tycker det där med snabbladdning kan bli lite överdrivet hetsigt ibland.
Hur snabbt behöver man ladda om man kan köra 30 mil på en laddning? Efter 3 timmars körning behöver du ändå stanna. Men laddar du får snabbt så hinner du knappt få i dig kaffet och gå på muggen innan du måste ut å flytta bilen.

Efter 3 timmars körning vill jag personligen ha 30 minuter vila. Sträcka på benen, ta en kaffe, kanske käka något, gå på muggen, rasta barn etc.
Enig. Det är väl just det de kommer fram till i artikeln, att de bästa är elbilarna är där nu med 20-30 min stopp. Men bara förra året var det få om ingen bil som klarade det. Så glädjande utveckling.
 

hedbrg

Panerai
Behöver jag stanna efter 3 timmars körning vill jag ha det överstökat så snabbt som möjligt. Är absolut inte redo att ta ett lunchstopp då. Kan inte äta middag efter 3 timmar till. Bra snabbladdning kommer vara kritiskt när minin ska bytas ut till elektriskt. Kan inte stå still så länge vid varje stopp när jag har 10 timmar att köra vid bra väglag. Kommer aldrig komma fram då.

Och ja, det är ganska få procent av resorna som är så långa, men rätt många procent av dom totala milen, så det har betydelse. Det korta resorna i stan förbrukar så lite bensin så där har jag inget att vinna på att gå över till el.

Men ser att inlandets vägar börjar få fler och fler laddare så jag gissar att om sådär tre år kanske är jag redo att ta steget till el.
 
Tycker det där med snabbladdning kan bli lite överdrivet hetsigt ibland.
Hur snabbt behöver man ladda om man kan köra 30 mil på en laddning? Efter 3 timmars körning behöver du ändå stanna. Men laddar du får snabbt så hinner du knappt få i dig kaffet och gå på muggen innan du måste ut å flytta bilen.

Efter 3 timmars körning vill jag personligen ha 30 minuter vila. Sträcka på benen, ta en kaffe, kanske käka något, gå på muggen, rasta barn etc.
Generellt kan jag hålla med dig, framförallt om man kör med familj kanske och inte köra sent/nattetid. Men kör jag själv så sträckkör jag ofta35-40 mil (varje vecka) alternativt ett stopp på max 5 min. Så i de fallen är det ju viktigt att ha snabb laddning då det annars tar ännu större del av min vardag. Men nej inte avgörande om det tar 12 eller 15 min :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Enig. Det är väl just det de kommer fram till i artikeln, att de bästa är elbilarna är där nu med 20-30 min stopp. Men bara förra året var det få om ingen bil som klarade det. Så glädjande utveckling.
Med etronen brukar ungarna inte hunnit kissa och äta upp glassen innan den är (i stort sett) fulladdad.
Känns absolut som en viktig aspekt.
Där är det laddinfrastrukturen som ligger efter.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Intressant test av 20 bilars förmåga att snabbladda.

Jag trodde att det skulle vara en ”big deal” innan jag gick över till elbil... Men med facit i hand tycker jag det är ganska skönt att sträcka på benen 20-25 minuter. Har oftast bara laddat från strax under 20% till 50% på snabbladdare så det räckt för att ta sig hem och fortsätta ladda där.

Men även i framtiden om det kommer ta 3 minuter att ladda fullt med en 2000kw-ish laddare kommer gubben sitta där och dricka sitt kaffe i lugn och ro 😅
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Jag trodde att det skulle vara en ”big deal” innan jag gick över till elbil... Men med facit i hand tycker jag det är ganska skönt att sträcka på benen 20-25 minuter. Har oftast bara laddat från strax under 20% till 50% på snabbladdare så det räckt för att ta sig hem och fortsätta ladda där.

Men även i framtiden om det kommer ta 3 minuter att ladda fullt med en 2000kw-ish laddare kommer gubben sitta där och dricka sitt kaffe i lugn och ro 😅
Flera laddoperatörer har minuttaxa när man når 80%. Så då blir det dyrt att sitta kvar för länge...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
1707834477088.png

1707834521817.png


Det börjar liksom bli pinsamt nu Volvo. Efter alla förseningar så är bilen ändå inte klar på riktigt.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
1707834477088.png

1707834521817.png


Det börjar liksom bli pinsamt nu Volvo. Efter alla förseningar så är bilen ändå inte klar på riktigt.
När det gäller första stycket så är det ju lättast att bara trycka på Assistant-knappen och säga "Activate rear defogger", det är ju hela tjusningen med att ha Google inbyggt i bilen. Jag har knappar för det i min P2a men det går lika snabbt att bara be assistenten. Samma sak gäller sätesvärme "Set seat heater to low", eller rattvärmen, temperaturen i bilen osv.

Sen håller jag med om touchknappar, de hör inte hemma i en bil, speciellt inte när man måste dubbelkolla på en skärm i mitten om det man försökte göra faktiskt hände.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
När det gäller första stycket så är det ju lättast att bara trycka på Assistant-knappen och säga "Activate rear defogger", det är ju hela tjusningen med att ha Google inbyggt i bilen. Jag har knappar för det i min P2a men det går lika snabbt att bara be assistenten. Samma sak gäller sätesvärme "Set seat heater to low", eller rattvärmen, temperaturen i bilen osv.

Sen håller jag med om touchknappar, de hör inte hemma i en bil, speciellt inte när man måste dubbelkolla på en skärm i mitten om det man försökte göra faktiskt hände.
Hur funkar röstassistans när man samtidigt har skrikande barn i bilen eller andra personer som konverserar samtidigt? Måste man be alla vara tysta för att kunna sätta på sätesvärme? En seriös fråga….
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hur funkar röstassistans när man samtidigt har skrikande barn i bilen eller andra personer som konverserar samtidigt? Måste man be alla vara tysta för att kunna sätta på sätesvärme? En seriös fråga….
Jag tycker det fungerar dåligt även utan skrikande ungar. Framförallt om man ska använda Svenska.
Dessutom tar det faktiskt betydligt längre tid att säga en hel mening än att trycka på en knapp (oavsett skärm/touch/fysisk).
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Hur funkar röstassistans när man samtidigt har skrikande barn i bilen eller andra personer som konverserar samtidigt? Måste man be alla vara tysta för att kunna sätta på sätesvärme? En seriös fråga….
Ja det skulle jag också vilja veta?

Min erfarenhet av bilars inbyggda röstassistans är att den är extremt buggig, dock är min enda referens en äldre Seat från 2018 och det är enbart mobila handsfree funktioner som ska finnas tillgängligt.

Däremot tycker jag Siri funkar bra när man är uppkopplad på Apple CarPlay men även där kan man inte styra bilens funktion vad jag vet.
På den nya Skoda Enyaq jag har nu har jag inte ens kollat vad som finns för funktioner, kör från A-B, laddar när det behövs och använder maps/spotify via Apple CarPlay.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Jag tycker det fungerar dåligt även utan skrikande ungar. Framförallt om man ska använda Svenska.
Dessutom tar det faktiskt betydligt längre tid att säga en hel mening än att trycka på en knapp (oavsett skärm/touch/fysisk).
Nu låter jag säkert som värsta bakåtsträvaren här, men när jag fick röststyrning i en bil första gången 2010 så testade jag funktionen några gånger. Sedan dess har jag haft röststyrning i tre, fyra eller kanske fem bilar utan att ens prova den. Jag förmodar att min nuvarande BMW i4 har röststyrning, och den är säkert mycket bättre än Lexus 2010, men jag känner inget behov av funktionen.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker det fungerar dåligt även utan skrikande ungar. Framförallt om man ska använda Svenska.
Dessutom tar det faktiskt betydligt längre tid att säga en hel mening än att trycka på en knapp (oavsett skärm/touch/fysisk).
Har inte testat på svenska men på engelska funkar det riktigt bra. Är det verkligen ett problem att det tar någon sekund extra? Det är sätesvärmen eller temperaturen i kupén du ska ändra med röstassistenten, inte bromsa när du håller på att krocka. 😁
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ja det skulle jag också vilja veta?

Min erfarenhet av bilars inbyggda röstassistans är att den är extremt buggig, dock är min enda referens en äldre Seat från 2018 och det är enbart mobila handsfree funktioner som ska finnas tillgängligt.

Däremot tycker jag Siri funkar bra när man är uppkopplad på Apple CarPlay men även där kan man inte styra bilens funktion vad jag vet.
På den nya Skoda Enyaq jag har nu har jag inte ens kollat vad som finns för funktioner, kör från A-B, laddar när det behövs och använder maps/spotify via Apple CarPlay.
Detta är inte bilens inbyggda assistent, det är Google Assistant som är integrerad med bilen, så det fungerar ljusår bättre än andra märkena hemmasnickrade assistenter. Är du nöjd med Siri så är Googles variant ett snäpp upp från den. 👍
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Har inte testat på svenska men på engelska funkar det riktigt bra. Är det verkligen ett problem att det tar någon sekund extra? Det är sätesvärmen eller temperaturen i kupén du ska ändra med röstassistenten, inte bromsa när du håller på att krocka. 😁
Om det går att göra en sak på två sätt, och det ena sättet är långsammare, varför ska man över huvud taget bry sig om det långsamma sättet då?

Vad är fördelen med röststyrning, som du ser det (undrar bakåtsträvaren)?
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Om det går att göra en sak på två sätt, och det ena sättet är långsammare, varför ska man över huvud taget bry sig om det långsamma sättet då?
Av bekvämlighet?! Det går fortare att springa än att gå. Men jag går oftare än vad jag springer. Det går även fortare att kasta sig handlöst ned för trappen, men jag brukar oftast gå ned steg för steg.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om alternativet är att släppa ögonen från vägen för att fippla med mittskärmen som man tyvärr måste göra i många moderna bilar så är svaret: säkerhet.
Jag har för egen del inga större problem med knapplöshet då min Tesla verkligen sköter sig själv. Man behöver knappt trycka på någonting. Den slår igång rattvärme och rumpvärme automatiskt, den blåser först automatiskt på rutan och går sen över till inställd luftmönster automatiskt. Temperaturen satte jag när jag hämtade bilen och har inte ändrat sedan dess. Radiostationer eller vilken låt man lyssnade på sist går igång automatiskt mm mm. Röstassistent finns men jag använder den aldrig, känner inget behov.
 
Om det går att göra en sak på två sätt, och det ena sättet är långsammare, varför ska man över huvud taget bry sig om det långsamma sättet då?

Vad är fördelen med röststyrning, som du ser det (undrar bakåtsträvaren)?
Är nog bakåtsträvare jag också, tycker det låter jäkligt bökigt att behöva trycka på en knapp och sedan högt säga vad jag vill. Sitta där i bilen och säga än det ena än det andra 😂

Nä nymodigheter är inget för mig. Kan ju vara därför jag inte har några större behov av nyare bil 🤔
 
Topp