• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    924

MaziK

Rolex
2-Faktor
Priserna uppe för P4

Screenshot_20240131_121736_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20240131_121814_Samsung Internet.jpg
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Någon som har tips på bra rengörningsmedel till teslas vita klädsel? Eller är det bara att köra på någon default..? :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Så 20 tusen extra för en så enkel grej som adaptiv farthållare? Polestar vill verkligen inte sälja något.
:D
Ja jag vet inte vad jag skall säga!

Får hoppas det blir prissänkningar generellt vad gäller elbilar(även bilar generellt). Kan inte vara många som har råd eller vill lägga de här summorna som det blir per månad för en bil längre.

Jag kör eget och det går hyfsat än så länge * peppar peppar men känns grymt oskönt att lägga 10k/månad i enbart leasing plus 7-9000kr i förmånsvärde ... eller rättade sagt det kommer aldrig hända för det är inte värt det någonstans!
 
Senast ändrad:

JuBi

Omega
2-Faktor
Den ska nog vara lite mer påkostad. Enligt Polestar själva så konkurrerar de med Porsche. Tyvärr håller inte kunderna med om det som lyser med sin frånvaro.Bra själv
Rimlig självbild hos Polestar! o_O Borde ju konkurrera med ID7, P6 å Tesla snarare. Hade varit kul om de lyckades men med den marknadspositionen de tar (försöker ta?) är det alldeles för mycket pengar. Hoppas det funkar med bil utan bakruta också!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
:D
Ja jag vet inte vad jag skall säga!

Får hoppas det blir prissänkningar generellt vad gäller elbilar(även bilar generellt). Kan inte vara många som har råd eller vill lägga de här summorna som det blir per månad för en bil längre.

Jag kör eget och det går hyfsat än så länge * peppar peppar men känns grymt oskönt att lägga 10k/månad i enbart leasing plus 7-9000kr i förmånsvärde ... eller rättade sagt det kommer aldrig hända för det är inte värt det någonstans!
Verkar som jag har fel dock, själva adaptiva farthållaren ingår men Pilot Assist (körfält plus lite annat) är det som kostar. Så något bättre ändå men jag blir inte det minsta sugen. Vad är ens Polestar? För mig är det en sminkad Volvo/Geely och det är inte värt 50% mer än motsvarande Tesla i min bok. Inte för att Tesla är bäst på allt men de har fasen satt en benchmark för elbilar i alla fall.
 

Isodor

Audemars
Verkar som Polestars självbild är uppblåst…

Hursomhelst. 980.000 för Macan EV känns mer rimligt, även om det är en del pengar. Blir att provköra och känna och klämma när den kommer ut i hallarna. Taycan var grymt skön att köra.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Verkar som jag har fel dock, själva adaptiva farthållaren ingår men Pilot Assist (körfält plus lite annat) är det som kostar. Så något bättre ändå men jag blir inte det minsta sugen. Vad är ens Polestar? För mig är det en sminkad Volvo/Geely och det är inte värt 50% mer än motsvarande Tesla i min bok. Inte för att Tesla är bäst på allt men de har fasen satt en benchmark för elbilar i alla fall.
Med lite lull-lull så blir ju ändå en Tesla Model Y Performance cirka 750,000kr. Jag ser inga konstigheter med att betala 100k extra för en bil som iallafall i mina ögon ser bra mycket mer premium ut. Men det återstår att se hur väl de fått till komfort, köregenskaper osv. Det är ju ändå deras första bil på elbilsplattform så jag tror inte vi kan jämföra med kompromissbilen som är Polestar 2.

Men ja, vill man bara ha en bra elbil så kan man lika gärna gå till Tesla.

Med rimlig nivå av lull-lull blir Polestar 4 dual motor cirka 100,000kr dyrare än en liknande Model Y Performance.

1706740014832.png
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Verkar som Polestars självbild är uppblåst…

Hursomhelst. 980.000 för Macan EV känns mer rimligt, även om det är en del pengar. Blir att provköra och känna och klämma när den kommer ut i hallarna. Taycan var grymt skön att köra.
Tycker det är för liten prisskillnad från Macan till Taycan.
Tittar man på deras konventionella modeller så bör ju prisskillnaden vara som det är mellan Macan och Panamera...Där är ju prisskillnaden mycket större.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Med lite lull-lull så blir ju ändå en Tesla Model Y Performance cirka 750,000kr. Jag ser inga konstigheter med att betala 100k extra för en bil som iallafall i mina ögon ser bra mycket mer premium ut. Men det återstår att se hur väl de fått till komfort, köregenskaper osv. Det är ju ändå deras första bil på elbilsplattform så jag tror inte vi kan jämföra med kompromissbilen som är Polestar 2.

Men ja, vill man bara ha en bra elbil så kan man lika gärna gå till Tesla.

Med rimlig nivå av lull-lull blir Polestar 4 dual motor cirka 100,000kr dyrare än en liknande Model Y Performance.

1706740014832.png
Jag tycker det är intressant att Polestar kallar sin 4 för en SUV? På bilderna ser det ut som en förhöjd sedan...Model Y känns ju i så fall mer som en SUV. Eller kompakt-SUV i alla fall. Men Polestar 4 ger dig 1.2 sekunder snabbare acceleration men Model Y ger dig snabbare laddning 250kW istället för 200kW samt mycket mer bagageutrymme. Sen är ju Teslas laddnätverk oslagbart. Jag tycker laddnätverket är det viktigaste argumentet till varför man ska köpa en Tesla.
Visst kan Polestar använda Teslas laddare, men det är dyrare samt att du inte har samma integration med laddarna i bilen etc.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Ni som har möjlighet att ladda hemma: hur ofta laddar ni på andra platser? Då menar jag inte när ni åker på långresor, utan när ni åker på ärenden i stan.
Jag har tidigare inte haft möjlighet att ladda hemma, då har jag varit beroende av publik laddning.
Nu har vi flyttat och kan ladda hemma i garaget, vilket är otroligt smidigt. Därmed har jag helt slutat att ladda i det publika vilket känns skönt. Priserna på publik laddning verkar ju bara gå upp för varje månad.
Jag tittade exempelvis på Bromma Blocks, dit jag ibland åker för att handla. Här finns ett antal laddare:
1. Laddning på gatuplan - 11kW - gratis laddning
2. Laddning i garaget - 3,7 kW- gratis laddning
3. ICA Maxi garaget - 22 kW - 10kr/kWh (för registrerade E.On-användare)
Hur tänkte E.On här? Det är ju billigare att snabbladda på 350kW-laddare?


Jag gjorde en liten jämförelse på kr/kWh mellan de största operatörerna. Titta på Recharges priser, speciellt för AC-laddning! Tycker även att MER är ute å cyklar med sin prissättning. Allego kan ju lika gärna lägga ner. I alla fall i Sverige. Känns som de gamla energibolagen blir omsprugna av drivmedelsbolagen och de nya spelarna som NIMA, Eviny och kWatt. Tänk på att Vattenfall även tar ut ett minutpris, vilket inte är med i bilden nedan.
Tesla och Ionity har bättre priser för sina kunder. Jag tog priserna för om man inte har något avtal.

Vem föredrar ni att ladda hos?

Skärmavbild 2024-02-01 kl. 05.07.18.png
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ni som har möjlighet att ladda hemma: hur ofta laddar ni på andra platser? Då menar jag inte när ni åker på långresor, utan när ni åker på ärenden i stan.
Jag har tidigare inte haft möjlighet att ladda hemma, då har jag varit beroende av publik laddning.
Nu har vi flyttat och kan ladda hemma i garaget, vilket är otroligt smidigt. Därmed har jag helt slutat att ladda i det publika vilket känns skönt. Priserna på publik laddning verkar ju bara gå upp för varje månad.
Jag tittade exempelvis på Bromma Blocks, dit jag ibland åker för att handla. Här finns ett antal laddare:
1. Laddning på gatuplan - 11kW - gratis laddning
2. Laddning i garaget - 3,7 kW- gratis laddning
3. ICA Maxi garaget - 22 kW - 10kr/kWh (för registrerade E.On-användare)
Hur tänkte E.On här? Det är ju billigare att snabbladda på 350kW-laddare?


Jag gjorde en liten jämförelse på kr/kWh mellan de största operatörerna. Titta på Recharges priser, speciellt för AC-laddning! Tycker även att MER är ute å cyklar med sin prissättning. Allego kan ju lika gärna lägga ner. I alla fall i Sverige. Känns som de gamla energibolagen blir omsprugna av drivmedelsbolagen och de nya spelarna som NIMA, Eviny och kWatt. Tänk på att Vattenfall även tar ut ett minutpris, vilket inte är med i bilden nedan.
Tesla och Ionity har bättre priser för sina kunder. Jag tog priserna för om man inte har något avtal.

Vem föredrar ni att ladda hos?

Skärmavbild 2024-02-01 kl. 05.07.18.png
Det är många som börjat sänka sina priser nu. Ionity sänke för några dagar sen (inte tillräckligt dock) och nu sänker även Mer.
https://elbilen.se/nyheter/sankta-och-tidsbaserade-laddpriser-hos-mer/
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Med lite lull-lull så blir ju ändå en Tesla Model Y Performance cirka 750,000kr. Jag ser inga konstigheter med att betala 100k extra för en bil som iallafall i mina ögon ser bra mycket mer premium ut. Men det återstår att se hur väl de fått till komfort, köregenskaper osv. Det är ju ändå deras första bil på elbilsplattform så jag tror inte vi kan jämföra med kompromissbilen som är Polestar 2.

Men ja, vill man bara ha en bra elbil så kan man lika gärna gå till Tesla.

Med rimlig nivå av lull-lull blir Polestar 4 dual motor cirka 100,000kr dyrare än en liknande Model Y Performance.

1706740014832.png
En model Y perf kostar 644(614 för en LR)just nu och dragkrok ingår(sen tillfälligt så är räntan väldigt låg).

Den är ju i princip fullutrustad för det priset
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ni som har möjlighet att ladda hemma: hur ofta laddar ni på andra platser? Då menar jag inte när ni åker på långresor, utan när ni åker på ärenden i stan.
Jag har tidigare inte haft möjlighet att ladda hemma, då har jag varit beroende av publik laddning.
Nu har vi flyttat och kan ladda hemma i garaget, vilket är otroligt smidigt. Därmed har jag helt slutat att ladda i det publika vilket känns skönt. Priserna på publik laddning verkar ju bara gå upp för varje månad.
Jag tittade exempelvis på Bromma Blocks, dit jag ibland åker för att handla. Här finns ett antal laddare:
1. Laddning på gatuplan - 11kW - gratis laddning
2. Laddning i garaget - 3,7 kW- gratis laddning
3. ICA Maxi garaget - 22 kW - 10kr/kWh (för registrerade E.On-användare)
Hur tänkte E.On här? Det är ju billigare att snabbladda på 350kW-laddare?


Jag gjorde en liten jämförelse på kr/kWh mellan de största operatörerna. Titta på Recharges priser, speciellt för AC-laddning! Tycker även att MER är ute å cyklar med sin prissättning. Allego kan ju lika gärna lägga ner. I alla fall i Sverige. Känns som de gamla energibolagen blir omsprugna av drivmedelsbolagen och de nya spelarna som NIMA, Eviny och kWatt. Tänk på att Vattenfall även tar ut ett minutpris, vilket inte är med i bilden nedan.
Tesla och Ionity har bättre priser för sina kunder. Jag tog priserna för om man inte har något avtal.

Vem föredrar ni att ladda hos?

Skärmavbild 2024-02-01 kl. 05.07.18.png
I princip aldrig någon annanstans än hemma. Är exv ingen mening med att ladda på ICA om man är inne i 20 min och den laddar i 11kw. Hålla på att mecka med sladd etc för att knappt täcka den energi som gått åt för att köra till ICA och hem plus att det är tighta p-platser

Hänt att vi laddar någon gång i MoS för att smidigt få en parkeringsplats 🤣
 
Senast ändrad:
Ni som har möjlighet att ladda hemma: hur ofta laddar ni på andra platser? Då menar jag inte när ni åker på långresor, utan när ni åker på ärenden i stan.
Jag har tidigare inte haft möjlighet att ladda hemma, då har jag varit beroende av publik laddning.
Nu har vi flyttat och kan ladda hemma i garaget, vilket är otroligt smidigt. Därmed har jag helt slutat att ladda i det publika vilket känns skönt. Priserna på publik laddning verkar ju bara gå upp för varje månad.
Jag tittade exempelvis på Bromma Blocks, dit jag ibland åker för att handla. Här finns ett antal laddare:
1. Laddning på gatuplan - 11kW - gratis laddning
2. Laddning i garaget - 3,7 kW- gratis laddning
3. ICA Maxi garaget - 22 kW - 10kr/kWh (för registrerade E.On-användare)
Hur tänkte E.On här? Det är ju billigare att snabbladda på 350kW-laddare?


Jag gjorde en liten jämförelse på kr/kWh mellan de största operatörerna. Titta på Recharges priser, speciellt för AC-laddning! Tycker även att MER är ute å cyklar med sin prissättning. Allego kan ju lika gärna lägga ner. I alla fall i Sverige. Känns som de gamla energibolagen blir omsprugna av drivmedelsbolagen och de nya spelarna som NIMA, Eviny och kWatt. Tänk på att Vattenfall även tar ut ett minutpris, vilket inte är med i bilden nedan.
Tesla och Ionity har bättre priser för sina kunder. Jag tog priserna för om man inte har något avtal.

Vem föredrar ni att ladda hos?

Skärmavbild 2024-02-01 kl. 05.07.18.png
Aldrig.
 

Magnetize

Cartier
2-Faktor
Ni som har möjlighet att ladda hemma: hur ofta laddar ni på andra platser? Då menar jag inte när ni åker på långresor, utan när ni åker på ärenden i stan.
Jag har tidigare inte haft möjlighet att ladda hemma, då har jag varit beroende av publik laddning.
Nu har vi flyttat och kan ladda hemma i garaget, vilket är otroligt smidigt. Därmed har jag helt slutat att ladda i det publika vilket känns skönt. Priserna på publik laddning verkar ju bara gå upp för varje månad.
Jag tittade exempelvis på Bromma Blocks, dit jag ibland åker för att handla. Här finns ett antal laddare:
1. Laddning på gatuplan - 11kW - gratis laddning
2. Laddning i garaget - 3,7 kW- gratis laddning
3. ICA Maxi garaget - 22 kW - 10kr/kWh (för registrerade E.On-användare)
Hur tänkte E.On här? Det är ju billigare att snabbladda på 350kW-laddare?


Jag gjorde en liten jämförelse på kr/kWh mellan de största operatörerna. Titta på Recharges priser, speciellt för AC-laddning! Tycker även att MER är ute å cyklar med sin prissättning. Allego kan ju lika gärna lägga ner. I alla fall i Sverige. Känns som de gamla energibolagen blir omsprugna av drivmedelsbolagen och de nya spelarna som NIMA, Eviny och kWatt. Tänk på att Vattenfall även tar ut ett minutpris, vilket inte är med i bilden nedan.
Tesla och Ionity har bättre priser för sina kunder. Jag tog priserna för om man inte har något avtal.

Vem föredrar ni att ladda hos?

Skärmavbild 2024-02-01 kl. 05.07.18.png
Haft Enyaq i 2 år nu, men första halvåret hade vi inte möjlighet att ladda hemma. Då hade vi ett abonnemang hos Mer för 399kr/månad där 450kWH ingick.
Räknade ut att om jag hade kunnat ha samma förbrukning (15-ish) under alla 450 kWH hade jag kommit 300 mil för 400 spänn. 😅

Därefter fick vi laddare i garaget som vi använt sedan dess. Enda gångerna vi stannar och slänger i lite extra är på bilresor till Stockholm, har släkt norr om Stockholm så brukar passa på att ladda lite i Barkarby, antingen innan hemresa eller precis när vi kommit upp. Har även slängt i lite vid typ Sillekrog längs E4 för att vara säker. Eftersom vi har taggen till MER har det oftast blivit deras laddare, även om det kanske inte varit bästa priset.

Har kvar MER-taggen men har inte längre något abonnemang då dom höjde priserna ganska kraftigt i samband med att vi fick vår laddare installerad.
 

Isodor

Audemars
Tycker det är för liten prisskillnad från Macan till Taycan.
Tittar man på deras konventionella modeller så bör ju prisskillnaden vara som det är mellan Macan och Panamera...Där är ju prisskillnaden mycket större.
Det har du en poäng i...

Macan har dock ett batteri på 100 kwh medans Taycan har 80 brutto. Dessutom bättre teknologi på batteriet om jag förstått rätt.

Sedan är Macanen en större bil. Taycanen kanske lite mer lik 911an...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Från DI om Volvo/Polestar.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ni som har möjlighet att ladda hemma: hur ofta laddar ni på andra platser? Då menar jag inte när ni åker på långresor, utan när ni åker på ärenden i stan.
Aldrig. Inte ens om det är gratis. Nästan alltid är det 3.7kwh i de laddarna och det drar jag inte fram sladden för. Handlar sällan längre än 1-2h högst. Det blir el för 10 spänn liksom.

Snabbladdat 10 gånger på 2 år kanske. 9/10 gånger på Tesla.
 
Senast ändrad:
Topp