• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    923

joca

Patek
2-Faktor
Ni som har möjlighet att ladda hemma: hur ofta laddar ni på andra platser? Då menar jag inte när ni åker på långresor, utan när ni åker på ärenden i stan.
Jag har tidigare inte haft möjlighet att ladda hemma, då har jag varit beroende av publik laddning.
Nu har vi flyttat och kan ladda hemma i garaget, vilket är otroligt smidigt. Därmed har jag helt slutat att ladda i det publika vilket känns skönt. Priserna på publik laddning verkar ju bara gå upp för varje månad.
Jag tittade exempelvis på Bromma Blocks, dit jag ibland åker för att handla. Här finns ett antal laddare:
1. Laddning på gatuplan - 11kW - gratis laddning
2. Laddning i garaget - 3,7 kW- gratis laddning
3. ICA Maxi garaget - 22 kW - 10kr/kWh (för registrerade E.On-användare)
Hur tänkte E.On här? Det är ju billigare att snabbladda på 350kW-laddare?


Jag gjorde en liten jämförelse på kr/kWh mellan de största operatörerna. Titta på Recharges priser, speciellt för AC-laddning! Tycker även att MER är ute å cyklar med sin prissättning. Allego kan ju lika gärna lägga ner. I alla fall i Sverige. Känns som de gamla energibolagen blir omsprugna av drivmedelsbolagen och de nya spelarna som NIMA, Eviny och kWatt. Tänk på att Vattenfall även tar ut ett minutpris, vilket inte är med i bilden nedan.
Tesla och Ionity har bättre priser för sina kunder. Jag tog priserna för om man inte har något avtal.

Vem föredrar ni att ladda hos?

Skärmavbild 2024-02-01 kl. 05.07.18.png
Aldrig :)
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Med lite lull-lull så blir ju ändå en Tesla Model Y Performance cirka 750,000kr. Jag ser inga konstigheter med att betala 100k extra för en bil som iallafall i mina ögon ser bra mycket mer premium ut. Men det återstår att se hur väl de fått till komfort, köregenskaper osv. Det är ju ändå deras första bil på elbilsplattform så jag tror inte vi kan jämföra med kompromissbilen som är Polestar 2.

Men ja, vill man bara ha en bra elbil så kan man lika gärna gå till Tesla.

Med rimlig nivå av lull-lull blir Polestar 4 dual motor cirka 100,000kr dyrare än en liknande Model Y Performance.

1706740014832.png
Tesla Y kommer med uppdatering så oavsett är Polestar för dyra.
Om de ens finns kvar om ett år…
 
Lite sugen på en elbil nu och framförallt på en Model Y nu när de har bra kampanj men är lite velig över att ta steget ifrån fossilt. Är generellt tekniskt inkompetent och när man följer grupper kring elbilar så verkar det ofta vara just tekniska/mjukvarufel och saker som krånglar. Själv är jag nöjd att jag kan koppla upp mig på ett Wifi eller ansluta en BT enhet :D

Vågar man ta klivet eller kommer man slita sitt hår i ilska/panik/ångest pga detta och att elbilar i nuet fortfarande är så pass Beta att de främst lämpar sig för något mer kompetenta personer?
Självklart. Se till att du har en laddare hemma bara.
 
Volvo är inte blyga med att redovisa marginalen på elbilar. Förut så sa man ju att marginalerna på bilar var väldigt låg men att man tjänade pengar på service. Dock ser jag att marginalen på fossilbilar är 26 %! Inte undra på att vi har inflation.

IMG_4035.jpeg
Förr-förra tjänstebilen (årsskiftet 19/20) var valet mellan en Passat (…) och V90CC. Båda under 8 pbb med lite utrustning och vinterhjul.

Billigaste V90 nu är typ 12 PBB (iofs hybrid), men marginalerna måste ökat enormt under dessa år!

Vi hade då 20%+ rabatt på list, detta har typ halverats under samma period också.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Volvo är inte blyga med att redovisa marginalen på elbilar. Förut så sa man ju att marginalerna på bilar var väldigt låg men att man tjänade pengar på service. Dock ser jag att marginalen på fossilbilar är 26 %! Inte undra på att vi har inflation.

IMG_4035.jpeg
Bruttomarginaler på en enskild bil säger dock inte jättemycket. Titta på Volvo Cars som helhet vilken nettomarginal de har, det är inte mycket kvar.

edit: 2,6%
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jäfla mig vad fet Emeyan är 🤣

Var på elbilamässan idag. Favoriterna blev Emeya, Ioniq 5N, Polestar 4. Jag är bra sugen på en 5N men kan inte riktigt motivera kostnaden. Blir jobbigt på länge turer med den med, är specad til 45 mil. På vintern lär man inte komma långt. Fanns 12 bilar kvar av tilldelningen(50 totalt)

Polestar 4an är riktigt fräsch var för mycket folk runt och i den så jag kunde inte provsitta. Men ute på gatan så lär man vända sig om en och två gånger.

Men Emeyan var/är i min mening riktigt jäkla bra. Men vill inte veta priset för specen dem hade på utställningsbilen.

Dock exv Enayqen IV RS interiör väldigt bra sett till vad man får betala jämfört med andra bilar
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jäfla mig vad fet Emeyan är 🤣

Var på elbilamässan idag. Favoriterna blev Emeya, Ioniq 5N, Polestar 4. Jag är bra sugen på en 5N men kan inte riktigt motivera kostnaden. Blir jobbigt på länge turer med den med, är specad til 45 mil. På vintern lär man inte komma långt. Fanns 12 bilar kvar av tilldelningen(50 totalt)

Polestar 4an är riktigt fräsch var för mycket folk runt och i den så jag kunde inte provsitta. Men ute på gatan så lär man vända sig om en och två gånger.

Men Emeyan var/är i min mening riktigt jäkla bra. Men vill inte veta priset för specen dem hade på utställningsbilen.

Dock exv Enayqen IV RS interiör väldigt bra sett till vad man får betala jämfört med andra bilar
Ingen här som satt i Polestar 4:an som kan uttala sig om kvalitetskänsla i interiör? Föräldrarna funderar på en sådan.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Ingen här som satt i Polestar 4:an som kan uttala sig om kvalitetskänsla i interiör? Föräldrarna funderar på en sådan.
Jag satt i den. Kändes premium. Mycket mer space än 2:an. Man får inte samma klaustrofobiska känsla. I och för sig är jag inte jättelång (182cm).
jag ville få en känsla för hur det är att ha kamera istället för bakruta men set fick man inte uppleva på mässan. Man behöver komma ut på vägen för att få en känsla för det. Men antar att det är en vanesak.

helt klart känns den mer premium än exempelvis model Y. Men frågan om det är värt 100k mer?
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Jag satt i den. Kändes premium. Mycket mer space än 2:an. Man får inte samma klaustrofobiska känsla. I och för sig är jag inte jättelång (182cm).
jag ville få en känsla för hur det är att ha kamera istället för bakruta men set fick man inte uppleva på mässan. Man behöver komma ut på vägen för att få en känsla för det. Men antar att det är en vanesak.

helt klart känns den mer premium än exempelvis model Y. Men frågan om det är värt 100k mer?
Även jag har kollat in P4.
Helt klart steg fram mot P2.
Jag föredrar dock MB/BMW’s elbilar invändigt.
EQC/E/S och i4/i5/i7
Mycket trevligare infotainment o ergonomi än andra.
Testade tex ID.7 igår. Stor besvikelse
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Här är en bättre video uppspelad i rätt hastighet som visar hur långt de kommit med självkörning. Inte långt kvar nu.

Jag ser fram emot fungerande, självkörande bilar, främst på långresor där jag kan vilja ha avlastning en stund. Annars gillar jag att köra själv.

Nu har jag inte tittat på hela den 40 minuter långa videon, men jag är fortsatt skeptisk.

1. Hur kommer det att funka på vägar med bristfällig och otydlig skyltning, samt slitna, otydliga och ibland obefintliga vägmarkeringar? Min körning är övervägande på sådana vägar.
2. Även om det funkar på sommarhalvåret, hur funkar det på vintern när markeringarna och skyltarna är täckta av snö och is?
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Polestar 4an är riktigt fräsch var för mycket folk runt och i den så jag kunde inte provsitta. Men ute på gatan så lär man vända sig om en och två gånger.
Synd att den bara finns i tråkiga färger som i priicip är dealbreakers för mig.

Jag vägrar den svart-grå-vita färskalan. Kulören Electron kanske har lite blått i sig, men är för mig en grå icke-färg. Den enda som inte är gråskala är Gold, och även om den inte träffar mitt filter över otänkbara färger, är den definitivt inte en färg som jag tycker är läcker.

Jag vet att jag är i minoritet. Cirka 80 procent av alla bilar som säljs är på gråskalan, men faktum är att jag numera bara köper färgglada bilar.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Synd att den bara finns i tråkiga färger som i priicip är dealbreakers för mig.

Jag vägrar den svart-grå-vita färskalan. Kulören Electron kanske har lite blått i sig, men är för mig en grå icke-färg. Den enda som inte är gråskala är Gold, och även om den inte träffar mitt filter över otänkbara färger, är den definitivt inte en färg som jag tycker är läcker.

Jag vet att jag är i minoritet. Cirka 80 procent av alla bilar som säljs är på gråskalan, men faktum är att jag numera bara köper färgglada bilar.
Ja jag håller med. Mina "egna" "riktiga" sista bilar har varit i lite roligare färger

DSC00762.jpg
Snapinsta.app_1080_91579066_121063982844568_4550381583652039955_n.jpg
Snapinsta.app_1080_75566983_2508746419218800_1873549117415762426_n.jpg
 

Leiflicious

Cartier
Jag ser fram emot fungerande, självkörande bilar, främst på långresor där jag kan vilja ha avlastning en stund. Annars gillar jag att köra själv.

Nu har jag inte tittat på hela den 40 minuter långa videon, men jag är fortsatt skeptisk.

1. Hur kommer det att funka på vägar med bristfällig och otydlig skyltning, samt slitna, otydliga och ibland obefintliga vägmarkeringar? Min körning är övervägande på sådana vägar.
2. Även om det funkar på sommarhalvåret, hur funkar det på vintern när markeringarna och skyltarna är täckta av snö och is?
Det beror ju på arkitekturen men tesla är ju bolldjupt på vision only. De har ju med v12 gått ifrån så mycket manuell styrning som möjligt och ska som jag förstår det fokusera mer på reinforcement learning dvs i princip mappa ” nåt som ser ut så här brukar betyda att göra så här är en bra grej”. Tesla har ju avgjort störst dataset i världen för att nå dit. Men garanterat kommer sämre väglag etc ta längre tid eftersom det är en mindre andel av deras dataset. Det bör dock gå att nå, det är liksom det lösningen med kameror är bäst på.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag ser fram emot fungerande, självkörande bilar, främst på långresor där jag kan vilja ha avlastning en stund. Annars gillar jag att köra själv.

Nu har jag inte tittat på hela den 40 minuter långa videon, men jag är fortsatt skeptisk.

1. Hur kommer det att funka på vägar med bristfällig och otydlig skyltning, samt slitna, otydliga och ibland obefintliga vägmarkeringar? Min körning är övervägande på sådana vägar.
2. Även om det funkar på sommarhalvåret, hur funkar det på vintern när markeringarna och skyltarna är täckta av snö och is?
Inte alls är svaret. Teslas kameror fungerar inte
  • när det regnar
  • när det är dis
  • när det är sol

Kolla på hur blind min bil är exempelvis, det är solen som bländar den. Ser inte ens en långtradare framför den. I verkligheten syntes solen ännu mindre än i mobilkameran.
1707054912505.png

1707054897705.png
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Ja jag håller med. Mina "egna" "riktiga" sista bilar har varit i lite roligare färger

DSC00762.jpg
Snapinsta.app_1080_91579066_121063982844568_4550381583652039955_n.jpg
Snapinsta.app_1080_75566983_2508746419218800_1873549117415762426_n.jpg
Är det Sunset orange på BMW:n?

Den ser verkligen fantastisk ut i det ljuset.

Min är inte lika tjusig i skuggan och med vintersmuts.

PXL_20240204_144137294_ks.jpg


Lexusen får åtminstone en strimma sol på sig denna eftermiddag.

PXL_20240204_144124290_ks.jpg
 
Senast ändrad:

B1884

Audemars
2-Faktor
Inte alls är svaret. Teslas kameror fungerar inte
  • när det regnar
  • när det är dis
  • när det är sol

Kolla på hur blind min bil är exempelvis, det är solen som bländar den. Ser inte ens en långtradare framför den. I verkligheten syntes solen ännu mindre än i mobilkameran.
1707054912505.png

1707054897705.png

Låter lite överdrivet? :)
Körde senast igår i motljus på blöt motorväg (så det speglar sig / bländar stundtals). Autopiloten fungerade finfint hela vägen hem.
 

Leiflicious

Cartier
Inte alls är svaret. Teslas kameror fungerar inte
  • när det regnar
  • när det är dis
  • när det är sol

Kolla på hur blind min bil är exempelvis, det är solen som bländar den. Ser inte ens en långtradare framför den. I verkligheten syntes solen ännu mindre än i mobilkameran.
1707054912505.png

1707054897705.png
Detta kommer bli en så intressant nöt att se om tesla Lyckas knäcka. Det är så elegant med enbart kameror på pappret men verkligheten är ju aldrig lika elegant som på ritbordet 😅 Om de verkligen framhärdar i att vägra sensor fusion med annat än kameror lär de ju behöva lägga till fler i nya vinklar i alla fall.
 

RBJSWE

Cartier
Finns det något annat rimligt val än Tesla om man bor i lägenhet och inte har tillgång till laddare genom föreningen, vad säger ni? Någon som får det att funka med ex ID4 eller Enyaq?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Finns det något annat rimligt val än Tesla om man bor i lägenhet och inte har tillgång till laddare genom föreningen, vad säger ni? Någon som får det att funka med ex ID4 eller Enyaq?
Jag kör ID4 och kunde inte ladda hemma under ett par år. Laddade alltid när vi handlade eller på jobbet. Inga problem med lite planering.

Där jag handlar, finns det massor av 50-250kw laddare.
 
Jag ser fram emot fungerande, självkörande bilar, främst på långresor där jag kan vilja ha avlastning en stund. Annars gillar jag att köra själv.

Nu har jag inte tittat på hela den 40 minuter långa videon, men jag är fortsatt skeptisk.

1. Hur kommer det att funka på vägar med bristfällig och otydlig skyltning, samt slitna, otydliga och ibland obefintliga vägmarkeringar? Min körning är övervägande på sådana vägar.
2. Även om det funkar på sommarhalvåret, hur funkar det på vintern när markeringarna och skyltarna är täckta av snö och is?
Svenskt slask tror jag blir en utmaning, även om jag är rätt förvissad om att de knäcker det med till slut.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Finns det något annat rimligt val än Tesla om man bor i lägenhet och inte har tillgång till laddare genom föreningen, vad säger ni? Någon som får det att funka med ex ID4 eller Enyaq?
Jag har ingen laddare genom föreningen men har en parkering med flertalet laddare precis på andra sidan gatan, så det är väl nästan som hemma. Hade jag inte haft det hade jag nog varit väldigt tveksam till elbil. Kör e-Niro.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Verkar som Polestars självbild är uppblåst…

Hursomhelst. 980.000 för Macan EV känns mer rimligt, även om det är en del pengar. Blir att provköra och känna och klämma när den kommer ut i hallarna. Taycan var grymt skön att köra.
Macan är personligen min absolut största besvikelse ever.. En Q5 med dubbel peng och så är den inte bättre..

Kanske blir det annorlunda med EV :greedy:
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Finns det något annat rimligt val än Tesla om man bor i lägenhet och inte har tillgång till laddare genom föreningen, vad säger ni? Någon som får det att funka med ex ID4 eller Enyaq?
Så mycket skiljer inte räckvidden i verkligheten att det är magisk skillnad på Tesla. Åtminstone inte om vi pratar 3/Y.
Dessa siffror brukar stämma rätt bra. Vintertid laddar Teslan snabbare men ska du långsamladda över natten spelar det ingen roll.
 
Topp