• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    923

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag kör ibland 5+ timmar på en laddning men de gånger jag kör längre sträckor brukar jag ta mindre vägar och ligga i 70-80. Niron jag kör kommer över 500km på sommaren i de hastigheterna (mitt "personbästa" landade på lite över 510km med 3% kvar). Men jag är fullt medveten om att det inte är normalfallet att köra som jag gör, skulle jag ligga i 110-120 försvinner elektronerna rätt snabbt.
Jo så är det. Jag kör elbil på samma sätt som jag kör bensinare mao 10-20+ över gällande på motoväg i alla fall då kommer man inte långt :D
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Nja, man kör väl inte 3-4 timmar och sen laddar 25 minuter direkt. Ska du köra en längre sträcka, rimligtvis på motorväg, så stannar du snarare efter typ 2-2.5 timmar för ett laddstopp. Ta t.ex. en ID4 från Malmö-Uppsala enligt ABRP nedan.

Jag har kört elbil i tre år nu och tycker bra om det, men man ska nog inte skönmåla saker med fantasisiffror för att få det att se bättre ut än det är.



1712818678663.png
En hel del av min långkörning är på 80-vägar som går på tvärsen mot motorvägsnätet, så det tar fler timmar för mig att tömma batteriet.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Har haft en liten Peugeot e208 i snart tre år och är vansinnigt nöjd med känslan att slippa åka o tanka bilen, laddar uteslutande hemma med väldigt få undantag. Nu börjar det bli dags att hitta nåt annat då leasen går ut. Funderar på att kanske köpa en begagnad BMW 330e från 2020 o framåt, hur är de att äga? Hur långt kommer man på riktigt med batteridriften? Kör mestadels korta sträckor, med nån längre tur om året (har hyrt bil senaste gångerna då 208:ans räckvidd är lite sådär). Tycker att privatleasingkostnaderna har stuckit iväg så jag funderar på att köpa en bil istället. Kommer man råka ut för nåt svindyrt batteribyte efter X antal mil, eller är det lugnt att köpa en begagnad hybridbil?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har haft en liten Peugeot e208 i snart tre år och är vansinnigt nöjd med känslan att slippa åka o tanka bilen, laddar uteslutande hemma med väldigt få undantag. Nu börjar det bli dags att hitta nåt annat då leasen går ut. Funderar på att kanske köpa en begagnad BMW 330e från 2020 o framåt, hur är de att äga? Hur långt kommer man på riktigt med batteridriften? Kör mestadels korta sträckor, med nån längre tur om året (har hyrt bil senaste gångerna då 208:ans räckvidd är lite sådär). Tycker att privatleasingkostnaderna har stuckit iväg så jag funderar på att köpa en bil istället. Kommer man råka ut för nåt svindyrt batteribyte efter X antal mil, eller är det lugnt att köpa en begagnad hybridbil?
En granne hade en 330e. Två nackdelar annars gillade han den

1) bagaget är så litet att han fick åka med takbox året runt

2) han kom aldrig längre än 3 mil på el

Om du väl haft elbil tror jag inte du kommer gilla hybrid. 330e kostar väl ändå runt 250 papp, kanske titta efter en Kia e-Niro att köpa? Verkar gå att få för de pengarna.
 

leicaphile

Panerai
En hel del av min långkörning är på 80-vägar som går på tvärsen mot motorvägsnätet, så det tar fler timmar för mig att tömma batteriet.
Ja och som jag skrev ovan gör jag samma. Men det är bara att inse att de flesta kommer att ligga på motorvägen i 10-20 över och då är det helt andra saker.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Planerar att installera en laddare för min Tesla MY och har två huvudfrågor:

Är Tesla Wall Connector det bästa valet, eller finns det bättre alternativ? Har kabel draget till parkeringen och skall enbart ladda Tesla.
Eftersom jag inte har en vägg vid parkeringen, måste laddaren monteras på en stolpe. Antingen köper jag Teslas stolpe (om jag köper deras laddare) men lutar åt en "custom" som passar huset bättre. Finns det några smarta tips eller rekommendationer för stolpinstallationer som kan vara bra att veta?

Vänligen,
Martin
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är Tesla Wall Connector det bästa valet, eller finns det bättre alternativ? Har kabel draget till parkeringen och skall enbart ladda Tesla.
Jag vill påstå att ingenting är bättre med den ;) Den saknar möjlighet till lastbalansering och har inga fördelar mot andra stolpar. Visst, den är snygg men inte något mer. Laddar man en annan bil med boxen går den inte styra eftersom själva boxen inte har någon egen app.

Men som sagt, ska man bara ladd Tesla och inte har behov av någon lastbalansering så funkar den absolut.

Jag har en Wallbox Pulsar. Den har samma funktioner som alla andra. Enda anledningen jag valde den var att den var på rea :angel:
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag vill påstå att ingenting är bättre med den ;) Den saknar möjlighet till lastbalansering och har inga fördelar mot andra stolpar. Visst, den är snygg men inte något mer. Laddar man en annan bil med boxen går den inte styra eftersom själva boxen inte har någon egen app.

Men som sagt, ska man bara ladd Tesla och inte har behov av någon lastbalansering så funkar den absolut.

Jag har en Wallbox Pulsar. Den har samma funktioner som alla andra. Enda anledningen jag valde den var att den var på rea :angel:

Via knappen kan man dock öppna laddluckan vilket kan vara bekvämt.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
...inte har behov av någon lastbalansering så funkar den absolut.
Hur många av er som laddar elbil hemma klarar, eller skulle klara er utan lastbalansering?

För egen del känns det väldigt avlägset.

Vårt hus värms av en frånluftsvärmepump som vintertid ofta drar igång tillsatsvärmen (elpatron). Med spis, tvättmaskin, tumlare och annat som ofta går relativt sent på kvällen och därmed kan överlappa elbilsladdningen finns det inte alltid så många ampere över till elbilen. Utan lastbalansering skulle en huvudsäkring lösa ut relativt ofta, om jag inte ställde ner laddströmmen i bilarna till löjliga sex ampere eller så.

Och vår ena elbil (Lexus UX 300e) har korkad enfasladdning, så den vill gärna ha alla 25 ampere som vi har in i huset. Helst vill den ju ha 32 A.

Och nej, vi skulle aldrig komma på tanken att ladda båda elbilarna samtidigt.

Ni som klarar er utan lastbalansering, har ni fjärrvärme, eller säkring på 63 A, eller hur går det till?
 
Hur många av er som laddar elbil hemma klarar, eller skulle klara er utan lastbalansering?

För egen del känns det väldigt avlägset.

Vårt hus värms av en frånluftsvärmepump som vintertid ofta drar igång tillsatsvärmen (elpatron). Med spis, tvättmaskin, tumlare och annat som ofta går relativt sent på kvällen och därmed kan överlappa elbilsladdningen finns det inte alltid så många ampere över till elbilen. Utan lastbalansering skulle en huvudsäkring lösa ut relativt ofta, om jag inte ställde ner laddströmmen i bilarna till löjliga sex ampere eller så.

Och vår ena elbil (Lexus UX 300e) har korkad enfasladdning, så den vill gärna ha alla 25 ampere som vi har in i huset. Helst vill den ju ha 32 A.

Och nej, vi skulle aldrig komma på tanken att ladda båda elbilarna samtidigt.

Ni som klarar er utan lastbalansering, har ni fjärrvärme, eller säkring på 63 A, eller hur går det till?
Fjärrvärme, 16A huvudräkning. Permanent ställt ner till 8A i boxen (Zaptec).
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hur många av er som laddar elbil hemma klarar, eller skulle klara er utan lastbalansering?
Jag har ingen lastbalansering. Det är inte svårare än att när det är vinter och frånluftsvärmepumpen går ordentligt så ställer jag ner laddningen till 8A. Det räcker gott för att ladda elbilen ändå. Övriga delar av året är det inget problem, har 20A huvudsäkring. Skulle inte betala extra för lastbalansering, behöver aldrig ladda bilen snabbare än att det räcker över natten.

Angående hybrider så kommer de bli ett rent helsicke att ladda efter 2027 när det blir obligatorisk effekttariff hos nätägarna. Dvs, de kommer behöva laddas 6A de också för att nätavgiften inte ska dra iväg. Kul att inte kunna ladda upp hybriden annat än över natten, halva poängen försvinner ju när man inte kan ladda upp den efter varje gång man kört.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Jag har 20A huvudräkning och laddar utan lastbalansering. Nån gång har det gått en huvudsäkring om man laddar, kör bergvärmen och lagar mat samtidigt. Men man laddar mest på natten iallafall så jag upplever inte nått särskilt bekymmer trots två elbilar som delar på en laddplats
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Hur många av er som laddar elbil hemma klarar, eller skulle klara er utan lastbalansering?

För egen del känns det väldigt avlägset.

Vårt hus värms av en frånluftsvärmepump som vintertid ofta drar igång tillsatsvärmen (elpatron). Med spis, tvättmaskin, tumlare och annat som ofta går relativt sent på kvällen och därmed kan överlappa elbilsladdningen finns det inte alltid så många ampere över till elbilen. Utan lastbalansering skulle en huvudsäkring lösa ut relativt ofta, om jag inte ställde ner laddströmmen i bilarna till löjliga sex ampere eller så.

Och vår ena elbil (Lexus UX 300e) har korkad enfasladdning, så den vill gärna ha alla 25 ampere som vi har in i huset. Helst vill den ju ha 32 A.

Och nej, vi skulle aldrig komma på tanken att ladda båda elbilarna samtidigt.

Ni som klarar er utan lastbalansering, har ni fjärrvärme, eller säkring på 63 A, eller hur går det till?
Laddar frugans tesla på 16a jämnt. Ingen lastbalansering, bergvärmepump och kan både tvätta, diska och laga mat samtidigt. Säkrat upp till 25a huvudsäkring bara. Aldrig gått en propp
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag kör ibland 5+ timmar på en laddning men de gånger jag kör längre sträckor brukar jag ta mindre vägar och ligga i 70-80. Niron jag kör kommer över 500km på sommaren i de hastigheterna (mitt "personbästa" landade på lite över 510km med 3% kvar). Men jag är fullt medveten om att det inte är normalfallet att köra som jag gör, skulle jag ligga i 110-120 försvinner elektronerna rätt snabbt.
Jag testade tigga bakom en långtradare i 80km/h från Trollhättan till GBG. Sträckan var drygt 6 mil och min räckvidd jag hade kvar minskade 2 mil. Fartvinden är verkligen en elbils värsta fiende!
 

Jonvafan

Omega
Hur många av er som laddar elbil hemma klarar, eller skulle klara er utan lastbalansering?

För egen del känns det väldigt avlägset.

Vårt hus värms av en frånluftsvärmepump som vintertid ofta drar igång tillsatsvärmen (elpatron). Med spis, tvättmaskin, tumlare och annat som ofta går relativt sent på kvällen och därmed kan överlappa elbilsladdningen finns det inte alltid så många ampere över till elbilen. Utan lastbalansering skulle en huvudsäkring lösa ut relativt ofta, om jag inte ställde ner laddströmmen i bilarna till löjliga sex ampere eller så.

Och vår ena elbil (Lexus UX 300e) har korkad enfasladdning, så den vill gärna ha alla 25 ampere som vi har in i huset. Helst vill den ju ha 32 A.

Och nej, vi skulle aldrig komma på tanken att ladda båda elbilarna samtidigt.

Ni som klarar er utan lastbalansering, har ni fjärrvärme, eller säkring på 63 A, eller hur går det till?
Jag har 20A huvudsäkring och har genom trial and error kommit fram till att 3x10 funkar på vintern och 3x13 på sommaren. Jag köpte en ”box” som går i befintligt 16A uttag i garaget och den har ställbar strömstyrka genom en knapp på ”klumpen”, annars ingen intelligens dock erforderliga skydd, styr i bilens app vilket är ju att föredra.
Hade faktiskt samma ström året runt tidigare men vi hade en ordentlig kallperiod i Umeå i vintras som jag inte sett maken till tidigare. Jag har en liten 70-talsvilla med direkt el och luftvärmepump. Ligger i ett lokalt kallhål längs en å 🥶🤣
 

leicaphile

Panerai
Jag hade varit så fucked om jag inte haft lastbalansering hemma. Sitter på 20 A.

Har 25A men samma här. Vår laddbox (dubbla uttag, ctek) stänger av laddningen helt i vissa fall. Räcker med att man har igång tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare och nån kör igång mikron samtidigt som värmepumpen tuggar på. Skulle säkert gå att fasoptimera lite men det är skönt att slippa tänka på eländet. Och det är härligt att i teorin kunna få ut 25A till laddboxen när man har två bilar som ska laddas.

Off topic: varför ser jag inte denna tråden i forumet längre? Jag får fortfarande notifications för den så kommer in den vägen men den syns inte alls i Lifestyle forumet.
 
Senast ändrad:

Burnman

Audemars
2-Faktor
IMG_5948.jpeg
Har 25A men samma här. Vår laddbox (dubbla uttag, ctek) stänger av laddningen helt i vissa fall. Räcker med att man har igång tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare och nån kör igång mikron samtidigt som värmepumpen tuggar på. Skulle säkert gå att fasoptimera lite men det är skönt att slippa tänka på eländet. Och det är härligt att i teorin kunna få ut 25A till laddboxen när man har två bilar som ska laddas.

Off topic: varför ser jag inte denna tråden i forumet längre? Jag får fortfarande notifications för den så kommer in den vägen men den syns inte alls i Lifestyle forumet.
Skumt. Är du säker? Såhär ser det ut när jag går in på lifestyle.
 
Topp