• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Excel tips & tricks

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Kört fast...
Jag jobbar inte precis på någon hög nivå med Excel, men använder varje dag.
Hur tusan gör man en formel som kan addera ihop värden från ett antal celler, för att sedan avsluta med att multiplicera den slutsumman.
Exempel, Början borde iaf bli =A1+A2+A3 😅 Fortsätter jag med * och hämtar det värde som ska multipliceras från A4, så summeras bara de tre första. ...Har för mig att det kan vara ett eller annat $ inblandat.
Jag har tidigare iaf haft god hjälp av trådens gamla frågor.
Tack på förhand!
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Kört fast...
Jag jobbar inte precis på någon hög nivå med Excel, men använder varje dag.
Hur tusan gör man en formel som kan addera ihop värden från ett antal celler, för att sedan avsluta med att multiplicera den slutsumman.
Exempel, Början borde iaf bli =A1+A2+A3 😅 Fortsätter jag med * och hämtar det värde som ska multipliceras från A4, så summeras bara de tre första. ...Har för mig att det kan vara ett eller annat $ inblandat.
Jag har tidigare iaf haft god hjälp av trådens gamla frågor.
Tack på förhand!
Testa att skriva =(A1+A2+A3)*A4 så borde det funka. Då räknar Excel ut parentesen först.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Testa att skriva =(A1+A2+A3)*A4 så borde det funka. Då räknar Excel ut parentesen först.
Visst funkar det! När jag såg parenteserna fick jag direkt en déjà vu-känsla från nån gammal excelkurs. 😄
Vet du också hur man avrundar slutsumman till närmaste 5 eller 10-tal?
(Håller på med prislistor)
Svar på det hastar inte. ☝🏻
 

leicaphile

Panerai
Visst funkar det! När jag såg parenteserna fick jag direkt en déjà vu-känsla från nån gammal excelkurs. 😄
Vet du också hur man avrundar slutsumman till närmaste 5 eller 10-tal?
(Håller på med prislistor)
Svar på det hastar inte. ☝🏻

MAVRUNDA() på svenska eller MROUND() på engelska.

Ex. MAVRUNDA(A1;5)

Kommer att avrunda till närmaste multipel av 5.

Vill du alltid runda upp är det RUNDA.UPP() alt CEILING() ex. RUNDA.UPP(A1;5)
Runda ner är RUNDA.NER() alt FLOOR() ex. RUNDA.NER(A1;5)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Visst funkar det! När jag såg parenteserna fick jag direkt en déjà vu-känsla från nån gammal excelkurs. 😄
Vet du också hur man avrundar slutsumman till närmaste 5 eller 10-tal?
(Håller på med prislistor)
Svar på det hastar inte. ☝🏻

Det där är ju inte ens Excel. Parenteserna är enkel matematik.
Det som ibland kan vara stökigt (i huvudet) är när man ska ha matematiska parenteser och excels ”egna” parenteser inblandat.
 
Någon som har tips på hur man radera dubblett värden på samma rad?
I samma kolumn finns det olika sätt, men motsvarande på samma rad....Blir tokig.

Tex har jag på samma rad i 5 olika kolumner:
A: Kalle B: Lisa C: Kalle D: Johan E: Lisa

Här vill jag ta bort Kalle i C och Lisa i E.

Något tips?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Någon som har tips på hur man radera dubblett värden på samma rad?
I samma kolumn finns det olika sätt, men motsvarande på samma rad....Blir tokig.

Tex har jag på samma rad i 5 olika kolumner:
A: Kalle B: Lisa C: Kalle D: Johan E: Lisa

Här vill jag ta bort Kalle i C och Lisa i E.

Något tips?
Enklaste är att kopiera data till kolumner mha Paste Special/Transpose, sedan markerar du kolumnen och väljer Data/Remove Duplicates. Sedan kan du transponera tillbaka till en rad.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
MAVRUNDA() på svenska eller MROUND() på engelska.

Ex. MAVRUNDA(A1;5)

Kommer att avrunda till närmaste multipel av 5.

Vill du alltid runda upp är det RUNDA.UPP() alt CEILING() ex. RUNDA.UPP(A1;5)
Runda ner är RUNDA.NER() alt FLOOR() ex. RUNDA.NER(A1;5)
Om formeln är, =(L16+L18+O8)*R2
Var sätter man då in MAVRUNDA?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Någon som har tips på hur man radera dubblett värden på samma rad?
I samma kolumn finns det olika sätt, men motsvarande på samma rad....Blir tokig.

Tex har jag på samma rad i 5 olika kolumner:
A: Kalle B: Lisa C: Kalle D: Johan E: Lisa

Här vill jag ta bort Kalle i C och Lisa i E.

Något tips?
Radera utan VB blir nog knepigt.
Du kan alltid fulfixa en ”Uniqe” eller en ”countifs” i en separat kolumn på sidan av och fixa till exempel en 2:a som resultat om det finns två lika värden i en rad.
Sedan får du ta bort dubbletten manuellt.

Fungerar conditional formatting för dig?
Oavsett så blir det att göra en del manuellt arbete
 
Ah, det gällde inte bara en rad... Det börjar närma sig ett makro misstänker jag, eller lite trixande med pivot-tabell. Är det konstant antal kolumner?
En rad hade varit chill att lösa, men är en del data att hantera. Så behöver hitta ett bättre sätt. Ja, det är konstant antal kolumner.
Radera utan VB blir nog knepigt.
Du kan alltid fulfixa en ”Uniqe” eller en ”countifs” i en separat kolumn på sidan av och fixa till exempel en 2:a som resultat om det finns två lika värden i en rad.
Sedan får du ta bort dubbletten manuellt.

Fungerar conditional formatting för dig?
Oavsett så blir det att göra en del manuellt arbete

Nej, har inte fått det att fungera riktigt. Manuellt arbete kan jag köpa till viss del :cool: Men bara jag får någon gemensam nämnare på något sätt så varje rad inte behöver hanteras manuellt.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
En rad hade varit chill att lösa, men är en del data att hantera. Så behöver hitta ett bättre sätt. Ja, det är konstant antal kolumner.


Nej, har inte fått det att fungera riktigt. Manuellt arbete kan jag köpa till viss del :cool: Men bara jag får någon gemensam nämnare på något sätt så varje rad inte behöver hanteras manuellt.
Säg att du har datat i kolumnerna A till G med början på rad 1, skriv då i cell I1:
=unique(A1:G1;true)

Sen kan du kopiera/fylla formeln i de andra 29999 raderna. Du kommer då få alla unika värdena för varje rad i kolumnerna I, J, K, etc.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Heter följande någonting, så att jag kan läsa på...?
Säg att jag har tio kolumner, med olika värden i varje (tio celler på en rad kan vi säga). Dessa värden vill jag ska bli ett samlat resultat men värdena kan ha olika påverkan på slutresultatet.
Exempelvis: A kan vara 1-5. Om A är 1-4 ska A endast läggas ihop med övriga celler på raden och delas jämnt med antalet celler vilket då blir slutresultatet - ett slutresultat som också förslagsvis kan bli 1-5. Om A är 5 ska slutresultatet bli 5 och inte snittet av A inkl övriga.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Heter följande någonting, så att jag kan läsa på...?
Säg att jag har tio kolumner, med olika värden i varje (tio celler på en rad kan vi säga). Dessa värden vill jag ska bli ett samlat resultat men värdena kan ha olika påverkan på slutresultatet.
Exempelvis: A kan vara 1-5. Om A är 1-4 ska A endast läggas ihop med övriga celler på raden och delas jämnt med antalet celler vilket då blir slutresultatet - ett slutresultat som också förslagsvis kan bli 1-5. Om A är 5 ska slutresultatet bli 5 och inte snittet av A inkl övriga.
Den där var knepig att förstå för min del.
Hur "städat" vill du ha ditt excelark?
Du skulle kunna skapa en "IF" i kolumn 11 =IF(A1<5;SUM(A1:J1)/10........

Äh, tar en skärmdump

if.jpg
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Den där var knepig att förstå för min del.
Hur "städat" vill du ha ditt excelark?
Du skulle kunna skapa en "IF" i kolumn 11 =IF(A1<5;SUM(A1:J1)/10........

Äh, tar en skärmdump

if.jpg
Frågan ställdes 01.39 en semesternatt så jag förstår att den inte var helt lätt att förstå. :D Tack! Det var det jag var ute efter.

Jag använder som många andra excel i jobbet och har en hel del idéer om hur jag vill få till saker, men kan inte alltid själva hantverket. Gäller det att ha en Excel-guru att rådfråga när man behöver få till grejer eller hur fasen lär man sig knepen? Learning by doing är såklart det bästa sättet men det går inte alltid att gissa sig till formel eller makron osv. Det kanske helt enkelt är trådar som denna eller googling som gäller?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Frågan ställdes 01.39 en semesternatt så jag förstår att den inte var helt lätt att förstå. :D Tack! Det var det jag var ute efter.

Jag använder som många andra excel i jobbet och har en hel del idéer om hur jag vill få till saker, men kan inte alltid själva hantverket. Gäller det att ha en Excel-guru att rådfråga när man behöver få till grejer eller hur fasen lär man sig knepen? Learning by doing är såklart det bästa sättet men det går inte alltid att gissa sig till formel eller makron osv. Det kanske helt enkelt är trådar som denna eller googling som gäller?
Knepet är att ha ett hum om vad det är man är ute efter och sedan googla det på engelska med "Excel" inkluderat i sökfältet.

I ditt fall hade jag börjat söka på:
"excel different calculation based on condition"
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Frågan ställdes 01.39 en semesternatt så jag förstår att den inte var helt lätt att förstå. :D Tack! Det var det jag var ute efter.

Jag använder som många andra excel i jobbet och har en hel del idéer om hur jag vill få till saker, men kan inte alltid själva hantverket. Gäller det att ha en Excel-guru att rådfråga när man behöver få till grejer eller hur fasen lär man sig knepen? Learning by doing är såklart det bästa sättet men det går inte alltid att gissa sig till formel eller makron osv. Det kanske helt enkelt är trådar som denna eller googling som gäller?

Learning by doing.
Först har man ett problem, sedan får man fundera.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Frågan ställdes 01.39 en semesternatt så jag förstår att den inte var helt lätt att förstå. :D Tack! Det var det jag var ute efter.

Jag använder som många andra excel i jobbet och har en hel del idéer om hur jag vill få till saker, men kan inte alltid själva hantverket. Gäller det att ha en Excel-guru att rådfråga när man behöver få till grejer eller hur fasen lär man sig knepen? Learning by doing är såklart det bästa sättet men det går inte alltid att gissa sig till formel eller makron osv. Det kanske helt enkelt är trådar som denna eller googling som gäller?

Upplever att Excel-forum och liknande (finns en uppsjö) är väldigt användbart. Det finns alltid någon som knäckt det man vill göra…
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Jag behöver hjälp med en lösning på detta:
Jag har ett dokument som börjar bli väldigt långt i sidled så man behöver scrolla.
Det jag vill göra är att ha 2 knappar där man klickar för att dölja min kunds data och den andra ska dölja min egna data.

Tex, om jag trycker på knapp A så döljs kolumn A-P.
Om jag sedan trycker på knapp B så visas Q-AW men A-P döljs.

Hade det varit en pivot så vet jag hur man gör, men inte när det inte är en pivot utan all data ligger i en table.
 

Johe

Omega
Jag behöver hjälp med en lösning på detta:
Jag har ett dokument som börjar bli väldigt långt i sidled så man behöver scrolla.
Det jag vill göra är att ha 2 knappar där man klickar för att dölja min kunds data och den andra ska dölja min egna data.

Tex, om jag trycker på knapp A så döljs kolumn A-P.
Om jag sedan trycker på knapp B så visas Q-AW men A-P döljs.

Hade det varit en pivot så vet jag hur man gör, men inte när det inte är en pivot utan all data ligger i en table.

Om du inte nödvändigtvis behöver just en knapp borde grupperingsfunktionen lösa det om jag fattat rätt vad du behöver 🙂

 

MrJL

Omega
2-Faktor
Om du inte nödvändigtvis behöver just en knapp borde grupperingsfunktionen lösa det om jag fattat rätt vad du behöver 🙂

Tack, problemet med gruppering är att jag måste scrolla i sidled för att visa/dölja den och det tar för lång tid för ändamålet.
Resten av datan använder jag slicers för att få tillgång snabbt till datan jag vill titta på. Men det går inte använda slicer i sidled och för att dölja kolumner.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tack, problemet med gruppering är att jag måste scrolla i sidled för att visa/dölja den och det tar för lång tid för ändamålet.
Resten av datan använder jag slicers för att få tillgång snabbt till datan jag vill titta på. Men det går inte använda slicer i sidled och för att dölja kolumner.
Spela in ett makro och tilldela den en knapp.
 
Topp