• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
1684918837303.png

Över 100.000 ägare på Avanza. Många som tappar mycket idag :(
 

leicaphile

Panerai
Helt fantastiskt vad jag träffat in förlorare, SBB, EMB, CTM...

Ibland är det rätt gott att äga tråkigare bolag. Banken rekommenderade Embracer som bara den men var lite för "spännande" för min del. Sen drar ju inte portföljen iväg norrut lika mycket när marknaden går bra, men prioriterar att sova gott på nätterna. :)

Sprid kapitalet över 20-30 trista bolag och krydda med ett par mer "spännande" om du känner för det tycker jag. Eller köp indexfonder, vilket jag gärna hade gjort om vi kunde men pga fruns medborgarskap är det inte en option.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Ibland är det rätt gott att äga tråkigare bolag. Banken rekommenderade Embracer som bara den men var lite för "spännande" för min del. Sen drar ju inte portföljen iväg norrut lika mycket när marknaden går bra, men prioriterar att sova gott på nätterna. :)

Sprid kapitalet över 20-30 trista bolag och krydda med ett par mer "spännande" om du känner för det tycker jag. Eller köp indexfonder, vilket jag gärna hade gjort om vi kunde men pga fruns medborgarskap är det inte en option.
Nu är det ju det här som varit kryddan, största delen av mitt sparande är i olika fonder.
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Detta var spännande...
 

Hallis

Panerai
2-Faktor

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Jag gick ur för ett år sedan när det fanns alldeles för mycket frågetecken. Jag blev varnad av en kompis med bra koll, så jag gick plus minus noll.
 
Ovanligt tyst här mtp dagens händelser, fler som brände sig?


Många har säkert köpt och blivit brända. Fastighetsmarknaden har i alla tider varit känslig för stigande räntor och ingen är väl så naiv att de trott att den miljön skulle vara för evigt. Några i SBB:s styrelse och ledning uppenbarligen har varit så naiva. Desto mer som framkommer om SBB upplägget desto mer mörkrädd blir man. Det är värre än man trott.

Varit skeptisk till SBB och Ilija Batljan i synnerhet från dag ett. Den där historien på Rikshem var inte snygg och satte upp varningstecken redan där. Det tog inte lång tid innan SBB startades. Synd det tog så många år bara innan luftslottet rasade. Det har tyvärr drabbat småsparare som gillar bra historier. Låter det för bra för att vara sant är det oftast det.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Många har säkert köpt och blivit brända. Fastighetsmarknaden har i alla tider varit känslig för stigande räntor och ingen är väl så naiv att de trott att den miljön skulle vara för evigt. Några i SBB:s styrelse och ledning uppenbarligen har varit så naiva. Desto mer som framkommer om SBB upplägget desto mer mörkrädd blir man. Det är värre än man trott.

Varit skeptisk till SBB och Ilija Batljan i synnerhet från dag ett. Den där historien på Rikshem var inte snygg och satte upp varningstecken redan där. Det tog inte lång tid innan SBB startades. Synd det tog så många år bara innan luftslottet rasade. Det har tyvärr drabbat småsparare som gillar bra historier. Låter det för bra för att vara sant är det oftast det.

Det enda jag vet är att jag är skapligt trött på ”bror duktig” och hindsight traders likt ovan. Herregud vilket trams.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Jag vet i alla fall en som hade sbb

Absolut, men sålde ”i tid”.

Alla blir snabbt experter (på fastigheter/aktier/krypto/whatever) så snart expressen langar fram artiklar. Ett par hundratusen svenskar (däribland folk som är duktiga på fastigheter) har ägt aktier i nämnt bolag. Unisont hyllad påväg till toppen, unisont hånad när det vände.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Gjorde ett försök att tjäna några enkla pengar men fegade ur och sålde. Tror jag lyckades pricka botten 😄

Nåväl, satsade bara lite kaffepengar

Screenshot_20230602_192344_Avanza.jpg
 
Det enda jag vet är att jag är skapligt trött på ”bror duktig” och hindsight traders likt ovan. Herregud vilket trams.

Andreas Cervenka är en respekterad ekonomijournalist/kommentator vilket har uppmärksammats genom åren. Kom ut med boken Girig-Sverige för inte så länge sedan så han har haft ögonen på diverse företeelser som lett oss hit.​


Vi kommer säkert få läsa mer om SBB framöver. Personligen hoppas jag att det blir en lösning där AP Fonderna går in och köper ut samhällsfastigheterna och att dessa sedan åter hamnar under statlig eller kommunal kontroll. De borde aldrig ha sålts ut. Kommunerna har bättre finansieringsmöjligheter än SBB och någon privat aktör någonsin hade. Ändå gjorde man det av lokalpolitiker som lekt affärsmän. Visst har kommunerna behov av pengar, men att sälja ut samhällsviktig infrastruktur var aldrig lösningen.​

 
Senast ändrad:

Hallis

Panerai
2-Faktor

Andreas Cervenka är en respekterad ekonomijournalist/kommentator vilket har uppmärksammats genom åren. Kom ut med boken Girig-Sverige för inte så länge sedan så han har haft ögonen på diverse företeelser som lett oss hit.​


Vi kommer säkert få läsa mer om SBB framöver. Personligen hoppas jag att det blir en lösning där AP Fonderna går in och köper ut samhällsfastigheterna och att dessa sedan åter hamnar under statlig eller kommunal kontroll. De borde aldrig ha sålts ut. Kommunerna har bättre finansieringsmöjligheter än SBB och någon privat aktör någonsin hade. Ändå gjorde man det av lokalpolitiker som lekt affärsmän. Visst har kommunerna behov av pengar, men att sälja ut samhällsviktig infrastruktur var aldrig lösningen.

Så nu ska vi använda pensionspengar för att köpa ut fastigheterna? Bättre att låta privata aktörer köpa, de står i kö (vid rätt pris).

Kommunerna må ha bra finansieringsmöjligheter men deras intresse/kunskap kring förvaltning lämnar generellt en del att att önska.
 
Så nu ska vi använda pensionspengar för att köpa ut fastigheterna? Bättre att låta privata aktörer köpa, de står i kö (vid rätt pris).

Kommunerna må ha bra finansieringsmöjligheter men deras intresse/kunskap kring förvaltning lämnar generellt en del att att önska.

Risken är att de hamnar hos utländska ägare som t ex Backstone som som förvärvat fastigheter i Sverige och globalt. Tror inte det ligger i svenskt intresse att de hamnar där.

Så länge SBB hade kontrollen kanske det upplägget kändes tryggt för kommunerna. Nu kan de paketeras så att de sälja utom kontroll. SBB är i stort behov av kapitaltillskott.

Det var tydligen vissa juridiska problem för kommuner att köpa tillbaka samhällsfastigheterna läste jag. För att kringgå det hade man kunnat använda AP fonderna som sedan kan sälja dessa vidare till stat/kommun.

Givetvis ska man inte överbetala fastigheterna från SBB. Det ska givetvis ske på marknadens premisser. Vi är ju inte Sydamerika där staten kan förstatliga privat egendom bara sådär. Vi ska heller inte rädda skinnet på grundaren och andra som spekulerat och förlorat.

Notis: Lyckades inte få bort fetstil i texten på inlägget tidigare hur jag än redigerade.
 
Senast ändrad:

spruff

Omega
Risken är att de hamnar hos utländska ägare som t ex Backstone som som förvärvat fastigheter i Sverige och globalt. Tror inte det ligger i svenskt intresse att de hamnar där.

Så länge SBB hade kontrollen kanske det upplägget kändes tryggt för kommunerna. Nu kan de paketeras så att de sälja utom kontroll. SBB är i stort behov av kapitaltillskott.

Det var tydligen vissa juridiska problem för kommuner att köpa tillbaka samhällsfastigheterna läste jag. För att kringgå det hade man kunnat använda AP fonderna som sedan kan sälja dessa vidare till stat/kommun.

Givetvis ska man inte överbetala fastigheterna från SBB. Det ska givetvis ske på marknadens premisser. Vi är ju inte Sydamerika där staten kan förstatliga privat egendom bara sådär. Vi ska heller inte rädda skinnet på grundaren och andra som spekulerat och förlorat.

Notis: Lyckades inte få bort fetstil i texten på inlägget tidigare hur jag än redigerade.
Svenskt intresse? Kommun-sossarna har ju valt att sälja sina fastigheter till en gambler-sosse som satsade på rött lite för många ggr. Fastigheterna kommer nu säljas till den som bjuder högst. Kommunernas val är att vara med och buda, fortsätta hyra av den som köper eller bygga nytt.
Kommuninvånarna som röstade fram dom halvkorrupta politikerna som sålde fastigheterna till sin sossekompis kommer nu att få betala för detta genom högre kommunalskatt. Så är spelreglerna.
 
Svenskt intresse? Kommun-sossarna har ju valt att sälja sina fastigheter till en gambler-sosse som satsade på rött lite för många ggr. Fastigheterna kommer nu säljas till den som bjuder högst. Kommunernas val är att vara med och buda, fortsätta hyra av den som köper eller bygga nytt.
Kommuninvånarna som röstade fram dom halvkorrupta politikerna som sålde fastigheterna till sin sossekompis kommer nu att få betala för detta genom högre kommunalskatt. Så är spelreglerna.

Säger inte emot dig i din analys. Däremot tror jag att det absolut ligger i statligt i synnerhet kommunalt intresse att samhällsfastigheterna återgår till kommunal kontroll. Det finns bara en hyresgäst till dessa fastigheter och det är kommunerna själva och de samhällstjänster som ryms i dem. Att då ha ett utländskt eller svenskt riskkapitalbolag som ägare till dessa tror jag inte ligger i vårt intresse som skattebetalare över tid.

Vi får vad som sker helt enkelt. Tror ingen kommer att blotta sina kort förrän det är klart. Det förs säkert samtal med riskkapitalbolag, andra fastighetsbolag och kommuner förutom finansiärerna som knackar på dörren.

Tycker desto mer som framkommit av SBBs affärer. Desto trassligare ser det ut att vara. Tror inte att SBBs samhällsfastigheter är särskilt effektiva att förvalta. Små enheter utspridda i diverse kommuner runt om i landet i huvudsak. Det ökar säkert möjligheterna att det återgår i kommunal kontroll igen förr eller senare.
 

Johan_K

Omega
2-Faktor
Ovanligt tyst här mtp dagens händelser, fler som brände sig?

Jodå, jag köpte och sålde en del i början av turbulensen som varit det sista. Nu satt jag kvar med en del sen ett par veckor och igår morse när den var uppe typ 7% så sålde jag för att rädda nåt åtminstonde... Kunde ha timat det lite bättre..:banghead:💸. Inga jättepengar som tur är men ändå..
 
Topp