• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

spruff

Omega
Tesla är omöjligt att räkna hem på dessa nivåer, så den aktien är mer ett spekulationsobjekt än en investering. Kan såklart dubblas några gånger till, om likvideteten finns och marknaden är risk-on. :D
 

Bally

Cartier
Förra veckans samt veckans flopp: Säkra vinst på Tesla kring 250-255usd då jag var säker på att den skulle gå ner efter en sådan framfart men den tappade bara 4% eller ngt i den stilen och har fortsatt uppåt sen dess vilket innebär att jag ”förlorat” ca 20-30k. Ny riktkurs från Goldman Sachs på 275usd, förhandeln såg även positiv ut tidigare idag. Jag vägrar dock köpa inmig på dessa nivåer. 100-200usd känns bättre.

Är det många av klocksnackarna som äger Tesla?

F ö en mycket trevlig dag för krypto! 🏦
Köpte in mig för många år sen, är en av mina bästa investeringar. drygt 1800% upp i dagsläget.
Sålt av 3 gånger min initiala investering och låter resten ligga bara. Tycker också den känns otroligt högt värderad men den har ju visat styrka gång på gång så det är väl trevligt att vara med på tåget.
 

Salesmayne

Panerai
Köpte in mig för många år sen, är en av mina bästa investeringar. drygt 1800% upp i dagsläget.
Sålt av 3 gånger min initiala investering och låter resten ligga bara. Tycker också den känns otroligt högt värderad men den har ju visat styrka gång på gång så det är väl trevligt att vara med på tåget.
Jag har 65k kvar så lite ligger iaf kvar och jobbar men självklart ångrar jag mig lite nu. Men men, det känns ändå relativt viktigt att vara konsekvent samt att följa sin strategi. Jag vet ju trots allt att marknaden reagerar häftigt på negativa tesla nyheter eller om Musk hittar på något underligt så då är jag redo återigen.
 

Salesmayne

Panerai
1299354A-172B-4381-A769-A076ACD807FA.jpeg


Arghhhhh! To the mooooooon 🚀
 
Vill ni höra något tråkigt..

Många som "sparar" och "investerar" har ganska litet kapital. De frågar ofta om råd hur man skall "investera för att tjäna pengar".
När jag svarar hur de skall göra för att tjäna pengar snabbt blir de som regel inte så peppade.

Ex. nu när inflationen rasar. Om man har barn och familj, och har ett par månadslöner över som man vill stoppa i madrassen.
  • Köp alla blöjor, champon, toapapper, tvättmedel och allt jävla skit du behöver för ett år eller två om du har plats. Avkastningen sista året har varit 10-20% på många produkter. Skattefritt. Riskfritt. Den investeringen är nästan omöjligt att slå (riskfritt). Inga lågriskfonder gör det iallafall. 100% garanterad vinst. Om inflationen är 20% så måste fondinvesteringen upp 30% för att matcha.
  • Se över dina hobbies. Jag har en vän som gillar klockor. Alla klockor han köpt köper han beg. några tusen under marknadspriset, äger dem ett år eller så och flippar med vinst. Han har alltid 5-10 klockor hemma. Varje år 5000:- - 10000:- i vinst, närmast riskfritt. Han kan också använda investeringen varje dag. Skattefritt upp till 50.000:-/år om det är en del av en samling klockor som man använder.
  • En polare var datanerd, han byggde PC maskiner och köpte delar från eBay / Kina. Flippade dem på blocket. Han kunde dra in 500-1000:- på EN processor eller ETT paket RAM minnen. Risk = 0. Antal transaktioner på ett år kanske 20-40st. Det blir en månadslön extra, och han låg aldrig ute med mer än 10.000:- åt gången. Skattefritt upp till 50.000:-/år om det är gamingriggar som man själv använder.
  • Om du kör mycket bil, håll koll på besinpriset och tanka alltid fullt när det är billigt. Jag gör det själv, sparar ca 6000:- om året då jag kör mycket. 0 risk, bra avkastning.
  • Har en polare som nerdat ned sig i cyklar, han köper cyklar från Norge och säljer i Sverige. Man blir inte rik på det men han tjänar några lappar på varje hoj, och har alltid ett par hojar hemma. Efter 5 hojar så var hobbyn "gratis". Han har cyklat i 20år, och sista 10åren tjänar han pengar på hobbyn. Skattefritt upp till 50.000:-/år om det är sportutrustning som man själv använder.
  • Har en polare som fotograferar mycket, har utrustning för ett par hundra tusen. Han började för många år sedan med 10.000:-, och har köpt/sålt begagnat och gör alltid vinst. Köper för exempel paket där någon säljer kamerahus + 5 objektiv, säljer sedan objektiven individuellt. På 10-15år har han gjort nästan 200.000:- på sin hobby.. Skattefritt upp till 50.000:-/år om det är fotoutrustning som man själv använder.
  • HiFi utrustning.. Samma sak som Foto, cyklar och datorerna. Man kan köpa från olika forum/blocket osv. till låga priser, ibland med enkla reparationer. Äga det och ha en fet anläggning hemma, och sedan flippa det efter några månader/år med bra vinst. Känner en HiFi nerd som har en anläggning på över 100.000:- som nästan betalat sig själv bara genom att "byta" begagnad utrustning. Riskfritt.. Skattefritt upp till 50.000:-/år om det är en musikanläggning som man själv använder.
  • EDIT: Lägger til sprit. Sprit håller sig bra i värde, och om man har normalkonsumtion kan man bara investera en månadslön så har man sprit för flera år. Om det avkastar 10% pr år med dagens inflation så är det bra. Igen riskfritt.. Man kan dock inte sälja det, för det är olagligt. Drar man till tyskland och handlar så har man 100% vinst på kapital när man korsar gränsen hem igen, men då kostar ju resan en del + en dag eller två.
  • Servicedetaljer för bilen, olja, luftfilter, oljefilter, pollenfilter. Sånt man byter varje år. Kostar nån tusing varje gång. Skall man behålla bilen 3-4år kan man lika gärna köpa allt man behöver direkt. Detta förutsätter att man servar själv. Något som är väldigt enkelt om det bara är oljebyten, tar 30minuter och sparar 3000:- på verkstaden + tidsslöseriet med att lämna bort bilen och sedan hämta den. Mina oljedunkar har gått upp någon hundring st. sista åren, det är 20% ca. Återigen riskfri investering, även skattefri. Om priserna går upp 20% så måste fonderna gå upp 30% för att matcha på grund av skatten, och där har du risk.

Alla dessa förslagen är bara exempel, men det är exempel på marknader som är liknande klockorna som alla här älskar. Folk nerdar ned sig, det är stora skillnader i skick och pris, folk gillar att byta / uppgradera osv. Vissa bryr sig inte så mycket (Norskar) och då säljer de billigt. Man behöver bara ha annonsbevakning på blocket så är man först på bollen.

Tiden som går åt är ungefär den samma som att följa med på börsen. Men risken är mindre och det är helt skattefritt. Om man gör det med bilar eller motorcyklar så blir det genast ett föremål för skattemasen, men på småsummor som snabbt blir stora summor så gör det mycket för hushållsekonomin.

De två jag känner till som gjort mest pengar på liknande sålde datorer och reparerade mobiltelefoner. Det blev över 500.000:- i vinst på 5-7 år. En av dem reste mycket i jobbet och kunde då handla saker och sälja saker på olika platser, och ofta köpa snabbt. Detta är olagligt, eftersom det då går över gränsen för vad man använder privat och blir en näringsverksamhet i gråsonen även om omsättningen är väldigt låg.

För någon månad sedan köpte min polare en ultraljudstvätt från Polen, 1600:-, rostfritt stål 15liter. Den var lite för stor så den såldes direkt som "begagnad" för 4000:- eftersom en 10l på biltema kostar 4900:-.. Så över 100% vinst riskfritt på att vända en pryl man köpt på nätet, direkt ut på blocket. Han gjorde samma med extraljus som han köpte direkt från kina, så det finns saker för bilnerdarna också. 1000:- i vinst / par extraljus om man har dem tillgängliga i Nov/Dec, om man köper från Kina. Detta är lagligt, eftersom han köpte utrustningen för att använda själv, men insåg att det inte passade behovet och sålde det för att köpa en annan modell.

Alla dessa förslagen är bra exempel på hur man kan börja om man har nån månadslön över som man inte vet vad man skall göra med. Allt man behöver ha är ett specialintresse som man delar med kapitalstarka (och gärna impulsiva) individer =) Det är viktigt att förstå skillnaden mellan vad som är lagligt och vad som är olagligt.

Det är jävligt tattigt, men om räknar ettorna och nollorna i slutändan och viktar in "risk" samt "nöje av investeringen" som extra avkastning så är det ett bättre alternativ än börsen för väldigt många nybörjare. Har man hundratusentals kronor eller miljoner så fungerar givetvis inte detta om det inte är lägenheter eller exklusiva båtar man pysslar med =)

EDIT igen: Ser nu att min gamla stereoförstärkare (Primare A32) varit ute på försäljning igen. Jag köpte den beg. för 12.000:- och sålde den igen för något år sedan. Nu har den bytt ägare 2 gånger och är uppe i 18.000:- i annonspris sist jag såg den till salu. Det är 50% från när jag köpte den till idag... på något som är över 10år gammalt.
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Angående bensinpriset så har jag noterat något väldigt märkligt: det är ALLTID billigare i Falköping.
Alltid…
Ibland kan det handla om 40-50 öre jämfört med Skövde.
Förstår inte varför och när frugan påtalade det första gången tog jag det som BS.
Första gången jag såg det kändes det som ett märkligt sammanträffande men det har verkligen alltid varit billigare. Ibland lite billigare och ibland mycket billigare…
ST1 macken i södra Falköping (kanske de andra med, har ingen aning om dom).
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vill ni höra något tråkigt..

Många som "sparar" och "investerar" har ganska litet kapital. De frågar ofta om råd hur man skall "investera för att tjäna pengar".
När jag svarar hur de skall göra för att tjäna pengar snabbt blir de som regel inte så peppade.

Ex. nu när inflationen rasar. Om man har barn och familj, och har ett par månadslöner över som man vill stoppa i madrassen.
  • Köp alla blöjor, champon, toapapper, tvättmedel och allt jävla skit du behöver för ett år eller två om du har plats. Avkastningen sista året har varit 10-20% på många produkter. Skattefritt. Riskfritt. Den investeringen är nästan omöjligt att slå (riskfritt). Inga lågriskfonder gör det iallafall. 100% garanterad vinst. Om inflationen är 20% så måste fondinvesteringen upp 30% för att matcha.
  • Se över dina hobbies. Jag har en vän som gillar klockor. Alla klockor han köpt köper han beg. några tusen under marknadspriset, äger dem ett år eller så och flippar med vinst. Han har alltid 5-10 klockor hemma. Varje år 5000:- - 10000:- i vinst, närmast riskfritt. Han kan också använda investeringen varje dag.
  • En polare var datanerd, han byggde PC maskiner och köpte delar från eBay / Kina. Flippade dem på blocket. Han kunde dra in 500-1000:- på EN processor eller ETT paket RAM minnen. Risk = 0. Antal transaktioner på ett år kanske 20-40st. Det blir en månadslön extra, och han låg aldrig ute med mer än 10.000:- åt gången.
  • Om du kör mycket bil, håll koll på besinpriset och tanka alltid fullt när det är billigt. Jag gör det själv, sparar ca 6000:- om året då jag kör mycket. 0 risk, bra avkastning.
  • Har en polare som nerdat ned sig i cyklar, han köper cyklar från Norge och säljer i Sverige. Man blir inte rik på det men han tjänar några lappar på varje hoj, och har alltid ett par hojar hemma. Efter 5 hojar så var hobbyn "gratis". Han har cyklat i 20år, och sista 10åren tjänar han pengar på hobbyn.
  • Har en polare som fotograferar mycket, har utrustning för ett par hundra tusen. Han började för många år sedan med 10.000:-, och har köpt/sålt begagnat och gör alltid vinst. Köper för exempel paket där någon säljer kamerahus + 5 objektiv, säljer sedan objektiven individuellt. På 10-15år har han gjort nästan 200.000:- på sin hobby..
  • HiFi utrustning.. Samma sak som Foto, cyklar och datorerna. Man kan köpa från olika forum/blocket osv. till låga priser, ibland med enkla reparationer. Äga det och ha en fet anläggning hemma, och sedan flippa det efter några månader/år med bra vinst. Känner en HiFi nerd som har en anläggning på över 100.000:- som nästan betalat sig själv bara genom att "byta" begagnad utrustning. Riskfritt..

Alla dessa förslagen är bara exempel, men det är exempel på marknader som är liknande klockorna som alla här älskar. Folk nerdar ned sig, det är stora skillnader i skick och pris, folk gillar att byta / uppgradera osv. Vissa bryr sig inte så mycket (Norskar) och då säljer de billigt. Man behöver bara ha annonsbevakning på blocket så är man först på bollen.

Tiden som går åt är ungefär den samma som att följa med på börsen. Men risken är mindre och det är helt skattefritt. Om man gör det med bilar eller motorcyklar så blir det genast ett föremål för skattemasen, men på småsummor som snabbt blir stora summor så gör det mycket för hushållsekonomin.

De två jag känner till som gjort mest pengar på liknande sålde datorer och reparerade mobiltelefoner. Det blev över 500.000:- i vinst på 5-7 år. En av dem reste mycket i jobbet och kunde då handla saker och sälja saker på olika platser, och ofta köpa snabbt.

För någon månad sedan köpte min polare en ultraljudstvätt från Polen, 1600:-, rostfritt stål 15liter. Den var lite för stor så den såldes direkt som "begagnad" för 4000:- eftersom en 10l på biltema kostar 4900:-.. Så över 100% vinst riskfritt på att vända en pryl man köpt på nätet, direkt ut på blocket. Han gjorde samma med extraljus som han köpte direkt från kina, så det finns saker för bilnerdarna också. 1000:- i vinst / par extraljus om man har dem tillgängliga i Nov/Dec, om man köper från Kina.

Alla dessa förslagen är bra exempel på hur man kan börja om man har nån månadslön över som man inte vet vad man skall göra med. Allt man behöver ha är ett specialintresse som man delar med kapitalstarka (och gärna impulsiva) individer =)

Det är jävligt tattigt, men om räknar ettorna och nollorna i slutändan och viktar in "risk" samt "nöje av investeringen" som extra avkastning så är det ett bättre alternativ än börsen för väldigt många nybörjare. Har man hundratusentals kronor eller miljoner så fungerar givetvis inte detta om det inte är lägenheter eller exklusiva båtar man pysslar med =)
[*]Köp alla blöjor, champon, toapapper, tvättmedel och allt jävla skit du behöver för ett år eller två om du har plats. Avkastningen sista året har varit 10-20% på många produkter. Skattefritt. Riskfritt. Den investeringen är nästan omöjligt att slå (riskfritt). Inga lågriskfonder gör det iallafall. 100% garanterad vinst. Om inflationen är 20% så måste fondinvesteringen upp 30% för att matcha.

Jag håller på så med byggmaterial. Vet att jag har ett par jätteprojekt på G, och plats har jag. Har ”tjänat” bra procent på detta. Självklart kommer det bli lite jox över, men med det liv jag lever så lär det gå åt någon gång.
 
Angående bensinpriset så har jag noterat något väldigt märkligt: det är ALLTID billigare i Falköping.
Alltid…
Ibland kan det handla om 40-50 öre jämfört med Skövde.
Förstår inte varför och när frugan påtalade det första gången tog jag det som BS.
Första gången jag såg det kändes det som ett märkligt sammanträffande men det har verkligen alltid varit billigare. Ibland lite billigare och ibland mycket billigare…
ST1 macken i södra Falköping (kanske de andra med, har ingen aning om dom).

Jag upptäckte samma fenomen, men att det varierar med veckodagarna där jag bor. Jag började göra en vana av att läsa alla skyltarna när jag körde förbi bensinstationer och har gjort det kanske 10år. Det tar ingen tid och kostar ingenting, man behöver inte ens ta fram telefonen för att "kolla kursen". Där jag bor varierar det ännu mer mellan stationerna över en vecka, och ibland skiljer det någon krona. Om man kör mycket och har en bil som drar i sig en del sås så blir det pengar. Har man två bilar i familjen, ja då är det dubbelt.

Det fina med denna typ av investering är att den är riskfri och skattefri. Om man kan hålla ned snittet med 1:- så är det ca 5% avkastning skattefritt, dvs som att köpa fonder / aktier och ligga på 7,5% avkastning/vinst före skatt. Kör man 2000mil pr år så är fondens storlek ca 30.000:-

Jag vet inte hur man värderar risk, det kanske är upp till enkel investerare, men jag har tappat mycket på värdepappershandel även om jag ligge 50-100% plus eller mer sedan jag började. Jag är kass på värdepapper och orkar inte följa med.
 

FlipSwede

Rolex
Vill ni höra något tråkigt..

Många som "sparar" och "investerar" har ganska litet kapital. De frågar ofta om råd hur man skall "investera för att tjäna pengar".
När jag svarar hur de skall göra för att tjäna pengar snabbt blir de som regel inte så peppade.

Ex. nu när inflationen rasar. Om man har barn och familj, och har ett par månadslöner över som man vill stoppa i madrassen.
  • Köp alla blöjor, champon, toapapper, tvättmedel och allt jävla skit du behöver för ett år eller två om du har plats. Avkastningen sista året har varit 10-20% på många produkter. Skattefritt. Riskfritt. Den investeringen är nästan omöjligt att slå (riskfritt). Inga lågriskfonder gör det iallafall. 100% garanterad vinst. Om inflationen är 20% så måste fondinvesteringen upp 30% för att matcha.
  • Se över dina hobbies. Jag har en vän som gillar klockor. Alla klockor han köpt köper han beg. några tusen under marknadspriset, äger dem ett år eller så och flippar med vinst. Han har alltid 5-10 klockor hemma. Varje år 5000:- - 10000:- i vinst, närmast riskfritt. Han kan också använda investeringen varje dag.
  • En polare var datanerd, han byggde PC maskiner och köpte delar från eBay / Kina. Flippade dem på blocket. Han kunde dra in 500-1000:- på EN processor eller ETT paket RAM minnen. Risk = 0. Antal transaktioner på ett år kanske 20-40st. Det blir en månadslön extra, och han låg aldrig ute med mer än 10.000:- åt gången.
  • Om du kör mycket bil, håll koll på besinpriset och tanka alltid fullt när det är billigt. Jag gör det själv, sparar ca 6000:- om året då jag kör mycket. 0 risk, bra avkastning.
  • Har en polare som nerdat ned sig i cyklar, han köper cyklar från Norge och säljer i Sverige. Man blir inte rik på det men han tjänar några lappar på varje hoj, och har alltid ett par hojar hemma. Efter 5 hojar så var hobbyn "gratis". Han har cyklat i 20år, och sista 10åren tjänar han pengar på hobbyn.
  • Har en polare som fotograferar mycket, har utrustning för ett par hundra tusen. Han började för många år sedan med 10.000:-, och har köpt/sålt begagnat och gör alltid vinst. Köper för exempel paket där någon säljer kamerahus + 5 objektiv, säljer sedan objektiven individuellt. På 10-15år har han gjort nästan 200.000:- på sin hobby..
  • HiFi utrustning.. Samma sak som Foto, cyklar och datorerna. Man kan köpa från olika forum/blocket osv. till låga priser, ibland med enkla reparationer. Äga det och ha en fet anläggning hemma, och sedan flippa det efter några månader/år med bra vinst. Känner en HiFi nerd som har en anläggning på över 100.000:- som nästan betalat sig själv bara genom att "byta" begagnad utrustning. Riskfritt..

Alla dessa förslagen är bara exempel, men det är exempel på marknader som är liknande klockorna som alla här älskar. Folk nerdar ned sig, det är stora skillnader i skick och pris, folk gillar att byta / uppgradera osv. Vissa bryr sig inte så mycket (Norskar) och då säljer de billigt. Man behöver bara ha annonsbevakning på blocket så är man först på bollen.

Tiden som går åt är ungefär den samma som att följa med på börsen. Men risken är mindre och det är helt skattefritt. Om man gör det med bilar eller motorcyklar så blir det genast ett föremål för skattemasen, men på småsummor som snabbt blir stora summor så gör det mycket för hushållsekonomin.

De två jag känner till som gjort mest pengar på liknande sålde datorer och reparerade mobiltelefoner. Det blev över 500.000:- i vinst på 5-7 år. En av dem reste mycket i jobbet och kunde då handla saker och sälja saker på olika platser, och ofta köpa snabbt.

För någon månad sedan köpte min polare en ultraljudstvätt från Polen, 1600:-, rostfritt stål 15liter. Den var lite för stor så den såldes direkt som "begagnad" för 4000:- eftersom en 10l på biltema kostar 4900:-.. Så över 100% vinst riskfritt på att vända en pryl man köpt på nätet, direkt ut på blocket. Han gjorde samma med extraljus som han köpte direkt från kina, så det finns saker för bilnerdarna också. 1000:- i vinst / par extraljus om man har dem tillgängliga i Nov/Dec, om man köper från Kina.

Alla dessa förslagen är bra exempel på hur man kan börja om man har nån månadslön över som man inte vet vad man skall göra med. Allt man behöver ha är ett specialintresse som man delar med kapitalstarka (och gärna impulsiva) individer =)

Det är jävligt tattigt, men om räknar ettorna och nollorna i slutändan och viktar in "risk" samt "nöje av investeringen" som extra avkastning så är det ett bättre alternativ än börsen för väldigt många nybörjare. Har man hundratusentals kronor eller miljoner så fungerar givetvis inte detta om det inte är lägenheter eller exklusiva båtar man pysslar med =)
Dina polare håller på med svartaffärer om de nu inte har firma och betalar sina skatter och avgifter som de ska.
Om det uppdagas så kommer det kosta dem en rejäl slant förutom ev (fängelse) straff.

Ingen är så dum att man tror det lagligt att pyssla med köp&sälj I vinstsyfte som privatperson skattefritt.
Att det sedan finns en hel hög med folk som gör detta är något annat.
Men åker man dit ska man heller inte klaga.
 
Dina polare håller på med svartaffärer om de nu inte har firma och betalar sina skatter och avgifter som de ska.
Om det uppdagas så kommer det kosta dem en rejäl slant förutom ev (fängelse) straff.

Ingen är så dum att man tror det lagligt att pyssla med köp&sälj I vinstsyfte som privatperson skattefritt.
Att det sedan finns en hel hög med folk som gör detta är något annat.
Men åker man dit ska man heller inte klaga.

Precis, du har helt rätt. Men jag tror inte skatteverket kollar - eller bryr sig - om du sålde din vinylspelare för 2000:- mer än du köpte den, eller om du hade 1500:- i vinst på din Rolexklocka osv. De är nog ute efter mer systematisk och omfattande kriminalitet. Och jag tror det är ganska många som inte bryr sig så mycket om detta, eftersom det rör sig om någon månadslön pr. år. Det är dessutom fullt lagligt upp till 50.000:-/år för ägodelar som du själv använder.

Rent juridisktär det ju också ett brott import/momsreglerna när man köper något begagnat i Norge och tar det över gränsen till Sverige. Finns säkert en gräns för skattefrihet (tror det är 3500:- till norge). Detsamma gäller om man köper en fin klocka utanför EU och har den på sig när man åker hem från semestern om jag inte kommer ihåg fel.

Rent juridiskt så tror jag man kan åka dit på att flippa varor på blocket, typ att köpa från Kina och sälja som "begagnat" i sverige. De har nog även kontroll på blocket, men främst efter de som omsätter hundratusentals kronor under affärsmässiga förutsättningar. Däremot tror jag inte man åker på att omsätta sin privata kamerautrusning, stereoanläggning eller sina cyklar på begagnatmarknaden. Alltså utrustning som man själv använder. Jag är osäker på vart gränsen går, men jag tror de skiljer stort på om varan köptes in för att säljas, eller om den köptes in för att användas. ---> Skatteregler

Min kamrat som reparerade mobiltelefoner drev en ren svartverksamhet som började småskaligt, och eskalerade till den grad att han helt enkelt slutade för det blev för likt en verksmhet även om det var småskaligt.

I Norge är relgerna för hobbyverksamhet lite annorlunda än Sverige, och i Norge finns en app som är lite som Uber, men för att frakta föremål. Så varje gång man skall köra en längre sträcka i landet kan man kolla om någon önskar transportera något. En gång körde jag kust-kust i Norge och tog med varor/möbler i båda riktningarna. Det täckte drivmedel, bomtullar och hotellet. I norge är hobbyverksamhet skattefritt upp till 35000:-/år tror jag. Appen betalar in skatten automatiskt om man överskrider beloppet, vilket inte så många gör. Totalt tog det mig ca 2 timmar extra och jag fick nästan 4000:- för besväret. Resan tog två-tre dagar.

Inflationen är väldigt svår iallafall för staten att beskatta, så man kan tryggt köpa på sig ett lager av byggvaror, hygienartiklar, matvaror, reservdelar eller annat som man avser använda kommande åren om man har någon månadslön över. Riskfritt och skattefritt.

Även att tanka bilen på rätt tidspunkt är svårt för staten att beskatta.

En annan fantastisk invetering är ju spritförrådet, man kan ju köpa in sprit för en livstid om man vill. Osäker på hur prisökningen varit, men om man vill göra det rejält så drar man till tyskland. Så länge man inte köper mer än vad man själv konsumerar på en livstid så är det en fantastisk investering, men det konsumerar ju också ca två-tre dagar av ens liv. Värdeökningen på kapitalet är nästan direkt runt 100% och det är även riskfritt med syfte till risken för värdeminskning. Vissa typer av sprit (som regel dyra wiskeysorter) ökar extremt mycket i värde, och är relativt billiga när de släpps på systembolaget. De är slutsålda på någon timme, ibland mindre.

sprit för ett helt liv - youtube

En fin sak jag kom på häromdagen är ju servicedetaljer till bilen, kostar ju nån tusing varje gång och man gör det 1-2ggr pr år. Man kan lika gärna köpa grejer för så länge som man tänkt behålla bilen. Jag såg att en dunk olja gått upp 100:- dvs ca 20% från sista gången jag köpte. Även MC däcken hade gått upp rejält, men de vill man ju inte lagra flera år. inga fantasisummor att tjäna men summan av hela tänket gör som regel någon månadslön extra varje år, har ingen risk och tar ingen nämnvärd extra tid.

Bara fantasin sätter stopp egentligen när man börjar se på "alternativa" investeringar. Många hänger sig upp i börsen, aktier, fonder, krypto osv. och glömmer helt bort alla fantastiska små, fina, riskfria investeringar man kan göra i sin vardag. Det här är ju vardagsgrejer, så man behöver inte direkt lära sig något nytt.. Det räcker med att bara ha ett affärsmässigt tänk på det man pysslar med, sin hobby.
 
Senast ändrad:

FlipSwede

Rolex
Precis, du har helt rätt. Men jag tror inte skatteverket kollar - eller bryr sig - om du sålde din vinylspelare för 2000:- mer än du köpte den, eller om du hade 1500:- i vinst på din Rolexklocka osv. De är nog ute efter mer systematisk och omfattande kriminalitet. Och jag tror det är ganska många som inte bryr sig så mycket om detta, eftersom det rör sig om någon månadslön pr. år.

Rent juridisktär det ju också ett brott import/momsreglerna när man köper något begagnat i Norge och tar det över gränsen till Sverige. Finns säkert en gräns för skattefrihet (tror det är 3500:- till norge). Detsamma gäller om man köper en fin klocka utanför EU och har den på sig när man åker hem från semestern om jag inte kommer ihåg fel.

Rent juridiskt så tror jag man kan åka dit på att flippa varor på blocket, typ att köpa från Kina och sälja som "begagnat" i sverige. De har nog även kontroll på blocket, men främst efter de som omsätter hundratusentals kronor under affärsmässiga förutsättningar. Däremot tror jag inte man åker på att omsätta sin privata kamerautrusning, stereoanläggning eller sina cyklar på begagnatmarknaden. Alltså utrustning som man själv använder. Jag är osäker på vart gränsen går, men jag tror de skiljer stort på om varan köptes in för att säljas, eller om den köptes in för att användas.

Min kamrat som reparerade mobiltelefoner drev en ren svartverksamhet som började småskaligt, och eskalerade till den grad att han helt enkelt slutade för det blev för likt en verksmhet även om det var småskaligt.

I Norge är relgerna för hobbyverksamhet lite annorlunda än Sverige, och i Norge finns en app som är lite som Uber, men för att frakta föremål. Så varje gång man skall köra en längre sträcka i landet kan man kolla om någon önskar transportera något. En gång körde jag kust-kust i Norge och tog med varor/möbler i båda riktningarna. Det täckte drivmedel, bomtullar och hotellet. I norge är det skattefritt upp till 35000:-/år tror jag. Appen betalar in skatten automatiskt om man överskrider beloppet, vilket inte så många gör. Totalt tog det mig ca 2 timmar extra och jag fick nästan 4000:- för besväret. Resan tog två-tre dagar.

Inflationen är väldigt svår iallafall för staten att beskatta, så man kan tryggt köpa på sig ett lager av byggvaror, hygienartiklar, matvaror, reservdelar eller annat som man avser använda kommande åren om man har någon månadslön över. Riskfritt och skattefritt.

Även att tanka bilen på rätt tidspunkt är svårt för staten att beskatta.

En annan fantastisk invetering är ju spritförrådet, man kan ju köpa in sprit för en livstid om man vill. Osäker på hur prisökningen varit, men om man vill göra det rejält så drar man till tyskland. Så länge man inte köper mer än vad man själv konsumerar på en livstid så är det en fantastisk investering, men det konsumerar ju också ca två-tre dagar av ens liv. Värdeökningen på kapitalet är nästan direkt runt 100% och det är även riskfritt med syfte till risken för värdeminskning. Vissa typer av sprit (som regel dyra wiskeysorter) ökar extremt mycket i värde, och är relativt billiga när de släpps på systembolaget. De är slutsålda på någon timme, ibland mindre.

sprit för ett helt liv - youtube

En fin sak jag kom på häromdagen är ju servicedetaljer till bilen, kostar ju nån tusing varje gång och man gör det 1-2ggr pr år. Man kan lika gärna köpa grejer för så länge som man tänkt behålla bilen. Jag såg att en dunk olja gått upp 100:- dvs ca 20% från sista gången jag köpte. Även MC däcken hade gått upp rejält, men de vill man ju inte lagra flera år. inga fantasisummor att tjäna men summan av hela tänket gör som regel någon månadslön extra varje år, har ingen risk och tar ingen nämnvärd extra tid.

Bara fantasin sätter stopp egentligen när man börjar se på "alternativa" investeringar. Många hänger sig upp i börsen, aktier, fonder, krypto osv. och glömmer helt bort alla fantastiska små, fina, riskfria investeringar man kan göra i sin vardag. Det här är ju vardagsgrejer, så man behöver inte direkt lära sig något nytt.. Det räcker med att bara ha ett affärsmässigt tänk på det man pysslar med, sin hobby.
Ja allt lösöre du köper för "Eget Bruk" är ju helt OK att tjäna upp till 50KSEK/År skattefritt på.
Och det är ju du som har bevisbördan om RSV får för sig du fular.

Men visst finns det pengar att spara,inte tjäna,på att tanka lågpris,bunkra upp varor som inte blir dåliga när det är rea etc både enkelt och helt lagligt.

Nu har ju DAC7 införts,så alla som hittills gått under radarn på sitt köp&sälj får det svårare.
 
Ja allt lösöre du köper för "Eget Bruk" är ju helt OK att tjäna upp till 50KSEK/År skattefritt på.
Och det är ju du som har bevisbördan om RSV får för sig du fular.

Men visst finns det pengar att spara,inte tjäna,på att tanka lågpris,bunkra upp varor som inte blir dåliga när det är rea etc både enkelt och helt lagligt.

Nu har ju DAC7 införts,så alla som hittills gått under radarn på sitt köp&sälj får det svårare.

Man får se hur långt de vill dra det. Det speciella är att man får betala skatt på vinster men man får inte dra av för inflationen. Dvs, om bilen säljs 20% dyrare på grund av inflationen så får man betala 30% skatt för att valutan tappat i värde. Och inflationen är statligt skapad genom att centralbanken håller fel räntor och bankerna tillåts trycka upp för mycket pengar.

Vi som konsumenter / medborgare blir bara mer och mer kontrollerade.

Jag har upptäckt att kontanter helt plötsligt fått en uppsving igen, kanske bara är lokalt, men många småköp begagnat och privat som inte längre sker med digitala betalningsmedel.

I sig en tråkig utveckling, men man förstår att det är många som lever i gråsonen, kanske med bidrag som grundinkomst och svarthandel av varor som bi-inkomst. Nånstans måste skattepengarna in.
 

FlipSwede

Rolex
Man får se hur långt de vill dra det. Det speciella är att man får betala skatt på vinster men man får inte dra av för inflationen. Dvs, om bilen säljs 20% dyrare på grund av inflationen så får man betala 30% skatt för att valutan tappat i värde. Och inflationen är statligt skapad genom att centralbanken håller fel räntor och bankerna tillåts trycka upp för mycket pengar.

Vi som konsumenter / medborgare blir bara mer och mer kontrollerade.

Jag har upptäckt att kontanter helt plötsligt fått en uppsving igen, kanske bara är lokalt, men många småköp begagnat och privat som inte längre sker med digitala betalningsmedel.

I sig en tråkig utveckling, men man förstår att det är många som lever i gråsonen, kanske med bidrag som grundinkomst och svarthandel av varor som bi-inkomst. Nånstans måste skattepengarna in.
Tycker det är riktigt bra om de som har diverse bidrag men ändå har både ork och tid att "Dryga ut kassan" med köp&sälj I vinstsyfte åker dit ordentligt.
Likadant med de som kör ren näringsverksamhet "Utan att vara med I momsen"

Konkurrens är bra,men det ska vara på lika villkor.
Göra,rätt för sig med Fskatt,moms,revisor bokföring och allt annat som hör till en seriös verksamhet och sedan se någon som kör kolsvart år ut och år in och dessutom tjänar dubbelt på varje såld pryl är inte motiverande.

Sedan kan man ju tycka vad man vill om hur skatter och avgifter är strukturerade och vad de går till.
 

Salesmayne

Panerai
Detta är banne mig första gången jag skriver något sånt här på forumet men helt seriöst, er diskussion har inte mycket att göra med att få pengar att växa utan avser snarare multipla sätt att spara pengar samt hur du bäst tjänar pengar, olagligt, utan att betala skatt. Gör en ny tråd är mitt tips!
 
Detta är banne mig första gången jag skriver något sånt här på forumet men helt seriöst, er diskussion har inte mycket att göra med att få pengar att växa utan avser snarare multipla sätt att spara pengar samt hur du bäst tjänar pengar, olagligt, utan att betala skatt. Gör en ny tråd är mitt tips!

Sorry, men det är så många med väldigt små pengar som tror de skall bli rika på aktier och krypto.

Ville bara nyansera med att det finns många andra sätt att få pengarna att växa (alltså öka sin förmögenhet) ---> öka sin relativa köpkraft i den omgivande ekonomin. Det är inte alls olagligt att arbeta med dessa strategier så länge det inte når upp till omsättning med vinst över 50000:-/år eller får ett huvudsakligt syfte som är att tjäna pengar, dvs inte längre omsättningen av artiklar tillhörande din hobby.

Min uppfattning är att de flesta inte ens tänkt i dessa banor.

Själv ser jag ingen större skillnad på att köpa en tavla (konst) eller en speciell bil (samlarvärde) jämfört med att köpa aktier eller krypto i investeringssyfte. I många länder gör man så för att skattereglerna är andra för denna typen investeringar, speciellt länder med förmögenhetsskatt. Nu har inte svensson flera miljoner att handla konst eller exklusiva bilar med, men de kan lika gärna köpa klockor, stereoanläggningar, cyklar, fotoutrustning eller något annat som de har som hobby och ta del av inflationens effekt eller "värdeökning" på detta. Räntan med den här typen av investeringar är att man kan se på tavlan varje dag, eller bära klockan, lyssna på musik och fotografera med sin investering till skillnad från krypto och aktier.

Samma med att som jag nämnde köpa hushållsartiklar (som alla behöver) eller sprit för några år under brinnande inflation. Om man har pengar i någon indexfond hos avanza som avkastar 7,5%/år före skatt så sitter man med 5% kvar i fickan. Om man istället sålt av nog mycket för att köpa toalettpapper och blöjor för att täcka ett årsbehov i Januari, och aktivt fyllt på fonden med pengar som man sparar varje månad, så har alternativinvesteringen i hygienartiklar gett en avkastning motsvarande upp till 30% istället för 5% efter skatt. Alltså köpkraften ökar för hushållet. Det är en semantisk fråga om man vill kalla detta investering eller besparing, men köpkraften hos individen eller hushållet accelererar om man har den här typen av strategier. Det är lagligt, och man slipper betala skatt på vinsten vilket ökar vinsten efter skatt med över 30%.

Om man sätter sig ned och räknar på saken, så kommer utfallet av de olika investeringsstrategierna visa sig att förslagen i tråden ger en reellt bättre avkastning på kapitalet än att köpa fonder eller spekulera i krypto för de allra flesta. Och en lägre risk. Om man har dessa alternativen att välja mellan så är det mer ekonomisk rationellt för vissa att inte lägga pengarna hos finansinstituten och staten. Det är heller inte olagligt.


Förstår att många inte delar den åsikten, de har säkert större kapital att jobba med. Men jag tror en majoritet av folket i landet har bara en eller några månadslöner i sparkapital, och då är fonderna (och en del andra ”enkla val” på kapitalmarknaden) inte ens i paritet med inflationen just nu.

Det är en väldigt unik situation just nu i västerländska ekonomin, och inflationen ger en större avkastning än börsen om man finner en bra strategi att investera i inflationen. Det är inte ett skattebrott att göra vinst på att rotera sin hobby, över tid. Om man däremot gör det till en näringsverksamhet blir det såklart kriminellt som tidigare påpekats.

---> Skatteregler för försäljning av privata ägodelar med vinst.

Jag tycker det är jättefina råd till vanliga Svenssons och folk i starten av livet som sitter och vänder påvarje hundralapp just nu och vill öka sitt ekonomiska utrymme.

Det handlar trots allt bara om att agera lite annorlunda i vardagen, och tänka på vardagshandlingarna som små investeringar. Det man egentligen vill uppnå när man investerar är inte att öka mängden pengar på kontot. Den faktiska strävan är att relativt sätt öka sin köpkraft inför framtida investeringar och konsumtion. Detta kan man uppnå genom bland annat genom att tidigarelägga investeringen eller konsumtionen.

Jag är helt säker på att det är många användare på klocksnack som har just sin klocksamling som investering. Något som varit väldigt lönsamt sista åren. Vissa modeller har ökat tiotals procent i pris på begagnatmarknaden samtidigt som börserna backade i perioder och krypto kraschade. Bäst med klockorna är ju att även om priset går ned så har man klockan kvar :) För mig har klockorna aldrig varit konsumtion, för totalt sett så tappar jag inte pengar på klockorna.

För en majoritet av landets befolkning så är denna typ av förslag ett mer realistiskt sätt att få sin förmögenhet att växa köpkraft att öka, och flera av förslagen är investeringar och inte sätt att spara pengar. Investeringar är bara inte i värdepapper eller andra finansiella produkter, det är i fysiska föremål som behåller eller ökar i reellt anskaffningsvärde utan risk för att tappa sitt praktiska värde. En investering kan också vara att spara tid, som man sedan kan omsätta till ökning i köpkraft eller levnadsstandard.


Att förstå hur skatter och avgifter påverkar förmögenhetsbyggande är centralt över en livstid på grund av ränta på ränta effekten, så om man kan tänka i banor som inte beskattas men ger plus i kassan på slutet av året så ökar man direkt avkastningen med över 30% (eller vad nu reavinstskatten råkar vara). Detta behöver inte vara olagligt, bara ovanligt eller annorlunda och kreativt / affärsmässigt sätt att tänka på sin privatekonomi. I stora företag gör man precis såhär. Man jobbar med riskminimering, valutasäkring, planering av inköp, skatteplanering. Det är en väldigt viktig del av verksamheten för många stora multinationella företag, och mycket av tänket går att applicera på privatekonomin om man bara är kreativ. Det tar dessutom mindre tid, har lägre risk och ger bättre avkastning än traditionella - av banken föreslagna - strategier. Om man gillar kicken av aktierhandel, krypto osv, som många gånger mer liknar Casino, så är det en annan sak. Men om man däremot rent strikt önskar öka sin ekonomiska handlingskraft och utrymme över tid så är dessa strategier högst användbara och vill ge bättre resultat över tid än aktier, fonder och krypto - för gemene man (inte för folk som lägger hundratals timmar pr. år med att följa med på marknaden, börsen osv)
 
Senast ändrad:
Kom att tänka på en annan grej som man kan göra om man önskar riskminimera och valutasäkra en del av sitt sparkapital, samt öka sin köpkraft.
Revolut nätbank, eller liknande.

Det finns mängder av plattformar för forexhandel, och många fonder att välja om man vill valutasäkra sitt sparkapital genom att investera utanför SEK marknaden. Om man däremot önskar att investera i andra rena valutor för att valutasäkra och riskminimera (för hushåll som reser mycket eller handlar mycket i andra valutor) så har vissa banker valutakonton. Sist jag kollade så tog de ut en avgift för dessa konton på några hundr pr. år och konto, plus att inte alla vill ge denna typ av konton till privatpersoner. När man sedan säljer valutan med vinst är vinsten skattepliktig med 30%. Tillsammans gör detta att det är närmast omöjligt för någon som bara har ett par månadslöner att röra sig med att med låg risk tjäna pengar / öka sin köpkraft på valutahandel.

Det finns däremot mycket smidiga och avgiftsfria alternativ, bland annat Revolut som är en nätbaserad bank (app) där man får ett gratis betalkort och tillgång till att öppna flera valutakonton gratis. Valutatransaktionerna är relativt billiga (billigare än mainstreambankerna), även om avgifterna hos Revolut har ökat sista åren. Om man väljer det avgiftsfria alternativet för medlemskap i banken så är det även begränsat hur mycket man får växla varje månad. Men för en normal familj fungerar det utmärkt för att valutasärka en semester i utlandet varje år.

Att valutasäkra privatekonomin eller investera i valutor kan vara mycket enkelt, och behöver inte jättestora belopp för att ge god vinst i tider som råder. Om man varje år åker på semester i områden med andra balutor (Bath, Euro, Dollar osv.) så kan man planera inköpet av valutorna under året och bara föra över när kursen är bra. Sedan kan man konsumera med dessa pengar när man önskar. Man har då nästan helt eliminerat växlingsavgiften, valutapåslaget och risken med de plötsliga och tillfälliga valutasvängningarna under semestern. Risken är samtidigt låg, eftersom man inte skall växla tillbaka till SEK. Man bibehåller köpkraften i det land man semestrar. Skatt på valutavinsten = 0%.

Genom att då köpa valutan under året när priset är bra, så valutasäkrar man sitt eget konsumtionskapital. Eftersom man har ett eget konto för EUR eller USD osv. så kan man handla i dessa valutor utan bankernas normala valutapåslag (2%) och har då effektivt ökat värdet på sitt kapital genom att använda denna tjänst. Eftersom man sedan inte växlar tillbaka pengarna till SEK, utan konsumerar dem i respektive valuta, så är det heller inte skattepliktigt, varpå man sparar 30% på den eventuella vinsten. Om man dessutom prickar bra så får man ett i genomsnitt bättre valutaköp.

Om man regelbundet gör semester i EUR/THB/USD områden och haft återkommande valutaköp som strategi så har man haft goda förutsättninar för att göra bra förtjänst med väldigt låg - eller närmast ingen risk. Det är såklart spekulation eftersom man inte kan förutspå valutaförändringarna, men i rådande läge har det varit relativt säkert kort. Om man semestrar i andra länder som har skvalpvalutor, för exempel Norge, så är det väldigt lätt att spekulera i kursen och köpa när den är låg, då denna valuta pendlar runt svenska kronan.


Med stor sannolikhet klår denna investering många fonder hos storbankerna även om avsikten endast är valutasäkring, och den har mycket lägre risk - är direkt tillgänglig och är skattefri. Avkastningen på att bara spara i EUR eller USD sista åren, istället för ett sparkonto i SEK, är mycket bättre.. Och skattefri. Den fungerar som en inflationssäkring mot den importerade inflationen (valutaberoende delen av inflationen).

Om det inte blir någon semester, för att man kanske skiljer sig eller det blir en coronapandemi så kan man iallafall näthandla för pengarna.
Sista åren har jag haft en avkastning efter skatt som motsvarar en fond med ca 5-10% genom att använda denna strategi, riskfritt. Om man justerar för risken hos alternativinvesteringen så är avkastningen såklart ännu bättre.

Jag har pysslat med aktier i kanske 15 år eller så, och givetvis är det smidigt när man handlar med tiotusentals eller hundratusentals kronor i stöten. Men för folk som jobbar med småtransaktioner på några få tusen så är det bara slöseri på tid och mer att jämföra med casino / lotteri om man frågar mig. Avkastningen matchar sällan tiden man lägger ned på det, men det är såklart kul! Investeringar och värdeökning av kapital (köpkraftsökning) handlar om att vara kreativ, och bara för att man väljer en sak behöver det inte betyda att man inte kan ha flera olika strategier i sin privatekonomi. Ofta fungerar de olika bra under olika faser av den ekonomiska cykeln och kan komplettera varandra.

Samma bank har även en kul funktion där man kan "avrunda uppåt" och då spara lite pengar vid varje transaktion som sparas i valfri valuta eller krypto. Det blir någon krona varje gång man handlar. Efter några hår har jag nu en bitcoin portfölj på över 10.000:- som bara är resultatet av att den tar någon krona vid varje transaktion. Hur mycket Revolut tagit ut i avgifter vet jag inte, men mina inköp är väldigt jämt fördelade över hela cykeln för bitcoin, och det blir då en relativt fin ökning om man säljer på topparna. Även detta med väldigt låg risk jämfört mot vanlig kryptospekulation.

En viktig komponent i denna typ av investeringsstrategi är att den inte använder din tid, och du behöver inte följa med för att försöka få bra tajming på inköpen. Investeringarna kommer att likna utvecklingen av en indexfond, men i valfri krypto eller eventuellt ädelmetall, vad nu än Revolut tillhandahåller.


 
Senast ändrad:

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Vill ni höra något tråkigt..

Många som "sparar" och "investerar" har ganska litet kapital. De frågar ofta om råd hur man skall "investera för att tjäna pengar".
När jag svarar hur de skall göra för att tjäna pengar snabbt blir de som regel inte så peppade.

Ex. nu när inflationen rasar. Om man har barn och familj, och har ett par månadslöner över som man vill stoppa i madrassen.
  • Köp alla blöjor, champon, toapapper, tvättmedel och allt jävla skit du behöver för ett år eller två om du har plats. Avkastningen sista året har varit 10-20% på många produkter. Skattefritt. Riskfritt. Den investeringen är nästan omöjligt att slå (riskfritt). Inga lågriskfonder gör det iallafall. 100% garanterad vinst. Om inflationen är 20% så måste fondinvesteringen upp 30% för att matcha.
  • Se över dina hobbies. Jag har en vän som gillar klockor. Alla klockor han köpt köper han beg. några tusen under marknadspriset, äger dem ett år eller så och flippar med vinst. Han har alltid 5-10 klockor hemma. Varje år 5000:- - 10000:- i vinst, närmast riskfritt. Han kan också använda investeringen varje dag.
  • En polare var datanerd, han byggde PC maskiner och köpte delar från eBay / Kina. Flippade dem på blocket. Han kunde dra in 500-1000:- på EN processor eller ETT paket RAM minnen. Risk = 0. Antal transaktioner på ett år kanske 20-40st. Det blir en månadslön extra, och han låg aldrig ute med mer än 10.000:- åt gången.
  • Om du kör mycket bil, håll koll på besinpriset och tanka alltid fullt när det är billigt. Jag gör det själv, sparar ca 6000:- om året då jag kör mycket. 0 risk, bra avkastning.
  • Har en polare som nerdat ned sig i cyklar, han köper cyklar från Norge och säljer i Sverige. Man blir inte rik på det men han tjänar några lappar på varje hoj, och har alltid ett par hojar hemma. Efter 5 hojar så var hobbyn "gratis". Han har cyklat i 20år, och sista 10åren tjänar han pengar på hobbyn.
  • Har en polare som fotograferar mycket, har utrustning för ett par hundra tusen. Han började för många år sedan med 10.000:-, och har köpt/sålt begagnat och gör alltid vinst. Köper för exempel paket där någon säljer kamerahus + 5 objektiv, säljer sedan objektiven individuellt. På 10-15år har han gjort nästan 200.000:- på sin hobby..
  • HiFi utrustning.. Samma sak som Foto, cyklar och datorerna. Man kan köpa från olika forum/blocket osv. till låga priser, ibland med enkla reparationer. Äga det och ha en fet anläggning hemma, och sedan flippa det efter några månader/år med bra vinst. Känner en HiFi nerd som har en anläggning på över 100.000:- som nästan betalat sig själv bara genom att "byta" begagnad utrustning. Riskfritt..
  • EDIT: Lägger til sprit. Sprit håller sig bra i värde, och om man har normalkonsumtion kan man bara investera en månadslön så har man sprit för flera år. Om det avkastar 10% pr år med dagens inflation så är det bra. Igen riskfritt.. Man kan dock inte sälja det, för det är olagligt. Drar man till tyskland och handlar så har man 100% vinst på kapital när man korsar gränsen hem igen, men då kostar ju resan en del + en dag eller två.
  • Servicedetaljer för bilen, olja, luftfilter, oljefilter, pollenfilter. Sånt man byter varje år. Kostar nån tusing varje gång. Skall man behålla bilen 3-4år kan man lika gärna köpa allt man behöver direkt. Detta förutsätter att man servar själv. Något som är väldigt enkelt om det bara är oljebyten, tar 30minuter och sparar 3000:- på verkstaden + tidsslöseriet med att lämna bort bilen och sedan hämta den. Mina oljedunkar har gått upp någon hundring st. sista åren, det är 20% ca. Återigen riskfri investering, även skattefri. Om priserna går upp 20% så måste fonderna gå upp 30% för att matcha på grund av skatten, och där har du risk.

Alla dessa förslagen är bara exempel, men det är exempel på marknader som är liknande klockorna som alla här älskar. Folk nerdar ned sig, det är stora skillnader i skick och pris, folk gillar att byta / uppgradera osv. Vissa bryr sig inte så mycket (Norskar) och då säljer de billigt. Man behöver bara ha annonsbevakning på blocket så är man först på bollen.

Tiden som går åt är ungefär den samma som att följa med på börsen. Men risken är mindre och det är helt skattefritt. Om man gör det med bilar eller motorcyklar så blir det genast ett föremål för skattemasen, men på småsummor som snabbt blir stora summor så gör det mycket för hushållsekonomin.

De två jag känner till som gjort mest pengar på liknande sålde datorer och reparerade mobiltelefoner. Det blev över 500.000:- i vinst på 5-7 år. En av dem reste mycket i jobbet och kunde då handla saker och sälja saker på olika platser, och ofta köpa snabbt.

För någon månad sedan köpte min polare en ultraljudstvätt från Polen, 1600:-, rostfritt stål 15liter. Den var lite för stor så den såldes direkt som "begagnad" för 4000:- eftersom en 10l på biltema kostar 4900:-.. Så över 100% vinst riskfritt på att vända en pryl man köpt på nätet, direkt ut på blocket. Han gjorde samma med extraljus som han köpte direkt från kina, så det finns saker för bilnerdarna också. 1000:- i vinst / par extraljus om man har dem tillgängliga i Nov/Dec, om man köper från Kina.

Alla dessa förslagen är bra exempel på hur man kan börja om man har nån månadslön över som man inte vet vad man skall göra med. Allt man behöver ha är ett specialintresse som man delar med kapitalstarka (och gärna impulsiva) individer =)

Det är jävligt tattigt, men om räknar ettorna och nollorna i slutändan och viktar in "risk" samt "nöje av investeringen" som extra avkastning så är det ett bättre alternativ än börsen för väldigt många nybörjare. Har man hundratusentals kronor eller miljoner så fungerar givetvis inte detta om det inte är lägenheter eller exklusiva båtar man pysslar med =)

EDIT igen: Ser nu att min gamla stereoförstärkare (Primare A32) varit ute på försäljning igen. Jag köpte den beg. för 12.000:- och sålde den igen för något år sedan. Nu har den bytt ägare 2 gånger och är uppe i 18.000:- i annonspris sist jag såg den till salu. Det är 50% från när jag köpte den till idag... på något som är över 10år gammalt.
Köpa förbrukningsvaror för en familj för ett helt år eller två och ev. reservdelar till bil, kräver ju ett visst utrymme i hemmet. Om inte bostad redan är betald så kommer den yta som allt detta upptar kosta i form av ränteutgifter per kvadratmeter.
Sen är det ju upp till var och en hur man prioriterar utrymmet i hemmet.

För att vara lite on topic så tycker jag statiken från Avanza är intressant. Visst det speglar bara deras kunder med det är ändå en grupp på 1,8 miljoner som aktivt sparar och investerar. Anar också inte alla har allt sitt sparande på ett och samma ställe, så därför kan siffrorna vara lägre än verkligheten.

Screenshot_20230705_132352_Opera.jpg
 
Köpa förbrukningsvaror för en familj för ett helt år eller två och ev. reservdelar till bil, kräver ju ett visst utrymme i hemmet. Om inte bostad redan är betald så kommer den yta som allt detta upptar kosta i form av ränteutgifter per kvadratmeter.
Sen är det ju upp till var och en hur man prioriterar utrymmet i hemmet.

För att vara lite on topic så tycker jag statiken från Avanza är intressant. Visst det speglar bara deras kunder med det är ändå en grupp på 1,8 miljoner som aktivt sparar och investerar. Anar också inte alla har allt sitt sparande på ett och samma ställe, så därför kan siffrorna vara lägre än verkligheten.


För att vara on topic, så är detta flera alternativa sätt att få pengar att växa ---> öka sin köpkraft.


Du räknar fel på ränteutgifterna för bostaden. Om man redan har betalat ned bostaden så är den fortfarande en latent kapitalkostnad, för man måste här betrakta avkastningen på alternativinvesteringen på motsvarande kapital som faktiskt som regel är högre än räntan. Människor som har stora mängder kapital belånar ändå sina bostäder, för att avkastningen på kapitalet är bättre på andra investeringar än att betala sitt bostadslån.

Men även om man inte har betalat ned bostaden, så måste man betrakta om man har denna areal tillgänglig eller inte. Om arealen finns tillgänglig så är den outnyttjad, vilket betyder att den inte genererar någon avkastning idag (komfortmässig eller ekonomisk). Det kan vara vinden, ett loft, en skrubb eller mellan takstolarna i ett garage. Din ränta blir inte lägre för att denna areal står outnyttjad. Och om du har betalat ned hela huset så är kostnaden sannolikt större än om du är belånad till en ränta som är lägre än alternativavkastningen.

Många har arealer som är outnyttjade. Såklart inte de som bor på 50m2 i innerstadsområden, men de som bor i villor osv.
Om man ser på det ur ett industriellt - ekonomiskt - perspektiv så handlar det om effektivt arealutnyttjande. Förslaget gör sig bäst för småbarnsfamiljer osv med stora utgifter på konsumtionsartiklar för hemmet. Dessa bor inte sällan i villor i förortsområden, även på landet, och kanske har en sommarstuga uppe på det.
Om man kan omvandla den del av sin bostad som inte används, för exempel vinden eller takutrymmet i garaget, eller boden på gården osv. til någon form av lagringsplats för saker man behöver så är detta givetvis en förädling av sin diponibla areal. Givetvis varierar förutsättningarna för alla hushåll men det eliminerar inte relevansen i den strategin för att få sin köpkraft / kapital att öka över tid.

Nu var detta bara ett av många delar av de alternativa investeringsförslagen - om man törs tänka utanför boxen och önskar att öka sitt kapital och sin köpkraft.


Det är ganska trångsynt att se trådens topic - som är att få pengar att växa - som begränsad till en diskussion om fonder/krypto/aktier/sparkonton/forexhandel, som för väldigt många människor är ett sätt att få köpkraften att minska, eller växa mindre än eller knappt bättre än inflationen. Uppe på detta tar det en stor del tid av de som driver med detta aktivt, och det skapar mycket obehag och oro för många människor som inte känner sig trygga med denna typ av investeringar i tider av finansiell turbulens.

När man önskar att öka sin tillgång på pengar, så önskar man egentligen att öka sin relativa köpkraft.

Det är faktiskt ganska kul att folk reagerar såhär när det kommer fram alternativa förslag - som är långt mycket mer lönsamma eller bär mindre risk än fonder och de flesta aktier - för att på sikt öka sin köpkraft.

Människor är inte rationella, och de tänker väldigt snävt när det kommer till abstrakta begrepp som pengar eller köpkraft - som man egentligen menar.
Man nästan skrattar ihäl sig när man ser folk som bor i en villa uppvärmd med direktverkande el föra över nån tusing i månaden till sitt avanzakonto men inte övervägt en vanlig luft/luftvärmepump som skulle ge långt mycket bättre riskfri avkastning under sin levnadstid än för exempel många av fonderna som är standardvalet för de personerna som inte lägger ned så mycket tid på att följa aktiemarknaden. Om man säljer fonder för 20.000:- och köper värmepumpen istället för fondpapper så kan man bygga upp fonden på nytt med varje års besparelse på elräkningarna.. Efter 10-15år när pumpen är slutkörd så är fonden förmodligen värd mer än om man valt att behålla den och istället kört vidare på direktverkande el, utan att jag räknat på det detaljerat.
  • Värmepumpen har vid restvärde 0:- avkastat ungefär 40.000:- efter skatt vid 6000:- årlig besparelse, beräknat på en livscykel på 10år.
  • Fonden har på 20.000:- investerat kapital vid 5% effektiv avkastning (efter skatt = årlig ökning på ca 7,5% före skatt) genererat ca 15000:- avkastning inräknat ränta på ränta effekten.
Fonden med 7,5% avkastning kan alltså inte fördubbla sin köpkraft på 10år, men värmepumpen mer än dubblar den, gett detta räkneexempel. Om fonden inte realiseras varje år med beskattning, typ som utdelningarna från aktier, så kommer resultatet att bli lite bättre men ändå inte så bra som värmepumpen. Båda exemplen sitter kvar med ungefär 40.000:- på kontot efter skatt efter 10år, men då inte medräknat återinvesteringen av vinsten från värmepumpen.

Om du kan realisera restvärdet i de gamla elektriska elementen i huset och säljer dem på blocket för ett par tusingar så har du ökat försprånget ännu mer.

Uppe på detta kommer såklart vinsten av att man återinvestera besparelsen från värmepumpen i fonder på avanza, så resultatet är egentligen några tusen bättre ändå för värmepumpen.

En av anledningarna är skatteeffekten. Man betalar ingen skatt på sparad el, men man gör det på vinsten på fonden eller avgiften på ISKn.

Värmepumpen behöver 1-2 timmars underhåll varje år med rengöring och filterrengöring/byte. Fonderna är relativt underhållsfria.

Man kan fortsätta i evigheter med alla dessa exempel som varierar för olika människor/familjer/hushåll som är i olika skeenden och situationer i livet. Min poäng är, och återkommer till, att det finns massor av sätt att investera sitt kapital som ger fantastiskt fina avkastningar relativt riskfritt. Och de är inte på börsen, och tar inte upp din fritid, och skapar inga obehagliga känslor vid turbulens på finansmarknaderna. Man sover gott.


Om man på allvar vill få sina pengar att växa - köpkraften att öka - så skall man analysera hela sin ekonomiska situation och försöka förstå vart pengarna gör mest nytta. För en stor del av svenska folket är detta inte på börsen. Kanske också för dig?

Trådstartaren skrev såhär:
1688559756750.png

Tror tyvärr alla mina förslag är mer realistiska för trådstartaren än att spekulera i Krypto/aktier/fonder om denne önskar köpa en Rolex. Om man dessutom faktoriserar in all den tid man måste lägga ned på att mästra aktie/forex/kryptohandel för att göra det till mer lönsamt än fonder vid samma risk så blir det snabbt ett deltidsarbete. Om trådstartaren däremot hade investerat tungt i krypto och sålt på toppen så kan denne nog bygga en egen klockfabrik, men sannolikheten är ganska låg och det upplevs orealistiskt för gemeneman.
 
Senast ändrad:

ThomasP

Panerai
2-Faktor
För att vara on topic, så är detta flera alternativa sätt att få pengar att växa ---> öka sin köpkraft.


Du räknar fel på ränteutgifterna för bostaden. Om man redan har betalat ned bostaden så är den fortfarande en latent kapitalkostnad, för man måste här betrakta avkastningen på alternativinvesteringen på motsvarande kapital som faktiskt som regel är högre än räntan. Människor som har stora mängder kapital belånar ändå sina bostäder, för att avkastningen på kapitalet är bättre på andra investeringar än att betala sitt bostadslån.

Men även om man inte har betalat ned bostaden, så måste man betrakta om man har denna areal tillgänglig eller inte. Om arealen finns tillgänglig så är den outnyttjad, vilket betyder att den inte genererar någon avkastning idag (komfortmässig eller ekonomisk). Det kan vara vinden, ett loft, en skrubb eller mellan takstolarna i ett garage. Din ränta blir inte lägre för att denna areal står outnyttjad. Och om du har betalat ned hela huset så är kostnaden sannolikt större än om du är belånad till en ränta som är lägre än alternativavkastningen.

Många har arealer som är outnyttjade. Såklart inte de som bor på 50m2 i innerstadsområden, men de som bor i villor osv.
Om man ser på det ur ett industriellt - ekonomiskt - perspektiv så handlar det om effektivt arealutnyttjande. Förslaget gör sig bäst för småbarnsfamiljer osv med stora utgifter på konsumtionsartiklar för hemmet. Dessa bor inte sällan i villor i förortsområden, även på landet, och kanske har en sommarstuga uppe på det.
Om man kan omvandla den del av sin bostad som inte används, för exempel vinden eller takutrymmet i garaget, eller boden på gården osv. til någon form av lagringsplats för saker man behöver så är detta givetvis en förädling av sin diponibla areal. Givetvis varierar förutsättningarna för alla hushåll men det eliminerar inte relevansen i den strategin för att få sin köpkraft / kapital att öka över tid.

Nu var detta bara ett av många delar av de alternativa investeringsförslagen - om man törs tänka utanför boxen och önskar att öka sitt kapital och sin köpkraft.


Det är ganska trångsynt att se trådens topic - som är att få pengar att växa - som begränsad till en diskussion om fonder/krypto/aktier/sparkonton/forexhandel, som för väldigt många människor är ett sätt att få köpkraften att minska, eller växa mindre än eller knappt bättre än inflationen. Uppe på detta tar det en stor del tid av de som driver med detta aktivt, och det skapar mycket obehag och oro för många människor som inte känner sig trygga med denna typ av investeringar i tider av finansiell turbulens.

När man önskar att öka sin tillgång på pengar, så önskar man egentligen att öka sin relativa köpkraft.

Det är faktiskt ganska kul att folk reagerar såhär när det kommer fram alternativa förslag - som är långt mycket mer lönsamma eller bär mindre risk än fonder och de flesta aktier - för att på sikt öka sin köpkraft.

Människor är inte rationella, och de tänker väldigt snävt när det kommer till abstrakta begrepp som pengar eller köpkraft - som man egentligen menar.
Man nästan skrattar ihäl sig när man ser folk som bor i en villa uppvärmd med direktverkande el föra över nån tusing i månaden till sitt avanzakonto men inte övervägt en vanlig luft/luftvärmepump som skulle ge långt mycket bättre riskfri avkastning under sin levnadstid än för exempel många av fonderna som är standardvalet för de personerna som inte lägger ned så mycket tid på att följa aktiemarknaden. Om man säljer fonder för 20.000:- och köper värmepumpen istället för fondpapper så kan man bygga upp fonden på nytt med varje års besparelse på elräkningarna.. Efter 10-15år när pumpen är slutkörd så är fonden förmodligen värd mer än om man valt att behålla den och istället kört vidare på direktverkande el, utan att jag räknat på det detaljerat.
  • Värmepumpen har vid restvärde 0:- avkastat ungefär 40.000:- efter skatt vid 6000:- årlig besparelse, beräknat på en livscykel på 10år.
  • Fonden har på 20.000:- investerat kapital vid 5% effektiv avkastning (efter skatt = årlig ökning på ca 7,5% före skatt) genererat ca 15000:- avkastning inräknat ränta på ränta effekten.
Fonden med 7,5% avkastning kan alltså inte fördubbla sin köpkraft på 10år, men värmepumpen mer än dubblar den, gett detta räkneexempel. Om fonden inte realiseras varje år med beskattning, typ som utdelningarna från aktier, så kommer resultatet att bli lite bättre men ändå inte så bra som värmepumpen. Båda exemplen sitter kvar med ungefär 40.000:- på kontot efter skatt efter 10år, men då inte medräknat återinvesteringen av vinsten från värmepumpen.

Om du kan realisera restvärdet i de gamla elektriska elementen i huset och säljer dem på blocket för ett par tusingar så har du ökat försprånget ännu mer.

Uppe på detta kommer såklart vinsten av att man återinvestera besparelsen från värmepumpen i fonder på avanza, så resultatet är egentligen några tusen bättre ändå för värmepumpen.

En av anledningarna är skatteeffekten. Man betalar ingen skatt på sparad el, men man gör det på vinsten på fonden eller avgiften på ISKn.

Värmepumpen behöver 1-2 timmars underhåll varje år med rengöring och filterrengöring/byte. Fonderna är relativt underhållsfria.

Man kan fortsätta i evigheter med alla dessa exempel som varierar för olika människor/familjer/hushåll som är i olika skeenden och situationer i livet. Min poäng är, och återkommer till, att det finns massor av sätt att investera sitt kapital som ger fantastiskt fina avkastningar relativt riskfritt. Och de är inte på börsen, och tar inte upp din fritid, och skapar inga obehagliga känslor vid turbulens på finansmarknaderna. Man sover gott.


Om man på allvar vill få sina pengar att växa - köpkraften att öka - så skall man analysera hela sin ekonomiska situation och försöka förstå vart pengarna gör mest nytta. För en stor del av svenska folket är detta inte på börsen. Kanske också för dig?

Trådstartaren skrev såhär:
1688559756750.png

Tror tyvärr alla mina förslag är mer realistiska för trådstartaren än att spekulera i Krypto/aktier/fonder om denne önskar köpa en Rolex. Om man dessutom faktoriserar in all den tid man måste lägga ned på att mästra aktie/forex/kryptohandel för att göra det till mer lönsamt än fonder vid samma risk så blir det snabbt ett deltidsarbete. Om trådstartaren däremot hade investerat tungt i krypto och sålt på toppen så kan denne nog bygga en egen klockfabrik, men sannolikheten är ganska låg och det upplevs orealistiskt för gemeneman.

Jag säger inte emot dig om att det finns fler sätt att öka sin köpkraft än enbart börsen. Personligen så kategoriserar jag mina fasta och rörliga månadsutgifter och går igenom dessa en eller två gångar per år för att se om de är rimliga, går att minska eller kan tas bort helt.
Sedan finns det ytterligare alternativ utöver att se över sina utgifter ex fortbilda sig, skriva en bok, utöka kontaktnätverket m.m. Det ena behöver inte utesluta det andra.
 
Jag säger inte emot dig om att det finns fler sätt att öka sin köpkraft än enbart börsen. Personligen så kategoriserar jag mina fasta och rörliga månadsutgifter och går igenom dessa en eller två gångar per år för att se om de är rimliga, går att minska eller kan tas bort helt.
Sedan finns det ytterligare alternativ utöver att se över sina utgifter ex fortbilda sig, skriva en bok, utöka kontaktnätverket m.m. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Vi gör likadant. Jag har följt upp inkomst och utgifter i ca 15år, och bara att konstant följa upp det har hjälpt massor för att allokera kapital till riktig investering och att se effekten av varje ekonomiskt beslut man fattar. Uppföljningen är jättevikitig. Jag kör månadsvis på inkomster och kanske 2-3 gånger i året på utgifterna som upplevs tråkigt.

Där nämnde du en sjukt kul grej som en kamrat till mig gjorde för 10år sedan...

Han var på semester i Thailand, prövade fridykning. När han kom hem skrev han en bok om fridykning, genom att läsa ett par andra böcker och summera dem till en ny bok med färre sidor. Där gick de igenom andningstekniker, utrustning, ställen man kan dyka på, kost osv. Sedan publicerade han den på amazon och sålde den för typ 5 dollar. Det var en lättläst pocket på engelska, kanske 40 sidor.

Han gjorde en likadan om foto, fast han inte kunde någonting om foto. Så vi satt ned tillsammans så förklarade jag begreppen ISO/brännvidd/bländare/slutartid/perspektiv/utsnitt osv.

Han betalade någon indier för att designa omslaget på boken, och sedan så tickade pengarna in. Inte mycket, men det blev kanske någon tusing i månaden max. Efter något / några år blev han kontaktad av någon som önskade köpa rättigheten till böckerna, och så sålde han rättigheten.

Jag hade helt glömt bort detta. Men låt säga att han lade ned 100 timmars arbete på detta, och kanske investerade 400:- totalt i omslag och kunskapsinhämtning. Sedan kom inkomsterna passivt. Det är en väldigt fin investering på det lilla beloppet och den tiden, om det får ticka några år. Om man lyckas skriva 10-20 liknande småböcker som säljer för några hundra i månaden så blir det en bra passiv inkomst.

Tack för att du påminde mig, ytterligare ett smart tips till tråden!
 

Flyttsalamin är också ett tips.

Det är ganska kul att man ofta upplever människor som snåla om det använder pengar annorlunda än normalen. När jag var yngre kunde jag bränna hundratusentals kronor på resor eller köpa dyra kapitalvaror och ingen förstod hur man hade råd, samtidigt tyckte de man var en snåljåp när man hade innovativa och kreativa lösningar för att generera kapital eller spara på upplevt onödiga utgifter som kanske bil eller kläder och krogbesök. Normen bestämmer mycket, och jag tror den begränsar många människors möjlighet att göra vad de egentligen gillar med sina egna pengar och sin egen tid.

För inte så länge sedan gick jag igenom hela bekantskapskretsen och tänkte på hur de tjänar pengar och vad de gör på fritiden. Då noterade jag att en majoritet av männen (oavsett utbildningsnivå och ställning på arbetet) hade en bi-intäkt från någon form av verksamhet (hobby eller småföretag, aktier eller annat) som de de driver vid sidan av arbetet, och att deras kvinnor var fantastiskt duktiga på att spendera pengar men inte hade någon form av kapital sparat eller bidrog till förmögenhetsbyggandet. Flera av kvinnorna upplever sina män som "snåla" men utan deras insats hade inte kvinnorna kunnat hålla hälften av levnadsstandarden med stuga i fjällen, två bilar i familjen och utlandssemester varje år.

Vissa av dessa upplevs som mer eller mindre snåla och andra som duktiga på affärer, men de gör egentligen alla samma sak. Maximerar intäkter och besparelse och minimerar tidsåtgång. På något sätt så ser vi annorlunda på en person som drar in 20.000:-/år på kryptohandel / aktier eller en som reparerar trasiga gräsklippare som folk kastat och säljer dem på blocket. Snubben som fixar gräsklipparna använder hälften av tiden och dubblar pengarna, men det kanske inte upplevs lika flashigt =)

Folk som sänker sin levnadsstandard för att spara pengar på hög utan att omsätta det till någon form av berikelse i livet är snåla, men många andra berikar sina liv väldigt mycket genom att bara ha helt andra strategier än de normativa.



- Normal människa : Priset på ström är jättehögt, fan vad dyrt det blir att duscha. Surar lite och betalar 4x mer än vanligt men duschar lika längre. Mindre oxfile på fredag.

- Snål människa: Priset på ström är jättehögt, fan vad dyrt det blir att duscha. Surar och slutar duscha. Luktar illa och får inga kompisar. Sparkontot växer. Äter ändå aldrig oxfile.

- Smart människa: Priset på ström är jättehögt, köper en timer på Jula för 150:- och värmer bara vattnet i varmvattentanken på natten till 1/2 strömkostnaden. Kompletterar med ett modernt duschhuvud för 500:- som använder 30% mindre vatten. Duschar lika mycket och äter oxfile på fredag & lördag.

Vanliga människor upplever både den smarta och den snåla som snåla, för att de inte är "normala", för att deras handlingar sticker ut och är något annorlunda.
 
Senast ändrad:

Orson

Omega
2-Faktor
Vi gör likadant. Jag har följt upp inkomst och utgifter i ca 15år, och bara att konstant följa upp det har hjälpt massor för att allokera kapital till riktig investering och att se effekten av varje ekonomiskt beslut man fattar. Uppföljningen är jättevikitig. Jag kör månadsvis på inkomster och kanske 2-3 gånger i året på utgifterna som upplevs tråkigt.

Där nämnde du en sjukt kul grej som en kamrat till mig gjorde för 10år sedan...

Han var på semester i Thailand, prövade fridykning. När han kom hem skrev han en bok om fridykning, genom att läsa ett par andra böcker och summera dem till en ny bok med färre sidor. Där gick de igenom andningstekniker, utrustning, ställen man kan dyka på, kost osv. Sedan publicerade han den på amazon och sålde den för typ 5 dollar. Det var en lättläst pocket på engelska, kanske 40 sidor.

Han gjorde en likadan om foto, fast han inte kunde någonting om foto. Så vi satt ned tillsammans så förklarade jag begreppen ISO/brännvidd/bländare/slutartid/perspektiv/utsnitt osv.

Han betalade någon indier för att designa omslaget på boken, och sedan så tickade pengarna in. Inte mycket, men det blev kanske någon tusing i månaden max. Efter något / några år blev han kontaktad av någon som önskade köpa rättigheten till böckerna, och så sålde han rättigheten.

Jag hade helt glömt bort detta. Men låt säga att han lade ned 100 timmars arbete på detta, och kanske investerade 400:- totalt i omslag och kunskapsinhämtning. Sedan kom inkomsterna passivt. Det är en väldigt fin investering på det lilla beloppet och den tiden, om det får ticka några år. Om man lyckas skriva 10-20 liknande småböcker som säljer för några hundra i månaden så blir det en bra passiv inkomst.

Tack för att du påminde mig, ytterligare ett smart tips till tråden!
Intressant, jag upplever att mina utgifter har ökat en hel del de senaste 10 åren men upplever inte att jag lever så mycket annars. Vissa prenumerationstjänster och betydligt dyrare boende har tillkommit sedan dess men tycker ändå mycket pengar flyter iväg vissa månader medan vissa månader det knappt används nånting. Mer specifikt hur gör du din ekonomiska uppföljning? Kan vara intressant att börja med för att ha lite bättre koll. :)
 
Intressant, jag upplever att mina utgifter har ökat en hel del de senaste 10 åren men upplever inte att jag lever så mycket annars. Vissa prenumerationstjänster och betydligt dyrare boende har tillkommit sedan dess men tycker ändå mycket pengar flyter iväg vissa månader medan vissa månader det knappt används nånting. Mer specifikt hur gör du din ekonomiska uppföljning? Kan vara intressant att börja med för att ha lite bättre koll. :)


Jag har i detalj följt upp hur mycket pengar som finns vart, och hur de är fördelade. Aktier/kapital/konton/valutor osv. Även dolda tillgångar som övertidskontot och semesterersättning samt räntor förs upp månad för månad. Bara övertidskontot är värt upp till 100.000:- ibland så det är mycket pengar. (Vi kan ackumulera övertid hur länge vi vill utan att det betalas ut, genom att då vänta på nästa löneökning så får man skattefri avkastning på innehavet, riskfritt, bättre än ränta då löneökningen ofta är 3-7% pr år)

Har poster för allt, blir en del.

Följer också upp alla innehav av betydelse, materiella tillgångar, fordon osv.

På utgifterna kollar jag månad för månad utveckling, där kategoriserar jag mellan drivmedel, boende, nöjen osv. Har en tabell för skatten också, där jag kan se hur mycket minus jag ligger eftersom jag ofta får restskatt på grund av övertid osv.


En period slutade jag följa upp i ca 6månader när jag träffade en ny flickvän. När jag sedan började följa upp igen så såg jag effekten :) kurvan hade planat ut och medvetenheten om vad som sker i ekonomin var bortblåst. Tjejer är som regel jävligt dyra att hålla igång också om man väljer fel.

Om man har pengar som alltid täcker alla behov, och man inte behöver tänka på vad man gör, så kan det fort skena iväg eftersom det aldrig blir tomt på kontot. Trehundra extra om dagen är nästan 10.000:- i månaden. Det går fort.

Jag tror det är annorlunda för yngre människor eller folk som har utgifter som matchar inkomsterna, då kommer balansgången automatisk för det blir tomt på transaktionskontot. Men om man har inkomster som är 2-4 gånger över utgifterna så är det svårt att hålla balans om man inte har ett system för det.

(för mig iallafall! Säker annorlunda för andra)

Eftersom jag även för upp värdet av tillgångar så ser jag också effekten av att köpa ”rätt saker” som skrivits om tidigare i tråden. Ex. En bil för jag upp som inventarie, även klockor och hemelektronik. Jag värderar det efter marknadsvärde och inte inköpspris. Då då blir det ofta begagnat på dyrare saker så har någon annan tagit stora smällen. Eller black Friday. Jag gillade stora TV apparater och hemelektronik ett tag så det blev fort en utgift. Den eliminerades helt genom att ändra hur jag köper och när, men standarden är densamma eller bättre. (Timing på marknaden, eller beg.köp)

En TV som jag skriver av på kanske 4-5år som kostar runt 30.000:- kostar bara 20.000:- om den köps beg. Den kostar 50.000:- om man köper den direkt när modellen släpps. Billig på rean. Man ser direkt effekten när man följer upp inventarierna, samma med klockor. Just elektronik köper jag ibland nytt, telefoner / TV osv. Men klockor och annat köper jag 9/10 beg. Det påverkar inte den totala förmögenheten i beräkningen eftersom jag kan vända föremålet ut på marknaden till samma pris som jag betalat. Och en fin klocka åldras inte som en mobiltelefon.


Jag har även referenstabell i guld och USD. Så att jag kan se hur förmögenheten utvecklar sig i sin vikt i guld eller i en världsvaluta. Fungerar också bra som indikator. Man ser direkt om man är överviktad i en svag valuta för även om talen håller sig eller ökar så viker USD kurvan. Vid inflation och oroligheter viker guldkurvan ned.

På inkomster följer jag upp hur mycket jag fått utbetalt från arbetsgivaren. Samt hur många timmar jag jobbat. Ibland räknar jag med pendling och körning till jobb, då ser man direkt vinsten av att bor närmare arbetsplatsen. Timlönen går upp mycket mer än om man löneförhandlar :)

När man räknar noga ser man också vad man kan göra med boendet. Förening med lägre avgift, byta försäkring, strömavtal osv tar lite tid att sätta sig in i, men när man optimerar det så är det oxfilé en gång extra varje vecka om man orkar.

Jag var mycket duktigare när jag var yngre och mer ”hungrig” nu kan jag bränna mer pengar än inkomsterna flera månader utan att bry mig så mycket. Man har lärt sig att det som regel hämtar sig igen.

Finns säkert flera andra här som följer upp mycket bättre än mig, men det funkar.

Aktier köper jag bara långa innehav med bra direktavkastning på kanske 5% och hög ökning. Jag är dålig på aktier men min portfölj slår index varje år typ. Göra några få inköp varje år och lägger då kanske tiotusentals kronor på köpen, inte miljoner eller hundratusental. Idag kikar jag efter fastighet och bank som jag tycker ser attraktivt ut. Köper aldrig i nya företag som inte ger vinst eller är etablerade. Mindre än 10år historik med växande utdelningar är inte aktuellt för mig. Avvik i kriser är ok.


Förut följde jag upp aktierna mycket mer. Lärde mig att sitta stilla i båten, låta dem pendla och inte bry mig så mycket. Gick mycket bättre då. Nu avyttrar jag om något står och stampar eller gör dåligt ifrån sig, som HM ex. För några år sedan.

Vet inte om det gav någon konkret svar på din fråga. Men tror du fattar.

Om man jämför min ekonomi med folk som har samma inkomst men inte följer med så är jag mycket friare i vilka beslut jag kan fatta plötsligt. Vill jag göra något så gör jag det. Behöver inte spara eller välja bort något. Detta är konsekvensen av flera års ”kontroll” på ekonomin som skapat det utrymmet. Jag är heller aldrig orolig för att förlora inkomsten eller liknande, eftersom det finns buffert för allt. Man får kanske dra ned med dyra ovanor som restaurangbesök om man blir av med jobbet men behöver inte flytta eller byta bil.

Uppföljningen tar ca 30-60min/mån.
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Vill ni höra något tråkigt..

Många som "sparar" och "investerar" har ganska litet kapital. De frågar ofta om råd hur man skall "investera för att tjäna pengar".
När jag svarar hur de skall göra för att tjäna pengar snabbt blir de som regel inte så peppade.

Ex. nu när inflationen rasar. Om man har barn och familj, och har ett par månadslöner över som man vill stoppa i madrassen.
  • Köp alla blöjor, champon, toapapper, tvättmedel och allt jävla skit du behöver för ett år eller två om du har plats. Avkastningen sista året har varit 10-20% på många produkter. Skattefritt. Riskfritt. Den investeringen är nästan omöjligt att slå (riskfritt). Inga lågriskfonder gör det iallafall. 100% garanterad vinst. Om inflationen är 20% så måste fondinvesteringen upp 30% för att matcha.
  • Se över dina hobbies. Jag har en vän som gillar klockor. Alla klockor han köpt köper han beg. några tusen under marknadspriset, äger dem ett år eller så och flippar med vinst. Han har alltid 5-10 klockor hemma. Varje år 5000:- - 10000:- i vinst, närmast riskfritt. Han kan också använda investeringen varje dag. Skattefritt upp till 50.000:-/år om det är en del av en samling klockor som man använder.
  • En polare var datanerd, han byggde PC maskiner och köpte delar från eBay / Kina. Flippade dem på blocket. Han kunde dra in 500-1000:- på EN processor eller ETT paket RAM minnen. Risk = 0. Antal transaktioner på ett år kanske 20-40st. Det blir en månadslön extra, och han låg aldrig ute med mer än 10.000:- åt gången. Skattefritt upp till 50.000:-/år om det är gamingriggar som man själv använder.
  • Om du kör mycket bil, håll koll på besinpriset och tanka alltid fullt när det är billigt. Jag gör det själv, sparar ca 6000:- om året då jag kör mycket. 0 risk, bra avkastning.
  • Har en polare som nerdat ned sig i cyklar, han köper cyklar från Norge och säljer i Sverige. Man blir inte rik på det men han tjänar några lappar på varje hoj, och har alltid ett par hojar hemma. Efter 5 hojar så var hobbyn "gratis". Han har cyklat i 20år, och sista 10åren tjänar han pengar på hobbyn. Skattefritt upp till 50.000:-/år om det är sportutrustning som man själv använder.
  • Har en polare som fotograferar mycket, har utrustning för ett par hundra tusen. Han började för många år sedan med 10.000:-, och har köpt/sålt begagnat och gör alltid vinst. Köper för exempel paket där någon säljer kamerahus + 5 objektiv, säljer sedan objektiven individuellt. På 10-15år har han gjort nästan 200.000:- på sin hobby.. Skattefritt upp till 50.000:-/år om det är fotoutrustning som man själv använder.
  • HiFi utrustning.. Samma sak som Foto, cyklar och datorerna. Man kan köpa från olika forum/blocket osv. till låga priser, ibland med enkla reparationer. Äga det och ha en fet anläggning hemma, och sedan flippa det efter några månader/år med bra vinst. Känner en HiFi nerd som har en anläggning på över 100.000:- som nästan betalat sig själv bara genom att "byta" begagnad utrustning. Riskfritt.. Skattefritt upp till 50.000:-/år om det är en musikanläggning som man själv använder.
  • EDIT: Lägger til sprit. Sprit håller sig bra i värde, och om man har normalkonsumtion kan man bara investera en månadslön så har man sprit för flera år. Om det avkastar 10% pr år med dagens inflation så är det bra. Igen riskfritt.. Man kan dock inte sälja det, för det är olagligt. Drar man till tyskland och handlar så har man 100% vinst på kapital när man korsar gränsen hem igen, men då kostar ju resan en del + en dag eller två.
  • Servicedetaljer för bilen, olja, luftfilter, oljefilter, pollenfilter. Sånt man byter varje år. Kostar nån tusing varje gång. Skall man behålla bilen 3-4år kan man lika gärna köpa allt man behöver direkt. Detta förutsätter att man servar själv. Något som är väldigt enkelt om det bara är oljebyten, tar 30minuter och sparar 3000:- på verkstaden + tidsslöseriet med att lämna bort bilen och sedan hämta den. Mina oljedunkar har gått upp någon hundring st. sista åren, det är 20% ca. Återigen riskfri investering, även skattefri. Om priserna går upp 20% så måste fonderna gå upp 30% för att matcha på grund av skatten, och där har du risk.

Alla dessa förslagen är bara exempel, men det är exempel på marknader som är liknande klockorna som alla här älskar. Folk nerdar ned sig, det är stora skillnader i skick och pris, folk gillar att byta / uppgradera osv. Vissa bryr sig inte så mycket (Norskar) och då säljer de billigt. Man behöver bara ha annonsbevakning på blocket så är man först på bollen.

Tiden som går åt är ungefär den samma som att följa med på börsen. Men risken är mindre och det är helt skattefritt. Om man gör det med bilar eller motorcyklar så blir det genast ett föremål för skattemasen, men på småsummor som snabbt blir stora summor så gör det mycket för hushållsekonomin.

De två jag känner till som gjort mest pengar på liknande sålde datorer och reparerade mobiltelefoner. Det blev över 500.000:- i vinst på 5-7 år. En av dem reste mycket i jobbet och kunde då handla saker och sälja saker på olika platser, och ofta köpa snabbt. Detta är olagligt, eftersom det då går över gränsen för vad man använder privat och blir en näringsverksamhet i gråsonen även om omsättningen är väldigt låg.

För någon månad sedan köpte min polare en ultraljudstvätt från Polen, 1600:-, rostfritt stål 15liter. Den var lite för stor så den såldes direkt som "begagnad" för 4000:- eftersom en 10l på biltema kostar 4900:-.. Så över 100% vinst riskfritt på att vända en pryl man köpt på nätet, direkt ut på blocket. Han gjorde samma med extraljus som han köpte direkt från kina, så det finns saker för bilnerdarna också. 1000:- i vinst / par extraljus om man har dem tillgängliga i Nov/Dec, om man köper från Kina. Detta är lagligt, eftersom han köpte utrustningen för att använda själv, men insåg att det inte passade behovet och sålde det för att köpa en annan modell.

Alla dessa förslagen är bra exempel på hur man kan börja om man har nån månadslön över som man inte vet vad man skall göra med. Allt man behöver ha är ett specialintresse som man delar med kapitalstarka (och gärna impulsiva) individer =) Det är viktigt att förstå skillnaden mellan vad som är lagligt och vad som är olagligt.

Det är jävligt tattigt, men om räknar ettorna och nollorna i slutändan och viktar in "risk" samt "nöje av investeringen" som extra avkastning så är det ett bättre alternativ än börsen för väldigt många nybörjare. Har man hundratusentals kronor eller miljoner så fungerar givetvis inte detta om det inte är lägenheter eller exklusiva båtar man pysslar med =)

EDIT igen: Ser nu att min gamla stereoförstärkare (Primare A32) varit ute på försäljning igen. Jag köpte den beg. för 12.000:- och sålde den igen för något år sedan. Nu har den bytt ägare 2 gånger och är uppe i 18.000:- i annonspris sist jag såg den till salu. Det är 50% från när jag köpte den till idag... på något som är över 10år gammalt.
Har för visso inte orkat läsa allt men måste invända ändå..

Att köpa alla konsumtionsvaror nu för ett år eller två framåt bygger på att du tror att KPIF kommer ligga på 10% ett år till. Om inflationen bara är 2% kommande år (tror jag är troligt, men vi får väl se Jun23) och om så är fallet hade du haft bättre avkastning på ett fasträntekonto. Dessutom binder du kapital så din kostnad är primärt alternativkostnad. Om det uppstår möjligheter är det ju surt att ha bundit kapitalet i blöjor och konserver…? DESSUTOM, just det beteendet du nämner skulle driva på inflationen och därmed räntorna. Om folk istället pottränade sina barn, halverade sitt svinn och slutade köpa sådant som stuckit i pris, eller bara inte behövs, hade inflationen snabbt kommit ner och räntorna också.

Däremot bör man ju passa på när det är bra extrapriser och annat. Jag köper gärna maxantal paket kaffe eller så när det är bra kampanj. Why not lixom.


Att man kan tjäna pengar på lite vad som helst ifall man är duktig på det är inget nytt. Men det är ju inte så att man bara bestämmer sig att bli proffs på klockor eller båtar och man då magiskt blir det på en vecka. Det är nog troligare att man isf gör dåliga köp, precis som många gjorde när de utan kunskap skulle ”investera” i en Daytona för 500k som de nu tappat 200k på… riskfritt? Inte i närheten. Det är låg likviditet så risken är snarare kraftigt underskattad för om du väl måste sälja vid fel tillfälle blir du snabbt slaktad.
 
Topp