• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Parabellum

Rolex
2-Faktor

Lello

Omega
Jag tycker att din sammansättning verkar vettig överlag, bra jobbat. Eventuellt någon global småbolagsfond eller tillväxtmarknad?

Teknikfonder är ofta väldigt exponerade emot FAANG (https://www.investopedia.com/terms/f/faang-stocks.asp). Med tanke på att dessa bolag redan är stora får du troligtvis den exponeringen i globalfonderna ändå. Men det finns säkerligen någon mer nischad teknikfond som kan vara ett komplement.

Jag hade faktiskt skippat räntefond, de avkastar dåligt i dessa tider om du inte har hög risk och då kan man lika gärna ha akiter. Se Spiltan räntefond nu senaste veckorna. Om du vill ha lite hedge hade jag personligen stoppat in 10% guld. Jag slopade själv räntor ifrån mitt pensionsspar och kör 90% akiter 10% guld.
Vad gäller teknikfondernas exponering håller jag med dig.

Jag gillar att vara än mer överviktad varför jag kör en liten del dedikerade teknikfond mot FAANG.

Har småbolagsfond brett samt även dedikerad teknikfond mot småbolag för att få aningen övervikt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Sparar du i branschfonder för just teknik och grönenergi? Kollade lite och såg att fonder med stark inriktning på teknik oftast har högra avgift men kanske är värt om de kan generera högre avkastning
OT: Om ditt profilnamn här på KS är detsamma som ditt riktiga namn så tycker jag att du ska byta det. Finns fula fiskar där ute,
 

daniel32

Omega
Jag tycker att din sammansättning verkar vettig överlag, bra jobbat. Eventuellt någon global småbolagsfond eller tillväxtmarknad?

Teknikfonder är ofta väldigt exponerade emot FAANG (https://www.investopedia.com/terms/f/faang-stocks.asp). Med tanke på att dessa bolag redan är stora får du troligtvis den exponeringen i globalfonderna ändå. Men det finns säkerligen någon mer nischad teknikfond som kan vara ett komplement.

Jag hade faktiskt skippat räntefond, de avkastar dåligt i dessa tider om du inte har hög risk och då kan man lika gärna ha akiter. Se Spiltan räntefond nu senaste veckorna. Om du vill ha lite hedge hade jag personligen stoppat in 10% guld. Jag slopade själv räntor ifrån mitt pensionsspar och kör 90% akiter 10% guld.

Har inte tänkt på global småbolagsfond, ska titta igenom det och återkommer då med hur jag tänker!

Tillväxtmarknader är väldigt breda i just asien (kina indien) ( har dock dett att några tillväxtmarknadsfoner har en del i sydamerika med väldigt liten) så skulle det inte funka med en Asien fond som då Swedbanks Asienfond?

Btw, hur får man tag på guld genom avanza?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Har inte tänkt på global småbolagsfond, ska titta igenom det och återkommer då med hur jag tänker!

Tillväxtmarknader är väldigt breda i just asien (kina indien) ( har dock dett att några tillväxtmarknadsfoner har en del i sydamerika med väldigt liten) så skulle det inte funka med en Asien fond som då Swedbanks Asienfond?

Btw, hur får man tag på guld genom avanza?
Jo Swedbanks asienfond är bra, det är säkerligen tillräckligt.

Xetra gold finns numer även hos Avanza, fysiskt uppbackad ETF
https://www.avanza.se/borshandlade-...31/deutsche-boerse-commodities-xetra-gold-etc
 

Scipio

Patek
2-Faktor
0 bekräftade fall i Kina igår (förutom dom 30 någonting man flög hem) och även i Italien har det börja plana ut. Det man är mest orolig för just nu är USA. Som är sent på det (lite som Italien i början)
Det är bevisat att flera sjuka inte fått komma in på sjukhusen. De har blivit ombedda att gå hem, allt för att slippa negativ statistik. Man ska ta Kinas propaganda med en stor nypa salt.
 
  • Like
Reactions: PJZ

M.U

Rolex
Det är bevisat att flera sjuka inte fått komma in på sjukhusen. De har blivit ombedda att gå hem, allt för att slippa negativ statistik. Man ska ta Kinas propaganda med en stor nypa salt.
Gud ja. Så har det varit så länge jag levt iaf. Alla kommunistländer kan man inte direkt lita på.. MEN, dom har ju öppnat upp igen. Vilket är någorlunda tecken på att det iaf går åt rätt håll
 

Frele

Cartier
ISK hos Nordnet, ska inte vara några problem men har inte kvar Avanza längre så jag vet inte tyvärr. Om Avanza får wisdomtree physical gold med kommer jag byta tillbaka, jäkligt mycket skönare plattform.
Vet du förresten vad det är för skillnad på Wisdomtree physical Gold och wisdomtree physical Swish Gold?
 

larkad

Omega
Har varit en fin börsvecka hitintills. Mina satsningar på spelbolag och fastighet har ju fallit väl ut. Blir kul och se om det står sig bara.
Japp, gick in i aktier för ett par veckor sedan när det såg som mörkast ut och har sedan köpt mer successivt. Satsat på fastighetsbolag, investmentbolag, bank, IT och ett par cykliska aktier. Bara stora relativt stabila bolag. Hittills upp 9 % på denna korta tid så en bra start iallafall!
 
Senast ändrad:

daniel32

Omega
Hur ser ni kring hela händelsen om spiltan fonderna och deras stängning som varade i någon vecka om jag inte minns fel? Är det vanligt att fonder stänger ner under oroliga tider på msrknaden?
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Hur ser ni kring hela händelsen om spiltan fonderna och deras stängning som varade i någon vecka om jag inte minns fel? Är det vanligt att fonder stänger ner under oroliga tider på msrknaden?
Är inte särskilt vanligt, handlar ju dock om hur prissättningen på navkursen ska ske! Fonden stängde väl för att detta inte gick att göra på ett sätt så det blir lika för alla ägare. Lyssna på avanzapodden avsnitt 120 med PH Börjesson, där förklarar han väldigt bra
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Är inte särskilt vanligt, handlar ju dock om hur prissättningen på navkursen ska ske! Fonden stängde väl för att detta inte gick att göra på ett sätt så det blir lika för alla ägare. Lyssna på avanzapodden avsnitt 120 med PH Börjesson, där förklarar han väldigt bra
Det som var märkligt var dock att det bara var Spiltan som påstod att prissättningen inte fungerade. De andra aktörerna sa motsatsen. Spiltan hade även dålig kommunikation med något märkliga uttalanden.
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Det som var märkligt var dock att det bara var Spiltan som påstod att prissättningen inte fungerade. De andra aktörerna sa motsatsen. Spiltan hade även dålig kommunikation med något märkliga uttalanden.
Har dålig koll på obligationsmarknaden, men även lysa gick ut med det tror jag, avanza auto också? Men det kanske för att de har andelar i spiltan högränte? Kan det ha något med spiltans storlek? Den är ju ofantligt mycket större än andra svenska obligationsfonder? Skulle vara spännande att veta, som jag förstod på vad PH sa va det att prissättning blir krånglig och då valde man att stänga.

De handlar ju med varandra genom att ringa, är ju inte någon smidig näthandel direkt?
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Har dålig koll på obligationsmarknaden, men även lysa gick ut med det tror jag, avanza auto också? Men det kanske för att de har andelar i spiltan högränte? Kan det ha något med spiltans storlek? Den är ju ofantligt mycket större än andra svenska obligationsfonder? Skulle vara spännande att veta, som jag förstod på vad PH sa va det att prissättning blir krånglig och då valde man att stänga.

De handlar ju med varandra genom att ringa, är ju inte någon smidig näthandel direkt?
Svarar mig själv här, läste på avanza nu, "I ett möte på torsdagen mellan fondbolagen och FI blev fondbolagen instruerade att stänga fonderna om fondbolagen inte kunde" värdera tillgångarna på ett adekvat sätt " eller om" likviditeten i de underliggande tillgångarna är otillfredsställande "

Då tänker jag såhär, om spiltan ska sälja något som innehav så ska de sälja miljardbelopp oftast, kanske inte det lättaste att mäkla över luren i turbulenta tider = dålig likviditet. I podden pratade han lite om att man kanske har blivit för stor för att det hela ska fungera?
Kanske är BS men skulle gärna veta mer om någon har koll på hur dessa fonder funkar
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Spiltan hade högre risk än de utgav sig för att ha genom en stor andel företagsobligationer av varierande kvalité i sin räntefond med låg risk. Uppenbart egentligen iom. avkastningen så ansvaret ligger på investerare (inkl. mig själv). Kommunikationen var dock urusel och deras innehavslista som skickades ut såg ut som ett gymnasiearbete. Detta toppades med en höga hästar attityd att alla andra hade fel och de hade rätt som höll kunder gisslan.

Jag hivade ut allt spiltan jag ägde så fort de öppnade handeln. Gjorde en miss och ingen större skada skedd men förtroendet är förbrukat.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Svarar mig själv här, läste på avanza nu, "I ett möte på torsdagen mellan fondbolagen och FI blev fondbolagen instruerade att stänga fonderna om fondbolagen inte kunde" värdera tillgångarna på ett adekvat sätt " eller om" likviditeten i de underliggande tillgångarna är otillfredsställande "

Då tänker jag såhär, om spiltan ska sälja något som innehav så ska de sälja miljardbelopp oftast, kanske inte det lättaste att mäkla över luren i turbulenta tider = dålig likviditet. I podden pratade han lite om att man kanske har blivit för stor för att det hela ska fungera?
Kanske är BS men skulle gärna veta mer om någon har koll på hur dessa fonder funkar
Japp, Lysa och Avanza har (hade?) andelar i Spiltans räntefonder, och fick därför stänga pga Spiltan. Jag tror, precis som @Erik1 skriver att de har haft högre risk än övriga aktörer, och att de är främsta anledningen. Sedan har säkert mycket handlat om att behålla sin 1 av 7 på KIID-skalan, utan att vara låg risk.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Spiltan hade högre risk än de utgav sig för att ha genom en stor andel företagsobligationer av varierande kvalité i sin räntefond med låg risk. Uppenbart egentligen iom. avkastningen så ansvaret ligger på investerare (inkl. mig själv). Kommunikationen var dock urusel och deras innehavslista som skickades ut såg ut som ett gymnasiearbete. Detta toppades med en höga hästar attityd att alla andra hade fel och de hade rätt som höll kunder gisslan.

Jag hivade ut allt spiltan jag ägde så fort de öppnade handeln. Gjorde en miss och ingen större skada skedd men förtroendet är förbrukat.
Jag håller med om allt du skriver. Urusel kommunikation. Min tidigare uppfattning av Per H Börjesson, efter att ha pratat några ord med honom i pausen på en föreläsning, är att han är väldigt dogmatisk.
 

daniel32

Omega
Tycker ni att det fortfarande att safe att spara sina pengsr i deras fonder eller? Det är ju inte så att förtroendet ökar för dem direkt :/
 
Topp