Ok, jag "hörde" om SEA via en Motley Fool podcast. Kul att de får uppmärksamhet även i Sverige, skall bli kul att se om siffran på Avanza går upp i veckan, var väl 384 vid stängningen i fredags. Snacka om att jag vill ha flocken med mig i investeringen, ingen bra börspsykologi!
Ett företag som SEA är jättesvårt att greppa, och ännu svårare att förstå vad de kommer lyckas med i framtiden. Jag satt runt 2010 och försökte räkna ut Amazons maximala möjliga inkomst per år, och jag gjorde en modell kring detta. Tyvärr gjorde jag helt felaktiga antaganden, och jag sålde Amazon. Jag har missat väldigt mycket pengar på detta. Däremot har jag haft modet att köpa aktien igen, dock med en mer blygsam vinst än vad jag "borde" haft.
SEA är ju inte Amazon, men frågan är vad de kan åstadkomma. Kineser är ett mycket intelligent folk, och när de lever i någorlunda demokratiska länder som Singapore och Taiwan, skall det bli spännande att se vad det kan bli av detta. Dessutom är Vietnam med i bilden, kanske inte så jättemycket demokrati där men ett land som har valt en helt annan (vänligare) relation med USA än Kina trots att de "nyss" var i krig. Det är ett spännande geografiskt område.
En annan "local champion" är
Mercado Libre, även det ett Motley Fool tips, deras marknad är Sydamerika. Har gett oerhört bra avkastning, och min enda ångest där är att jag inte köpt mer. Men ärligt talat tycker jag SEA känns ännu bättre.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/209514/mercadolibre-inc
324 ägare
Tyvärr för nya entreprenörer tror jag att ett fåtal jättar kommer att dominera internetaffären i framtiden. De kan med sin storlek köpa upp allt som verkar lovande, eller om de får nobben, ta fram en konkurrerande produkt, och mata ut den till sina kunder via etablerad infrastruktur. Det gäller alltså att hitta de 5-20 jättarna som kommer att dominera i framtiden. SEA kan nog bli en av dem.
Din bror är säkert duktig på ekonomi och bokföring. Men i detta fallet med SEA tror jag det bästa vapnet är magkänsla. Man kan träna sin magkänsla genom att läsa på om företagande historiskt, dvs från "tidernas begynnelse" och framåt, och genom att läsa på mer mjuka aspekter kring företagande. För med ett företag som SEA är det jättesvårt att sätta en ribba, jämfört tex med ett företag som tillverkar hundkex.
Jag har på senare tid läst mycket om oljebranschen runt år 1900, hur mycket pengar de tjänade, hur de gjorde, och hur de sedan stötte på problem med konkurrenslagstiftning. Känns aktuellt, eller vad säger du?
https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_Oil
Grattis till din bror som hade god timing på botten. De riktiga stjärnorna tjänade även pengar på nedgången, tyvärr är jag ingen av dem. Men man kan inte alltid lyckas med allt, du kan se mer om Bill Ackman, som texten nedan handlar om, i Betting on Zero på tex Netflix, en affär han skulle komma att ångra.
Ackman köpte instrument, CDS, som skyddade mot kreditförluster på företagsobligationer. Notera: utan att äga obligationerna. 100 gångers avkastning bara på nedgången! Sedan köpte han och hängde med upp.
Pershing Square Capital generated the remarkable return in March with a USD27 million credit hedge as the impact of the coronavirus pandemic sent global markets into a tailspin.
Ackman put the hedge on in the third week of February. By 12th March, as markets plummeted some 25 per cent, the bet was worth USD2.6 billion. At that point, he decided to exit the position, and began “aggressively” buying stocks, adding some USD3 billion worth of risk as the market rallied.
“Very negative” stance powered Pershing Square gains – but Ackman does not see protracted slump
Du kan lyssna om det i denna podcasten sägs det, har ej lyssnat själv än
https://fs.blog/knowledge-project/bill-ackman/
Nu verkar han ha gått in starkt i restauranger
These are the 10 stock holdings in billionaire investor Bill Ackman's market-beating portfolio | Markets Insider
Med hans egna ord:
On March 3, 2020, we disclosed in a press release that we had acquired large notional hedges which had asymmetric payoff characteristics. We did so because of our concern about the likely negative eff ect of the coronavirus on the U.S. and global economy, and on equity and credit markets. Our hedges were in the form of the purchase of credit default swaps (CDS) on the U.S. investment grade and high yield credit indices, and the European investment grade credit index. Pershing Square Holdings, Ltd. Annual Report 2019 9 After we purchased these hedges, U.S. and global equity and credit markets declined dramatically, and our hedges increased in value from zero to a peak of $2.7 billion (in PSH $2.3 billion).9 At this value, our hedges were worth approximately 40% of our total capital as our equity investments declined substantially over the same period. The risk of remaining short credit versus the potential rewards became less attractive as the hedges increased in value. Furthermore, the opportunity cost of this capital increased as the proceeds from the hedges could be reinvested in our portfolio companies and other new opportunities at highly discounted valuations.
https://pershingsquareholdings.com/...g-Square-Holdings-Ltd.-2019-Annual-Report.pdf