• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

MrWaldemar

Omega
2-Faktor
Nä men såhär då? Jag fattar att erfarna personer inte gamblar på börsen men nu så ville min kompis komma vidare och " få pengar att växa " och sluta köpa lotter, men alla måste vi göra bort oss lite och falla och resa oss, och möta framtiden starkare...
 
Har fått en bra summa pengar över som jag tänkte dra igång en ordentlig aktieportfölj med. Har redan en fondportfölj som jag månadssparar i, det här blir mer större engångsinsättningar några gånger per år. Ska också vara lite ”roligare” så därför aktier. Mycket snack om utdelningsportföljer på sistone och det har fångat mitt intresse. Sen dök Corona upp och man insåg att det kanske inte är så vattentätt som folk velat få det till ändå. Hur hade ni tänkt? Satsat på utdelning eller inte? Börjar köpa nu eller väntat till efter sommaren?
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Fråga från Ny Nybörjare
Jag har gjort min beskärda del av investerings start under ett antal år kring, "köpa coola aktier" och försökt haka på uppgångar osv. med blandat/dåligt/jättedåligt resultat, så dags för nystart/nytänk

Nu önskar jag faktiskt sluta med börsen som "hobby" och nörderi och börja tråk-tjäna pengar istället, och logga in max 1 gång i veckan/månaden/år på depån

Vad är era tips?

Låt mig förklara vad jag menar: Man kan ha aktier/börsen som hobby och gå in i coola medicinbolags aktier som rusar 100% på kort tid, men statistiken och min/andras praktiska erfarenhet säger att det är svårt att lyckas med detta över tid och även om man råkar va påläst och expert är det också svårt, till och med superexperter kan inte sia om framtiden.

Så jag har funderat på dessa regler.
1. Never loose money
2. Never forget rule number 1

Är det indexfonder, månadssparande lysa.se osv. som gäller eller vad tror ni?

Här är mina förutsättningar
- Kapital nu ca 20k max + månadssparande
- tidshorisont 1-20år (behöver både kort och långsiktigt sparande)
- i övrigt hyfsat fattig

eller ska jag fortsätta bränna pengar i coola investeringar och vaccinbolag osv. och dribblas bort av robbotar och avgifter för köp/sälj? och komma till 0kr

Givetvis frågar jag åt "en kompis" :)

Skicka gärna PM om ni vill också

tvärt emot de andra hade jag köpt Svenska stabila investmentbolag.

tänkt industrivärlden, latour osv
Kanske bara jag, men fonder är inte min grej.
 

Bonumm

Panerai
Problemet är ju att "min kompis" gillar gamling-stämingen på börsen, de stora uppgångarnas möjlighet och det som är kul med att gå in dagligen och kolla saldot osv. bara det att det precis som gambling går mer ner än upp över tid. "Hur" ska man komma ur detta och börja "tråk"-spara

och varför ska man lära sig av "sina" misstag gång efter gång, när man kan lära sig av "andras" och göra om och göra rätt? :)
Kände igen mig lite här. Dock så det gått bra hitintills. Men det är jäkligt svårt att swingtrada över tid känns det som. Svårt att bottenfiska känns det som. Blir till att köpa långsiktigt nu och växla över mera i fonder. Är ca 40% likvid 30% aktier och 30% fonder
 

atco

Omega
Har fått en bra summa pengar över som jag tänkte dra igång en ordentlig aktieportfölj med. Har redan en fondportfölj som jag månadssparar i, det här blir mer större engångsinsättningar några gånger per år. Ska också vara lite ”roligare” så därför aktier. Mycket snack om utdelningsportföljer på sistone och det har fångat mitt intresse. Sen dök Corona upp och man insåg att det kanske inte är så vattentätt som folk velat få det till ändå. Hur hade ni tänkt? Satsat på utdelning eller inte? Börjar köpa nu eller väntat till efter sommaren?

Börja med lite svenska investmentbolag för att komma in i ”tänket” med enskilda aktier, läsa rapporter osv. Köp för en del av summan nu och resten efter sommaren eller om det kommer en ny ordentlig nedgång innan dess.

Förutsätter att du har horisont på minst 5 år
 
Börja med lite svenska investmentbolag för att komma in i ”tänket” med enskilda aktier, läsa rapporter osv. Köp för en del av summan nu och resten efter sommaren eller om det kommer en ny ordentlig nedgång innan dess.

Förutsätter att du har horisont på minst 5 år
Tack! Absolut längre horisont än 5, snarare 10-15
 

MrWaldemar

Omega
2-Faktor
Kände igen mig lite här. Dock så det gått bra hitintills. Men det är jäkligt svårt att swingtrada över tid känns det som. Svårt att bottenfiska känns det som. Blir till att köpa långsiktigt nu och växla över mera i fonder. Är ca 40% likvid 30% aktier och 30% fonder
Jo men precis, så länge allt går upp kan man chansa ganska friskt, och desstå mer man "tjänar" desstå mer risker kan man ta och fallhöjden och fallet blir mer...
 

MrWaldemar

Omega
2-Faktor
Jag tror att alla investerare / småsparare / aktieplacerare har perioder av flummighet och dåliga ideer och strategier, förhoppningsvis bakom sig i livet och inte så mycket just nu, och man lär sig genom sina misstag, tror inte det finns en enda därute oavsett vad det gäller som är duktig på nåt idag som inte gjort misstag på vägen och lärt sig av dem, och andra är drivna av fruktan för att göra misstag och kommer därför inte vidare heller...

"min kompis" behövde nog bara en kick i baken att komma in i sunt långsiktigt planeringsarbete kring sparandet, och så kan man väl alltid ha en lekportfölj på 5-10% av kapitalet eller nåt sånt om man vill det.
 

idagtisdag

Cartier
Jag tror att alla investerare / småsparare / aktieplacerare har perioder av flummighet och dåliga ideer och strategier, förhoppningsvis bakom sig i livet och inte så mycket just nu, och man lär sig genom sina misstag, tror inte det finns en enda därute oavsett vad det gäller som är duktig på nåt idag som inte gjort misstag på vägen och lärt sig av dem, och andra är drivna av fruktan för att göra misstag och kommer därför inte vidare heller...

"min kompis" behövde nog bara en kick i baken att komma in i sunt långsiktigt planeringsarbete kring sparandet, och så kan man väl alltid ha en lekportfölj på 5-10% av kapitalet eller nåt sånt om man vill det.
Det tar rätt mycket tid att hitta överavkastning.

Beroende på:
* din lön (vad din tid är värd)
* hur mycket pengar du skall investera (hur mycket ger en överavkastning?)
* hur kul du tycker sparande är (real vision eller real madrid?)

så få du fatta dina val.

Jag tror många landar rätt i fonder, säg 33% i Sverigefond och 67% i globalfond. Vill du sätta spänning i detta kan du köra med belåning på fonderna, samt justera belåningen över tid, förstå dock risken i belåning!

Avanza Zero - Fonden utan avgifter | Avanza
Avanza Global - Världens billigaste globalfond | Avanza
Avanza 100, 75 och 50 | Avanza
Avanza Auto | Avanza
 

jmspar123

Cartier
Och investera aldrig mer an du har rad att forlora om det skulle ga sa illa.

Jag har satsat pa aktier med hog utdelning och struntar totalt i kursen da detta ar min pengamaskin. Sa lange utdelningen trillar in varje manad/kvartal/halv/helar ar jag nojd.
Min plan ar/var aldrig att kursen skulle vara det avgorande.
Visst ar det kul att se vardet oka,men saljer jag av sa minskar mina lopande inkomster och dessa var ju avgorande for inversteringen ifran borjan. Och vad ska jag kopa istallet som ger battre utdelning blir nasta fraga.
Har man tidshorisonten 10+ar innan man funderar pa att salja sa kommer man med allra storsta sannolikhet att tjana pengar,men att jaga de snabba klippen kan bli dyrt.
Min egen portfolj som jag kopt sedan 18/3 da DowJones var som lagst efter Corona har okat med ungefar 50%.
Salja? Knappast.
 
  • Like
Reactions: PJZ

idagtisdag

Cartier
Och investera aldrig mer an du har rad att forlora om det skulle ga sa illa.

Jag har satsat pa aktier med hog utdelning och struntar totalt i kursen da detta ar min pengamaskin. Sa lange utdelningen trillar in varje manad/kvartal/halv/helar ar jag nojd.
Min plan ar/var aldrig att kursen skulle vara det avgorande.
Visst ar det kul att se vardet oka,men saljer jag av sa minskar mina lopande inkomster och dessa var ju avgorande for inversteringen ifran borjan. Och vad ska jag kopa istallet som ger battre utdelning blir nasta fraga.
Har man tidshorisonten 10+ar innan man funderar pa att salja sa kommer man med allra storsta sannolikhet att tjana pengar,men att jaga de snabba klippen kan bli dyrt.
Min egen portfolj som jag kopt sedan 18/3 da DowJones var som lagst efter Corona har okat med ungefar 50%.
Salja? Knappast.
Inte dåligt att du gått +50% sedan botten, som var den 23 mars vad jag kunde se. Sedan dess verkar DJ vara upp cirka 40%. DJ är ju dock ett konstigt index. Men NASDAQ har liknande siffror.

Hade du sådan tur att du gick in 100% på "rätt" dag, 18:e? Vad köpte du för aktier? Har du haft belåning?

Jag hade nog kunnat komma upp emot +35% i år, men då USD tappat 10% mot SEK sedan runt 18/3, och jag har mest USA aktier, så jag ligger en bit under 30% i SEK.

Jag har haft ganska bra "tur" i min aktieval och jag har belåning.

Därför är jag intresserad hur du gjorde och tänkte när du nått 50%.
 

MrWaldemar

Omega
2-Faktor
Jo egentligen skulle man ju pratat med en oberoende rådgivare om helheten: hus, jobb, bil, sparande, osv. osv. och så arbeta fram en långsiktig plan... efter-corona plan :)
 

jmspar123

Cartier
Inte dåligt att du gått +50% sedan botten, som var den 23 mars vad jag kunde se. Sedan dess verkar DJ vara upp cirka 40%. DJ är ju dock ett konstigt index. Men NASDAQ har liknande siffror.

Hade du sådan tur att du gick in 100% på "rätt" dag, 18:e? Vad köpte du för aktier? Har du haft belåning?

Jag hade nog kunnat komma upp emot +35% i år, men då USD tappat 10% mot SEK sedan runt 18/3, och jag har mest USA aktier, så jag ligger en bit under 30% i SEK.

Jag har haft ganska bra "tur" i min aktieval och jag har belåning.

Därför är jag intresserad hur du gjorde och tänkte när du nått 50%.

Morning!

Jag hade min enkla filosofi att det som utan anledning (mer an corona-panik) stortdyker kommer upp upp igen. Vad stortdok...restauranger, rese-industri,bilar,olja,fastighetsbolag...
Som exempel kopte jag en post i DRI (Darden Restaurants) som stabilt legat runt $110-120 sedan mitten pa 2018 for att stortdyka till $26. Jag betalade strax under $30. Slutkurs igar var $78 dvs 160% upp om min matte ar ratt.
Kopte aven DKL (Delek Logistics Partners) som legat runt $30 sedan 2017 for att rasa till drygt $5. Jag betalade strax under $7. Slutkurs igar var $24 dvs 240% upp om jag raknar korrekt. Att DKL dessutom har en utdelning runt 15% gor inte saken samre.
Ford har jag tyckt varit undervarderade. Dessutom gillar jag Mustang och deras truckar skarpt sa har kopte jag mer med hjartat an hjarnan. Nar de gick fran $9 till drygt $4 handlade jag. Slutkurs igar $5.87 dvs runt 30% upp. De gav 60c i utdelning forra aret,och skulle sa gjort innan Corona satte stopp. Men jag hoppas att utdelningen aterkommer nar detta blast over.

Och sa ska vi val ta en riktig brakforlust... HTZ (Hertz) som legat runt $10-15 sedan sommaren 2017. Nar de stod i $3.6 var det billigt tyckte jag. Sedan blev det konkurs och nu ar de varda 89c....sa kan det ocksa ga.

Ar du intresserad av vad mer som ligger i depan sa skicka PM. Annars sa blir det en jmspars investerings-trad istallet.

Missade fragan om belaning. Aldrig i livet att jag lanar en enda cent for spekulation vilket detta sjalvklart ar. Jag avskyr att vara skyldig nagon pengar och har sett till att betala av allt jag ager,eller avsta fran att kopa tills jag sparat ihop till kontant betalning.
Jag sover gott om natten och kunde inte bry mig mindre om rantor,osaker bostads/jobbmarknad. Visst har jag kanske missat att far mer varde pa papper om alla dessa slantar varit pa borsen istf att vara lasta i hus och bilar.
Men tryggheten att veta allt jag har ar mitt och ingen kan komma och ta det pga uteblivna avbetalningar har for mig varit vart vart mycket mycket mer an vad jag (mojligtvis) inte kunnat tjana.

Soliga Halsningar
 
Senast ändrad:

Bonumm

Panerai
Jag valde att gå in på börsen den 19 mars. Så jag träffade botten på i stort sett allt jag köpte då. Tyvärr så sålde jag av en del aktier för tidigt. Sålde när de var på +50%, de ligger nu runt +90%. Men det är svårt att träffa alla toppar och bottnar. Får vara glad att man klev på i en botten.
 

jmspar123

Cartier
Jag valde att gå in på börsen den 19 mars. Så jag träffade botten på i stort sett allt jag köpte då. Tyvärr så sålde jag av en del aktier för tidigt. Sålde när de var på +50%, de ligger nu runt +90%. Men det är svårt att träffa alla toppar och bottnar. Får vara glad att man klev på i en botten.
Den som gapar efter mycket....Har du tjanat slant sa ska du vara nojd. Ingen vet framtiden och istf att ga upp kunde det lika garna ha rasat ner. Nu nar du har slant i fickan kan du kopa nagot kul du langtat efter utan att spendera dina "egna" pengar.
 

idagtisdag

Cartier
idagtisdag, 23 maj 2020
Börstips efterfrågades, här kommer ett, för dig som har självförtroende nog att våga hoppa på en vinnare som vinner. Bubbla eller bara början på en underbar framgångssaga, det avgör du. 384 ägare på Avanza, kan vi på klocksnack pressa upp det till 400?

Sea LTD (kan utläsas south east asia, se video för marknad etc!)

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/794798/sea-ltd

När man satt sig in i företaget undrar man, varför hade jag inte hört talas om det tidigare!



Vilka har hängt på Sjöresan? Har gått rätt bra, lite beroende på när man hoppat in dock!
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/794798/sea-ltd
 
Senast ändrad:

jmspar123

Cartier
Speciellt pensioner, det är ett träsk. Det tog över 1 månad att flytta en tjänstepension från ett bolag till ett annat!

Det ar jag lite nyfiken pa vad ni tror om just statlig (garanti/allman) pension i Sverige om sadar 30ar.
Ska en yngre medelalders person forlita sig pa att Svenska Staten (SS) kommer betala ut en allman pension i all framtid oavsett vad man har for eget kapital,eller kommer det bli som USA att du far se till att spara sjalv annars blir din alderdom synnerligen fattig nar du inte kan arbeta langre.

Vore intressant att hora hur tankarna gar
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det ar jag lite nyfiken pa vad ni tror om just statlig (garanti/allman) pension i Sverige om sadar 30ar.
Ska en yngre medelalders person forlita sig pa att Svenska Staten (SS) kommer betala ut en allman pension i all framtid oavsett vad man har for eget kapital,eller kommer det bli som USA att du far se till att spara sjalv annars blir din alderdom synnerligen fattig nar du inte kan arbeta langre.

Vore intressant att hora hur tankarna gar
30 år? Det är väl verklighet redan idag? o_O
 

jmspar123

Cartier
30 år? Det är väl verklighet redan idag? o_O

Ar det?
Nog far val alla i Sverige bosatta alderspensionarer som ar icke-medborgare aldreforsorjningsstod om sa kravs?
Medborgare far val garantipension om de bott i landet minst 40ar?

Da har man det riktigt bra och man har fatt som man vill da detta bestamts i riksdag utav en majoritet som representerar folkviljan.Finns ingenting att klaga pa hos den botskamda pensionerade populasen.

Min tanke var att om sag 30ar sa blir det
'"Jaha du HSK...du ager ju ett hus och har 75000kr pa banken. Dessa far du allt leva upp....och huset maste du ju salja om du skall fa nagot av det allmana rikeman som du ar" Dvs allman statligt finansierad pension utbetalas ungefar sasom socialbidrag gors idag.
 

Zingo

Rolex
Ar det?
Nog far val alla i Sverige bosatta alderspensionarer som ar icke-medborgare aldreforsorjningsstod om sa kravs?
Medborgare far val garantipension om de bott i landet minst 40ar?

Da har man det riktigt bra och man har fatt som man vill da detta bestamts i riksdag utav en majoritet som representerar folkviljan.Finns ingenting att klaga pa hos den botskamda pensionerade populasen.

Min tanke var att om sag 30ar sa blir det
'"Jaha du HSK...du ager ju ett hus och har 75000kr pa banken. Dessa far du allt leva upp....och huset maste du ju salja om du skall fa nagot av det allmana rikeman som du ar" Dvs allman statligt finansierad pension utbetalas ungefar sasom socialbidrag gors idag.
Tanken slår mig varje år då den privata pensionsförsäkringen betalas.. :nailbiting:
 

idagtisdag

Cartier
Det ar jag lite nyfiken pa vad ni tror om just statlig (garanti/allman) pension i Sverige om sadar 30ar.
Ska en yngre medelalders person forlita sig pa att Svenska Staten (SS) kommer betala ut en allman pension i all framtid oavsett vad man har for eget kapital,eller kommer det bli som USA att du far se till att spara sjalv annars blir din alderdom synnerligen fattig nar du inte kan arbeta langre.

Vore intressant att hora hur tankarna gar
Sverige om 30 år tvingas till tuffa besparingar, speciellt på pensioner. Tillhör du en prioriterad väljargrupp?

Exempel från en kommun i dagens Sverige: Område A har en medelinkomst som är 3 till 4 gånger högre än område B. Skolorna i område B får dubbelt så mycket pengar per elev som område A. Område B får alltså 8 gånger mer för sina skattepengar. Grattis område B!

Jag skulle inte förvänta mig några pengar i ditt ställe, speciellt inte om du har tillgångar. När gamla hamnar på ålderdomshem måste man tömma dem på tillgångar, annars försvinner deras förmögenhet i avgifter. När man nollat tillgångarna står kommunen, i dagsläget, för nota.
 

jmspar123

Cartier
Sverige om 30 år tvingas till tuffa besparingar, speciellt på pensioner. Tillhör du en prioriterad väljargrupp?

Exempel från en kommun i dagens Sverige: Område A har en medelinkomst som är 3 till 4 gånger högre än område B. Skolorna i område B får dubbelt så mycket pengar per elev som område A. Område B får alltså 8 gånger mer för sina skattepengar. Grattis område B!

Jag skulle inte förvänta mig några pengar i ditt ställe, speciellt inte om du har tillgångar. När gamla hamnar på ålderdomshem måste man tömma dem på tillgångar, annars försvinner deras förmögenhet i avgifter. När man nollat tillgångarna står kommunen, i dagsläget, för nota.

Nej jag tror du har alldeles ratt tyvarr.
Den som spar far inget ha kvar pa gamla dar om han vill fa nagot fran staten i Sverige.Oavsett vad han betalat in till systemet under sin livstid.

Jag har inga som helst forhoppningar pa att fa en krona i svensk pension nar det ar min tur trots att jag betalade in under drygt 10ar. Tror du man kan fa asyl som amerikan och begara AFs....??
 

davestoni

Panerai
Bara jag som tycker att börsen går lite FÖR bra just nu? Uppgångar varje dag trots uppror i usa som i princip fortfarande är i lockdown
 

[Bobo]

Rolex
Ville bara berätta att varje gång den här tråden kommer upp på toppen så måste jag tvångsmässigt kolla hur det går för mina crypto.:p

Det verkar gå bättre för er.:rolleyes:
 
Topp