• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Är det någon i tråden som har koll på valutaväxlingsavgifter och som kan peka på billigaste sätt att föra över en större summa pengar (sek) till en europeisk bank (eur)?
Vanlig SEPA Betalning?
Eller var det något speciellt du vill göra förutom att bara föra över pengar från svensk bank till nån EU bank?
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Säkert till att börja med, börsen brukar dock inte bry sig så mycket om "mindre" oroligheter i världen.
 

Johanw

Cartier
4a90093e3c0dc8640bd1872fdb0b7cee
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Ute av oljeaksjer etter 3 år,. Sikkert ikke nådd toppen ennå, men fornøyd med gevinst (170%). Er det én ting jeg har lært etter å ha handlet aksjer siden midten av 90-tallet, så er det at det å være long i aksjer slår kortsiktig tidsmessig trading. Dessuten er det mentalt bedre å la ting svinge - og se langsiktig. Mindre stress. Mer gevinst.
 
Senast ändrad:

MrP.

Omega
Tänkte kolla med er erfarna här och tar gärna inputs :)

Efter många år utanför börsen då jag har satsat på göra en bostadskarriär. De senaste åren har jag lyckats göra 3 vinstaffärer som gör att jag idag bor väldigt bra med en belåning under 60% och kan bo kvar i många år till. Kommer inte behöva lägga in ytterligare pengar om behovet att köpa större skulle uppstå. Är idag 28 år och bor med sambo som har flyttat in för ett år sedan så kan även komma loss en del pengar den dagen vi köper större ihop.

Har lyckats spara ihop en buffert på 6 månadslöner som är lagt på ett sparkonto om något skulle hända med då jag gärna är på trygga sidan. Målet nu är att kliva in på börsen och äntligen kunna satsa på att månadsspara där och ha en långsiktig portfölj. Målet är att kunna lägga in 5-10k varje månad framöver i aktier samt fonder.

Hade man fått drömma hade man gärna haft en utdelningsportfölj som kan leverera fina utdelningar.



Portföljen nu är:
Investor
Avanza Global
Avanza Zero
Spiltan Aktiefond investmentbolag
Avanza Emerging Markets.
 

zeke_varg

Omega
Tänkte kolla med er erfarna här och tar gärna inputs :)

Efter många år utanför börsen då jag har satsat på göra en bostadskarriär. De senaste åren har jag lyckats göra 3 vinstaffärer som gör att jag idag bor väldigt bra med en belåning under 60% och kan bo kvar i många år till. Kommer inte behöva lägga in ytterligare pengar om behovet att köpa större skulle uppstå. Är idag 28 år och bor med sambo som har flyttat in för ett år sedan så kan även komma loss en del pengar den dagen vi köper större ihop.

Har lyckats spara ihop en buffert på 6 månadslöner som är lagt på ett sparkonto om något skulle hända med då jag gärna är på trygga sidan. Målet nu är att kliva in på börsen och äntligen kunna satsa på att månadsspara där och ha en långsiktig portfölj. Målet är att kunna lägga in 5-10k varje månad framöver i aktier samt fonder.

Hade man fått drömma hade man gärna haft en utdelningsportfölj som kan leverera fina utdelningar.



Portföljen nu är:
Investor
Avanza Global
Avanza Zero
Spiltan Aktiefond investmentbolag
Avanza Emerging Markets.
Spontant blir min tanke offtopic tyvärr men det kan vara mer avgörande än låg avgift via Avanza..

Dubbel/trippelkolla med dig själv hur du ser på delad/gemensam ekonomi samt vilka reglerna är om ni slår ihop er och sedan, om det av någon anledning blir aktuellt, går i sär. Få par är fullsynkade med spara/slösa. Det låter som du kommer in i en relation med en bra sudd pengar.

Gör det som känns bäst för dig! 👍

On topic igen..

Jag själv skulle skita i fonder och lasta ut på aktier om jag är lite intresserad. Är jag ointresserad skulle jag mata in i lysa/opti månadsvis. Jag själv är lite intresserad men har pga tidsbrist spar via opti/lysa.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Tänkte kolla med er erfarna här och tar gärna inputs :)

Efter många år utanför börsen då jag har satsat på göra en bostadskarriär. De senaste åren har jag lyckats göra 3 vinstaffärer som gör att jag idag bor väldigt bra med en belåning under 60% och kan bo kvar i många år till. Kommer inte behöva lägga in ytterligare pengar om behovet att köpa större skulle uppstå. Är idag 28 år och bor med sambo som har flyttat in för ett år sedan så kan även komma loss en del pengar den dagen vi köper större ihop.

Har lyckats spara ihop en buffert på 6 månadslöner som är lagt på ett sparkonto om något skulle hända med då jag gärna är på trygga sidan. Målet nu är att kliva in på börsen och äntligen kunna satsa på att månadsspara där och ha en långsiktig portfölj. Målet är att kunna lägga in 5-10k varje månad framöver i aktier samt fonder.

Hade man fått drömma hade man gärna haft en utdelningsportfölj som kan leverera fina utdelningar.



Portföljen nu är:
Investor
Avanza Global
Avanza Zero
Spiltan Aktiefond investmentbolag
Avanza Emerging Markets.
Jag tycker du har en bra bas och behöver inte ändra något, ev skulle du kunna skippa investor eftersom den väger tungt i spiltan.
 

Makkanxd

Rolex
Tänkte kolla med er erfarna här och tar gärna inputs :)

Efter många år utanför börsen då jag har satsat på göra en bostadskarriär. De senaste åren har jag lyckats göra 3 vinstaffärer som gör att jag idag bor väldigt bra med en belåning under 60% och kan bo kvar i många år till. Kommer inte behöva lägga in ytterligare pengar om behovet att köpa större skulle uppstå. Är idag 28 år och bor med sambo som har flyttat in för ett år sedan så kan även komma loss en del pengar den dagen vi köper större ihop.

Har lyckats spara ihop en buffert på 6 månadslöner som är lagt på ett sparkonto om något skulle hända med då jag gärna är på trygga sidan. Målet nu är att kliva in på börsen och äntligen kunna satsa på att månadsspara där och ha en långsiktig portfölj. Målet är att kunna lägga in 5-10k varje månad framöver i aktier samt fonder.

Hade man fått drömma hade man gärna haft en utdelningsportfölj som kan leverera fina utdelningar.



Portföljen nu är:
Investor
Avanza Global
Avanza Zero
Spiltan Aktiefond investmentbolag
Avanza Emerging Markets.
Lite input kring portföljen.

Du äger investor separat, inget fel med det men bara så du är medveten om att investor står för cirka 30% av spiltan investmentbolag samt typ 8% av Avanza Zero. Nu vet jag inget om din fördelning men bara så du känner till det.

I övrigt inget fel på dina val, blir garanterat bra på sikt :)

PS: Bli inte för lockad av utdelningsportföljen ;)
 

FlipSwede

Rolex
Lite input kring portföljen.

Du äger investor separat, inget fel med det men bara så du är medveten om att investor står för cirka 30% av spiltan investmentbolag samt typ 8% av Avanza Zero. Nu vet jag inget om din fördelning men bara så du känner till det.

I övrigt inget fel på dina val, blir garanterat bra på sikt :)

PS: Bli inte för lockad av utdelningsportföljen ;)
Utdelningar som täcker utgifterna är målet.

Då har det ingen som helt betydelse vad aktiekursen är,och jag sover gott om natten.
Givetvis kan udelningen minskas eller helt försvinna i dåliga tider men hittills iår har den ökat ca 6% I min portfolio.

Har även några bolag/fonder som ger 5-20% "rabatt" på kursen om udelningen återinvesteras.
Detta görs då till NAV (Net Asset Value)
 

Makkanxd

Rolex
Utdelningar som täcker utgifterna är målet.

Då har det ingen som helt betydelse vad aktiekursen är,och jag sover gott om natten.
Givetvis kan udelningen minskas eller helt försvinna i dåliga tider men hittills iår har den ökat ca 6% I min portfolio.

Har även några bolag/fonder som ger 5-20% "rabatt" på kursen om udelningen återinvesteras.
Detta görs då till NAV (Net Asset Value)
Ja men det är väl ett vettigt mål :)

Jag tänker att han skriver att han är 28 år och då bör fokuset vara att maximera avkastningen och då är frågan om en utdelningsportfölj är rätt väg att gå.
Du kan ju rent krasst sälja av en viss procent av din globalfond eller likande också och därmed få din ”utdelning”

Jag lockas också av tanken att ha en utdelningsportfölj som endast består av separata aktier men har svårt att motivera det. Särskilt eftersom jag är i samma ålder som personen ovan :)
 

FlipSwede

Rolex
Ja men det är väl ett vettigt mål :)

Jag tänker att han skriver att han är 28 år och då bör fokuset vara att maximera avkastningen och då är frågan om en utdelningsportfölj är rätt väg att gå.
Du kan ju rent krasst sälja av en viss procent av din globalfond eller likande också och därmed få din ”utdelning”

Jag lockas också av tanken att ha en utdelningsportfölj som endast består av separata aktier men har svårt att motivera det. Särskilt eftersom jag är i samma ålder som personen ovan :)
Motivationen är väl att få en inkomst oavsett hur börsen går.

Säljer du av innehav blir det ju mindre utdelning och ännu värre om du måste sälja vid fel tidpunkt.
Målet skall ju vara att aldrig röra din portfölj.
Iallafall var det mitt mål
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
När ni pratar om utdelningsportföljer, vad anser ni att aktien ska ha för utdelning för att kvala in i en ”utdelningsportfölj”?
 

FlipSwede

Rolex
När ni pratar om utdelningsportföljer, vad anser ni att aktien ska ha för utdelning för att kvala in i en ”utdelningsportfölj”?
5% årlig utdelnig av det pris du betalat.
Då täcker det skatt och 3%inflation,men ger dig ingenting mer.

Om det duger eller om du siktar på bättre kan vara du själv avgöra.
Men under det tycker jag är för dåligt då du riskfritt kan få 5.75% årlig ränta
 

leicaphile

Panerai
5% årlig utdelnig av det pris du betalat.
Då täcker det skatt och 3%inflation,men ger dig ingenting mer.

Om det duger eller om du siktar på bättre kan vara du själv avgöra.
Men under det tycker jag är för dåligt då du riskfritt kan få 5.75% årlig ränta

Man får väl ta hänsyn till förväntad utveckling med. Tar hellre en aktie med 3% DA som stiger 8% varje år än en med 5% DA som står still. Sen får du inte 5.75% riskfritt här i Sverige i dagsläget. Visst kan du få det i ett amerikanskt konto men då får du även överväga valutarisken (om SEK är din hemvaluta).

Sen ska man vara lite försiktig och inte jaga högutdelare. Det finns ofta(st) en anledning till att de har hög DA och det är sällan det är nåt positivt.

För att svara på Zuukis fråga: jag skulle vikta aktier som stadigt höjer utdelningen tyngre än de med hög utdelning. Så bra bolag med 2% DA eller mer och en historik av höjda utdelningar (som de har råd med).
 
Topp