• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Får ni kommentarer på era klockor?

Olipheus

Rolex
2-Faktor
57 mm? Den hör väl snarare hemma på väggen än på handleden? :D
Han har en hård valk på handryggen där kronan skaver. Vill man vara fin får man lida pin :blackeye::D

Jag vill inte tala illa om honom, jag gillar verkligen honom, men hans smak är... Låt oss säga "inte klassisk" :) . Jag retas ofta med honom och kallar honom raggare, vilket han tar med ett skratt. Tjocka länkar, amerikanska muskelbilar, såna där klockor, ung kvinna. Men som sagt, han kör sitt race och är otroligt trygg i sig själv. En egenskap jag avundas lite och jobbar på. Någonstans är det ändå roligt att han gillar klockor, även om det råkar handla om s.k. parfymklockor. Ni vet, vad vore världen om alla hade samma smak, olika är vackert etc etc etc.
 

Johnel

Omega
Han har en hård valk på handryggen där kronan skaver. Vill man vara fin får man lida pin :blackeye::D

Jag vill inte tala illa om honom, jag gillar verkligen honom, men hans smak är... Låt oss säga "inte klassisk" :) . Jag retas ofta med honom och kallar honom raggare, vilket han tar med ett skratt. Tjocka länkar, amerikanska muskelbilar, såna där klockor, ung kvinna. Men som sagt, han kör sitt race och är otroligt trygg i sig själv. En egenskap jag avundas lite och jobbar på. Någonstans är det ändå roligt att han gillar klockor, även om det råkar handla om s.k. parfymklockor. Ni vet, vad vore världen om alla hade samma smak, olika är vackert etc etc etc.

Låter som att du har en sund inställning, kudos! :)
 

Tellus8

Omega
Har aldrig hänt mig vilket jag tycker är tråkigt. Ska jag vara ärlig så är det klart jag bryr mig om vad folk tycker, annars hade jag inte haft en Rolex.

Har försökt få in samtalet på klockor genom att kommentera kollegors klockor. Hittat en entusiast med en Navitimer med den metoden så det är kul. En annan har en longines conquest som jag tyckte var fin. Han var så ointresserad av klockor att han inte ens undrade vad jag hade, så det blev inget av där.
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Fick kommentaren, Ahhhh -Swedish Rolex när jag var på middag med en leverantör i Kina. Klockan ifråga är en vit Sjöö-Sandström Worldtimer 41.
Uppenbarligen kände han igen klockan. Lite roligt. Han ville sedan byta mot sin Navitimer Cosmonaut, vilket han inte fick.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Fick kommentaren, Ahhhh -Swedish Rolex när jag var på middag med en leverantör i Kina. Klockan ifråga är en vit Sjöö-Sandström Worldtimer 41.
Uppenbarligen kände han igen klockan. Lite roligt. Han ville sedan byta mot sin Navitimer Cosmonaut, vilket han inte fick.
Vad fick dig att neka tejden? Låter ju som både en bra affär och en väldigt rolig historia!
 

Johnel

Omega
Har aldrig hänt mig vilket jag tycker är tråkigt. Ska jag vara ärlig så är det klart jag bryr mig om vad folk tycker, annars hade jag inte haft en Rolex.

Har försökt få in samtalet på klockor genom att kommentera kollegors klockor. Hittat en entusiast med en Navitimer med den metoden så det är kul. En annan har en longines conquest som jag tyckte var fin. Han var så ointresserad av klockor att han inte ens undrade vad jag hade, så det blev inget av där.

Härligt att du är ärlig och jag håller med. Klart det är trevligt med positiva kommentarer, precis som om man har köpt en ny kostym eller schyssta skor osv.

Men det kan vara så att folk inte ”vågar”. Tex att de tidigare kommenterat (likt du beskriver att du har gjort) och inte fått respons och därefter slutat kommentera. Bara en teori, men så klart tråkigt om det skulle vara så.
 

Tellus8

Omega
Härligt att du är ärlig och jag håller med. Klart det är trevligt med positiva kommentarer, precis som om man har köpt en ny kostym eller schyssta skor osv.

Men det kan vara så att folk inte ”vågar”. Tex att de tidigare kommenterat (likt du beskriver att du har gjort) och inte fått respons och därefter slutat kommentera. Bara en teori, men så klart tråkigt om det skulle vara så.
Så tror jag också, att folk inte alltid vågar. Jag höll tex på att åka på stryk i min ungdom när jag frågade en kille vad han hade för keps och att jag gärna ville köpa en likadan. Så jag drar mig själv lite för att fråga.
Och jag ingen expert kan tilläggas: hade spanat in en annan kollegas klocka rätt länge. Tyckte den var grym. Till slut tog jag mod till mig och frågade för jag tänkte att det var en guldrolex. Men det var en Citizen Ecodrive som han köpt på Mallis för en tusenlapp och var toknöjd. Dock ville jag inte veva fram min Explorer 2 för jag kände att det skulle verka skrytigt.
 

dino

Omega
2-Faktor
Har fått komplimanger för min enkla SKX007 av andra Seiko-entusiaster (något jag inte visste på förhand men sedan visade de mig sina klockor) men mest för min Breitling Colt för att den var "snygg". Glad blir man men jag bär klockorna för min personliga njutning allra mest så det spelar en någon större roll egentligen.

För er som bär klockor för kommentaren eller statussymbol - njuter ni av klockorna i sig? Eller bär de mindre värde när kommentarerna uteblir?
 

Tellus8

Omega
Har fått komplimanger för min enkla SKX007 av andra Seiko-entusiaster (något jag inte visste på förhand men sedan visade de mig sina klockor) men mest för min Breitling Colt för att den var "snygg". Glad blir man men jag bär klockorna för min personliga njutning allra mest så det spelar en någon större roll egentligen.

För er som bär klockor för kommentaren eller statussymbol - njuter ni av klockorna i sig? Eller bär de mindre värde när kommentarerna uteblir?
För min del bär inte klockan mindre värde pga att kommentarerna uteblir. Jag njuter av klockan larvigt mycket. Kan sitta på kontoret och bara beundra den. Ibland tar jag av mig den, lägger den på mitt skrivbord och lutar mig tillbaka och bara glor.
Så det är mest för min egen skull. Men med det sagt så vore det en trevlig bonus att få en kommentar någon gång. Det behöver inte vara svart eller vitt tycker jag. Jag bär Explorern både för min egen skull men även för att jag vill förmedla ett visst intryck/image.
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
En gång "ute i det vilda", i en klädbutik. En säljare som tydligen var nyfrälst klockfantast och som ville titta närmare på min SKX009. Kändes lite oväntat men det var trevligt att kunna hjälpa honom till nästa köp.
Har turen att ha några kollegor som är intresserade och från dem blir det förstås kommentarer!
 

seppo

Omega
2-Faktor
Ålandskryssning för ett gäng år sedan, där fick jag en trevlig kommentar på min Alpinist och det är nog enda gången en främling nämner något. Jag tror att han själv hade en Aquis om jag inte minns fel så verkade vara en kille med koll. Kan mycket väl varit en klocksnackare. :)
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Av bekanta har jag nog fått mest kommentarer på Armida A8 i mässing samt Seiko orange Monster. Tror aldrig att någon kommenterade min Daydate när jag hade den.
 

Schantzer

Omega
2-Faktor
Jag får oftast kommentarer på mina armband till klockorna (gillar mycket färg) och uteslutande av män...... Konstigt det!
 

Denvy

Omega
Härligt att du är ärlig och jag håller med. Klart det är trevligt med positiva kommentarer, precis som om man har köpt en ny kostym eller schyssta skor osv.

Men det kan vara så att folk inte ”vågar”. Tex att de tidigare kommenterat (likt du beskriver att du har gjort) och inte fått respons och därefter slutat kommentera. Bara en teori, men så klart tråkigt om det skulle vara så.

Skoja inte. Åk till USA, fick mer kommentarer på klocka, kläder och allmänt frågor på 1 dag än vad jag fått i Sverige under min livstid.
Svenskar är väldigt skygga med att ge kommentarer, helt svart och vitt jämfört med USA.
 
  • Like
Reactions: PJZ

dino

Omega
2-Faktor
För min del bär inte klockan mindre värde pga att kommentarerna uteblir. Jag njuter av klockan larvigt mycket. Kan sitta på kontoret och bara beundra den. Ibland tar jag av mig den, lägger den på mitt skrivbord och lutar mig tillbaka och bara glor.
Så det är mest för min egen skull. Men med det sagt så vore det en trevlig bonus att få en kommentar någon gång. Det behöver inte vara svart eller vitt tycker jag. Jag bär Explorern både för min egen skull men även för att jag vill förmedla ett visst intryck/image.

Det där med att bara lägga den på bordet och beundra känner jag igen :D skönt att man inte är ensam om det! Ibland tror man att man blivit galen.
Viktigaste är ju att njuta av klockan i grunden, allt annat ses som en bonus.
 

Tellus8

Omega
Det där med att bara lägga den på bordet och beundra känner jag igen :D skönt att man inte är ensam om det! Ibland tror man att man blivit galen.
Viktigaste är ju att njuta av klockan i grunden, allt annat ses som en bonus.
Haha! Jo du är nog galen som gör så! Men inte mer än mig:) Håller med dig: faktiskt skönt att man inte är ensam..
 

Maladjusted

Breitling
2-Faktor
Jag har fått ett antal kommentarer för min breitling superocean heritage, tre gånger av kollegor den ena sa att hon tyckte det var den snyggaste klocka hon sett och tänkte tipsa sin kille om den. Den andra var en som hade en likadan men tyckte den förstörde hans skjortor så han hade den inte på jobbet längre. Den tredje ville testa den och köpte sen en likadan fast svart urtavla istället för blå.
 

Tellus8

Omega
Nej, har aldrig fått någon kommentar om min klocka..då utesluter jag bekanta :)
Intressant infallsvinkel att nämna den dimensionen (bekanta).
Det får mig att revidera mitt uttalande om att jag aldrig har fått kommentarer; har fått massvis av min fru nämligen. Men de är inte är av den bekräftande/nyfikna eller rentav beundrande karaktär som jag efterfrågar. Hon tycker mest att det är galet att lägga pengar på klockor. Så där är det bara att koppla bort hörseln.

Någon mer som känner igen sig?
 
Senast ändrad:

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
För att revidera mig själv lite så har jag f

Intressant infallsvinkel att nämna den dimensionen (bekanta).
Det får mig att revidera mitt uttalande om att jag aldrig har fått kommentarer; har fått massvis av min fru nämligen. Men de är inte är av den bekräftande/nyfikna eller rentav beundrande karaktär som jag efterfrågar. Hon tycker mest att det är galet att lägga pengar på klockor. Så där är det bara att koppla bort hörseln.

Någon mer som känner igen sig?
Haha det där känner nog många av oss på KS igen oss i;)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Väldigt sällan, framförallt i Sverige. Däremot ser man ju att folk noterar vad man har på sig ibland.
Precis! Det är betydligt fler som ser. Få kommenterar. Sen är frågan vad de tänker. Jag tror inte de beundrar så mycket som ägaren själv tror.
 
Senast ändrad:
Topp