Du får ta detta för mina högst personliga tankar, såhär ser jag på S&S: När man fattar beslut om köp av en stor del av produkter i allmänhet fattas besluten på emotionella grunder men rättfärdigas med rationella argument. Det finns en del intressant forskning kring detta, bland annat Bondesson/Anselmsson vid Lunds Universitet (Micco Grönholm bloggar om det här:
http://micco.se/2011/04/vad-gor-ett-varumarke-starkt/). Detta hänger ihop med ett varumärkes identitet, hur jag som konsument känner mig när jag äger en produkt av ett visst varumärke. Ett enkelt exempel är köp av en bil. Vissa kanske köper en BMW/Mercedes istället för något asiatiskt för att få känslan av kvalitet (vad det nu är), lyx, att tillhöra den skara som kan stoltsera med en bil som av andra kanske inte är uppnåbar att köpa. Vissa vill göra ett statement och köper en Skoda för att visa de korkade Audi-ägarna att man minsann får samma sak för halva priset. Det som är ett emotionellt beslut för en person är ett annat för en annan person, såklart.
Hur ser jag på S&S, utifrån ett emotionellt perspektiv? Skapar det några känslor och i så fall vilka? För mig saknar S&S väldigt mycket av den "mojo" som många andra märken i samma prissegment har. Varumärket har en aura av "vi formger klockorna men köper in allt utifrån, och så låtsas vi att det är vi själva som sitter på hantverket". Visst, många av de stora klocktillverkarna köper också in komponenter, men det är den KÄNSLAN jag får. Att S&S "bara" är ett formgivningsbolag och inte en tillverkare. Och för mig finns då inte den där mysiga känslan av tradition och hantverk. Rätt eller fel, men det är känslan jag får.
Jag gillar Royal Capital, där tycker jag S&S lyckats få till en modell som sticker ut lite, som inte ser exakt likadan ut som många andra dressare i prissegmentet, och som har ett spännande urverk till skillnad från annat S&S gjort tidigare. Men, den är prissatt i närheten av t.ex. Master Control från JLC, och för mig är JLC ett varumärke som jag vill äga 10 gånger mer än S&S, just p.g.a. känslan det varumärket skapar för mig. Därför har jag mycket svårt att se att jag skulle köpa en Royal Capital.
Den enda övriga S&S som säger mig något är Landsort. Där tycker jag också att man lyckats få till en klocka som divergerar en del mot den traditionella dykar-modellen, och inte minst begagnad så ligger den i ett attraktivt segment. Det är en klocka jag nog skulle kunna tänka mig att äga eftersom den står ut lite, där S&S går en egen väg till en viss del vilket jag kan uppskatta.
En sak jag inte gillar med S&S som varumärke är logotypen med ett timglas (antar jag) omgivet av två 'S'. Jag tycker inte att den utstrålar premium, vilket jag skulle vilja att den gjorde. Där skulle jag vilja se något annat, något mer "kraftfullt" eller hur man ska säga.
Det jag högst personligen skulle gjort om jag suttit i förarsätet hos S&S:
- Fasa ut modeller som ligger i 30.000-kronors-segmentet och lyft allt successivt till Royal Capital-nivån. Detta för att lyfta premium-känslan ett steg.
- Skapa en mycket bättre "story" kring varumärket. "It's not WHAT you do, it's WHY you do it". Hemsidan saknar det, tycker jag, det är mycket fokus på fakta och jag saknar "rättfärdigandet" av varför S&S ska finnas eller hur man nu ska beskriva det.
- Förstärk kraftigt känslan av hantverk. Även om inte tillverkning sker i S&S lokaler i Sverige (vilket i sig skulle bidra väldigt mycket till hantverkskänslan, men som kanske inte är ekonomiskt möjligt) tycker jag att man mycket tydligare skulle vara delaktiga i framtagning av urverk. Kanske göra det tillsammans med en befintlig tillverkare men att man gör något nytt, någon ny variant och inte bara utgår från standard-verk. Jag är osäker kring hur det är med verket som sitter i RC, men jag inbillar mig att även detta i princip är ett standardverk.
- Sluta upp med sådant som "klocka på köpet" när man köper en Volkswagen eller vad det nu var, det förstör verkligen känslan av premium.
- Se till att varumärket förknippas med händelser, events, personligheter etc. som bidrar till att skapa en känsla för varumärket.
Som sagt, mina åsikter ur ett varumärkesperspektiv.