• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första vintage-klockan

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick denna av farsan. Den har burits dagligen från att den var ny, först av farfar och de senaste 10 åren dagligen av farsan.
Använder den i princip aldrig, men den kommer självklart alltid att få bo kvar i samlingen tillsammans med den manuella motsvarigheten som farsan fick när farfar köpte denna.
DSC_0018_psd.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Är rätt så säker på att min Tärnan var första vintageklockan. Inköpt på Tradera för 200 riksdaler (men då fick jag två andra klockor också) för cirka fem år sedan. Behövde en kostymare och fastnade för utseendet (är fortfarande den klockan som får tjänstgöra när jag bär kostym). Ingen aning om årtal och servicehistorik, men den tickar på ganska hyggligt.
VqT4Tv5.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Fick denna av farsan. Den har burits dagligen från att den var ny, först av farfar och de senaste 10 åren dagligen av farsan.
Använder den i princip aldrig, men den kommer självklart alltid att få bo kvar i samlingen tillsammans med den manuella motsvarigheten som farsan fick när farfar köpte denna.
DSC_0018_psd.jpg
Den där var ju faktist fin!
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Fick denna av farsan. Den har burits dagligen från att den var ny, först av farfar och de senaste 10 åren dagligen av farsan.
Använder den i princip aldrig, men den kommer självklart alltid att få bo kvar i samlingen tillsammans med den manuella motsvarigheten som farsan fick när farfar köpte denna.
DSC_0018_psd.jpg


Den var i fint skick! Vilket år är den ifrån? 50-60-tal ser det ut som :)
 

jompa

Breitling
Morfars landstings guldklocka från tissot.

Första köpet var en IWC, ref 808 tror jag. Den är inte med mig längre och tyvärr har jag nog inga bilder.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Fick denna av farsan. Den har burits dagligen från att den var ny, först av farfar och de senaste 10 åren dagligen av farsan.
Använder den i princip aldrig, men den kommer självklart alltid att få bo kvar i samlingen tillsammans med den manuella motsvarigheten som farsan fick när farfar köpte denna.
DSC_0018_psd.jpg

Min (i sämre skick) säger hej!
jmNBTru.jpg


On Topic: Denna är nog den första vintage jag köpte själv. Sedan kanske det ska nämnas att jag är så gammal att jag har klockor i min ägo som har blivit vintage :)
KNiRQPu.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Allting började för ca 3 månader sedan, då jag hittade det här gamla damuret på en loppis för 20:- gick till urmakaren och fick glaset bytt för för en hundring...
QKIGIUs.jpg

Såja, tjejen blev glad och allt var frid och fröjd, eller?!
Någonting hade fötts inom mig, jag började bli helt facinerad av gamla mekaniska ur och vips så var jag hooked!

Vart kommer det här sluta? Kommer beroendet att släppa och återgå till någon mer sansad form, eller slutar det med att man sitter ensam i ett rum och smeker klockor hela dagarna?! :D
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Allting började för ca 3 månader sedan, då jag hittade det här gamla damuret på en loppis för 20:- gick till urmakaren och fick glaset bytt för för en hundring...
QKIGIUs.jpg

Såja, tjejen blev glad och allt var frid och fröjd, eller?!
Någonting hade fötts inom mig, jag började bli helt facinerad av gamla mekaniska ur och vips så var jag hooked!

Vart kommer det här sluta? Kommer beroendet att släppa och återgå till någon mer sansad form, eller slutar det med att man sitter ensam i ett rum och smeker klockor hela dagarna?! :D

Jag hade också en uppbyggnadsfas, sen kommer man till konsolideringsstadiet som ofta följs av renodlingsfasen :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag hade också en uppbyggnadsfas, sen kommer man till konsolideringsstadiet som ofta följs av renodlingsfasen :)


Jag känner att jag fram till för någon vecka sedan har huggit på allt som rör sig nere i mögel-vassen.

Dock så tycker jag nästan det är det roligaste, att få lära sig byta glas, armband, plocka isär några delar och göra rent/olja juvelerna... :)

Fick hem en klocka som var "färdig", det blev lite konstig känsla när allt redan var gjort :D
 

raketa

Omega
Beror lite på vilket verk de har men de ligger listade mellan 7-25K lite beroende om det är Valjoux eller Lemania och vilket skick de är i...

Det är iofs listpriser, så vanlig auktion går säkert lite lägre. :)

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=tissot seastar chronograph&_nkwusc=tissot seastar chronograf&_rdc=1

Åh okej! Urverket är Lemania om jag minns rätt. Min horologiska intuition säger mig att Lemania kan vara värt mer...
Dock är timvisaren i kronograffunktionen trasig, den nollställs på 9 istället för 12. Skicket är okej och jag kanske ska lägga ut några lax någon dag för att be en urmakare reparera urverket, polera boetten, byta glas och rengöra lite. Då kommer den se fantastisk ut och vara värd mer (inte för att jag tänker sälja den någon gång snart :D).

Jag känner att jag fram till för någon vecka sedan har huggit på allt som rör sig nere i mögel-vassen.

Dock så tycker jag nästan det är det roligaste, att få lära sig byta glas, armband, plocka isär några delar och göra rent/olja juvelerna... :)

Fick hem en klocka som var "färdig", det blev lite konstig känsla när allt redan var gjort :D
Måste bara få fråga, samlade du ihop allt det där på 3 månader? Och har du redan lärt dig serva urverk?! Kommendabelt, min vän! :D Har själv inte vågat peta på några av mina verk då jag mest samlat på "färdiga" verk, är man fattig student så är man! Men det kanske är dags att gå ner till träsket och plocka upp lite skrot, och se om man kan ta och lära sig göra en liten overhaul :D
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Åh okej! Urverket är Lemania om jag minns rätt. Min horologiska intuition säger mig att Lemania kan vara värt mer...
Dock är timvisaren i kronograffunktionen trasig, den nollställs på 9 istället för 12. Skicket är okej och jag kanske ska lägga ut några lax någon dag för att be en urmakare reparera urverket, polera boetten, byta glas och rengöra lite. Då kommer den se fantastisk ut och vara värd mer (inte för att jag tänker sälja den någon gång snart :D).

Helt klart värd en helservice! :) Dock så tycker jag boetten ser fin ut och jag skulle nog akta mig för att polera/slipa den då värdet sjunker...
Lemaniaverket är det dyrare, har för mig att det är ett liknande det som sitter i Omega speedmaster.

Måste bara få fråga, samlade du ihop allt det där på 3 månader? Och har du redan lärt dig serva urverk?! Kommendabelt, min vän! :D Har själv inte vågat peta på några av mina verk då jag mest samlat på "färdiga" verk, är man fattig student så är man! Men det kanske är dags att gå ner till träsket och plocka upp lite skrot, och se om man kan ta och lära sig göra en liten overhaul :D

Haha japp, plus att jag har en gäng till som jag inte fått att fungera än... Jag har inte lärt mig att utföra en hel service, men har knarkat klockinformation och youtube-videos senaste månaderna och provat mig fram.

Jag kan väl plocka bort krona och axel, balansen, bryggorna, ett par hjul, visare och tavla... Sedan har jag rengjort dessa med tandpetare, rodico och applicerat ny olja på de juveler jag kommit åt. :)

Jag har kommit fram till att det är en perfekt hobby och meditation för mig, att sitta och pilla och försöka fixa icke fungerande klockor. ;)
 

raketa

Omega
Helt klart värd en helservice! :) Dock så tycker jag boetten ser fin ut och jag skulle nog akta mig för att polera/slipa den då värdet sjunker...
Lemaniaverket är det dyrare, har för mig att det är ett liknande det som sitter i Omega speedmaster.



Haha japp, plus att jag har en gäng till som jag inte fått att fungera än... Jag har inte lärt mig att utföra en hel service, men har knarkat klockinformation och youtube-videos senaste månaderna och provat mig fram.

Jag kan väl plocka bort krona och axel, balansen, bryggorna, ett par hjul, visare och tavla... Sedan har jag rengjort dessa med tandpetare, rodico och applicerat ny olja på de juveler jag kommit åt. :)

Jag har kommit fram till att det är en perfekt hobby och meditation för mig, att sitta och pilla och försöka fixa icke fungerande klockor. ;)

Fantastiskt! Jo jag kanske ska ge den en service den förtjänar! :D

En perfekt hobby är det allt! En mekanisk klocka har allt en man av lite mer klass och intellekt kan uppskatta; teknologi, historia, mekanik, matematik och konst! Jag känner mig inspirerad av dig att börja trixa lite mer några gamla ur, har du några bra videotips eller dylikt?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har nog mest blivit inspirerad av den här killen... Lite klumpig och ganska komisk, men lyckas ofta med sina projekt. :) Det som är bra är att han också är en amatör, vilket gör att du lär dig av hans misstag och hinner se varje steg han gör. Arbetar mest på gamla fickur och armbandsur 50-70 tal
http://www.youtube.com/channel/UCH2tip12T74yMFqU-JaGoIQ

Sen har jag tittat en del på den här killen, som är proffs. Han arbetar mest med fina, nya lyxklockor... Nackdelen är att han har redigerat sina klipp ganska kraftigt så att det ibland faller bort ett steg som du då undrar hur han gjorde. :/
http://www.youtube.com/channel/UC7vSOnpUocYq0z8oiYFk0zQ

Bästa sättet är dock att bara börja skruva, beställ ett billigt urmakar-kit från kina och glöm inte att ta kort för varje steg du gör.
Börja på en billig klocka som fungerar, då du vet om du gjort rätt när du satt tillbaka delarna igen. :)

OT, vart/vad studerar du?
 

raketa

Omega
Jag har nog mest blivit inspirerad av den här killen... Lite klumpig och ganska komisk, men lyckas ofta med sina projekt. :) Det som är bra är att han också är en amatör, vilket gör att du lär dig av hans misstag och hinner se varje steg han gör. Arbetar mest på gamla fickur och armbandsur 50-70 tal
http://www.youtube.com/channel/UCH2tip12T74yMFqU-JaGoIQ

Sen har jag tittat en del på den här killen, som är proffs. Han arbetar mest med fina, nya lyxklockor... Nackdelen är att han har redigerat sina klipp ganska kraftigt så att det ibland faller bort ett steg som du då undrar hur han gjorde. :/
http://www.youtube.com/channel/UC7vSOnpUocYq0z8oiYFk0zQ

Bästa sättet är dock att bara börja skruva, beställ ett billigt urmakar-kit från kina och glöm inte att ta kort för varje steg du gör.
Börja på en billig klocka som fungerar, då du vet om du gjort rätt när du satt tillbaka delarna igen. :)

OT, vart/vad studerar du?

Tackar och bockar för länkarna, ska kolla in det så fort klockorna får sin tid! Får som sagt hitta något billigt då jag inte riktigt vågar pilla på en Omega. Kanske dags att börja spana tradera igen...

Jag pluggar till läkare på Sahlgrenska Akademin i Göteborg, läser du själv någonstans och isåfall vad? :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Haha, på tal om beroenden... Jag gick nyss och tömde brevlådan, titta vad som dolde sig där! :D
prDqBFW.jpg

Cyma, Tissot, Helvetia... :)
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Här kommer min första vintage klocka om jag mins rätt....en Longines från c:a 1950 och Cal 12.68Z, 33 mm och 17 juveler, tyvärr inte i min ägo längre.
En liten griskulting följer med på bilden som bonus också:)
ZV6sMRV.jpg


En till....utan gris...
DCnAtmF.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Här kommer min första vintage klocka om jag mins rätt....en Longines från c:a 1950 och Cal 12.68Z, 33 mm och 17 juveler, tyvärr inte i min ägo längre.
En liten griskulting följer med på bilden som bonus också:)
ZV6sMRV.jpg


En till....utan gris...
DCnAtmF.jpg

Sjukt snygga bandhorn! Varför sålde du den, jag trodde allt gick ut på att hamstra. Flest klockor när han dör vinner! ;)
 
Topp