• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förstaklocka runt 20-25k

Ursinnig

Breitling
Hej! Gällande brackigheten så menade jag mer hur andra uppfattar dig, du ska ju såklart ha det du gillar! Många gillar Rolex och jag har själv en Datejust men för de som inte har något intresse av klockor så riskerar du att signalera "här kommer en ung kille med dyr klocka". Just Rolex är lite av ett rött skynke för vissa i detta land, kommer ihåg när jag hade köpt min första och fick en del kommentarer i stil med "Skaffat Rolex ja, det går bra nu!". Hade kunnat gå runt med en Jaeger för en mille och ingen hade reagerat...

Jo på så sätt är det väl sant, men det struntar jag i. Folk får tycka, tänka och säga vad dom vill :)
Men du som verkar vara väldigt insatt, vad bör jag tänka på vid eventuellt byta av urtavla? Nu är det ju som sagt inte säkert jag kommer skaffa en datejust, men rent teoretiskt är jag intresserad av vad man bör tänka på!
 

ilu05191

Omega
Hmm, den där känns på något sätt för "maffig" och stor, lite svullen typ?..

Nu står det inte hugget i sten att jag kommer skaffa min absolut första klocka för summan 20-25 (har smygkikat på seiko och kommer nog klippa en billigare innan jag bestämt mig för en rejäl) men om det blir en Rolex så är det inte för "brackighetens" skull utan mer för att jag helt enkelt gillar den :)
Gällande storleken så är den 40mm, den lilla Speedmastern du tittat på är 39,7 och Seikodykaren (den vanliga) är 40mm. Dykare är ju annars ofta 42-46mm.
Jag tror du ska gå och prova ett gäng klockor, ta bild i spegeln och fundera på vad du skulle känna dig mest bekväm i och vad som passar till hur du oftast går klädd.
 

Zalath

Panerai
Utveckla gärna till varför du inte rekommenderar det :)
Jadå! Om du går in till en affär och köper en helt ny klocka vet du vad du får. Delarna stämmer, du får med alla tillbehör och är det något som är knas så fixar de det. Gammelvintage är raka motsatsen. Det är knepigt att veta hur urverket egentligen mår, om alla delar är som de ska eller ens alltid veta vad det ska vara! Vintage är jättebra, men om du ska lägga en månadslön på vintage skulle jag rekommendera att du gör ordentligt med research på just den modellen och just den referensen. Kollar upp priser, hur den ska se ut, hur den åldras och undersöker säljaren ordentligt. Det är inte alltid så lätt att göra som nybörjare. Det är lite så jag menar!
 

ilu05191

Omega
Jo på så sätt är det väl sant, men det struntar jag i. Folk får tycka, tänka och säga vad dom vill :)
Men du som verkar vara väldigt insatt, vad bör jag tänka på vid eventuellt byta av urtavla? Nu är det ju som sagt inte säkert jag kommer skaffa en datejust, men rent teoretiskt är jag intresserad av vad man bör tänka på!
Jag är ingen expert på renovering av dessa, kollade lite och det verkar gå att få tag på tavlor billigare än vad jag skrev först. Det jag vet är att inbitna vintagenördar inte gillar när man bytt ut orginaldelar, renoverat urtavlor och liknande, ju mögligare desto bättre liksom så det kan ju vara negativ om du ska sälja vidare den men å andra sidan så är ju inte en datejust direkt något obskyrt och svårsålt.
Det du däremot ska vara uppmärksam på är skicket och om klockan blivit servad. Det är precis som att köpa bil, om inredningen är risig och bilen repad så har förmodligen inte den förre ägaren tagit hand om motorn heller. En vanlig service kostar några tusen men om den förre ägaren har använt klockan i princip tills den stannat så kommer det inte räcka att byta olja etc. utan det kommer vara mekaniska delar som blivit utslitna och den servicen kan bli mycket dyrare.
Se till helheten och gör inte så att du bestämmer dig för en klocka och sen köper det billigaste exemplaret du kan hitta, det är ofta billigt av en anledning. Kolla upp klockan du ska köpa, när servades den sist? Vad gjordes? Finns det kvitto på servicen?
 

Ursinnig

Breitling
Jag är ingen expert på renovering av dessa, kollade lite och det verkar gå att få tag på tavlor billigare än vad jag skrev först. Det jag vet är att inbitna vintagenördar inte gillar när man bytt ut orginaldelar, renoverat urtavlor och liknande, ju mögligare desto bättre liksom så det kan ju vara negativ om du ska sälja vidare den men å andra sidan så är ju inte en datejust direkt något obskyrt och svårsålt.
Det du däremot ska vara uppmärksam på är skicket och om klockan blivit servad. Det är precis som att köpa bil, om inredningen är risig och bilen repad så har förmodligen inte den förre ägaren tagit hand om motorn heller. En vanlig service kostar några tusen men om den förre ägaren har använt klockan i princip tills den stannat så kommer det inte räcka att byta olja etc. utan det kommer vara mekaniska delar som blivit utslitna och den servicen kan bli mycket dyrare.
Se till helheten och gör inte så att du bestämmer dig för en klocka och sen köper det billigaste exemplaret du kan hitta, det är ofta billigt av en anledning. Kolla upp klockan du ska köpa, när servades den sist? Vad gjordes? Finns det kvitto på servicen?

Grymt! Stort tack!
 

ilu05191

Omega
Jadå! Om du går in till en affär och köper en helt ny klocka vet du vad du får. Delarna stämmer, du får med alla tillbehör och är det något som är knas så fixar de det. Gammelvintage är raka motsatsen. Det är knepigt att veta hur urverket egentligen mår, om alla delar är som de ska eller ens alltid veta vad det ska vara! Vintage är jättebra, men om du ska lägga en månadslön på vintage skulle jag rekommendera att du gör ordentligt med research på just den modellen och just den referensen. Kollar upp priser, hur den ska se ut, hur den åldras och undersöker säljaren ordentligt. Det är inte alltid så lätt att göra som nybörjare. Det är lite så jag menar!
Det finns mycket info i vintageavdelningen, sök på Datejust och läs vad som skrivits i ämnet tidigare så får du en uppfattning om problem som andra har haft.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Okej, jag vill ha något som passar till kostym, skjorta och kavaj, men som samtidigt bör funka till jeans och tshirt. Jag har ju en förkärlek till datejust och Rolex överlag men jag är inte svår så, dyker "rätt" klocka upp så är jag villig att ändra mig.
Först och främst kommer jag nog handla in en seiko för att sedan bestämma mig om vilken dyrare jag ska ha.
Med dessa kriterier tycker jag att både DJ och Speedmaster är bra alternativ. Speedyn är ju ganska sportig men som redan sagts passar den otroligt bra med en massa olika läderband och om man spänner fast ett svart krokodilband blir den lite dressig faktiskt. Tudor Black Bay 36 och Rolex OP 116000 är två andra alternativ som funkar till allt, tycker jag. Jag äger själv en Speedy och var väldigt nära att köpa en DJ, OP eller BB 36 nyligen. Dock blev det en Rolex Explorer 114270 som jag tycker är mycket nära den ultimata allroundklockan. Bra med allt från kostym till bergsbestigarutrustning. Dock lite utanför din budget, kanske :rolleyes:
 

Eric W

Omega
Intressant tråd. Är själv ute efter en klocka för <25-30k och har spanat på Speedmaster FOIS. Jag har testat Speedy Pro och älskade den, men samtidigt känns den på gränsen till för stor. FOIS med sina 39.7mm ser på pappret perfekt ut (möjligtvis bortsett från armbandet, men det går ju att byta..:)..), men jag har inte hunnit testa den. Vad säger folk här om FOIS, någon som äger en och vill dela med sig av erfarenheter och ev. någon bild? ;-) Är likt trådskaparen en sucker för DJs och mindre klockor av sportig, men samtidigt dressig karaktär.
 

ilu05191

Omega
Intressant tråd. Är själv ute efter en klocka för <25-30k och har spanat på Speedmaster FOIS. Jag har testat Speedy Pro och älskade den, men samtidigt känns den på gränsen till för stor. FOIS med sina 39.7mm ser på pappret perfekt ut (möjligtvis bortsett från armbandet, men det går ju att byta..:)..), men jag har inte hunnit testa den. Vad säger folk här om FOIS, någon som äger en och vill dela med sig av erfarenheter och ev. någon bild? ;-) Är likt trådskaparen en sucker för DJs och mindre klockor av sportig, men samtidigt dressig karaktär.
Har inte testat men gillar vintagekänslan, länk till omfattande review: https://www.hodinkee.com/articles/the-omega-speedmaster-first-omega-in-space
 

svengbg

Omega
2-Faktor
Omega, Rolex, Rolex, Omega....
Mitt förslag
38-Hanhart-Pioneer-TwinControl-980x683.jpg
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Skall du köpa dj som hyfsad novis föreslår jag att du köper en här på ks av en välkänd medlem. Fråga i datejust-tråden om du är osäker så kan du få ett utlåtande.
Tänk på att det alltid är förenat med risker att köpa begagnat. Ha i bakhuvudet att det finns risk att du måste punga ut med servicekostnader.

Kolla exempelvis @vaniljglass dj som jag tycker ser fin ut. Komplettera med ett snyggt alligator så är du nästan hemma. Jubilee kan du köpa senare. https://klocksnack.se/threads/rolex-datejust-1600-prisbumpad-18-1.63989/
 

krokfot

Breitling
Speedy. Jävligt snygg och en riktig ikon, till ett bra pris. Månklockan liksom, det kan inte bli fel.

PS. Måste säga att jag diggar BB36:an, ni som postat bilder på den!
 

oloph

Omega
Tror jag ändrade mig efter lite googlesök.. Denna speedmastern diggade jag:
k4558_1.jpg

Något på forumet med denna som kan visa lite sköna bilder?
Det blev min andra klocka, och den jag är mest nöjd med hittills. (Har köpt några efter denna).
Underbar klocka om man inte är så förtjust i stora klockor. Värt att påpeka är att den bärs aningen mindre än sina 39mm.
IMG_1146.JPG
 
Topp