Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Förväntad livsläng läderarmband

Diskussion i 'Diskussion' startad av Daffy, 3 maj 2016.

1. Daffy
    Trådstartare

Daffy Torpare

Vill kolla här vad folk har för erfarenhet av livslängden på läderarmband. Historien är den att jag köpte en Omega Ladymatic till min fru för 2 år sedan och redan nu har färgen på armbandet "flagna" av. När jag var inne på Krons ur så säger de att detta är normalt och att man skall byta armband efter 1,5 år. Frugan har aldrig använt klockan i vatten och är allmänt väldigt skötsam med sina grejer. Jag tycket att man borde kunna förvänta sig bättre livslängd på en klocka som kostar 90k. Synpunkter tack! Eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt Omega armband (något annat passar inte)?

2. sjökvist

sjökvist Stadsbo

kalvläder slits fortare, alligator, struts och krokodil har en tendens att hålla sig fräscha längre, det är min erfarenhet

3. Daffy
    Trådstartare

Daffy Torpare

Jag gjorde misstaget att bada med min Breitling Chronomat för många år sedan och det var verkligen inte bra för läderarmbandet så jag bytte det mot stållänk i stället

4. sjökvist

sjökvist Stadsbo

personligen föredrar jag länk, men på en vintageklocka är läder ett måste, dock inte kalvläder, jag tycker det är stelt och det känns lite tjockt

Arsius11 gillar detta.
  5. Casual Bum

Casual Bum Stadsbo

Det är väl inte helt orimligt att armbandet börjar bli slitet efter 2 år. Även om man inte badar med klockan, så utsätts den för fukt och värme från armen samt väder och vind.

yonsson gillar detta.
  6. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Är inne på år sju med alligatorn på min Monaco. Den rullar iofs med ett gäng kompisar, och jag andra band att byta med. ( använder du samma skor dagligen lär livslängden vara ganska kort )
    Tror inte att priset på klockan påverkar livslängden på lädret ( som är organiskt ) utan hur du behandlar det.

Arsius11 och yonsson gillar detta.
  7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Instämmer! Kan ju tillägga att ett läderband över över ett års daglig användning känns rätt ofräscht också, hudavlagringar och annat gött blir ju rätt äckligt efter så lång tid.

Man måste ju dessutom inte köpa originalband som kostar skjortan varje gång man byter.

8. Casual Bum

Casual Bum Stadsbo

Ladymaticen har dock ett väldigt udda armband.
    8947015.jpg

9. Daffy
    Trådstartare

Daffy Torpare

Casual Bum du valde precis rätt modell! Visst är den snygg?

10. Casual Bum

Casual Bum Stadsbo

Inte dum alls :)
    Själv köpte jag en Certina DS1 DD till min fru, med förhoppningen om att hon skulle tycka att den var för stor/vit/tung/hög/manlig så att jag skulle kunna ta den själv istället.
    "Tyvärr" så älskade hon den ;)

MariaE och tissoter gillar detta.
  11. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Antar att lädret "kläms" fast i hållarna? Skicka dem till mjleather så löser han nåt snyggt lätt!

12. Hugii

Hugii Biskop

Visst kan man tycka att man ska förvänta sig mer, men det är bara läder och slits när den sitter på armen. Sen att klockan kostar 90tkr eller 10tkr det gör inte saken annorlunda för det är knappast bandet som är det viktigaste/dyraste med klockan.

För några år sedan hade jag förmån att skratta gott åt en gubbe som fick punktering på sin bil: "Det så jävla märkligt att jag fick punktering. Det är en VOLVO!" :)

andrewski gillar detta.
  13. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Har du några bilder på din frus klockas armband? Svårt att avgöra vad som kan förväntas vara normalt slitage utan att se.

14. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Dyrare band har ofta bättre finish och bättre kvalitet på det material som är närmast huden men förutom det så håller jag med dig.

Gummo, Arsius11 och Hugii gillar detta.
  15. Hugii

Hugii Biskop

Absolut håller med dig. Dyrare har bättre finsh å är av finare läder och är säkert lite tåligare än de som kostar 50kr. (Därför undviker jag klockor med integrerade band. Man blir låst till ett märke) :)

Lite som bildäck. Finns bättre å sämre kvalité man kan inte förvänta sig att de motsvarar bilens värde oavsett vad man betalar för dem. :)

yonsson gillar detta.
  16. Spindel

Spindel Biskop

Tvätta det med jämna mellanrum (ljummet vatten och vanlig tvål (inte flytande skräp)) och smörj det med syntetiskt fett så håller det längre.

Men daglig användning så slits det ändå så med jämna mellanrum får man byta.

Som någon sa tidigare titta på ett par skinnskor som du använder varje dag utan att underhålla dem (då många aldrig underhåller sitt skinnarmband) hur länge tror du de håller.

17. Daffy
    Trådstartare

Daffy Torpare

18. Spindel

Spindel Biskop

yonsson gillar detta.
  19. Hugii

Hugii Biskop

Ser ut som normalslitage efter 2år (förutsätter att klockan använts dagligrn).
    Mycket beror på ägaren. Vissa är mer försiktiga än andra.
    Jag tar av mig klockan hemma. Medan vissa andra sover, badar och ölmarinerar sina klockor. :)

20. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Vet inte ens om det är ett skinnband, men det är det kanske? Problemet vet vita band är ju att de måste lackas, och då kan denna lack slitas av med användande. Köper man däremot ett lite mörkare band som är infärgat kan man med lite vård hålla liv i det längre.

yonsson, eriksson850, Gummo och 1 annan gillar detta.
  21. AndersQ

AndersQ Bonde

Från:
    Stockholm
    Det där ser inte okej ut enligt min mening...

22. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Hur länge tycker du ett läderband ska hålla? Mvh

yonsson gillar detta.
  23. burnham

burnham Torpare

Antar att det, precis som hos skor, beror mycket på vilket djur och vilken del av djuret som lädret kommer ifrån. Hajläder är ett exempel på läder som håller länge och det är inte ovanligt att man kan ha det livet ut, men de flesta, inklusive mig själv, avstår nog från hajläder av etiska skäl. När det kommer till läder som vi vanligtvis använder, alltså kalvläder, beror det mycket på varifrån man får lädret. Läder som kommer ifrån svanskotan utgör enbart 13% av allt läder som kan utvinnas från en kalv/ko. Det är även denna del av lädret som håller högst kvalité då den inte blir skrynklig med tiden. En annan faktor som spelar in är hur man tar hand om lädret. Att balsamera och till och med möjligen impregnera läder då och då leder till lägre risk för sprickor i lädret samt bättre vattentålighet.

Här är en bild angående läderkvalitén från olika delar av en kalv: fkfkfkf
    Här är en artikel som berör läder fast då på skor: http://www.manolo.se/artiklar/artik...-det-en-problematik-med-billiga-kvalitetsskor

24. AndersQ

AndersQ Bonde

Från:
    Stockholm
    Livslängden på två år har jag inga problem med. Det har dock åldrats väldigt fult och ovärdigt och det tycker jag inte är kvalitet.

25. Daffy
    Trådstartare

Daffy Torpare

Med tanke på att man är låst till att sätta in ett nytt av samma fabrikat med liknande beräknade livslängd för ett par tusen spänn känns heller inte ok

26. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tycker den där slitningen ser skum ut. Inte vad jag hade väntat mig efter två års användande.

Aurum gillar detta.
  27. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Jag tycker inte heller det ser ut som slitage. Utan snarare om ett fabrikationsfel. Tycker absolut att du prova att reklamera. Möjligtvis tycker de att ni skulle hört av er tidigare... Prova kan ni ju alltid göra!

28. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Ser inte hur infästningen ser ut men visst kan man beställa andra band. Som jag skrev innan kommer vita skinnband slitas fort, måste det vara vitt? Om det måste vara vitt så är mitt bästa tips stingrocka. Går att bleka skinnet/sköldarna tillräckligt för att man skall få ett genomfärgat band. Sedan finns det inget tåligare skinn än just stingrocka. Beställ ett från en bandmakare som gör specialbeställningar.

29. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Hur många vita band har ni använt i två år?

eriksson850, yonsson och Hugii gillar detta.
  30. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Inga.

Men jag _tycker_ det ser snarare ser ut som bandet gått sönder än det är tal om normalt slitage.

Mårtenssons ur Brookfield