• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Antz02

Omega
Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp med ett fickur som har funnits i släkten sedan tidigt 1900-tal. Klockan är ordentligt misshandlad men har en intressant och rätt ovanlig urtavla. Jag undrar vilket företag som gjort den? Jag ser ingen logga förutom en stämpel, "P.S."
JAW-s klocka.jpg
JAW2.jpg
JAW3.jpg
JAW4.jpg
 

AndreC

Breitling
Hej! Har funderingar på när detta fickur kan vara tillverkat, finns de någon som har uppgifter om denna ? Mvh
 

Bilagor

  • 157FF3EA-9FA6-4313-B779-5FC258B6A145.jpeg
    157FF3EA-9FA6-4313-B779-5FC258B6A145.jpeg
    467.8 KB · Visningar: 15
  • 88B8F952-B216-431E-9575-CD0ED613E15C.jpeg
    88B8F952-B216-431E-9575-CD0ED613E15C.jpeg
    497.1 KB · Visningar: 14

pemlock

Panerai
2-Faktor
En vän har fått ärva sin farfars fars gamla guldklocka. Nån som kan stämplarna? Den går inte, vad kan det kosta att få igång den?
IMG_1575.jpeg

IMG_1577.jpeg

IMG_1576.jpeg
Kan inte säga något om stämplarna, men här är lite info om företaget: https://pocketwatchdatabase.com/guide/company/aurora-watch-co/history
Den är som synes amerikansk, och de hade tydligen inget system för stämpling av guld som i många andra länder, så stämplarna kan vara något bara det företaget använde.
 

Antz02

Omega
En vän har fått ärva sin farfars fars gamla guldklocka. Nån som kan stämplarna? Den går inte, vad kan det kosta att få igång den?
IMG_1575.jpeg

IMG_1577.jpeg

IMG_1576.jpeg
Klockan beräknas vara tillverkad 1887. Den är nog rätt ovanlig eftersom det inte finns många liknande ute till försäljning och därför kan det vara svårt att hitta reservdelar till den. Balansen ser ut att vara skadad och troligen är det därför den inte funkar. Jag är inte jättekunnig och det finns säkert någon som kan ge dig mer matnyttig info än jag. Kanske någon på KS skulle kunna förbarma sig över den? Men det är en jättefin klocka! Hoppas det går att fixa den.
 
Senast ändrad:

Monteverde

Breitling
Någon som vet vad jag kan få tag i en kedja till ett fickur jag tänke börja använda till bl a frack. Klocka är en 14K Terrasse. Bor i Stockholm
 

SpeysideOmega

Breitling
Hej alla, jag begår härmed klockdebut här på siten. Ärvde för länge sedan min farfars fickur, en Omega, se bilder nedan. Tacksam om någon som vet mer kan berätta ungefär när den är tillverkad och andra detaljer, då jag inte kan något alls om fickur. Vad jag lyckats läsa mig till finns mkt lite värde i dessa utöver det sentimentala värdet & silverinnehållet. Men jag tycker den är kanonfin, och en glädje att kunna ta fram de få gånger fracken åker på numera.
 

Bilagor

  • IMG_3900.jpeg
    IMG_3900.jpeg
    690.9 KB · Visningar: 5
  • IMG_3901.jpeg
    IMG_3901.jpeg
    525.6 KB · Visningar: 5
  • IMG_3902.jpeg
    IMG_3902.jpeg
    627.2 KB · Visningar: 5
  • IMG_3903.jpeg
    IMG_3903.jpeg
    841.8 KB · Visningar: 5
  • IMG_3904.jpeg
    IMG_3904.jpeg
    569.2 KB · Visningar: 3
  • IMG_3907.jpeg
    IMG_3907.jpeg
    461.7 KB · Visningar: 6

SpeysideOmega

Breitling
Hej alla, jag begår härmed klockdebut här på siten. Ärvde för länge sedan min farfars fickur, en Omega, se bilder nedan. Tacksam om någon som vet mer kan berätta ungefär när den är tillverkad och andra detaljer, då jag inte kan något alls om fickur. Vad jag lyckats läsa mig till finns mkt lite värde i dessa utöver det sentimentala värdet & silverinnehållet. Men jag tycker den är kanonfin, och en glädje att kunna ta fram de få gånger fracken åker på numera.
bild på urverket här:
 

Bilagor

  • IMG_3908.jpeg
    IMG_3908.jpeg
    102.2 KB · Visningar: 6
Ok, aldrig häng här. Så jag kan inte kulturen och har inte läst in mig. Jag har bekant som skickade mig dessa två bilder. Frågan är enkel. Är det någon poäng att lägga tid på en värdering av detta fickur? Alltså kan det finnas något värde. IOM att jag fick frågan så är affektionsvärdet sannolikt noll. Jag har inte mer info än bilderna. Det handlar mer om bred orientering. All kunskap mottages tacksamt.
73084242062__563151C0-6F08-49ED-A42E-B79F1DB8FDBB.jpeg
73084240380__31DD9DAD-363E-4720-BD0F-E79599F29577.jpeg
 

saferide

Omega
2-Faktor
Ärvde ett fint ur men vet inte om jag någonsin kommer serva det och använda det men skulle gärna ha det hängande så jag får njuta av det i vardagen. Kan det vara skada uret förvara det så - pga vikten av att det hänger? I vanliga fall är det ju instoppat i fickan tänker jag 😅

1000006818.jpg
 

Samlarn

Rolex
Ärvde ett fint ur men vet inte om jag någonsin kommer serva det och använda det men skulle gärna ha det hängande så jag får njuta av det i vardagen. Kan det vara skada uret förvara det så - pga vikten av att det hänger? I vanliga fall är det ju instoppat i fickan tänker jag 😅

1000006818.jpg
Oj, oj oj! Det måste ha varit någon som tyckte om dig som lät dig ärva en Doxa!
Fickuret mår fantastiskt bra av att hänga som på bilden ovan. Om du vrider upp rovan ibland så kommer du få en chans att låta fickuret gå i arv ytterligare en gång.
Grattis till klockan.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ärvde ett fint ur men vet inte om jag någonsin kommer serva det och använda det men skulle gärna ha det hängande så jag får njuta av det i vardagen. Kan det vara skada uret förvara det så - pga vikten av att det hänger? I vanliga fall är det ju instoppat i fickan tänker jag 😅

1000006818.jpg

Fin Doxa!

Som den hänger funkar väl fint, men annars någon gammal fickurshållare? Har ingen själv, men vart sugen på någon...
1008469-diverse-fickur-med-fickurshallare-ca_600.jpg
 
Topp