• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hej igen. Jag funderar på om någon kan säga hur många juveler klockan har, och om det stämmer när jag säger att den är från 30-talet? Tack för hjälpen
Longines verkar ha löpande serienummer, så söker man på det hittar man flera tabeller, och de verkar vara hyfsat överens om att den är tillverkad ungefär 1932.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Hej igen. Jag funderar på om någon kan säga hur många juveler klockan har, och om det stämmer när jag säger att den är från 30-talet? Tack för hjälpen
30-talet, förmodligen rätt. Det går att kontakta Longines för att säkert få det svart på vitt. Kostar lite, men är det viktigt för dig så kan det ju ändå kännas helt ok. Man får skicka dem riktigt bra bilder på klockan, verk och ref.nummer samt märka förfrågan med;
Historical information on a Longines watch.
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Dåligt med svenska militära fickur här :/. Ingen som sitter på nåt roligt typ flygvapnets fickur eller liknande? :)


Vet ej om den varit med här i tråden förut. Kanske inte. F1, Västerås flygflottilj skulle jag tro.



F1-1w.jpg


F1-2w.jpg


F1-20w.jpg
 

Tokka

Panerai
2-Faktor
Ibland, ofta när familjen är borta, blir man nostalgisk och sätter sig ned, plockar fram fickuret och myser. Har delat denna tidigare i tråden, boett och tavla är slitet, men verket känns fantastiskt och man kan sitta länge och titta på när det arbetar.
85857DD1-FF09-4ECF-9520-3FFC21511E1F.jpeg

0B3E5AF5-136B-4BE8-B8E5-7C419519A2CE.jpeg

Hade bara behövt få tag i en till verkhållarskruv.

Kan inte låta bli att fundera varför man har ett sådant dekorerat verk i en silverboett.

Än mer funderar jag på hur man kan använda det mer till vardags.
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ibland, ofta när familjen är borta, blir man nostalgisk och sätter sig ned, plockar fram fickuret och myser. Har delat denna tidigare i tråden, boett och tavla är slitet, men verket känns fantastiskt och man kan sitta länge och titta på när det arbetar.
85857DD1-FF09-4ECF-9520-3FFC21511E1F.jpeg

0B3E5AF5-136B-4BE8-B8E5-7C419519A2CE.jpeg

Hade bara behövt få tag i en till verkhållarskruv.

Kan inte låta bli att fundera varför man har ett sådant dekorerat verk i en silverboett.

Än mer funderar jag på hur man kan använda det mer till vardags.

Kul med mönstrade omegaverken. Inte jättevanligt.

Fickur kan egentligen vara praktiska att använda. I fickan på en kedja. Inget armbandsur som värmer på sommaren eller är i vägen på handleden. Lika praktiskt som att se tiden i mobiltelefonen, fast roligare. Inte för att jag har det så ofta, men ändå.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kanske passar in här? Den går väl under benämningen Actionsklocka, men någon får gärna rätta mig om jag har fel! När farfar fyllde 50 bast fick han denna. Antagligen för hans kopplingar till dåtidens IT-värld då han både var sverigedirektör för IBM, VD för både Standard radio & telefon AB samt ITT.
Fungerar felfritt fortfarande felfritt uppdrag!

Farfar gick tyvärr ur tiden -97, när jag bara var 2 år gammal och ej blivit intresserad av klockor. Hade han funnits med idag hade jag gärna velat höra på hans historier, då vi hittat både det ena och andra på föräldrarnas vind det senaste året
20211030_141926.jpg
20211030_140103.jpg
20211030_140254.jpg
 

Almen

Breitling
Kanske passar in här? Den går väl under benämningen Actionsklocka, men någon får gärna rätta mig om jag har fel! När farfar fyllde 50 bast fick han denna. Antagligen för hans kopplingar till dåtidens IT-värld då han både var sverigedirektör för IBM, VD för både Standard radio & telefon AB samt ITT.
Fungerar felfritt fortfarande felfritt uppdrag!

Farfar gick tyvärr ur tiden -97, när jag bara var 2 år gammal och ej blivit intresserad av klockor. Hade han funnits med idag hade jag gärna velat höra på hans historier, då vi hittat både det ena och andra på föräldrarnas vind det senaste året
20211030_141926.jpg
20211030_140103.jpg
20211030_140254.jpg
Ok vilken storlek! Ser nästan ut att vara 75 mm? Jag vet inte vilka verk det är som sitter i, men i kronograferna som Televerket hade i sina klockor var det ofta urverk från Breitling.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ok vilken storlek! Ser nästan ut att vara 75 mm? Jag vet inte vilka verk det är som sitter i, men i kronograferna som Televerket hade i sina klockor var det ofta urverk från Breitling.
Kan kolla när jag är hos päronen. Urverket är Bulla, vilket enligt mina enkla efterforskningar inte är något riktigt att hurra för. Roligare med den personliga kopplingen 😇
 

Almen

Breitling
För er som tidigare i år följde renoveringen av min Sir John Bennett med urverk av Audemars Piguet så kommer här en liten länk. Meningen var att den skulle säljas på auktion i våras men när den kom fram till Schweiz så gick den inte. Efter lite turer där nere så är den nu i alla fall åtgärdas och de bytte också ut en av datumvisarna till en i guld då att de ska se likadana ut.

Det som var roligt var att det gick att bekräfta (som jag anade från början men som jag förstod att auktionsfirman som jag köpte den från inte visste eftersom de bara värderade den till 18-20000 kr) att urverket var ett Audemars Piguet eftersom man i arkivet har hittat att det såldes till den ansedda klock/juvelerarfirman Guignard i London år 1906.

Men nu är den i alla fall ute på nätet till försäljning hos Christie's i Genève. Bara att hålla tummarna för att den går för begärt pris nu... 😁😁🙈🙈

Här är länken för den som är intresserad:
 

Bilagor

  • IMG_20210311_153059.jpg
    IMG_20210311_153059.jpg
    695.1 KB · Visningar: 13
  • IMG_20210310_172713.jpg
    IMG_20210310_172713.jpg
    511.8 KB · Visningar: 12

acue

Cartier
Hej fickurstråden!

Vill fråga om en Heuer Mikrograph jag har, verkar va en av de tidigare modellerna (1916/1917?). Det är nämligen så att hundradels sekund visaren, den större, har lossnat och jag vill sätta tillbaka den. Problemet är att jag inte riktigt lyckas öppna den och inte vet hur detta ska göras.

Får upp baklocket och har provat lite "skarvarna" men riskerar att repa den ganska känsliga boetten (någon slags tennlegering?). Tänker att man kanske behöver skruva loss verket för att lyfta ur, samtidigt ser det ut att behövas mer för att lyckas med det i hur den är konstruerad?

Mycket tacksam för svar!

Lite bilder:
3DB7EE90-FCA7-4103-83BF-9FB38319B7F2.jpeg
6668D528-3C6C-4117-95AF-B87576BD7E3A.jpeg


Hade inga fler just nu men kan ta. Lånade bilder och länk till en likadan:
57FBB7E3-E6D1-4257-8DA3-0FB47665F6A3.jpeg
FB91EDED-DC10-4C03-9D54-5A04C0F115B4.jpeg


 

Tardy

Breitling
En fråga om Halda igen:
Historiken kring Halda, Svängsta, Hammarlund, ABU med mera är tämligen väldokumenterad.
Företag och företagsledare bytte plats och namn och fokus på verksamheten under några år.

Frågan är, ifall det någonsin förekommit fickur märkta AB Urfabriken eller ABU.

Det verkar väl lite lustigt att köpa resterna av en klockfabrik, döpa bolaget till Urfabriken och sedan INTE göra klockor?

Någon som sett eller hört talas om fickur från AB Urfabriken? Jag var nere på ABU-museet i somras, men där förblev frågan obesvarad.

Tacksam för svar…
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
En fråga om Halda igen:
Historiken kring Halda, Svängsta, Hammarlund, ABU med mera är tämligen väldokumenterad.
Företag och företagsledare bytte plats och namn och fokus på verksamheten under några år.

Frågan är, ifall det någonsin förekommit fickur märkta AB Urfabriken eller ABU.

Det verkar väl lite lustigt att köpa resterna av en klockfabrik, döpa bolaget till Urfabriken och sedan INTE göra klockor?

Någon som sett eller hört talas om fickur från AB Urfabriken? Jag var nere på ABU-museet i somras, men där förblev frågan obesvarad.

Tacksam för svar…

Inget i alla fall jag hört skulle ha förekommit.

Minns inte att det står något sånt i Haldaboken heller att det funnits. Men vem vet om de inte vet på ABU-museet.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
En fråga om Halda igen:
Historiken kring Halda, Svängsta, Hammarlund, ABU med mera är tämligen väldokumenterad.
Företag och företagsledare bytte plats och namn och fokus på verksamheten under några år.

Frågan är, ifall det någonsin förekommit fickur märkta AB Urfabriken eller ABU.

Det verkar väl lite lustigt att köpa resterna av en klockfabrik, döpa bolaget till Urfabriken och sedan INTE göra klockor?

Någon som sett eller hört talas om fickur från AB Urfabriken? Jag var nere på ABU-museet i somras, men där förblev frågan obesvarad.

Tacksam för svar…
Alla källor man hittar hävdar ju att de i alla fall ett tag gjorde fickur. Senare verkar andra typer av klockor och instrument ha tagit över, innan det blev fiskeutrustning för hela slanten. Men som du säger, man hittar inget om fickur under det namnet. Kan det vara så att de helt enkelt inte gjordes under eget namn utan satt i andra märken?
 

Tardy

Breitling
Jomenvisst, så kan det väl vara. Att hela affärsidén var att OEM:a åt andra fabrikat, och då passar ju ett namn som Urfabriken alldeles utmärkt, istället för att försöka lägga prestige på sitt eget namn, typ Borgströms Finaste Urverk eller nåt sånt. Tillverka skiten bara; låt någon annan nojja över märke, marknadsföring och prestige. Ganska smart egentligen.

Kanske byggde dem färdigt de Haldagrejor som eventuellt fanns på lager, och fortsatte med OEM?

Gubbarna på ABU-museet är egentligen frivilliga volontärer, ofta från hembygdsföreningen eller före detta ABU anställda, och ingen av dem var med på urverkens tid, så man borde inte klandra dem för att inte veta.

Jag vill dock minnas att alla modeller av urverk finns utställda. Kanske finns en ledtråd att hitta, för den med exceptionellt god detaljkännedom om verken.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Har tittat vad det står i Haldaboken om det nu och det står att "ABU fortsatte urtillverkningen till 1926". Inget mer specifikt vad det var för ur. På ett annat ställe i boken står att AB Urfabriken fortsatte att tillverka Teluret i egen regi en tid. Fickur nämns inte. Kanske var det Teluret och så det sattes samman de färdiga lr halvfärdiga verk och delar som fanns från lagret sedan de slog vantarna i bordet?

Verkar inte finnas nåt dokumenterat om nytillverkade fickur. Men de kanske köpte in random boetter som då var utan serienummer och satte i verk som fanns kvar. har inte hört talats om dem och ingen verkar veta säkert.
 

Tardy

Breitling
Ja, se där…
Tack för era funderingar, hörni. Nästan bra att det fortfarande finns lite mystik kvar i världen. Vem vet; nån dag kanske någon hittar ett ABU-ur och undrar hur det kom till världen.

Jag mindes lite fel om deras display av alla typer av verk. Det var nog snarare en display av slumpmässigt utvalda överblivna delar.
 

Bilagor

  • 4124013F-61DF-4635-A4AC-3360567C4792.jpeg
    4124013F-61DF-4635-A4AC-3360567C4792.jpeg
    697.6 KB · Visningar: 9

Tardy

Breitling
Ny ledtråd om ABU / Halda, taget från Abu-Garcias hemsida. Sanningshalt säkert bra, detaljnoggrannhet overifierad, men tydligen har någon idogt forskat i saken.
 

Bilagor

  • FD13FD88-E0C4-4334-8826-83D12E7D3FE1.jpeg
    FD13FD88-E0C4-4334-8826-83D12E7D3FE1.jpeg
    251.7 KB · Visningar: 8

URsinne

Audemars
2-Faktor
Apropå Halda. Minns ej om N-Haldan varit med här? Om så är kan det vara värt en repris. Mycket ovanlig. 19 j silvermärke som de kallade det hos halda, med deras patentruckning. Inte många gjorda, kanske en handfull kvar i fungerande skick? "Guldmärkena" finns det en del av med det patentet.


HaldaD95Xw.jpg


HaldaNw2.jpg




En vanligare Z-verk. Av en av de första två årgångarna vad jag kan förstå.

HaldaP20w.jpg
 

Heat

Breitling
Hej fickurstråden!

Vill fråga om en Heuer Mikrograph jag har, verkar va en av de tidigare modellerna (1916/1917?). Det är nämligen så att hundradels sekund visaren, den större, har lossnat och jag vill sätta tillbaka den. Problemet är att jag inte riktigt lyckas öppna den och inte vet hur detta ska göras.

Får upp baklocket och har provat lite "skarvarna" men riskerar att repa den ganska känsliga boetten (någon slags tennlegering?). Tänker att man kanske behöver skruva loss verket för att lyfta ur, samtidigt ser det ut att behövas mer för att lyckas med det i hur den är konstruerad?

Mycket tacksam för svar!

Lite bilder:
3DB7EE90-FCA7-4103-83BF-9FB38319B7F2.jpeg
6668D528-3C6C-4117-95AF-B87576BD7E3A.jpeg


Hade inga fler just nu men kan ta. Lånade bilder och länk till en likadan:
57FBB7E3-E6D1-4257-8DA3-0FB47665F6A3.jpeg
FB91EDED-DC10-4C03-9D54-5A04C0F115B4.jpeg


Har det löst sig med visaren?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Nån i den här tråden kanske kan bidra med något här, om en "Orator"?
 

Rautio88

Breitling
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa att värdera detta fickur?

På framsidan står det:
International Watch Co
Schaffhausen
Swiss

På baksidan:
18k
0,750
1252560
[149]

Klockan väger ca 57 gam och kedjan 13 gram.
Kedjan har markeringen 18k.
Enligt serienumret så bör den vara tillverkad 1950-1955.

Klockan är i mycket fint skick, 99% utan repor, verkar i stort sett oanvänd och är helt fungerande.
Original lådan finns till den.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    629.7 KB · Visningar: 13
  • 3.jpg
    3.jpg
    40.8 KB · Visningar: 14
  • 4.jpg
    4.jpg
    34.1 KB · Visningar: 14
Topp