• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

FP Journe octa Lune vs A Lange 1

Arcticreef

Panerai
Vilken är det bästa köpet? FP är lite billigare, sannolikt mer ovanlig men troligen knepigare att få service på. Hur är det med andrahandsvärdet, etc? skitsnygga är båda två.
Hilfe, bitte!
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Vilken är det bästa köpet? FP är lite billigare, sannolikt mer ovanlig men troligen knepigare att få service på. Hur är det med andrahandsvärdet, etc? skitsnygga är båda två.
Hilfe, bitte!
Bästa köpet blir den du själv väljer och är mest sugen på. Blir sällan bra att bli övertygad av andra.
 

Arcticreef

Panerai
5D84DB78-6C9B-4976-952E-A83B27DD9F9B.jpeg
05F48625-44BD-4776-9B4C-B83797FC59A7.jpeg
Lite bilder hade du kunnat bjuda på?
Taraa!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
F.P Journe vinner i mina ögon, ifall du har råd att förverkliga en så är det bara att gratulera och säga KÖR :)
 
FPJ får min röst. Så otroligt vacker klocka.
Vet inget om service, värdetapp osv men vid köp av en sådan klocka måste känsla och inte förnuft få råda.
Slänger in två ev alternativ som jag själv gillar och som har lite samma udda tavlor och placeringar.
Lycka till
650-back-gsqie.jpg
980_FRONT.jpg
piaget-altiplano-2.jpg
Piaget_SIHH14_129.jpg
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
FPJ i all ära men hade valt Lange av dessa modeller. Kolla bara datumfönstret som är så fint på Langen, mycket mer tydligt och krispigt, baksidan även där vinner den IMO.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
FPJ får min röst. Så otroligt vacker klocka.
Vet inget om service, värdetapp osv men vid köp av en sådan klocka måste känsla och inte förnuft få råda.
Slänger in två ev alternativ som jag själv gillar och som har lite samma udda tavlor och placeringar.
Lycka till
650-back-gsqie.jpg
980_FRONT.jpg
piaget-altiplano-2.jpg
Piaget_SIHH14_129.jpg
Den översta Jaquet Droz klockan finns f:ö ofta till salu på Chrono24.se för 50-60 lakan.
Edit: Hehe, jo jag glömde ju ett att det avser modellen i stål.
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Tycker FP Journe var klart snyggast! Tycker det är ett mer intressant klockhus är Lange också :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Rent estetiskt vinner Journe stort enligt mig. Langen känns lite tråkigt 90-tal. Sedan är jag inte speciellt förtjust i dessa oversize-ur men det är ju jag det.
He, he. Och jag tycker tvärtom. Förutom oversize, där håller jag med .

Å andra sidan finns det roligare FPJ som slår ALS.
 

Arcticreef

Panerai
Har själv en faiblesse för vad jag kallar ”laboratorieestetik” ( vad nu det innebär). Kanske att AL är lite mer kylig i sin framtoning än Fpj
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Gillar båda men (!) skulle jag nödgas välja så går jag hem med Langen. Jag kan finna på ett par saker som drar ner mitt betyg på FPJ, tex devisen som jag ogillar ytterst lite samt även utformningen runt tidvisningen. Langen däremot är stramare i formspråket (läs inte tristare) vilket jag uppskattar här. Alltså Lange för mig.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Lange - när den väl sitter på armen tror jag den överträffar i känsla. Tysklands Bonus klocka #1
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Näe, och det tycker jag inte att Langen gör heller. Och med dessa två så tycker jag Langen är bättre och mer harmonisk u sin design. Stor dock.
Då var det inte riktigt tvärt om då nej. Langen är mer ingenjörsmässig, tysk, stel, medan Journe är mer estetisk, fri och harmonisk. Även mer rediga ytor och detaljer på Journe, mindre guld och sunburst och mer konstruktion med skruvar och blästrade ytor.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har haft förmånen att klämma på Lange 1 i ett par timmar på ett GTG. Den växte till något helt underbart :) Tyvärr aldrig klämt på FPJ. Säkert underbar den med... Lägger rösten på Lange i alla fall. Edit: en egentagen bild
CE94F996-7493-4F46-8DA7-53E4EA8EF0FD.jpeg
 
Topp