• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

FP Journe octa Lune vs A Lange 1

ScubaKing

Audemars
Vad fan är det här? Ser ut som någon använt en nagelfil på kanten. I övrigt missar jag helt "balansen" i tavlan vissa pratar om, endast rörig med olika typsnitt och former. Nä Lange helt klart, alltid Lange.
05F48625-44BD-4776-9B4C-B83797FC59A7.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad fan är det här? Ser ut som någon använt en nagelfil på kanten. I övrigt missar jag helt "balansen" i tavlan vissa pratar om, endast rörig med olika typsnitt och former. Nä Lange helt klart, alltid Lange.
05F48625-44BD-4776-9B4C-B83797FC59A7.jpeg
Vissa ser skönheten och andra inte. Lite kul med just dessa två de de ändå är rätt lika och motsvarande från två olika tillverkare men ändå olika. Var hittar du olika typsnitt?
 

Laplander

Rolex
Hade man haft möjligheten att kunna välja på dessa pjäser så Lange & Söhne för mej.
I den här dokumentären (som är väldigt bra) får man en bild av hur sinnessjukt mycket tid Lange lägger på minsta detalj...
Även F.P Journe skymtar till och förklarar sin filosofi.

 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Nu är detta två av mina absoluta favoritmärken. Jag håller bägge i princip som bäst i branschen. Med det sagt så skulle jag gå på vilken som om jag bortsåg helt från varumärke. Men eftersom Lange ägs av Richemont (som jag ogillar eftersom deras bisarra tillväxtkrav är på god väg att rasera Panerai) och Journe är oberoende skulle jag (om jag skulle lägga så mkt på en klocka) satsa på Journe.

Jag tror på allvar att Journe kan bli nästa Patek. Det är det enda bolaget som vunnit 3 stycken Aiguille d'Or grand prize från Fondation du Grand Prix d'Horlogerie de Genève. Och så länge man inte säljs kan man gå hur långt som helst...
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag kommer sannolikt aldrig ha råd att köpa någon klocka i denna prisklass, men om jag hade det skulle inte andrahandsvärde bekymra mig.
Med det sagt föredrar jag FPJ. Gillar designen, märket överlag och mannen bakom. De tar inga genvägar och vågar sticka ut. AL&S är kanske lite för tyska för mig, lite för mycket instrument och för lite känsla.
 

JoeBravoe

Cartier
I samma veva som det visade sig att högsta chefen är en klocknörd (och tydligen alltid varit, bara att jag som färsking aldrig tidigare märkt det) så hade jag vips hans Lange i mina händer. Tyckte den var fantastisk faktiskt. Hade gått på den!
 

Laplander

Rolex
Golden cut.jpg


Lange använder något som kallas "det gyllene snittet", eller "the golden ratio" på sin Lange 1.
Det är något som ögat automatiskt uppfattar som vilsamt att titta på.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Golden cut.jpg


Lange använder något som kallas "det gyllene snittet", eller "the golden ratio" på sin Lange 1.
Det är något som ögat automatiskt uppfattar som vilsamt att titta på.
Gyllene snittet är ju väl beprövat men jag tycker langen ser lite ”uppställd” ut. Kanske allt för symmetrisk, om det nu finms något sånt.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Jag älskar fan Lange men FPn i det här fallet. Fantastiskt utförande. Båda har iofs saker jag vill ändra, men så är det väl alltid.
 

ScubaKing

Audemars
Vissa ser skönheten och andra inte. Lite kul med just dessa två de de ändå är rätt lika och motsvarande från två olika tillverkare men ändå olika. Var hittar du olika typsnitt?

Finns ju inte en siffra som ser ut som den andra, olika för varje del, det kanske inte kallas typsnitt dock. Men jag tror alla hajade vad jag menade.
 

ScubaKing

Audemars
Jag jävlas inte med dig, tycker de använt samma typsnitt på allt? Missar jag något eller syftar du på annat än just formen på siffrorna?

Just formen och att det var olika för varje del av urtavlan. Blev bara rörigt för mig. Kanske inte något att haka upp sig på, men om man jämför med Langen tyckte jag den var mer harmonisk.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Just formen och att det var olika för varje del av urtavlan. Blev bara rörigt för mig. Kanske inte något att haka upp sig på, men om man jämför med Langen tyckte jag den var mer harmonisk.
Ok, ser lika ut för mig. De är gjorda med lite olika teknik och material så de är kanske inte 100% men väldigt nära om min syn inte sviker mig. De två uren har helt klart olika uttryck, och skönt är det. Jag som älskar Cartier dras mer åt det estetiska och mjuka på Journe.
 
Lange 1 är nog i mina ögon den snyggaste dressklockan som finns att tillgå. Förutsatt att man inte vill ha en mer klassisk och "ren" modell, utan några komplikationer och med så clean, gammeldags tavla som möjligt.
Då finns Patek's Calatrava 5196.
Men, som skrivet, min röst faller på Lange här. En mkt vacker klocka.
Men FPJs visare är något speciella, de gillar jag. :)

Mvh Roffe P
 

Torulf

Cartier
Lange mest hästlängder! Betydligt klassigare, svårt att se när jag skulle använda FP klockan, tycker inte den är särskilt bra som varken dressklocka eller sportklocka.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Är Panerai på väg att rasera?

Beroende på vem du frågar men ja, från ett samlarperspektiv - absolut. Priserna har fallit radikalt efter att OP släppt sjuttielva modeller per år som i design och funktion dödar de tidigare modellerna (exempel: 129, 203, 360 et.c).

Om man vill att Panerai ska bli ett nytt Omega så är det kanon. Man utvecklar sina urverk rätt ordentligt och släpper massor av olika typer av klockor (dressare, dykare, standardmodeller osv)som passar alla möjliga typer av människor. Och de säljer ju jättebra. Men från mitt perspektiv devalverar man sitt varumärke rejält för att jaga nästa kvartal och säkerställa sin tillväxt.

Skulle kunna skriva spaltmeter om detta eftersom Panerai trots allt är mitt favoritmärke men jag är rätt off topic så det får bli en annan tråd.
 
Topp