• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fru fyller år - förslag på damur

gronvit

Panerai
2-Faktor
precis vad rubriken säger.
Damur (36mm och mindre)
Vintage, quartz, läder, stål.. kom med förslag.
Själv gillar jag lady datejust och Cartier tank-modeller.

Kommer nog inte lägga mer än 15-20k. Beggat funkar men kanske inte för vintage-nördigt eftersom det ska vara en present (där kanske rolex och cartier ryker).

Alla tips mottages tacksamt.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
AT 30mm. Quartz.

DSC_0338-01.jpeg
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Jättefin klocka. Men första tanke är att den är lite för robust i sin framtoning mot för vad jag tänkt. Men den växer fan.
Måste kika på en live och leta bilder med läderarmband.
Jag förstår, tror dock den ringar mer kvalitetskänsla på länk :)
Annars har Nymans Ur denna http://www.nymansur.com/sortiment/cartier/tank/w5200003/tank-solo som är riktigt fin. Kolla läget och visa genuint intresse så kanske du får viss rabatt.

@JaTack och grabbarna har testat den, du kan läsa mer här: https://klocksnack.se/threads/den-stora-cartier-tank-passaround-tråden.51813/ :)
 

anliom

Breitling
Går i liknande tankar.. Sambon är inte riktigt frälst av kvalitetsur så lite av en uppförsbacke :angel:
Skulle gärna landa någonstans vid stålsub, daytona alternativt det lite mer i allmänna ordalag feminina alternativet reverso. Blir nog några födelsedagar till innan uppskattningen motsvarar insatsen dock :D

Bra alternativ som tas upp, och följer tråden med nyfikenhet.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Utav de som kommit upp här vet jag att hon skulle gilla Aquaracern, Omegan och SS jubilee steel mest.

Men frågan är hur mycket man ska gå på det och hur mycket man ska gå efter vad man rycker att hon borde gilla .
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Utav de som kommit upp här vet jag att hon skulle gilla Aquaracern, Omegan och SS jubilee steel mest.

Men frågan är hur mycket man ska gå på det och hur mycket man ska gå efter vad man rycker att hon borde gilla .

Ska du köpa Cartier ska du köpa mindre(gäller ju iof de andra märkena också). Nu vet jag ju inte vad hennes handled mäter men som du själv säger så verkar mindre ur vara the way to go. :)
Du ska gå på vad hon gillar. Det är ju hon som ska bära klockan och titta ned på den varje dag. Risken blir annars att den blir liggandes hemma och du har lagt ut rätt mycket pengar på.. ingenting egentligen.

Alla dom tre förslagen är bra, fina klockor ju så jag tror ni båda två skulle bli nöjda. Dessutom, är det ju bara inkörsporten till nästa klocka, right? ;)
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Ska du köpa Cartier ska du köpa mindre(gäller ju iof de andra märkena också). Nu vet jag ju inte vad hennes handled mäter men som du själv säger så verkar mindre ur vara the way to go. :)
Du ska gå på vad hon gillar. Det är ju hon som ska bära klockan och titta ned på den varje dag. Risken blir annars att den blir liggandes hemma och du har lagt ut rätt mycket pengar på.. ingenting egentligen.

Alla dom tre förslagen är bra, fina klockor ju så jag tror ni båda två skulle bli nöjda. Dessutom, är det ju bara inkörsporten till nästa klocka, right? ;)

Ja, såklart måste man gå på det hon gilllar i första hand. Har köpt ett par olika klockor till henne tidigare och vet att det går att träffa rätt även om det uppenbart inte är den hon själv skulle ha valt i första hand. Men som du säger, varje klocka är ju bara ett steg närmare nästa :).

Jag måste ut och kolla och känna lite märker jag, bilder är en sak.
 

fsdfsdf

Omega
Ifall budgeten går att tänjas lite på tror jag en Daydate eller Datejust är funkis - går nog att hitta exemplar från 20-30k.

Speciellt för någon med lite mindre initialt klockintresse kanske det kan vara bra att märket är lite mer känt, och där hon säkert kommer få uppleva uppskattade kommentarar av väninnor etc vilket kan leda till att hon blir mer och mer intresserad av ditt intresse (och du framstår som bästa maken).

Denna nedan blev varmt uppskattad - en 36mm Day-Date vintage från 1962 på ödleband till min fru. Guld gjorde den dock dyrare.

Men long story short - give and it will come back in buckets :)

upload_2017-2-9_20-1-57.png
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Ifall budgeten går att tänjas lite på tror jag en Daydate eller Datejust är funkis - går nog att hitta exemplar från 20-30k.

Speciellt för någon med lite mindre initialt klockintresse kanske det kan vara bra att märket är lite mer känt, och där hon säkert kommer få uppleva uppskattade kommentarar av väninnor etc vilket kan leda till att hon blir mer och mer intresserad av ditt intresse (och du framstår som bästa maken).

Denna nedan blev varmt uppskattad - en 36mm Day-Date vintage från 1962 på ödleband till min fru. Guld gjorde den dock dyrare.

Men long story short - give and it will come back in buckets :)

Det är precis så det är. Jag vet att hon inte älskar Rolex, men där tror jag det mest handlar om att hon tycker det är för dyrt för en klocka (andra saker kan få kosta vad de vill, några tusen för en tub kräm på några ml är ju tex inget att fundera på). Men om hon fick en och "alla" i hennes omgivning fällde uppskattande kommentarer om den skulle hon älska den. Rolex DD eller DJ står högst upp. Har ett tag på mig så jag ska leta beg, tycker mig se att man ibland kan göra lite fynd på lady och mindre modeller.

Budgeten går egentligen att tänja, men jag vill ju ha en GMT II också :) (förutom lite nya gevär, sportpistoler och en hoj till)..

Den där till frun var grymt snygg!
 

JohnDoe

Rolex
Datejust i klassisk dammodell dvs 25-26 mm brukar ligga inom din budget. Men även de lite större midsize brukar man kunna få runt 20. Köpte en till frun i höstas för 22. Det var en från ca 02/03.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Jag "upptäckte" just Tag Huer Aquatracer dammodell i 32 mm (endast quartz). Vad är folkets kommentarer på den?
Någon som har en sådan modell/provat (Aquaracer med quartz i valfri storlek) som kan lämna något input? :)

Skärmavbild 2017-02-12 kl. 23.10.24.png

Skärmavbild 2017-02-12 kl. 23.10.39.png
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Jag "upptäckte" just Tag Huer Aquatracer dammodell i 32 mm (endast quartz). Vad är folkets kommentarer på den?
Någon som har en sådan modell/provat (Aquaracer med quartz i valfri storlek) som kan lämna något input? :)

Skärmavbild 2017-02-12 kl. 23.10.24.png



Skärmavbild 2017-02-12 kl. 23.10.39.png

Den där är fin tycker jag. Ska försöka titta på den live. Ligger bra till om det blir en ny till wifey.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
IMG_0072.PNG
IMG_0073.PNG


(Ber om ursäkt för skärmdump-bilderna)
Gullade den här. 29mm, quartz, safirglas, pärlemortavla och lite blingigare index.

Quartz är nästan bara bra egentligen till en som skiter i urverket. Tyckte dock datumet såg lite trist ut samt att det finns roligare tillverkare. Men det kanske är mycket klocka för pengarna med longines, har aldrig ägt någon.
 
Topp