• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funktion/komplikation ni inte klarar er utan

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag klarar mig inte utan datum. Det är något jag verkligen gillar att ha på klockan eftersom det använder jag väldigt mycket. Flera gånger per dag om jag ska vara ärlig... :bag: Bara 22 bast och redan virrig.
Milgauss är en klocka jag verkligen vill ha, men avsaknaden av datum är en dealbreaker för mig.

Hur är det för er? Vad klarar ni er inte utan, förutom tim och minutvisare?
Eller gillar ni det bara så basic det kan bli? Kanske ni inte ogillar när det inte finns quickset, eller ogillar ni kanske quickset?
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Föredrar helt klart klockor med datum, så sjukt mycket mer praktiskt så. Och sekundvisare naturligtvis.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Krav: Timme + minut (Känns lite "duh!")
Bra ibland: Kronograf

Ok att ha: Datum. Har hellre utan för att slippa ställa datumet den titt som tätt.
Inget krav: Sekundvisare.
 

BME

Cartier
Trodde att jag inte klarade mig utan datum sen köpte jag mig en PAM111 och sedan en speedy och insåg att datum klarar jag mig ju alldeles utmärkt utan... Men gärna en timme och minutvisare sen är jag nöjd :D
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Helt enig med dig när det gäller datum, det är ett måste!
Hade en Milgauss förut, men den åkte vidare, mycket pga. just avsaknaden av datumet.
Synd, på en jävligt trevlig klocka faktiskt....
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Har nog ingen direkt måste-komplikation. För mig blir klockan cleanare utan datum och är verkligen inget måste.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förstår inte frågan. EN klocka utan komplikationer fixar man ju förutsatt att man har även andra klockor som kompletterar denna klocka.
 

JEK

Cartier
Datum är ett stort plus, sekundvisare i någon form (gillar att se att klockan lever :)), gillar månfas (har ingen ännu och det är absolut ingen deal-breaker att det inte finns) för att det lyfter perspektivet från sekunder och minuter till något större.
 
Har inga måsten, har flera klockor istället...
Skämt åsido, vill jag helst inte vara utan sekundvisare, tycker det är trevligt. Men på en dressare eller vissa kronografer kan man ju vara utan running seconds.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Datum är den enda funktionen jag egentligen vill ha utöver tidvisning. Dock inte ett måste att datum finns då jag har två klockor utan datum.

Kronograf, GMT, dag, minute repete etc är egentligenhelt oviktiga funktioner.
 

Tre333

Cartier
Datum, sekunder. Sen räcker det. Möjligen power R men har ingen med det. Just stängt av % på mobilen o man klarar sig utan att veta allt. En mindre ting o fundera på tänker jag


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Datum är ett absolut krav. Vridning är en funktion som jag använder ofta fast inget krav. Man behöver ju nått dressigt alternativ och då passar ju vridning inte så bra. Kanske borde skaffa en turn-o-graph?
 
Topp