• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GADA tips i olika prisklasser

evki

Audemars
2-Faktor
Nyckeln är ju "trycket av 30m vatten". Det innebär att du säkert i teorin kan sänka ner klockan (förutsatt att både du och vattnet är helt stilla) 30 meter men om du har den på armen funkar det inte riktigt så. Ett eventuellt simtag innebär ett betydligt högre tryck och då håller det inte. En bra genomgång finns här (och mer info är en enkel googling bort): http://www.fsu.se/klockor-och-vatten/

Det trodde jag också tills jag ringde en bekant som jobbar som ingenjör för Boeing och utvecklar nya jet motorer (han sysslar mer aerodynamiken). Han sa att ökningen i trycket i samband med simtag skulle vara obefintliga.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Det trodde jag också tills jag ringde en bekant som jobbar som ingenjör för Boeing och utvecklar nya jet motorer (han sysslar mer aerodynamiken). Han sa att ökningen i trycket i samband med simtag skulle vara obefintliga.
Okej, lita du på din Boeing-polare och simma med din 3 atm-klocka. Jag väljer att gå på vad rekommendationerna säger.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Okej, lita du på din Boeing-polare och simma med din 3 atm-klocka. Jag väljer att gå på vad rekommendationerna säger.

Jag litar på fysiken. Sedan att man inte ska simma med sin 3 atm-klocka beror på boettens konstruktion - råkar man skada boetten genom att tex slå den i dörrstolpe eller tappa den i golvet kan det påverka vattentätheten negativt utan att det syns på klockan.
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Okej, lita du på din Boeing-polare och simma med din 3 atm-klocka. Jag väljer att gå på vad rekommendationerna säger.
Här kommer mer info från Explorer-tråden.

Gällande ”dynamiskt tryck” är det här från Wiki rätt illustrativt. Du behöver flaxa på snabbare än Michael Phelps för att ge något som helst utslag på vattentrycket.
41eff986-62c4-4448-b802-95cead387be5-jpeg.1157747
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Okej, lita du på din Boeing-polare och simma med din 3 atm-klocka. Jag väljer att gå på vad rekommendationerna säger.

Jag litar på fysiken. Sedan att man inte ska simma med sin 3 atm-klocka beror på boettens konstruktion - råkar man skada boetten genom att tex slå den i dörrstolpe eller tappa den i golvet kan det påverka vattentätheten negativt utan att det syns på klockan.

Här kommer mer info från Explorer-tråden.

Gällande ”dynamiskt tryck” är det här från Wiki rätt illustrativt. Du behöver flaxa på snabbare än Michael Phelps för att ge något som helst utslag på vattentrycket.
41eff986-62c4-4448-b802-95cead387be5-jpeg.1157747
Måste ju finnas hur många inlägg som helst om ämnet? Snart har vi diskussionen i varenda tråd.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nyckeln är ju "trycket av 30m vatten". Det innebär att du säkert i teorin kan sänka ner klockan (förutsatt att både du och vattnet är helt stilla) 30 meter men om du har den på armen funkar det inte riktigt så. Ett eventuellt simtag innebär ett betydligt högre tryck och då håller det inte. En bra genomgång finns här (och mer info är en enkel googling bort): http://www.fsu.se/klockor-och-vatten/
Det finns ju hur mycket fel som helst i den texten. Läs ISO-bestämmelserna istället.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
För under 5000 kr blir mitt tips – precis som i den förra gada-tråden – Orient Star WZ0361EL:
OKg5lUC.jpg

100 m wr, Ø39mm, off-white urtavla. Finns dock i några olika färgkombinationer, samt med med länk om man inte vill ha läder.

Jag satt och funderade om det skulle kunna finnas ett motsatt segment, GNODNO eller "go nowhere do nothing". Dvs en klocka som är så pass ful eller pinsam så man inte vill gå någonstans med den, och så ömtålig (alt. låg kvalitet) så man inte kan göra något med den?
 

lladron

Cartier
2-Faktor
För under 5000 kr blir mitt tips – precis som i den förra gada-tråden – Orient Star WZ0361EL:
OKg5lUC.jpg

100 m wr, Ø39mm, off-white urtavla. Finns dock i några olika färgkombinationer, samt med med länk om man inte vill ha läder.

Jag satt och funderade om det skulle kunna finnas ett motsatt segment, GNODNO eller "go nowhere do nothing". Dvs en klocka som är så pass ful eller pinsam så man inte vill gå någonstans med den, och så ömtålig (alt. låg kvalitet) så man inte kan göra något med den?
Haha klockrent segment :D
 

evki

Audemars
2-Faktor
Vet inte om denna har redan varit uppe på tapeten.
Nomos Club Campus är min GADA-klocka.
38mm, safirglas, manuell verk, 10 atm och ett fantastiskt skönt armband. Baksidan har en gravering eftersom klockan var en bröllopsdagspresent från min fru. Då klockan ska alltid vara i min ägo bryr jag mig inte om skicket för ev försäljning.

6351EEAE-4431-40F5-9CBC-F10C78FFF07D.jpeg
 
Senast ändrad:

lladron

Cartier
2-Faktor
Vet inte om denna har redan varit uppe på tapeten.
Nomos Club Campus är min GADA-klocka.
38mm, safirglas, manuell verk, 10 atm och ett fantastiskt skönt armband. Baksidan har en gravering eftersom klockan var en bröllopsdagspresent från min fru. Eftersom klockan ska alltid förbli i min ägo behöver man inte bry sig om skicket för ev försäljning.

6351EEAE-4431-40F5-9CBC-F10C78FFF07D.jpeg
Jättefin och perfekt GADA :)
 
Topp