• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men vad ska man smörja med?

i och men att det sla sitta dire mot huden ganska länge vill man ha nått som är snällt..
Jag kör med diskmedel och sedan den ofärgade oljan eller fett jag hittar. Beroende på vad man är ute efter. Olja för lädre mörkare. DEtta dock endast om bandet är utan lack. Är det lackat spelar det typ ingen roll vad du gör efter rengöring, plast absorberar inte fett. Problemet med fett är att det sätter sig i sömmen, så man får borsta in det.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Tack för tipset! Problemet med skovprdsprodukter är att dom ofta innehåller lite starkare saker.. och just armbandet har man så direkt mot huden.. kan leda till problem.
hittade dock denna som säga vara ”helt naturlig” vilket låter mer lovande… kanske..
IMG_7374.png
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Får mycket reklam på FB från de där Temu. Reklamen fullkomligt skriker bluff då priser på många saker är orimligt billigt. Men de går alltså att handla därifrån?
Haha ja hörlurar för typ 15kr är standard. En kompis som tipsade mig faktiskt. Går utmärkt. Du kan välja Klarna om du är osäker på någon vara också :)
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Ni som kör tvätt med metallkorg, lägger ni länkarna direkt i korgen eller i nån plastbytta eller så för att slippa repor? Eller övertänker jag nu :D
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Ni som kör tvätt med metallkorg, lägger ni länkarna direkt i korgen eller i nån plastbytta eller så för att slippa repor? Eller övertänker jag nu :D
lägg nån form av gummi eller plast matta på botten av metallkorgen. Sätt fast den med buntband så slipper du att den flyter när länken inte ligger i.
Det blir smårepor annars på delarna. Metall mot metall.
 

Utvisaren

Patek
IMG_4388.jpeg
IMG_4389.jpeg
IMG_4390.jpeg
Som sagt….till synes helt rena länkar är inte alltid det! :nailbiting:
Om folk granskade sina läderarmband skulle de nog finna dem tämligen "impregnerade" med allehanda osundheter. Undrar hur många som regelbundet tvättar och har tex läderbalsam på banden? Gissar att de sköts ungefär lika noggrannt som läderklädseln i en bil? Nån gång per år om alls? 🙄😁
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Om folk granskade sina läderarmband skulle de nog finna dem tämligen "impregnerade" med allehanda osundheter. Undrar hur många som regelbundet tvättar och har tex läderbalsam på banden? Gissar att de sköts ungefär lika noggrannt som läderklädseln i en bil? Nån gång per år om alls? 🙄😁
Där har du så klart en poäng men det krävs så mycket mer kunskap i ämnet ”tvätta läderband” misstänker jag…?
Finns det någon tråd om det med tro? 🤔
 

OSBA

Omega
2-Faktor
Där har du så klart en poäng men det krävs så mycket mer kunskap i ämnet ”tvätta läderband” misstänker jag…?
Finns det någon tråd om det med tro? 🤔
Tvätta läder handlar om sunt förnuft. Jämför med din egen hud. Tvättar du händerna i thinner lär du bli duktig uttorkad och även om du återfettar efteråt så är det knappast nyttigt i längden. T.ex. galltvål är alldeles utmärkt som rengöring utan att vara aggressivt. Sen är ju all form av tvätt med rengöringsmedel och vatten uttorkande på läder och återfettning påverkar ytans finish. En slät och glatt yta är lättast att bevara men också den som är lättast att rengöra. Matt läder med struktur är troligen mer "smuttsamlande" och samtidigt svårast att hålla i ursprungligt skick. Sen kan man ju resonera som så att insidan inte syns och därmed kan offras för att hålla lädret smidigt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Om folk granskade sina läderarmband skulle de nog finna dem tämligen "impregnerade" med allehanda osundheter. Undrar hur många som regelbundet tvättar och har tex läderbalsam på banden? Gissar att de sköts ungefär lika noggrannt som läderklädseln i en bil? Nån gång per år om alls? 🙄😁
Är ju nästan alltid lackade skinn så ”lädervård” är rätt meningslös.
 
Topp