• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Handpenning och problem med återbetalningen!

Xalle

Audemars
2-Faktor
Känner att jag behöver skriva av mig lite och ett trevligt råd hade varit uppskattat ifrån likasinnade som vet värdet på en god relation med sin AD!? Först kändes det så bra och sedan...

Historien startar 18 februari i år att jag går och kikar lite på klockor på stan och skulle bara fönster shoppa på en Zenith 410. Men helt plötsligt slår klockdjävulen in sin ljuvaste klockton. Jag skulle ha en JLC metroite, Basta! (5 minuter senare står jag i en annan klockaffären redo med kortet) Gillar inte att prata spänn på KS men så att ni får ett hum så la jag den nätta summan som motsvarar ca 715 paket cigg i handpenning för jag skulle ha klockan! Efter en natts sömn kändes det dock inte rätt så det var bara att bita i det sura äpplet och häva köpet.

Det var inga problem men det kunde ta 3 veckor innan jag hade mina 715 paket cigg på kontot fick jag besked om. Ok sa jag inga problem var bara glad att kunna häva köpet.

Idag den 5 maj och 8 mail plus 3 personliga uppmöten i butiken och ett samtal ifrån innehavaren inga cigg! Orsaken är att dom bytt revisor, men pengarna är på väg är svaret!? Jag har haft en låg profil hela vägen och varit samarbetsvillig, men tagit kontakt då löftena inte hållits.

När detta är sagt så är jag inte bitter men fundersam över situationen. Jag har ingen lust att slå näven i klockdisken!

Jag kommer med största sannolikhet att handla i butiken i framtiden igen som jag inte önskar att nämna vid namn då detta inte är en uthängning. För om historien om revisorn är sann så kanske det bara sån det får vara för stunden dvs vänta...

Men generellt har man några rättigheter? Dvs hur lång tid får det ta med en återbetalning?

Eller vad hade du gjort? För det hjälper inte att skrika fram pengarna iaf...

image.jpeg

Dock lustigt nog viskar en liten djävul i mitt öra fortfarande att jag skulle köpt klockan istället för nu har det gått så lång tid ;)

Xalle
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Be dom om en tydlig deadline när dom kommer göra transaktionen och när hur lång tid dom tror det tar för pengarna därefter att nå ditt konto. Sävliga/flummiga/oseriösa personer och organisationer behöver tydliga överenskommelser och avtal.
Du har ju per definition lagt handpenning och jag tycker att det är juste av bolaget att häva köpet (även om dom ändå inte gjort beställningen) . Transaktionen borde ha kunnat rullats tillbaka manuellt vid kassan dagen efter. Revisorerna hanterar endast saker som detta i bokföringen.
Lycka till. Btw....jag tycker du skulle köpt klockan. :D
 

tissoter

Audemars
Hota med Aftonbladet haha, nej men seriöst.
Hör av dig igen och säg att nu får vi se till och lösa det här, vill se ciggen om 2 veckor annars får jag gå vidare med ärendet.
Vill de ha dåligt omdöme väljer de att skita i det men de flesta seriösa bolag brukar lösa en sån här sak direkt.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
När jag var i butiken dagen efter blev jag informerad att han inte kunde returnera beloppet för det var för stort plus att det kunde uppfattas som tvättning av pengar!? Så han måste be revisorn göra utbetalningen konstigt men sant!
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
När jag var i butiken dagen efter blev jag informerad att han inte kunde returnera beloppet för det var för stort plus att det kunde uppfattas som tvättning av pengar!? Så han måste be revisorn göra utbetalningen konstigt men sant!

Jättemärkligt, är detta en seriös ÅF? Även om beloppet är stort och deras interna regler kräver nån form av godkännande ska det max ta ett par dagar. Tycker verkligen att du ska sätta ner foten.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Har jag förstått detta rätt så har det snart gått tre månader sedan du hävde köpet eller?
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Gällande AD så bor jag i Norge och önskar inte outa. Känns inte ok anser jag! Problemet är att jag självklart önskar pengarna men samtidigt ha en god relation, men så klart finns det gränser.
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Detta är absolut inte ok, förstår att du vill hålla en god relation med dem men...3månader!!
Gå in och säg bestämt men vänligt att du vill prata med ägaren eller ansvarig.
Sätt dig ner och säg som det är, 3månader... Hade de själva tyckt att det är OK om de var i dina skor?
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Är det någon fulspel så att de väntar på att du vill ha en annan klocka kanske?
Istället för att de ger tillbaka så väntar de på att du ändrar och lägger handpenningen på en annan klocka men ifrån samma säljare/butik istället för att förlora dig som kund?
Fult ändå men hur fan tänker de här?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Tycker det låter sanslöst redan med tre veckor för att göra en återbetalning. Det är väl de som ska vara rädd om dig som kund, inte du som ska vara rädd om dem som butik??
Makalöst hur du har lyckats hålla god min i tre månader!
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Det finns två stycken AD för JLC i Norge och minst en av dessa missköter sig, surt.
 

Knypplarn

Cartier
Tycker gott och väl att du kan kräva tillbaka pengarna + dröjsmålsränta från det att du hävde köpet. Runt 2 veckor brukar anses som skälig återbetalningstid vid mindre skulder.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Nu ver jag inte om jag är dum snäll men jag gick ut ifrån en väldigt bra deal. Hade jag ingått handeln till fullo hade jag varit mer än nöjd, men nu kändes klockan inte rätt. Plus det skulle kännas sjukt märkligt att slå handen i bordet. För att nästa vecka vilja köpa en annan klocka och fråga om ett trevligt pris ;)

Jag förstår så klart att alla reagerar olika och det är inget fel med det!

Har någon koll på vad lagen säger?
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Finns det ingen annan klocka för 715 ciggpaket och är sugen på och köpa för ditt innestående kapital?
 

Daniel J

Omega
Hur är reglerna för återbetalning sv handpenning i norge?

Har man samma rätt till återbetalning som man har i sverige?
 

Knypplarn

Cartier
Nu ver jag inte om jag är dum snäll men jag gick ut ifrån en väldigt bra deal. Hade jag ingått handeln till fullo hade jag varit mer än nöjd, men nu kändes klockan inte rätt. Plus det skulle kännas sjukt märkligt att slå handen i bordet. För att nästa vecka vilja köpa en annan klocka och fråga om ett trevligt pris ;)

Jag förstår så klart att alla reagerar olika och det är inget fel med det!

Har någon koll på vad lagen säger?
Konsumentköplagen 37 § och 41§ är väl det som känns aktuellt direkt ur huvudet. Har du skrivit på några papper/avtal? Vad säger de isf?
 
Topp