• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hat riktat mot Tag Heuer

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Min första finklocka var en Carrera Chrono. Riktigt fin i mitt tycke.
Dock har de ju släppt en del hemskheter genom åren...
 

maxmol

Panerai
Problemet med Tag är att de är skizofrena som märke. De har flera riktigt trevliga dinkor som ger en ett riktigt sug och sen en hel del som ger en total vinballe.

Nu har många redan påpekat Monaco McQueen och Carrera men det här gillar jag starkt:

DKKEGJE.jpg


Men när jag ser den här så får jag total och kronisk vinballe av:


RHQdyvy.jpg


Kan inte komma på en annan klocktillverkare som misslyckats så fett med sitt budgetsegment som Tag...
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Problemet med Tag är att de är skizofrena som märke. De har flera riktigt trevliga dinkor som ger en ett riktigt sug och sen en hel del som ger en total vinballe.

Nu har många redan påpekat Monaco McQueen och Carrera men det här gillar jag starkt:

DKKEGJE.jpg


Men när jag ser den här så får jag total och kronisk vinballe av:


RHQdyvy.jpg


Kan inte komma på en annan klocktillverkare som misslyckats så fett med sitt budgetsegment som Tag...

Den var inte fager.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Känns som jag är som de flesta andra här, TH väcker generellt inga stora känslor hos mig och de klockor från TH jag kan tänka mig är Monaco, och kanske Monza (som inte finns längre).
Har haft en Monaco som jag trivdes bra med. Kan dock inte säga att jag tyckte kvaliteten kändes 100...viklås som var svårt att få att sitta skönt, ingen direkt gedigen känsla från klockan i stort avseende tryckknappar, vridning o s v .
Men jag tyckte (och tycker än) att den är väldigt snygg!:)
 

vonhall

Rolex
Har haft en Monaco som jag trivdes bra med. Kan dock inte säga att jag tyckte kvaliteten kändes 100...viklås som var svårt att få att sitta skönt, ingen direkt gedigen känsla från klockan i stort avseende tryckknappar, vridning o s v .
Men jag tyckte (och tycker än) att den är väldigt snygg!:)

Letar frenetiskt efter den odistinkta vridringen .... sorry kunde inte låta bli :p
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade TH Monaco ett tag. Tyckte den var fin.


Ganska prisvärde får man väl säga beggat. Har för mig inte fick mer än runt 13 för ett fullset anno 2000ish.

Men klockor med fyra hörn görs bättre av JLC och eventuellt Cartier.

En original Monaco vore smaskens men de är inte riktigt värda sina pengar tycker jag.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Vad tycker ni om den nya serien v4? Tar dom i från tårna eller är det ett försök i att komma in i finrummet ?
Ska vara remdriven om jag förstått det rätt..

tag-heuer-monaco-v4-limited-edition-watch.jpg
 

frere

Audemars
2-Faktor
Tråden är nu inne på sin fjärde sida...var är HATET?

Remdrift och jättehögfrekventa verk är säkert jättehäftigt...men det som verkligen skulle få TH på banan vore om man rekryterade ett gäng strateger från Tudor. Man har ett avsevärt grymmare arv att spela på, men gör mest re-issues utan den verkligt nyskapande twisten. Saknar en riktigt modern pangklocka som ändå är fullproppad med märkes-dna, typ pelagos.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Tråden är nu inne på sin fjärde sida...var är HATET?

Remdrift och jättehögfrekventa verk är säkert jättehäftigt...men det som verkligen skulle få TH på banan vore om man rekryterade ett gäng strateger från Tudor. Man har ett avsevärt grymmare arv att spela på, men gör mest re-issues utan den verkligt nyskapande twisten. Saknar en riktigt modern pangklocka som ändå är fullproppad med märkes-dna, typ pelagos.



Missade att svara dig men se ovan.

Och som svar på var hatet är så kanske man kan konstatera att TH gör/gjorde mycket rätt men att dom kanske är sämre på att förvalta arvet. Jag tror att alla som älskar klockor har någon modell från TH dom kan tänka sig, precis som man faktiskt känner för de flesta klockmärken. Märket med sin historia och sitt arv väger tungt, medan modellen(iaf för mig) ibland kan väga tyngre.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Tänker du på Tag Heuer Pro. 1000?
Nja, mer på nyutgåvorna av heuers gamla racingklassiker.

Lite så här: Jag köpte en monaco 2007. Eftersom de "äkta" och riktigt coola från heuer-tiden var så jämrans dyra, köpte jag en sprillans ny istället. Den som idag köper en tudor pelagos väljer nog inte mellan den och en gammal flinga. Istället väljer man en nytillverkad klocka som man upplever ha ett mervärde jämfört med den gamla, vilket TH:s klockor inte lyckas med i samma utsträckning.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Annars tycker jag att TH's 1000 är lik Pelagos.

Jag är lite kluven till ditt inlägg. Jag förstår det till viss del dock känns det inte logiskt, men du kan säkert hjälpa mig med en förklaring. Jag upplever att du menar att TH's klockmodeller inte ger ett mervärde när dom är nytillverkade jämfört med Tudors likar som anses ge mervärde när dom är nya. Jag undrar därför vad menar med "mervärde"?

Slå mig gärna på fingrarna, men klocksamlare som samlar på gamla klockor kan ju inte hålla med dig här?
Och jag tycker ändå en del nya utgåvor av Monaco står sig jäkligt bra om man jämför med de andra modellerna som TH tillverkat. Ta Steve McQueen dinkorna som ett exempel.

Jag kanske tänker fel här, men jag tycker det var en mycket intressant diskussion detta ;)

Mvh//Zackarias
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag är lite kluven till ditt inlägg. Jag förstår det till viss del dock känns det inte logiskt, men du kan säkert hjälpa mig med en förklaring.

OK, kanske var det lite rörigt. Vad jag menar är att tag heuers klockor är som bäst när de liknar en heuer-förlaga som allra mest. Ett alterativ för den som inte orkar jaga rätt på vintage, typ. Däremot ger de ingenting som inte en gammal klocka skulle ge - snarare har de mindre "känsla". När de tar ut svängarna blir det sällan eller aldrig bättre än vad heuer var på 60- och 70-talen.

Tudor är istället som bäst när de utgår från en gammal modell och gör något modernt, nytänkande och bättre av den (pelagos, black bay). Modern teknik och de bästa av de klassiska designelementen, utan att det blir krystat. Deras rena re-issues (t ex heritage chrono) är fina, men ger precis som TH:s inget extra jämfört med originalet.

Bara min personliga åsikt, nota bene! (Och jag varken är eller kommer att bli klocksamlare.)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Ok, jag förstår, och jag håller definitivt med när det gäller BB och Pelagos.
Det kan vara som någon sa längre upp i tråden att Heuer blev dåligt när Tag kom med i bilden.
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag gillar TH och har 2st olika Carreramodeller. En Carrera chronograph cal 1887 (deras Seiko-egna-inhouse verk) samt en Grand Carrera GMT.
Måste säga att jag är sanslöst nöjd med båda, både den höga kvaliteten och detaljerna till ett rimligt pris. Mitt klockintresse föddes väl för ca 8 år sen och jag har alltid gillat motorsport vilket gjorde att jag kikade på TH. När jag sen fyllde 30 köpte jag Grand Carreran som precis kommit ut (2008)! Hade sett bilder och väntade ivrigt på att den skulle lanseras :)
Det jag gillar med TH är att de är så teknikorienterade och lägger mycket fokus på utveckling.
T ex MicroGirder, en mekanisk klocka, med en nogrannhet 5/10 000dels sekund! Kanske lite tramsigt men jag gillar det.
Sen kan jag väl instämma i att deras marknadsavdelning borde avgå. "You never go full retard" som Krik Lazarus aka Downey Jr hade sagt!
2xCarrera.JPG
Men det har de ju gjort...

Iallafall här kommer ett par taskiga mobilbilder på mina skönheter!

Ha en skön kväll allesamman!
iab8P6J.jpg

KcCjRFS.jpg
 

par

Patek
2-Faktor
Jag gillar TH och har 2st olika Carreramodeller. En Carrera chronograph cal 1887 (deras Seiko-egna-inhouse verk) samt en Grand Carrera GMT.
Måste säga att jag är sanslöst nöjd med båda, både den höga kvaliteten och detaljerna till ett rimligt pris. Mitt klockintresse föddes väl för ca 8 år sen och jag har alltid gillat motorsport vilket gjorde att jag kikade på TH. När jag sen fyllde 30 köpte jag Grand Carreran som precis kommit ut (2008)! Hade sett bilder och väntade ivrigt på att den skulle lanseras :)
Det jag gillar med TH är att de är så teknikorienterade och lägger mycket fokus på utveckling.
T ex MicroGirder, en mekanisk klocka, med en nogrannhet 5/10 000dels sekund! Kanske lite tramsigt men jag gillar det.
Sen kan jag väl instämma i att deras marknadsavdelning borde avgå. "You never go full retard" som Krik Lazarus aka Downey Jr hade sagt!
2xCarrera.JPG
Men det har de ju gjort...

Iallafall här kommer ett par taskiga mobilbilder på mina skönheter!

Ha en skön kväll allesamman!



Håller med dig i det du skriver. När de gör rätt blir det bra. Troligtvis svärtar alla billiga quartzare ner märket för oss som bryr sig och därför ogillar många märket. Sen tror jag att många av deras quartz modeller har en design som tilltalar folk mer i staterna. Har nog aldrig sett så många TH butiker som när jag var där.
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Håller med dig i det du skriver. När de gör rätt blir det bra. Troligtvis svärtar alla billiga quartzare ner märket för oss som bryr sig och därför ogillar många märket. Sen tror jag att många av deras quartz modeller har en design som tilltalar folk mer i staterna. Har nog aldrig sett så många TH butiker som när jag var där.

Absolut! Tror också att deras Quartzare drar ner märket lite i skiten. Som vanligt är det väl så att man vill tjäna mer pengar genom att nå ut till fler... Vilket är synd. Men jag gillar fortfarande filosofin i det tekniskt avancerade lösningarna och drivet som finns.
Men man får väl hoppas på komplettera med en expII eller en ingenieur om inte alltför länge ;)
Mångfald i klocklådan förnöjer ju
 
  • Like
Reactions: par
Topp