• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

High-end definierat?

Per

Björklövens finest
2-Faktor
_jonte skrev:
Nån som tycker Rolex är hig-end?
Nej. Rolex gör massproducerade "lyxur". Skulle sätta dem i samma kategori som Omega om än att de är ett klart "finare" och dyrare märke. Dock är det inte high-end. Det är svennebananlyx. :)
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Per skrev:
Nog tusan är AP och Richard Mille high-end.

De flesta tycker nog det, men ordet är fritt. Jag tycker dock att de har en alldeles för vulgär marknadsstrategi för att klassas som high-end.

Exempelvis så frekventar AP ROO diverse rapartister, idrottsstjärnor osv. Det är synd. Rappare får givetvis ha ett klockintresse som oss andra men med många av dessas texter om "take money", "fuck the police" och allt vad det är. Det känns på något sätt "nyrikt". Det kan ju dock inte AP rå för. Däremot har jag riktigt svårt för brand ambassadors i form av idrottsstjärnor, skådespelare etc som är unga. Det blir uppenbart att AP försöker göra sig själva till ett inne-märke. Det blir liksom lite så att man köper en sådan bara för att den är dyr.

För Richard Mille gäller givetvis all hause kring Nadal och Blakes armbandsur.

Givetvis vill man göra stålar så det är inte konstigt att man också marknadsför sig och produktplaceringar så som beskrivna ovan är är ju mer effektivt än direktreklam på alla sätt. Men som sagt...

Jag skulle dock hellre, oavsett vad jag skrivit ovan, köpa en AP ROO alla dagar i veckan än en Patek då den förstnämnda är betydligt schysstare :D Men det är ju för att jag som klockintresserad känner till APs historia och att det egentligen bör vara high-end :D
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Dubbes skrev:
Detta är High-End för mig. Intressanta urverk, men tekniska lösningar som tillsammans med designen på klockan, gör att det är en klocka som är utöver det vanliga. Detta är en MB&F - Horological Machine No 2, Annan favorit är Dynamit Harrys Opus V. Extremt hög nivå på urverken. För mig ska High-End var nästa helt ouppnåeligt, Exklusivt och udda. inget man ser varje dag.


Jag är helt med dig där Dubbe i din definition. Andra exempel är MB & F LM1, Harry Windton Opus 11 och 12, Ulysse Nardins Alexander the great, Breguet minute repeters och komplikationer som tourbillon, evighetskalendrar, makalösa graveringar eller utsmyckningar (som tex Vacheron Constantin unika serier).

Här är High End (Only Watch auktionen i Monaco);
http://www.forbes.com/pictures/ehgm45ed ... -audemars/
 

Dubbes

Cartier
Rozzy skrev:
Jag är helt med dig där Dubbe i din definition. Andra exempel är MB & F LM1, Harry Windton Opus 11 och 12, Ulysse Nardins Alexander the great, Breguet minute repeters och komplikationer som turbillon, evighets kalendrar, makalösa graveringar eller utsmyckningar (som tex Vacheron Constantin unika serier).

Här är High End (Only Watch auktionen i Monaco);
http://www.forbes.com/pictures/ehgm45ed ... -audemars/

Precis Rozzy! Du fårstår vad jag vill komma. Det handlar om saker som inte är massproducerat.
Som både vän av Rolex och Omega tar det imot, men! Det är inte High-End. Ruggigt bra vardagsklockor.
Inget snack om den saken.

Richard Mille är också ett märke jag skulle ställa till High-End gänget.
Det som är ballt med Nadel prylen är att han spelar matcher med sin RM 027.
Bra bevis på hur bra deras klockor är. Det är en Tourbillon dessutom.

Crille, MB&F är fina prylar. Kanske lite extremt men det är poängen med High-End.
 
Kanske kul och titta på i den här diskussionen!

watchbrands.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
masterkiller skrev:
Kanske kul och titta på i den här diskussionen!

watchbrands.jpg

Det bästa med den charten är att Panerai hamnar längst ner i exklusivitet av Richemont ur i midsektionen..

Bemöt gärna det Master! ta även en extra titt på de andra grupperingarna..
 
Spencer66 skrev:
masterkiller skrev:
Kanske kul och titta på i den här diskussionen!

watchbrands.jpg

Det bästa med den charten är att Panerai hamnar längst ner i exklusivitet av Richemont ur i midsektionen..

Bemöt gärna det Master! ta även en extra titt på de andra grupperingarna..

Behövs inte ens bemötas, bilden är gammal men ger en indikation, du är bara sur att det visat sig att du endast äger svennebanan klockor Spence :) ....
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Gavve skrev:
Vidare måste det vara ett märke som inte "syns" i media etc. Att verka utan att synas heter det ju. Exempelvis har ju Audermars Piguet blivit lite för kommersiellt i det avseendet. Används av kändisar, Swedish House Mafia sjunger om det etc. Roger Mille går ju bort av samma anledning.


Känner inte till märket Roger Mille ;) men Richard Mille tycker jag absolut är high end :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det inte så att det märke som alltid upplevs som allra mest high end av gemene man är Rolex? Alla andra märken är väl bara high end för de närmast sörjande ( = såna som oss) ...
 

Pleximannen

Cartier
Per skrev:
Nej. Rolex gör massproducerade "lyxur". Skulle sätta dem i samma kategori som Omega om än att de är ett klart "finare" och dyrare märke. Dock är det inte high-end. Det är svennebananlyx. :)

Lite av ett sidospår men tror ni att Rolex evigt eskalerande prishöjningar i nån mån påverkar deras status som svennebananlyx #1 (positivt genom aningen färre ur sålda, allt annat lika) och att exempelvis Omega får/tar större plats som leverantör av svennebananlyx ? Det kan vara inbillning men jag tycker mig se en ökande proportion Seamaster/PO ute på stan...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Pleximannen skrev:
Per skrev:
Nej. Rolex gör massproducerade "lyxur". Skulle sätta dem i samma kategori som Omega om än att de är ett klart "finare" och dyrare märke. Dock är det inte high-end. Det är svennebananlyx. :)

Lite av ett sidospår men tror ni att Rolex evigt eskalerande prishöjningar i nån mån påverkar deras status som svennebananlyx #1 (positivt genom aningen färre ur sålda, allt annat lika) och att exempelvis Omega får/tar större plats som leverantör av svennebananlyx ? Det kan vara inbillning men jag tycker mig se en ökande proportion Seamaster/PO ute på stan...
Jag tror absolut att Rolex börjar närma sig smärtgränsen för vad deras huvudmålgrupp är redo att betala. Omega tror jag successivt byter sin gamla målgrupp mot de som tidigare betalade för en Rolex. Sportlyxklockor för Svensson kan nog inte kosta hur mycket som helst. Rolex priser börjar bli fullkomligt galna på standardsportisar och jag tror detta slår mot försäljningen. 60k för en ny stålsub är snudd på komiskt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tror jag nog inte Per då deras försäljning inte minskar.. Fullt övertygad om att de kan fortsätta höja ett bra tag till och fortfarande behålla volym. Tror det tricket blir svårare för Omega dock..
 
Per skrev:
Pleximannen skrev:
Per skrev:
Nej. Rolex gör massproducerade "lyxur". Skulle sätta dem i samma kategori som Omega om än att de är ett klart "finare" och dyrare märke. Dock är det inte high-end. Det är svennebananlyx. :)

Lite av ett sidospår men tror ni att Rolex evigt eskalerande prishöjningar i nån mån påverkar deras status som svennebananlyx #1 (positivt genom aningen färre ur sålda, allt annat lika) och att exempelvis Omega får/tar större plats som leverantör av svennebananlyx ? Det kan vara inbillning men jag tycker mig se en ökande proportion Seamaster/PO ute på stan...
Jag tror absolut att Rolex börjar närma sig smärtgränsen för vad deras huvudmålgrupp är redo att betala. Omega tror jag successivt byter sin gamla målgrupp mot de som tidigare betalade för en Rolex. Sportlyxklockor för Svensson kan nog inte kosta hur mycket som helst. Rolex priser börjar bli fullkomligt galna på standardsportisar och jag tror detta slår mot försäljningen. 60k för en ny stålsub är snudd på komiskt.

Håller med,

Tror nog en vanlig svensson med medelinkomst har sin smärtgräns vid 30k-40k för en ny klocka i butik, och att nu köpa en Rolex Sub med datum ligger nu på 64 900 SEK och det är nog alldeles för mycket för svensson som inte har något speciellt klockintresse utan bara vill ha en schysst klocka av ett känt märke, och ÄRLIGT talat börjar det ju som du sa bli komiskt hur mycket dom kan ta betalt...

MEN dom säljer ju så uppenbarligen finns det köpare, som jag t.ex...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Tror jag nog inte Per då deras försäljning inte minskar.. Fullt övertygad om att de kan fortsätta höja ett bra tag till och fortfarande behålla volym. Tror det tricket blir svårare för Omega dock..
Fullt möjligt. Dock tror jag Omega äter marknadsandelar från Rolex. Sen om det är värt det vet jag inte. Omega lär tappa minst lika mycket då de tappar sina gamla köpare som inte är intresserad av att lägga över 20k på en klocka.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Pleximannen skrev:
Per skrev:
Nej. Rolex gör massproducerade "lyxur". Skulle sätta dem i samma kategori som Omega om än att de är ett klart "finare" och dyrare märke. Dock är det inte high-end. Det är svennebananlyx. :)

Lite av ett sidospår men tror ni att Rolex evigt eskalerande prishöjningar i nån mån påverkar deras status som svennebananlyx #1 (positivt genom aningen färre ur sålda, allt annat lika) och att exempelvis Omega får/tar större plats som leverantör av svennebananlyx ? Det kan vara inbillning men jag tycker mig se en ökande proportion Seamaster/PO ute på stan...


Fast Planet Ocean är ju väldigt fina klockor också, och det kan ju ha med saken att göra ;)
 

axa

Omega
Håller med om den höga prissättning Rolex har.

Att Rolex fortsätter sälja bra kanske beror på nya marknader, som tex Kina.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nja det tror jag inte då Omega var det första märket att etablera sig där och även kineser som turistar köper mycket Omega. Tror nog att mycket av Rolex framgång fortfarande bygger på att de är världens mest kända märke samt för de flesta är världens bästa klocka. Åker du över världen och frågar folk det så tror jag de flesta kommer svara Rolex. Att de går upp i pris kommer snarare befästa de tankarna och göra de ännu mer åtråvärda. Men självklart är det inte en High End klocka dock "världens bästa klocka" i majoritetens ögon.
 

Dubbes

Cartier
CrilleP skrev:
Då förstår jag vad du menar. Själv tycker jag AP verkar vara en bra start nivå för HE.
Men du är väl kompis med han som är MB&F?

Absolut, Jag har en mycket bra kontakt med Max som är mannen bakom MB&F,
Träffade honom i Basel, sen har jag intervjuat honom angående Harry Winstons Opus projekt.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Det känns ju lite som att Rolex inte heller vill ha de andelar som Omega har för tillfället. Annars gör man ju inte en ny klocka (Sky-Dweller) som börjar på 350 laxar och inte ens görs i SS. Känns bara som om man vill ha en liten men köpstark målgrupp.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Ptja, man har alltid haft DD med mer eller mindre exakt samma målgrupp och strategi. I just det fallet en liten och köpstark målgrupp, men man säljer inga miljoner på just det (men det är ett fett conversation piece och en riktigt imponerande pjäs).
 

Dubbes

Cartier
Precis Singular! Målgruppen för Sky-Dwellern är rätt begränsad. Det handlar om att Rolex vill visa att man kan göra tekniskt intressanta urverk. Lite svara på kritiken om att det inte gör så spännande saker.
Jag provade den i en veckas tid! Riktigt skön pjäs!
 

Bruset

Panerai
nån som vet vad tillverkningskostnaden för en standard-rolle (typ submariner) är? hade varit intressant att veta..

/pålägg är marginal fast tvärtom
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Singular skrev:
Ptja, man har alltid haft DD med mer eller mindre exakt samma målgrupp och strategi. I just det fallet en liten och köpstark målgrupp, men man säljer inga miljoner på just det (men det är ett fett conversation piece och en riktigt imponerande pjäs).

Det har du i och för sig rätt i. Tänkte inte på DD.

Men ändå, det känns lite ikoniskt, jag menar Omega gör ju lätt en eller två limited edition per år av olika slag. Rolex gör en, typ Tiffany's eller COMEX var tionde år känns det som. Och sen har jag svårt att tänka mig att Omega skulle släppa en kollektion av klockor som bara görs i ädelmetaller. Eller?
 
Topp