• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Var en sväng till Malmö några dagar förra veckan. Sjöbackens ur(Stjärnurmakarna) gjorde gott intryck med trevligt bemötande och ett intressant samtal om Seiko m.m. Hukes hälsade men sortimentet var gäspframkallande trist. Påfallande tomt i montrarna. Bergströms håller en hög lägstanivå som vanligt.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Varför skulle det försvinna? Det här är väl absolut rätt tråd att uppmärksamma det i, och det borde vara lika relevant information som utifall man känt sig väl bemött eller inte. Däremot är det fel tråd att ta en diskussion i, utan det räcker med ett konstaterande. Möjligt att andra är av en annan åsikt, men att det ska gömmas undan med anledning att det är en före detta forumsponsor har jag väldigt svårt att se ledningen göra.
Gissar att @osverigeo syftar till att tråden som startades om det imorse försvann ;) Men skulle väl vara av den enkla anledningen att man låst den andra tråden, gissar jag.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Gissar att @osverigeo syftar till att tråden som startades om det imorse försvann ;) Men skulle väl vara av den enkla anledningen att man låst den andra tråden, gissar jag.

Den ursprungliga tråden låstes för att topic inte hölls. Rimligt då att radera tråden från idag istället för att låsa den och sammanfoga den med ytterligare en låst tråd. Tror inte att det finns någon större konspiration bakom det :)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Inte helt irrelevant om man vill rikta in sig på att sälja till kinesiska turister vilket jag uppfattar det som att han syftar på. Även om jag förstår att det kan tolkas i negativ mening då två adjektiv med negativ laddning nämns i samband en etnicitet. Men den diskussionen är bortom denna tråd.

För att vara on-topic så vill jag hissa @ERIKSON URHANDEL, alltid toppenservice, supertrevliga, lyhörda och kommer alltid vända mig dit i första hand när det gäller dom märkena dom erbjuder, alltid känt mig välkommen där oavsett om det gäller nyköp som att justera en länk efter köp. Har inte fått en lika bra köpupplevelse någonstans och jag rekommenderar alla som är intresserade av något av märken dom erbjuder att gå dit. Skickar även ut signerade gratulationskort vid födelsedagar. Känslan och servicen dom förmedlar vid köp är anledningen till att jag (som t.o.m jobbar med utveckling av mjukvara/teknik) föredrar att gå in i deras butik framför att t.ex köpa något online. :)
Har också gott intryck
Den ursprungliga tråden låstes för att topic inte hölls. Rimligt då att radera tråden från idag istället för att låsa den och sammanfoga den med ytterligare en låst tråd. Tror inte att det finns någon större konspiration bakom det :)
Dessutom var rubriken missvisande. Om jag kommer ihåg rätt gav även trådskaparen OK till att radera tråden.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Den ursprungliga tråden låstes för att topic inte hölls. Rimligt då att radera tråden från idag istället för att låsa den och sammanfoga den med ytterligare en låst tråd. Tror inte att det finns någon större konspiration bakom det :)
Jo men det är jag fullt medveten om och känner redan till den tråden/diskussionen. Och delar din uppfattning! Citerade dig endast då jag tolkade ditt inlägg som att du inte kände till vad han menade med ”försvann” :)

Sorry för OT.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Var en sväng till Malmö några dagar förra veckan. Sjöbackens ur(Stjärnurmakarna) gjorde gott intryck med trevligt bemötande och ett intressant samtal om Seiko m.m. Hukes hälsade men sortimentet var gäspframkallande trist. Påfallande tomt i montrarna. Bergströms håller en hög lägstanivå som vanligt.
Huke har ju den absurda (eller supersmarta?) policyn att ha merparten av utbudet exponerat i skyltfönstret på ett sätt som gör att det känns helt bortkastat att ringa på för att bli insläppt och kolla i de halvöde montrarna.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Huke har ju den absurda (eller supersmarta?) policyn att ha merparten av utbudet exponerat i skyltfönstret på ett sätt som gör att det känns helt bortkastat att ringa på för att bli insläppt och kolla i de halvöde montrarna.
Jaha, så kanske det var. Jag hade begränsat med tid så jag skyndade in utan att kolla skyltfönstret. Skum strategi då butiken var ganska rymlig. I trånga lokaler kan jag förstå att man lägger mycket i fönstret.
 
Det ar sant att dalig service sprider sig fort likaval som bra. Herr Tavla tipsade mig om Krons for nagra ar sedan och samma har. Mycket gott intryck av den person jag diskuterade med.
Att de sedan inte kunde leverera vad jag ville ha ar nagot annat da det var forbehallet flaggskeppsbutiken. Aven dar har jag fatt forstklassig service och rekommenderar Nymans/Krons varmt.
Rob gav ett sa trakigt intryck redan pa telefon att jag aldrig bemodade mig med ett personligt besok.

Tank sa mycket lite trevlighet,ett leende,ett Hej kan gora.
Inte bara tappar man mig som kund (vilket butiken kanske kan klara sig utan)Man tappar formodligen aven alla personer jag kommer i kontakt med som fragar om rad da jag avrader dem fran att besoka en butik jag fatt dalig service i och rekommenderar den som gett forstklassig sadan.

Helt sant. En anställds bemötande mot en enda kund kan skaffa butiken 100 nya kunder, men också se till att ev nya kunder väljer någon annan.
Alla vill bli bemötta med respekt, oavsett om du ska köpa din första "dyra lyxklocka" för 10k, eller för 200k. Får du ett nonchalant och kanske rent av otrevligt bemötande så kommer du att gå till en konkurrent.
Och som i mitt fall, när jag varit hos rob och blev bemött som jag blev så har jag alltid rekommenderat Krons och Nymans och (tråkigt nog känt mig nödgad att avråda från Rob, pga den otrevliga säljaren) till alla som frågat mig ang vilken butik man bör eller inte bör gå till..

Så precis som @jmspar123 skriver så sprider sig rykten fort, jag valde AD på måfå. Först Rob, och sedan Krons. Och har sedan dess bara handlat av Krons och Nymans.
Och jag tror att precis som @jmspar123 valde butik och även säljare om jag minns rätt(?) Pga rekommendation, så gör nog de flesta så om de inte bara spontanköper.
Då spelar det kanske mindre roll. Men vill man skapa en relation med en AD och/eller säljare så kommer man att höra sig för och välja den med det bättre ryktet.

Och rykten, bra som dåliga sprider sig som kallbrand i dessa tider med mängder av forum och chattar mm.

De tappade nog förresten inte bara dig som kund, tror du att många av dina bekanta kommer att välja en AD som du berättat har ett tråkigt och dåligt kundbemötande?
Jag skulle iaf välja en AD som någon jag litade på rekommenderade ist för en som han eller hon har mindre bra upplevelser av. Och kanske tom avråder ifrån.. ☝️
 

jmspar123

Cartier
Helt sant. En anställds bemötande mot en enda kund kan skaffa butiken 100 nya kunder, men också se till att ev nya kunder väljer någon annan.
Alla vill bli bemötta med respekt, oavsett om du ska köpa din första "dyra lyxklocka" för 10k, eller för 200k. Får du ett nonchalant och kanske rent av otrevligt bemötande så kommer du att gå till en konkurrent.
Och som i mitt fall, när jag varit hos rob och blev bemött som jag blev så har jag alltid rekommenderat Krons och Nymans och (tråkigt nog känt mig nödgad att avråda från Rob, pga den otrevliga säljaren) till alla som frågat mig ang vilken butik man bör eller inte bör gå till..

Så precis som @jmspar123 skriver så sprider sig rykten fort, jag valde AD på måfå. Först Rob, och sedan Krons. Och har sedan dess bara handlat av Krons och Nymans.
Och jag tror att precis som @jmspar123 valde butik och även säljare om jag minns rätt(?) Pga rekommendation, så gör nog de flesta så om de inte bara spontanköper.
Då spelar det kanske mindre roll. Men vill man skapa en relation med en AD och/eller säljare så kommer man att höra sig för och välja den med det bättre ryktet.

Och rykten, bra som dåliga sprider sig som kallbrand i dessa tider med mängder av forum och chattar mm.

De tappade nog förresten inte bara dig som kund, tror du att många av dina bekanta kommer att välja en AD som du berättat har ett tråkigt och dåligt kundbemötande?
Jag skulle iaf välja en AD som någon jag litade på rekommenderade ist för en som han eller hon har mindre bra upplevelser av. Och kanske tom avråder ifrån.. ☝️

Nej det ar fler an mig som RobE slipper ha som kunder da precis som du skriver har jag berattat om min upplevelse for alla som fragat mig om vem/var jag skulle rekommendera/avrada fran.

Ar man osaker forstagangskopare av en produkt som man sparat till lange sa kan ett daligt bemotande vara en orsak till att kopet aldrig blir av da hela varumarket far en dalig smak i munnen.
Likaval som ett gott bemotande gor att man blir en markesambassador som gor gratis reklam.
Val vart att tanka pa nar tillverkarna ger instruktioner hur det ska ga till i deras butiker/aterforsaljare....

Men visst begriper jag att aven den trevligaste mest serviceinriktade saljare kan bli less nar fragan om SS SportRolex stalls 10-20ggr om dagen. Varje dag. Varje vecka Varje manad....
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Verkar variera, som jag nämnt tidigare i tråden är min upplevelse den motsatta (KRONS/Nymans). När jag handlade där senast var servicen riktigt bra. Ett tips generellt sett oavsett butik är att besöka en lugnare tisdagseftermiddag än en stressig fredag. Sedan kan man givetvis resonera att pengar är pengar. ;)

Helt sant. En anställds bemötande mot en enda kund kan skaffa butiken 100 nya kunder, men också se till att ev nya kunder väljer någon annan.
Alla vill bli bemötta med respekt, oavsett om du ska köpa din första "dyra lyxklocka" för 10k, eller för 200k. Får du ett nonchalant och kanske rent av otrevligt bemötande så kommer du att gå till en konkurrent.
Och som i mitt fall, när jag varit hos rob och blev bemött som jag blev så har jag alltid rekommenderat Krons och Nymans och (tråkigt nog känt mig nödgad att avråda från Rob, pga den otrevliga säljaren) till alla som frågat mig ang vilken butik man bör eller inte bör gå till..

Så precis som @jmspar123 skriver så sprider sig rykten fort, jag valde AD på måfå. Först Rob, och sedan Krons. Och har sedan dess bara handlat av Krons och Nymans.
Och jag tror att precis som @jmspar123 valde butik och även säljare om jag minns rätt(?) Pga rekommendation, så gör nog de flesta så om de inte bara spontanköper.
Då spelar det kanske mindre roll. Men vill man skapa en relation med en AD och/eller säljare så kommer man att höra sig för och välja den med det bättre ryktet.

Och rykten, bra som dåliga sprider sig som kallbrand i dessa tider med mängder av forum och chattar mm.

De tappade nog förresten inte bara dig som kund, tror du att många av dina bekanta kommer att välja en AD som du berättat har ett tråkigt och dåligt kundbemötande?
Jag skulle iaf välja en AD som någon jag litade på rekommenderade ist för en som han eller hon har mindre bra upplevelser av. Och kanske tom avråder ifrån.. ☝️
Ovan (@CBO konversation) är en ganska bra illustration hur man bör ta det här med internet/forum/yelp-typ rekommendationer ibland. Ibland finns det naturligtvis mönster som är talande men man ska också passa sig för de enstaka anekdotiska bevisen för en butiks förträfflighet/oduglighet, det finns för många felkällor. Så länge människor är inblandade i transaktionerna så kommer det alltid finnas kundmöten som är, eller upplevs, mindre än hundraprocentiga även om man går till butiken som drivs av Jesus, Gandhi, Mandela och Paco Underhill. Man kan bara hoppas att butikerna tar del av de berättelser om kundupplevelser som sådana här forum erbjuder men som guide till var man ska gå som kund måste man använda en stor nypa sunt förnuft och inte ta allt man läser för givet.
 
Nej det ar fler an mig som RobE slipper ha som kunder da precis som du skriver har jag berattat om min upplevelse for alla som fragat mig om vem/var jag skulle rekommendera/avrada fran.

Ar man osaker forstagangskopare av en produkt som man sparat till lange sa kan ett daligt bemotande vara en orsak till att kopet aldrig blir av da hela varumarket far en dalig smak i munnen.
Likaval som ett gott bemotande gor att man blir en markesambassador som gor gratis reklam.
Val vart att tanka pa nar tillverkarna ger instruktioner hur det ska ga till i deras butiker/aterforsaljare....

Men visst begriper jag att aven den trevligaste mest serviceinriktade saljare kan bli less nar fragan om SS SportRolex stalls 10-20ggr om dagen. Varje dag. Varje vecka Varje manad....
Håller helt med dig!
Men i mitt fall så var jag enbart intresserad av klockor som troli
Hissar Klockmaster Globen. Min 40 år gamla och i praktiken värdelösa Seiko hade fått sin kronstav(?) bruten. Jag var beredd att betala en hel del då den är speciell för mig. Deras service kunde inte göra något men när jag lyfte att jag hade en zombie-seiko som man kanske kunde ta delar av tog den trevliga urmakaren i butiken till ett försök. Var där med min dotter i vagn så han bad mig ta en runda på 20 min, när jag återvände hade han lagat klockan och vägrade ta emot betalning. Nästa affär som jag kan göra på Klockmaster kommer definitivt ske där.
sånt här får en att le.
 
Rob E har levt på andra affärer så att säga. Blir nog ett helt annat bemötande framöver :D

(Delar för övrigt kritiken av Rob E. Fullständigt ointresserad och dessutom okunnig kinestjej bakom disken. Urmakaren var dock bra och vettig.)
Men VARFÖR uppträda så nonchalant och ibland tom ohövligt mot sina kunder? Det gynnar ju knappast butikens varumärke att ha nån världsmästare som står och rullar med ögonen eller skrattar åt kunder när de ställer en fråga (som för en insatt kan verka självklar, men för någon som för första gången ska spendera 50 pistoler på en jäkla klocka är det inte lika självklart) - Nymans/Krons har också tidvis eller delar av året (säsong?) Kineser anställda. Kanske har det att göra med och sammanfaller med kinesiska semestrar? Inte många "infödingar" i det här landet talar kinesiska/mandarin. Men jag har faktiskt aldrig någonsin, inte ens av "säsongsanställda" blivit på något sätt dåligt eller ohövligt bemött hos Nymans eller Krons.
Och jag ska understryka att hade jag blivit det så hade jag nämnt det.
Det finns ingen anledning att inte skriva sanningen.
Det absolut "sämsta" jag varit med om från deras sida måste vara när jag skulle byta in en klocka och (personligen) ansåg att jag blev erbjuden ett riktigt skambud.

Men å andra sidan så fick jag budet över telefon, utan mailade bilder, så de hade inget annat än min beskrivning på en ett år gammal klocka att gå på, och som säljare brukar man i regel skryta upp sina egna saker för att öka dess värde, det är inget konstigt. Så jag antar att de utgick ifrån någonting när de gav mig budet, troligen hade det varit lite högre om jag kommit in med klockan då den var i princip oanvänd och helt repfri/felfri. Men, de kan ju inte de räkna med och lova mig ett pris på mitt ord..
Hur som helst, det är nog det "sämsta" jag skulle kunna säga om dem.

Men jag kom på att jag faktiskt har ringt Rob en gång ganska nyligen, ang intresse för en Patek.
Jag hann ställa två frågor innan det började suckas och efter kanske fem frågor kom fnissandet/hånskrattet..
"Ja men du förstår väl att de som köper en Patek inte påverkas av Corona liksom, de som köper en Patek...*minns inte vad han sa exakt*, men han menade att de som köper/tänkt köpa en patek knappast lär låta bli pga en sådan sak som att de skulle bli av med jobbet...

- Nej, det gör jag inte, är patekägare immuna mot att bli sjuka, dö eller bli av med jobbet för att de har anmält intresse för en Patek? Är den här klockan viktigare för dem än att behålla hemmet, bilen, båten, skärgårdssruga etc, tills de skaffat nytt jobb? Kanske för några. Men knappast för majoriteten.

Då ställde jag generellt frågor om intresset hade minskat rent generellt för märket och i synnerhet för en speciell modell nu när ekonomin, även många privatekonomier påverkas av Corona.

Men även här, på telefon kände jag hur försäljaren försökte "förminska" mig, nästan idiot/dumförklara mig pga att jag ställde några frågor..
Jag hoppas att Nymans förhandlar till sig ett kontrakt med Patek.

Berggren har jag ingen åsikt om då jag faktiskt glömde bort att det finns två AD för Patek i Sverige, och när jag pratat med Robs försäljare så kände jag ingen vidare lust att fortsätta mina förfrågningar..

*Odin Allfader - gör så dessa otrevliga och nonchalanta försäljare får tillbrimga resten av sin karriär i Dressmankostymer och Eccoskor!*
 
Ovan (@CBO konversation) är en ganska bra illustration hur man bör ta det här med internet/forum/yelp-typ rekommendationer ibland. Ibland finns det naturligtvis mönster som är talande men man ska också passa sig för de enstaka anekdotiska bevisen för en butiks förträfflighet/oduglighet, det finns för många felkällor. Så länge människor är inblandade i transaktionerna så kommer det alltid finnas kundmöten som är, eller upplevs, mindre än hundraprocentiga även om man går till butiken som drivs av Jesus, Gandhi, Mandela och Paco Underhill. Man kan bara hoppas att butikerna tar del av de berättelser om kundupplevelser som sådana här forum erbjuder men som guide till var man ska gå som kund måste man använda en stor nypa sunt förnuft och inte ta allt man läser för givet.
Självklart. Men en sådan här tråd kan säkert hjälpa många förstagångsköpare att välja AD, speciellt de som har tänkt handla mer än en eller ett par klockor och planerat att bygga upp en relation med butik och försäljare, då kan det vara bra om man direkt går till "rätt butik" och inte testar sig fram och när man sedan hittar rätt så här man redan handlat 4 klockor som kunde gjort din relation med din utvalda AD betydligt starkare. ☝️
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Va inne på Nymans i Stockholm för ett tag sen. Fantastiskt trevlig personal som lät mig testa massa modeller med en trevlig dialog och ett leende.
Efter en positiv upplevelse kom jag tillbaks dagen efter för ett köp. Hade sett att dom hade precis den klockan jag sökte inbytt och till ett avsevärt lägre pris. Perfekt tänkte jag!
Ber personalen ta fram klockan då jag inte ser den i montern, men då visar det sig att klockan sen några veckor är såld och dom har inte uppdaterat sin hemsida. ”Vi kan inte uppdatera våran hemsida..” får jag till svar när jag ifrågasätter hur detta kunde ske. Är väll Inge fel i sak men helskotta va irriterad jag blev!
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Va inne på Nymans i Stockholm för ett tag sen. Fantastiskt trevlig personal som lät mig testa massa modeller med en trevlig dialog och ett leende.
Efter en positiv upplevelse kom jag tillbaks dagen efter för ett köp. Hade sett att dom hade precis den klockan jag sökte inbytt och till ett avsevärt lägre pris. Perfekt tänkte jag!
Ber personalen ta fram klockan då jag inte ser den i montern, men då visar det sig att klockan sen några veckor är såld och dom har inte uppdaterat sin hemsida. ”Vi kan inte uppdatera våran hemsida..” får jag till svar när jag ifrågasätter hur detta kunde ske. Är väll Inge fel i sak men helskotta va irriterad jag blev!
Näe deras eller Krons hemsida lämnar en del att önska på uppdateringsfronten. För ett par veckor sedan låg en pre-owned SS kvar på deras sida samtidigt som köparen lagt ut en säljesannons på den här på KS.....
 

HSK

Patek
2-Faktor
Men VARFÖR uppträda så nonchalant och ibland tom ohövligt mot sina kunder? Det gynnar ju knappast butikens varumärke att ha nån världsmästare som står och rullar med ögonen eller skrattar åt kunder när de ställer en fråga (som för en insatt kan verka självklar, men för någon som för första gången ska spendera 50 pistoler på en jäkla klocka är det inte lika självklart) - Nymans/Krons har också tidvis eller delar av året (säsong?) Kineser anställda. Kanske har det att göra med och sammanfaller med kinesiska semestrar? Inte många "infödingar" i det här landet talar kinesiska/mandarin. Men jag har faktiskt aldrig någonsin, inte ens av "säsongsanställda" blivit på något sätt dåligt eller ohövligt bemött hos Nymans eller Krons.
Och jag ska understryka att hade jag blivit det så hade jag nämnt det.
Det finns ingen anledning att inte skriva sanningen.
Det absolut "sämsta" jag varit med om från deras sida måste vara när jag skulle byta in en klocka och (personligen) ansåg att jag blev erbjuden ett riktigt skambud.

Men å andra sidan så fick jag budet över telefon, utan mailade bilder, så de hade inget annat än min beskrivning på en ett år gammal klocka att gå på, och som säljare brukar man i regel skryta upp sina egna saker för att öka dess värde, det är inget konstigt. Så jag antar att de utgick ifrån någonting när de gav mig budet, troligen hade det varit lite högre om jag kommit in med klockan då den var i princip oanvänd och helt repfri/felfri. Men, de kan ju inte de räkna med och lova mig ett pris på mitt ord..
Hur som helst, det är nog det "sämsta" jag skulle kunna säga om dem.

Men jag kom på att jag faktiskt har ringt Rob en gång ganska nyligen, ang intresse för en Patek.
Jag hann ställa två frågor innan det började suckas och efter kanske fem frågor kom fnissandet/hånskrattet..
"Ja men du förstår väl att de som köper en Patek inte påverkas av Corona liksom, de som köper en Patek...*minns inte vad han sa exakt*, men han menade att de som köper/tänkt köpa en patek knappast lär låta bli pga en sådan sak som att de skulle bli av med jobbet...

- Nej, det gör jag inte, är patekägare immuna mot att bli sjuka, dö eller bli av med jobbet för att de har anmält intresse för en Patek? Är den här klockan viktigare för dem än att behålla hemmet, bilen, båten, skärgårdssruga etc, tills de skaffat nytt jobb? Kanske för några. Men knappast för majoriteten.

Då ställde jag generellt frågor om intresset hade minskat rent generellt för märket och i synnerhet för en speciell modell nu när ekonomin, även många privatekonomier påverkas av Corona.

Men även här, på telefon kände jag hur försäljaren försökte "förminska" mig, nästan idiot/dumförklara mig pga att jag ställde några frågor..
Jag hoppas att Nymans förhandlar till sig ett kontrakt med Patek.

Berggren har jag ingen åsikt om då jag faktiskt glömde bort att det finns två AD för Patek i Sverige, och när jag pratat med Robs försäljare så kände jag ingen vidare lust att fortsätta mina förfrågningar..

*Odin Allfader - gör så dessa otrevliga och nonchalanta försäljare får tillbrimga resten av sin karriär i Dressmankostymer och Eccoskor!*
Det postades en artikel tidigare i tråden om en undersökning som menade på att intresset för den här typen av åtråvärda produkter faktiskt kan öka med ett visst mått av hånfullt bemötande då det gör att varan upplevs som ännu mer ouppnåelig och svårtillgänglig.

Personligen tycker jag precis som de flesta här i tråden att man alltid ska få ett gott bemötande och god service men många verkar ha upplevt ett snorkigt bemötande hos våra svenska ADs och det kanske finns en uttalad strategi bakom det?
 

ChumpTime

Panerai
Men VARFÖR uppträda så nonchalant och ibland tom ohövligt mot sina kunder? Det gynnar ju knappast butikens varumärke att ha nån världsmästare som står och rullar med ögonen eller skrattar åt kunder när de ställer en fråga (som för en insatt kan verka självklar, men för någon som för första gången ska spendera 50 pistoler på en jäkla klocka är det inte lika självklart) - Nymans/Krons har också tidvis eller delar av året (säsong?) Kineser anställda. Kanske har det att göra med och sammanfaller med kinesiska semestrar? Inte många "infödingar" i det här landet talar kinesiska/mandarin. Men jag har faktiskt aldrig någonsin, inte ens av "säsongsanställda" blivit på något sätt dåligt eller ohövligt bemött hos Nymans eller Krons.
Och jag ska understryka att hade jag blivit det så hade jag nämnt det.
Det finns ingen anledning att inte skriva sanningen.
Det absolut "sämsta" jag varit med om från deras sida måste vara när jag skulle byta in en klocka och (personligen) ansåg att jag blev erbjuden ett riktigt skambud.

Men å andra sidan så fick jag budet över telefon, utan mailade bilder, så de hade inget annat än min beskrivning på en ett år gammal klocka att gå på, och som säljare brukar man i regel skryta upp sina egna saker för att öka dess värde, det är inget konstigt. Så jag antar att de utgick ifrån någonting när de gav mig budet, troligen hade det varit lite högre om jag kommit in med klockan då den var i princip oanvänd och helt repfri/felfri. Men, de kan ju inte de räkna med och lova mig ett pris på mitt ord..
Hur som helst, det är nog det "sämsta" jag skulle kunna säga om dem.

Men jag kom på att jag faktiskt har ringt Rob en gång ganska nyligen, ang intresse för en Patek.
Jag hann ställa två frågor innan det började suckas och efter kanske fem frågor kom fnissandet/hånskrattet..
"Ja men du förstår väl att de som köper en Patek inte påverkas av Corona liksom, de som köper en Patek...*minns inte vad han sa exakt*, men han menade att de som köper/tänkt köpa en patek knappast lär låta bli pga en sådan sak som att de skulle bli av med jobbet...

- Nej, det gör jag inte, är patekägare immuna mot att bli sjuka, dö eller bli av med jobbet för att de har anmält intresse för en Patek? Är den här klockan viktigare för dem än att behålla hemmet, bilen, båten, skärgårdssruga etc, tills de skaffat nytt jobb? Kanske för några. Men knappast för majoriteten.

Då ställde jag generellt frågor om intresset hade minskat rent generellt för märket och i synnerhet för en speciell modell nu när ekonomin, även många privatekonomier påverkas av Corona.

Men även här, på telefon kände jag hur försäljaren försökte "förminska" mig, nästan idiot/dumförklara mig pga att jag ställde några frågor..
Jag hoppas att Nymans förhandlar till sig ett kontrakt med Patek.

Berggren har jag ingen åsikt om då jag faktiskt glömde bort att det finns två AD för Patek i Sverige, och när jag pratat med Robs försäljare så kände jag ingen vidare lust att fortsätta mina förfrågningar..

*Odin Allfader - gör så dessa otrevliga och nonchalanta försäljare får tillbrimga resten av sin karriär i Dressmankostymer och Eccoskor!*

Vill du förtälja vilken Patek det var du frågade efter? Dvs frågade du efter att få en halvmiljon eller bara 150kkr gratispengar från Rob? Att köpa Patek vars marknadspriser inte ligger skyhögt över listpris är inte alls svårt och jag fick utomordentligt bra bemötande från dem så sent som nu i veckan pga nyköp av Patek. Under tiden som jag satt där kom det in 2 sällskap och frågade om 5711/1A. I min mening är det mycket bättre att säga rakt ut till besvikna prospektiva kunder man inte tar fler intresseanmälningar på vissa klockor än att ljuga om en kölista som alla med viss insikt fattar inte existerar. Eller iallafall, existerar inte i den form där kötid har mycket lite bäring på hur snabbt man blir erbjuden en viss klocka.

Gå du till Nymans utan solid köphistorik och fråga om en Rolex 116500 eller AP15202 och se om du får bättre bemötande. Det fick inte jag iallafall, förrän jag började samla ihop köphistorik med dem.
 
Det postades en artikel tidigare i tråden om en undersökning som menade på att intresset för den här typen av åtråvärda produkter faktiskt kan öka med ett visst mått av hånfullt bemötande då det gör att varan upplevs som ännu mer ouppnåelig och svårtillgänglig.

Personligen tycker jag precis som de flesta här i tråden att man alltid ska få ett gott bemötande och god service men många verkar ha upplevt ett snorkigt bemötande hos våra svenska ADs och det kanske finns en uttalad strategi bakom det?
Ja, självklart kan det vara en strategi. Men om det är för att ytterligare öka habegäret hos ev kunder, så är det väl endast Nymans/krons som direkt skulle kunna tjäna på det? För de flesta skulle, även om de blev ännu hårdare på klockan ifråga, inte köpa den hos ADn de upplevt som otrevlig och snorig, och som sagt, de enda som kan ha tur om kunden går till en annan AD är nymans/Krons, om kunden skulle råka välja att gå till den andra av dessa butiker öst för.någon av konkurrenterna.

Men jag tycker inte att det verkar som att folk upplever varken Nymans eller Krons som snorkiga. Iofs så här jag inte läst igenom hela tråden, men av vad jag läst så får jag den upplevelsen iaf.
 

ChumpTime

Panerai
Men jag tycker inte att det verkar som att folk upplever varken Nymans eller Krons som snorkiga. Iofs så här jag inte läst igenom hela tråden, men av vad jag läst så får jag den upplevelsen iaf.

Det där har stötts och blötts under lång tid, men underligt nog så kan man titta bak i hissa/dissa-tråden och notera ett tydligt skifte i attityder ungefär samtidigt som forumets sponsorskap gick från Rob till Nymans...

För övrigt är vissa av dina antaganden fel. Såväl Rob som Nymans har kinesisktalande personal anställd året om. Jag vågar sätta min hatt på att Nymans är mer beroende av kinesiska turistpengar än vad Rob är.
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
I min mening är det mycket bättre att säga rakt ut till besvikna prospektiva kunder man inte tar fler intresseanmälningar på vissa klockor än att ljuga om en kölista som alla med viss insikt fattar inte existerar. Eller iallafall, existerar inte i den form där kötid har mycket lite bäring på hur snabbt man blir erbjuden en viss klocka.

Gå du till Nymans utan solid köphistorik och fråga om en Rolex 116500 eller AP15202 och se om du får bättre bemötande. Det fick inte jag iallafall, förrän jag började samla ihop köphistorik med dem.
Du tror inte att det finns ett samband då? ;) Att direkt avfärda potentiella kunder lär vara betydligt mindre lönsamt än att ge intrycket av att chanserna ökar om man köper annat under tiden (vilket det uppenbarligen verkar göra i vissa fall).
 
Vill du förtälja vilken Patek det var du frågade efter? Dvs frågade du efter att få en halvmiljon eller bara 150kkr gratispengar från Rob? Att köpa Patek vars marknadspriser inte ligger skyhögt över listpris är inte alls svårt och jag fick utomordentligt bra bemötande från dem så sent som nu i veckan pga nyköp av Patek. Under tiden som jag satt där kom det in 2 sällskap och frågade om 5711/1A. I min mening är det mycket bättre att säga rakt ut till besvikna prospektiva kunder man inte tar fler intresseanmälningar på vissa klockor än att ljuga om en kölista som alla med viss insikt fattar inte existerar. Eller iallafall, existerar inte i den form där kötid har mycket lite bäring på hur snabbt man blir erbjuden en viss klocka.

Gå du till Nymans utan solid köphistorik och fråga om en Rolex 116500 eller AP15202 och se om du får bättre bemötande. Det fick inte jag iallafall, förrän jag började samla ihop köphistorik med dem.
Nej, jag vill inte berätta exakt vilken modell kag frågade efyer specifikt.

Men jag kan berätta att den går att köpa åtminstone 15% billigare på C24, lätt begagnad än vad den kostar ny hos Rob.
Som inte hade den inne och troligtvis inte kunde få hem en i år ens om jag "beställde" den.
Så, du får iaf svar på din fråga om att jag hade inte kunnat vända mig om efter köp och sälja den med förtjänst.

Jag tror det var det din fråga först och främst handlade om, eller?

Hur som helst så var det ingen Nautilus eller Aquanaut.
 

ChumpTime

Panerai
Du tror inte att det finns ett samband då? ;) Att direkt avfärda potentiella kunder lär vara betydligt mindre lönsamt än att ge intrycket av att chanserna ökar om man köper annat under tiden (vilket det uppenbarligen verkar göra i vissa fall).

Uppenbarligen inte. Jag skulle tvärtom säga att Patekåterförsäljarna i norden är ungefär så egalitära som det går att vara som Patek-AD. Gå till Pateks egna salonger i Geneve/Paris/London, gamla prestige-AD (Tiffany 5th ave, Beyer el Gübelin i Zürich Etc) eller AD i länder med central distributör (t.ex Singapore) Så kommer man ingen vart utan att allra minst ge dem visitkort och svara på integritetskränkande frågor om vad man gör och tjänar.
 

ChumpTime

Panerai
Nej, jag vill inte berätta exakt vilken modell kag frågade efyer specifikt.

Men jag kan berätta att den går att köpa åtminstone 15% billigare på C24, lätt begagnad än vad den kostar ny hos Rob.
Som inte hade den inne och troligtvis inte kunde få hem en i år ens om jag "beställde" den.
Så, du får iaf svar på din fråga om att jag hade inte kunnat vända mig om efter köp och sälja den med förtjänst.

Jag tror det var det din fråga först och främst handlade om, eller?

Hur som helst så var det ingen Nautilus eller Aquanaut.

M.ao en klocka som handlas för över listpris när man bortser från 25% svensk moms. Att de inte kommer få in specifika klockor resten av året är något som jag fick som svar också, och det är väl inte så himla konstigt med tanke på att hela produktionen legat nere sedan feb/mars?

Om man bortser från Nautilus/Aquanaut finns väldigt få modeller från Patek (Bortsett från availability by application-modeller) som är otillgängliga pga efterfrågan (5212A, 5231J, 5131/1P). Att andra modeller sedan kan vara otillgängliga pga ledtider är en annan sak, men det styr inte AD över.
 
M.ao en klocka som handlas för över listpris när man bortser från 25% svensk moms. Att de inte kommer få in specifika klockor resten av året är något som jag fick som svar också, och det är väl inte så himla konstigt med tanke på att hela produktionen legat nere sedan feb/mars?

Om man bortser från Nautilus/Aquanaut finns väldigt få modeller från Patek (Bortsett från availability by application-modeller) som är otillgängliga pga efterfrågan (5212A, 5231J, 5131/1P). Att andra modeller sedan kan vara otillgängliga pga ledtider är en annan sak, men det styr inte AD över.
Jag vet inte hur det är med momsen. Där är jag helt ovetandes.
Dock är klockan jah frågade om ingen av de referenserna du nämnde i ditt inlägg.

Men även om det är som du skriver att de är otillgängliga pga *** som AD inte kan styra över, så anser jag att det är DET de borde berätta/förklara för mig. Inte skratta åt/håna en ev kund som ställer frågor, eller vad anser DU vara ett ok kundbemötande?

Jag förstår om de hade skrattat till lote om jag frågat efywr en nautilus i stål, men inte ens där hade kag accepterat ett HÅNSKRATT, det är inte säkert att kunden är såpass påläst att han eöler hon vet hur marknaden för dessa klockor ser ut. Även i den prisklassen så KAN, även om det såklart är väldigt ovanligt, en människa se en köocka och känna att "den vill jag ha", och ringa en AD för att fråga. Och jag tycker inte man som ev kund ska bli bemött med ett HÅNSKRATT, hur "dum" din fråga än kan tyckas vara bland de pålästa.

Det är min åsikt.
 

ChumpTime

Panerai
Jag vet inte hur det är med momsen. Där är jag helt ovetandes.
Dock är klockan jah frågade om ingen av de referenserna du nämnde i ditt inlägg.

Men även om det är som du skriver att de är otillgängliga pga *** som AD inte kan styra över, så anser jag att det är DET de borde berätta/förklara för mig. Inte skratta åt/håna en ev kund som ställer frågor, eller vad anser DU vara ett ok kundbemötande?

Jag förstår om de hade skrattat till lote om jag frågat efywr en nautilus i stål, men inte ens där hade kag accepterat ett HÅNSKRATT, det är inte säkert att kunden är såpass påläst att han eöler hon vet hur marknaden för dessa klockor ser ut. Även i den prisklassen så KAN, även om det såklart är väldigt ovanligt, en människa se en köocka och känna att "den vill jag ha", och ringa en AD för att fråga. Och jag tycker inte man som ev kund ska bli bemött med ett HÅNSKRATT, hur "dum" din fråga än kan tyckas vara bland de pålästa.

Det är min åsikt.

hur du blev bemött och hur du uppfattade att du blev bemött får stå för dig. Jag har bara kontrat med min egen erfarenhet. Allt annat är bara insinuationer från din sida. Jag ogillar dåligt kundbemötande lika mycket som näste man. Att det skulle vara endemiskt för Rob och inte övriga AD i stan är dock ett högst tveksamt uttalande som enkom baseras på anekdotala bevis. Jag påstod inte heller att de nämnda referenserna skulle vara den du efterfrågade.
 
hur du blev bemött och hur du uppfattade att du blev bemött får stå för dig. Jag har bara kontrat med min egen erfarenhet. Allt annat är bara insinuationer från din sida. Jag ogillar dåligt kundbemötande lika mycket som näste man. Att det skulle vara endemiskt för Rob och inte övriga AD i stan är dock ett högst tveksamt uttalande som enkom baseras på anekdotala bevis. Jag påstod inte heller att de nämnda referenserna skulle vara den du efterfrågade.
Ja det står för mig. Såklart.

Och det är såklart mina egna erfarenheter jag tar upp här, och att ett dåligt kundbemötande sprider sig, lika fort, om inte fortare än ett bra.
Och det är väl det hela tråden handlar om.

Men såklart, andra har bra erfarenheter av rob, det betvivlar jag inte. Men, som jag skrev mina erfarenheter har gjort att jag inte vill vara kund där, varför jag ringde och frågade om klockan ifråga vet jag inte riktigt, då jag iaf aldrig hade köpt den där, kanske var det för att få en expert utlåtande. Tyvärr blev jag utan även ett sådant.
 

ChumpTime

Panerai
Ja det står för mig. Såklart.

Och det är såklart mina egna erfarenheter jag tar upp här, och att ett dåligt kundbemötande sprider sig, lika fort, om inte fortare än ett bra.
Och det är väl det hela tråden handlar om.

Men såklart, andra har bra erfarenheter av rob, det betvivlar jag inte. Men, som jag skrev mina erfarenheter har gjort att jag inte vill vara kund där, varför jag ringde och frågade om klockan ifråga vet jag inte riktigt, då jag iaf aldrig hade köpt den där, kanske var det för att få en expert utlåtande. Tyvärr blev jag utan även ett sådant.

Då kommer den eviga filosofiska frågan: är man då en kund om man inte köper något? Är det där Yelp-omdömet användbart om personen inte smakat på maten? Helhetsupplevelsen är nog så viktig men nu verkar du ju inte ha varit ute efter affär till att börja med. Jag har inte jobbat med sälj särskilt mycket men det känns väl som att luttrade säljare känner igen en däcksparkare när de ser (hör?) en?
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Då kommer den eviga filosofiska frågan: är man då en kund om man inte köper något? Är det där Yelp-omdömet användbart om personen inte smakat på maten? Helhetsupplevelsen är nog så viktig men nu verkar du ju inte ha varit ute efter affär till att börja med. Jag har inte jobbat med sälj särskilt mycket men det känns väl som att luttrade säljare känner igen en däcksparkare när de ser (hör?) en?
Eller så ser man det som att alla besökare är potentiella kunder. Tror man får både bättre recensioner och försäljning med den inställningen.
 
Topp