• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

ChumpTime

Panerai
Eller så ser man det som att alla besökare är potentiella kunder. Tror man får både bättre recensioner och försäljning med den inställningen.

Företagen ifråga är mycket lönsamma, men visst, jag utesluter inte att du har rätt. Personligen hade jag nog också tröttnat och börjat snäsa av profitörer som jagar sportstål till listpris. Å andra sidan är jag inte klockförsäljare heller, så vad vet jag.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Personligen hade jag nog också tröttnat och börjat snäsa av profitörer som jagar sportstål till listpris.
Det spelar ju egentligen ingen roll. LW är ju t ex bäst i klassen enligt mig på bra kundbemötande till de som kommer in i butiken. Jag har besökt dem flera gånger, i vad många skulle kalla ”semesteroutfit” och provat alltifrån Rolex till AP och PP. Alltid känt mig som VIP även om jag inte köpt något just då.
 

ChumpTime

Panerai
Det spelar ju egentligen ingen roll. LW är ju t ex bäst i klassen enligt mig på bra kundbemötande till de som kommer in i butiken. Jag har besökt dem flera gånger, i vad många skulle kalla ”semesteroutfit” och provat alltifrån Rolex till AP och PP. Alltid känt mig som VIP även om jag inte köpt något just då.

sant, LW är bra på det där. Å andra sidan finns det inte en massa saftiga teoretiska arbitragemöjligheter för spekulanter hos LW. Jag kan tänka mig hur bemötandet skulle bli om man går in på LW och börjar pruta på en Hulk med hänvisning till listpriset...
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
sant, LW är bra på det där. Å andra sidan finns det inte en massa saftiga teoretiska arbitragemöjligheter för spekulanter hos LW. Jag kan tänka mig hur bemötandet skulle bli om man går in på LW och börjar pruta på en Hulk med hänvisning till listpriset...
Tror ärligt att bemötandet inte skulle vara någon skillnad mer än att de skulle förklara läget och att det inte går att pruta.
 
Då kommer den eviga filosofiska frågan: är man då en kund om man inte köper något? Är det där Yelp-omdömet användbart om personen inte smakat på maten? Helhetsupplevelsen är nog så viktig men nu verkar du ju inte ha varit ute efter affär till att börja med. Jag har inte jobbat med sälj särskilt mycket men det känns väl som att luttrade säljare känner igen en däcksparkare när de ser (hör?) en?
Jag har ju varit inne för att göra affär på ett gäng klockor. Det blev krons som fick göra affären på de klockorna jag var intresserad av då, jag beskrev det i ett inlägg nån sida bakåt.
Så jag var inye någon däcksparkare. Utom kanske sista gången jag ringde för att höra med rob Ang modellen, men det kan han omöjligt ha kunnat avgöra på telefon.
 

ChumpTime

Panerai
Jag har ju varit inne för att göra affär på ett gäng klockor. Det blev krons som fick göra affären på de klockorna jag var intresserad av då, jag beskrev det i ett inlägg nån sida bakåt.
Så jag var inye någon däcksparkare. Utom kanske sista gången jag ringde för att höra med rob Ang modellen, men det kan han omöjligt ha kunnat avgöra på telefon.

Jag har inte varit i Patek-svängen särskilt länge men jag har fått lära mig den hårda vägen att köphistorik för andra märken inte nödvändigtvis innebär goodwill och tillgänglighet på PP-fronten. Kan vara styrt av endera AD eller Patek själva men jag lutar åt det sistnämnda.

I slutändan är det nog så att de allra flesta av oss inte inser eller helst inte vill acceptera att Patek inte intresserade av ”vanligt folk” mer än som ekokammare för brand hype, på samma sätt som Ferrari säljer merch till folk som aldrig kommer att köpa en bil hos dem. Bara det faktum att PPs produktcykler är så korta att de ofta hinner sluta tillverka vissa modeller innan man rimligen kunnat spara ihop till den från det att den lanseras säger lite om vilken typ av kunder de har i åtanke. Krävs en rarifierad inkomst/förmögenhet utöver klockintresse för att man ska kunna följa släppen och plocka minst en Patek varje år och dessutom kunna hoppa på erbjudanden när AD får in något roligt eller om PP ringer från Geneve med specialare.
 
Senast ändrad:

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Men VARFÖR uppträda så nonchalant och ibland tom ohövligt mot sina kunder? Det gynnar ju knappast butikens varumärke att ha nån världsmästare som står och rullar med ögonen eller skrattar åt kunder när de ställer en fråga (som för en insatt kan verka självklar, men för någon som för första gången ska spendera 50 pistoler på en jäkla klocka är det inte lika självklart) - Nymans/Krons har också tidvis eller delar av året (säsong?) Kineser anställda. Kanske har det att göra med och sammanfaller med kinesiska semestrar? Inte många "infödingar" i det här landet talar kinesiska/mandarin. Men jag har faktiskt aldrig någonsin, inte ens av "säsongsanställda" blivit på något sätt dåligt eller ohövligt bemött hos Nymans eller Krons.
Och jag ska understryka att hade jag blivit det så hade jag nämnt det.
Det finns ingen anledning att inte skriva sanningen.
Det absolut "sämsta" jag varit med om från deras sida måste vara när jag skulle byta in en klocka och (personligen) ansåg att jag blev erbjuden ett riktigt skambud.

Men å andra sidan så fick jag budet över telefon, utan mailade bilder, så de hade inget annat än min beskrivning på en ett år gammal klocka att gå på, och som säljare brukar man i regel skryta upp sina egna saker för att öka dess värde, det är inget konstigt. Så jag antar att de utgick ifrån någonting när de gav mig budet, troligen hade det varit lite högre om jag kommit in med klockan då den var i princip oanvänd och helt repfri/felfri. Men, de kan ju inte de räkna med och lova mig ett pris på mitt ord..
Hur som helst, det är nog det "sämsta" jag skulle kunna säga om dem.

Men jag kom på att jag faktiskt har ringt Rob en gång ganska nyligen, ang intresse för en Patek.
Jag hann ställa två frågor innan det började suckas och efter kanske fem frågor kom fnissandet/hånskrattet..
"Ja men du förstår väl att de som köper en Patek inte påverkas av Corona liksom, de som köper en Patek...*minns inte vad han sa exakt*, men han menade att de som köper/tänkt köpa en patek knappast lär låta bli pga en sådan sak som att de skulle bli av med jobbet...

- Nej, det gör jag inte, är patekägare immuna mot att bli sjuka, dö eller bli av med jobbet för att de har anmält intresse för en Patek? Är den här klockan viktigare för dem än att behålla hemmet, bilen, båten, skärgårdssruga etc, tills de skaffat nytt jobb? Kanske för några. Men knappast för majoriteten.

Då ställde jag generellt frågor om intresset hade minskat rent generellt för märket och i synnerhet för en speciell modell nu när ekonomin, även många privatekonomier påverkas av Corona.

Men även här, på telefon kände jag hur försäljaren försökte "förminska" mig, nästan idiot/dumförklara mig pga att jag ställde några frågor..
Jag hoppas att Nymans förhandlar till sig ett kontrakt med Patek.

Berggren har jag ingen åsikt om då jag faktiskt glömde bort att det finns två AD för Patek i Sverige, och när jag pratat med Robs försäljare så kände jag ingen vidare lust att fortsätta mina förfrågningar..

*Odin Allfader - gör så dessa otrevliga och nonchalanta försäljare får tillbrimga resten av sin karriär i Dressmankostymer och Eccoskor!*
Ursäkta mig, men detta är känns som mer vatten på min kvarn. Det är ju mycket möjligt att du personligen inte kände att du fick allt vad du önskade av denna kontakten men.....
Rent objektivt vad har vi här?
- Kund ringer (istället för att ta sig tid att uppsöka butiken och föra samtal angående en tung produkt i flerhundratusenkronorsklassen.)
- Samtalet förs in på frågor om tillgänglighet och priser nu pga av corona.
- Kunden vill föra allmän diskussion och ha info om varumärkets framgång och aktuella situation.

Jag är ledsen men det finns inte en butikssäljare i världen som kan föra det kundsamtalet helt utan ett visst mått av avvisande . Möjligtvis om de suttit ensamma och sysslolösa och rullat tummarna i dagar pga av heltomma butiker i pandemitid. Möjligtvis.
Det finns inte en chans i världen att denna typen av information skulle vara god allmängiltig vägledning för någon angående var man ska välja att handla i framtiden. Det enda det möjligtvis åstadkommer är att bidra till ett allmänt, möjligtvis oberättigat, surr om att "jag tycker mig ha hört tråkiga omdömen om Butik X".
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Eller så ser man det som att alla besökare är potentiella kunder. Tror man får både bättre recensioner och försäljning med den inställningen.
Om du har fler spekulanter än du har tillgång _kan_ inte alla besökare vara potentiella kunder. Det är den rävsaxen nämnda AD sitter i, något som måste göra så otroligt ont för säljarna som inget hellre vill än att slänga ut prylar, öka omsättningen, plocka bonusarnas morsor och ta den där extra långa Mauritius-semestern.

Har en bekant som jobbar Patek-AD i ett EU-land. Hennes största professionella plåga är att inte kunna göra sitt jobb dvs sälja prylar till folk som vill köpa sagda prylar. Kombinera detta med en dålig dag i övrigt och du får ett kundbemötande som inte är helt 100.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Har pratat i telefon med både Nymans i Stockholm och Västerås.
Tyckte de i Stockholm var rent av dryga, medan de i Västerås var trevliga.
Gick då in till Nymans i Västerås, lika trevliga på plats som över telefon. :)
 

Leiflicious

Cartier
För att dra upp stämningen här lite kan jag hissa två jättetrevliga bemötanden jag fått på sistone.
Var inne idag på klockmaster globen och ville kika lite på Breitlings senaste, fick supertrevligt bemötande av Svante och fick klämma och känna på allt jag varit nyfiken på. Stor hiss. Jag var bara inne för att kika eftersom jag har varit sugen på många olika klockor men de var lika trevliga ändå även om det var uppenbart att jag inte var akut nära köp just nu.
Och förra veckan var jag på Mollsteds i Karlstad och kikade på lite Seiko och Oris som jag sett lite nyheter på diverse bloggar om och var nyfiken på hur det skulle se ut irl, jättetrevligt bemötande där med, jättehiss. :)
 
Ursäkta mig, men detta är känns som mer vatten på min kvarn. Det är ju mycket möjligt att du personligen inte kände att du fick allt vad du önskade av denna kontakten men.....
Rent objektivt vad har vi här?
- Kund ringer (istället för att ta sig tid att uppsöka butiken och föra samtal angående en tung produkt i flerhundratusenkronorsklassen.)
- Samtalet förs in på frågor om tillgänglighet och priser nu pga av corona.
- Kunden vill föra allmän diskussion och ha info om varumärkets framgång och aktuella situation.

Jag är ledsen men det finns inte en butikssäljare i världen som kan föra det kundsamtalet helt utan ett visst mått av avvisande . Möjligtvis om de suttit ensamma och sysslolösa och rullat tummarna i dagar pga av heltomma butiker i pandemitid. Möjligtvis.
Det finns inte en chans i världen att denna typen av information skulle vara god allmängiltig vägledning för någon angående var man ska välja att handla i framtiden. Det enda det möjligtvis åstadkommer är att bidra till ett allmänt, möjligtvis oberättigat, surr om att "jag tycker mig ha hört tråkiga omdömen om Butik X".
Skulle du åka 10 mil, 15 mil, 30 mil eller kanske 50 mil? För ett samtal som bör ta ca tre minuter?
Jag tror inte det.

Han, säljaren hade gärna fått avvisa mig med hänvisning till *** , utan att hånskratt och vara rent ut sagt överlägsen mot en ev kund.
Hade han varit trevlig så hade jag med största sannolikhet frågat efywr den mannen när/om jag skulle ha gjort affär med och hos Rob och han hade fått ett "flerhundratusensälj" extra, pga sunt jäkla förnuft. Att gissa vem som kommer att handla eller inte, spec över TELEFON är ju vansinne och kommer garanterat se till att din chef förlorar kunder. Jag för att sköta ditt jobb, svåra trevligt för 100:e gången på samma fråga om det är vad som krävs, det är ditt jobb att vara trevlig mot kunder och även blivande/ev blivande kunder. Annars kommer de ta sina pengar till en konkurrent, så är det, får man ett dåligt bemötande så vill man inte göra affär med den individen eller företaget han ska representera.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Skulle du åka 10 mil, 15 mil, 30 mil eller kanske 50 mil? För ett samtal som bör ta ca tre minuter?
Jag tror inte det.

Han, säljaren hade gärna fått avvisa mig med hänvisning till *** , utan att hånskratt och vara rent ut sagt överlägsen mot en ev kund.
Hade han varit trevlig så hade jag med största sannolikhet frågat efywr den mannen när/om jag skulle ha gjort affär med och hos Rob och han hade fått ett "flerhundratusensälj" extra, pga sunt jäkla förnuft. Att gissa vem som kommer att handla eller inte, spec över TELEFON är ju vansinne och kommer garanterat se till att din chef förlorar kunder. Jag för att sköta ditt jobb, svåra trevligt för 100:e gången på samma fråga om det är vad som krävs, det är ditt jobb att vara trevlig mot kunder och även blivande/ev blivande kunder. Annars kommer de ta sina pengar till en konkurrent, så är det, får man ett dåligt bemötande så vill man inte göra affär med den individen eller företaget han ska representera.
Jag tycker att det är märkligt att så många i denna tråd försvarar ett beteende hos säljare som i alla andra sammanhang skulle betraktas som fullständigt oförsvarbart. Det bör vara helt självklart att man beter sig hövligt, svarar på frågor även om man gjort det 100 gånger tidigare samma dag eller upplyser om vad som gäller om en besökare i butiken frågar efter en viss modell, oavsett vilken det är. Att man sen på ett mänskligt plan kanske vill göra annorlunda pga trötthet, dåligt humör eller leda hör inte hit. Om man inte tycker det ska man kanske utforska andra karriärmöjligheter.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag tycker att det är märkligt att så många i denna tråd försvarar ett beteende hos säljare som i alla andra sammanhang skulle betraktas som fullständigt oförsvarbart. Det bör vara helt självklart att man beter sig hövligt, svarar på frågor även om man gjort det 100 gånger tidigare samma dag eller upplyser om vad som gäller om en besökare i butiken frågar efter en viss modell, oavsett vilken det är. Att man sen på ett mänskligt plan kanske vill göra annorlunda pga trötthet, dåligt humör eller leda hör inte hit. Om man inte tycker det ska man kanske utforska andra karriärmöjligheter.

Knappast någon som försvarar dåligt beteende. Men tråden handlar varken om sårad självkänsla eller generell kö-psykologi för Rolex eller Patek. Fick ett tidigare inlägg raderat när jag skrev att tråden blivit värdelös, så admin/ledningen får radera det här också då jag tänker upprepa mig. Som konsumentupplysning för forumets medlemmar har den här tråden i princip helt spelat ut sin roll då det är en (1) riktig köp/serviceupplevelse per var femte sida medan resterande inlägg handlar om hur man inte kände sig tillräckligt sedd av personalen.
 

DrKlocka

Audemars
Ursäkta mig, men detta är känns som mer vatten på min kvarn. Det är ju mycket möjligt att du personligen inte kände att du fick allt vad du önskade av denna kontakten men.....
Rent objektivt vad har vi här?
- Kund ringer (istället för att ta sig tid att uppsöka butiken och föra samtal angående en tung produkt i flerhundratusenkronorsklassen.)
- Samtalet förs in på frågor om tillgänglighet och priser nu pga av corona.
- Kunden vill föra allmän diskussion och ha info om varumärkets framgång och aktuella situation.

Jag är ledsen men det finns inte en butikssäljare i världen som kan föra det kundsamtalet helt utan ett visst mått av avvisande . Möjligtvis om de suttit ensamma och sysslolösa och rullat tummarna i dagar pga av heltomma butiker i pandemitid. Möjligtvis.
Det finns inte en chans i världen att denna typen av information skulle vara god allmängiltig vägledning för någon angående var man ska välja att handla i framtiden. Det enda det möjligtvis åstadkommer är att bidra till ett allmänt, möjligtvis oberättigat, surr om att "jag tycker mig ha hört tråkiga omdömen om Butik X".
Håller inte riktigt med dig. Det ger ju knappast skäl att vara avvisande eller att använda en nedlåtande ton. Det är inte särskilt svåra frågor att svara sakligt på, på en professionell nivå. Det finns många i riskgrupp som gärna köper Patek men inte tar sig iväg till butiken, inget konstigt med det.

Kan tillägga att jag bara haft positiva upplevelser hos Rob, vid ett flertal tillfällen.
 
Jag har inte varit i Patek-svängen särskilt länge men jag har fått lära mig den hårda vägen att köphistorik för andra märken inte nödvändigtvis innebär goodwill och tillgänglighet på PP-fronten. Kan vara styrt av endera AD eller Patek själva men jag lutar åt det sistnämnda.

I slutändan är det nog så att de allra flesta av oss inte inser eller helst inte vill acceptera att Patek inte intresserade av ”vanligt folk” mer än som ekokammare för brand hype, på samma sätt som Ferrari säljer merch till folk som aldrig kommer att köpa en bil hos dem. Bara det faktum att PPs produktcykler är så korta att de ofta hinner sluta tillverka vissa modeller innan man rimligen kunnat spara ihop till den från det att den lanseras säger lite om vilken typ av kunder de har i åtanke. Krävs en rarifierad inkomst/förmögenhet utöver klockintresse för att man ska kunna följa släppen och plocka minst en Patek varje år och dessutom kunna hoppa på erbjudanden när AD får in något roligt eller om PP ringer från Geneve med specialare.
Så kan det vara, men gången jag var in för handel, då handlade det om minst en klocka för 6 siffrigt belopp. Exakta antalet varken kan eller vill jag nämna, ellet det exakta (eller ungefärliga) listpriset. Men du hade kunnat köpa en ny bil av hygglig modell från ansett märke för de pengarna iaf. Dock var ingen av de klockorna varken patek eller sportstål från Rolex, och bara EN Rolex öht.
Och till "hans försvar" så kunde jag såklart ha betett mig som en fönatershoppare utan all världens vetskap. Men det spelar ingen roll om du utger dig för att (EVENTUELLT) vara köpare av klockor som prismässigt motsvarar flera Patek.
Hur mkt fönatershoppare och däcksparkare han TRODDE att jag var så borde han ha tagit mig på allvar och kollat med ain chef vad de klockor som intresserade mig hade landat på för slut pris efter avdragen prutning mm.
Det måste vara tjänstefel att inte ens visa en (ev) kund de klockor han eller hon ber att få se och prova när det enda köpet motsvarar en hygglig årslön. Att bara vifta bort kunden/kunderna med suckar och axelryckningar för att jag var klädd i tweed och flanell och kängor, ist för italienska kostym/rock och skor och kanske ställde vad han ansåg vara dumma frågor.

Poängen är att jag gicknin där först, hade jag blivit bra behandlad så jade min fortsätta köphistorik naturligtvis sett bättre ut idag några år senare, de ev patek klockorna hade kanske köpts redan innan hypen?
Sånt kan man inte veta.

Det hela handlar om att EN MAN såg till att den butiken den dagen missade ett större sälj, och genom åren (bara genom hans beteende den dagen) bevisligen har missat flera kunder som tänkt handla 6 siffrigt i guld, det framgår i tråden, de kunderna har följt råd och öst gått till krons/Nymans
(De som frågat mig Ang vilken AD de bör gå till eller inte)
Jag menar bara att den mannens dåliga dag(?) Eller missbedömning av mig som person, eller bara helt enkelt hans överlägsna och snorkiga attityd, kan ha kostat butiken han presenterar/presenterade 10 tals miljoner som öst gått till andra.

Givetvis är han inte den enda som gjort liknande saker, och alla är såklart inte anställda hos samma försäljare. Men det är ett utmärkt exempel på hur 5 minuter av kundbemötande kan skilja flertalet miljoner i intäkter under en period av några år.

Kan bara bra som nämnts i tråden att bemöta ALLA som potentiella kunder.

Hur många skulle tro att Bill Gates skulle kunna köpa 10 patek på ett bräde, om han kom in i sina vanliga "no brand kläder" och 100$ skor och med sin 200$ klocka, om man inte kände till mannen och hans bedrifter från andra kanaler?

Bara en tanke...
 

ChumpTime

Panerai
Så kan det vara, men gången jag var in för handel, då handlade det om minst en klocka för 6 siffrigt belopp. Exakta antalet varken kan eller vill jag nämna, ellet det exakta (eller ungefärliga) listpriset. Men du hade kunnat köpa en ny bil av hygglig modell från ansett märke för de pengarna iaf. Dock var ingen av de klockorna varken patek eller sportstål från Rolex, och bara EN Rolex öht.
Och till "hans försvar" så kunde jag såklart ha betett mig som en fönatershoppare utan all världens vetskap. Men det spelar ingen roll om du utger dig för att (EVENTUELLT) vara köpare av klockor som prismässigt motsvarar flera Patek.
Hur mkt fönatershoppare och däcksparkare han TRODDE att jag var så borde han ha tagit mig på allvar och kollat med ain chef vad de klockor som intresserade mig hade landat på för slut pris efter avdragen prutning mm.
Det måste vara tjänstefel att inte ens visa en (ev) kund de klockor han eller hon ber att få se och prova när det enda köpet motsvarar en hygglig årslön. Att bara vifta bort kunden/kunderna med suckar och axelryckningar för att jag var klädd i tweed och flanell och kängor, ist för italienska kostym/rock och skor och kanske ställde vad han ansåg vara dumma frågor.

Poängen är att jag gicknin där först, hade jag blivit bra behandlad så jade min fortsätta köphistorik naturligtvis sett bättre ut idag några år senare, de ev patek klockorna hade kanske köpts redan innan hypen?
Sånt kan man inte veta.

Det hela handlar om att EN MAN såg till att den butiken den dagen missade ett större sälj, och genom åren (bara genom hans beteende den dagen) bevisligen har missat flera kunder som tänkt handla 6 siffrigt i guld, det framgår i tråden, de kunderna har följt råd och öst gått till krons/Nymans
(De som frågat mig Ang vilken AD de bör gå till eller inte)
Jag menar bara att den mannens dåliga dag(?) Eller missbedömning av mig som person, eller bara helt enkelt hans överlägsna och snorkiga attityd, kan ha kostat butiken han presenterar/presenterade 10 tals miljoner som öst gått till andra.

Givetvis är han inte den enda som gjort liknande saker, och alla är såklart inte anställda hos samma försäljare. Men det är ett utmärkt exempel på hur 5 minuter av kundbemötande kan skilja flertalet miljoner i intäkter under en period av några år.

Kan bara bra som nämnts i tråden att bemöta ALLA som potentiella kunder.

Hur många skulle tro att Bill Gates skulle kunna köpa 10 patek på ett bräde, om han kom in i sina vanliga "no brand kläder" och 100$ skor och med sin 200$ klocka, om man inte kände till mannen och hans bedrifter från andra kanaler?

Bara en tanke...

”En tanke”? Jisses. Eller så struntar du i att handla hos Rob i framtiden istället för att älta? Det finns både säljare och köpare som är bra resp dåliga på code switching. Räcker med att konstatera det. Spekulationer om huruvida det reflekterar på en butiks renommé, resultat etc är just det, spekulationer. ”Tjänstefel” är ett totalt irrelevant begrepp för privata verksamheter.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Så kan det vara, men gången jag var in för handel, då handlade det om minst en klocka för 6 siffrigt belopp. Exakta antalet varken kan eller vill jag nämna, ellet det exakta (eller ungefärliga) listpriset. Men du hade kunnat köpa en ny bil av hygglig modell från ansett märke för de pengarna iaf. Dock var ingen av de klockorna varken patek eller sportstål från Rolex, och bara EN Rolex öht.
Och till "hans försvar" så kunde jag såklart ha betett mig som en fönatershoppare utan all världens vetskap. Men det spelar ingen roll om du utger dig för att (EVENTUELLT) vara köpare av klockor som prismässigt motsvarar flera Patek.
Hur mkt fönatershoppare och däcksparkare han TRODDE att jag var så borde han ha tagit mig på allvar och kollat med ain chef vad de klockor som intresserade mig hade landat på för slut pris efter avdragen prutning mm.
Det måste vara tjänstefel att inte ens visa en (ev) kund de klockor han eller hon ber att få se och prova när det enda köpet motsvarar en hygglig årslön. Att bara vifta bort kunden/kunderna med suckar och axelryckningar för att jag var klädd i tweed och flanell och kängor, ist för italienska kostym/rock och skor och kanske ställde vad han ansåg vara dumma frågor.

Poängen är att jag gicknin där först, hade jag blivit bra behandlad så jade min fortsätta köphistorik naturligtvis sett bättre ut idag några år senare, de ev patek klockorna hade kanske köpts redan innan hypen?
Sånt kan man inte veta.

Det hela handlar om att EN MAN såg till att den butiken den dagen missade ett större sälj, och genom åren (bara genom hans beteende den dagen) bevisligen har missat flera kunder som tänkt handla 6 siffrigt i guld, det framgår i tråden, de kunderna har följt råd och öst gått till krons/Nymans
(De som frågat mig Ang vilken AD de bör gå till eller inte)
Jag menar bara att den mannens dåliga dag(?) Eller missbedömning av mig som person, eller bara helt enkelt hans överlägsna och snorkiga attityd, kan ha kostat butiken han presenterar/presenterade 10 tals miljoner som öst gått till andra.

Givetvis är han inte den enda som gjort liknande saker, och alla är såklart inte anställda hos samma försäljare. Men det är ett utmärkt exempel på hur 5 minuter av kundbemötande kan skilja flertalet miljoner i intäkter under en period av några år.

Kan bara bra som nämnts i tråden att bemöta ALLA som potentiella kunder.

Hur många skulle tro att Bill Gates skulle kunna köpa 10 patek på ett bräde, om han kom in i sina vanliga "no brand kläder" och 100$ skor och med sin 200$ klocka, om man inte kände till mannen och hans bedrifter från andra kanaler?

Bara en tanke...
släpp och gå vidare, tror ändå när allt kommer omkring att folk vill bilda sig en egen uppfattning om butiken istället för att gå på hörsägen
 
Om du har fler spekulanter än du har tillgång _kan_ inte alla besökare vara potentiella kunder. Det är den rävsaxen nämnda AD sitter i .

Jo alla besökare KAN VISST vara potentiella kunder, är du en halvduktig säljare så kan du få många av de härnspekulenterna att inse att de har noll chans i världen att få köpa en 5711 eller 12, MEN, de kanske är villiga att lyssna på din expertis och köpa en ANNAN klocka, kanske har de helt enkelt fastnat för modellen men "borde egentligen" kanske inte ha juat en Patek "sportklocka", utan en Rolex eller Tudor, då de sysslar med bergsbestigning och tänkt vara OWG. Så du som säljare ka ske hjälper kunden att tänka om, eftersom han eller hon jobbar på ett kontor så kan de i princip välja viöken dresspatek som helst (om de gillar märket speciellt) OCH till bergsklättringen en Rolex eller Tudor eller Seiko etc etc.

Det är dumt att inte se alla som potentiella kunder, det "enda" du behöver göra (även om det kan vara nog så svårt) är att få dem att förstå att innan de här handlat för 5 miljoner så kommer inte en 5711 att vara tillgänglig för dem, MEN det betyder ju inte att det inte finns annat som de kanske vill ha, förutsatt att de får professionell guidning inom "klockvärden, där de själva kanske har 10 timmar av googlande att luta sig mot.

Så jag håller inte med dig, PRECIS ALLA är och borde behandlas som potentiella kunder ☝️
 
”En tanke”? Jisses. Eller så struntar du i att handla hos Rob i framtiden istället för att älta? Det finns både säljare och köpare som är bra resp dåliga på code switching. Räcker med att konstatera det. Spekulationer om huruvida det reflekterar på en butiks renommé, resultat etc är just det, spekulationer. ”Tjänstefel” är ett totalt irrelevant begrepp för privata verksamheter.
Vad handlar tråden om? Jag tror det är ok att dissa rob i den här tråden?

Älta? Det gör jag inte, men jag svarar på andra människors inlägg riktade till mig.
 
Du får dissa Rob hur mycket du vill. Att ditt inlägg ovan är självaste definitionen av att älta något är dock oomtvistligt.
Ja ok, isåfall ber jag om ursäkt, det är inte min mening att älta, jag håller ingwt emot Rob egentligen, men jag kommer ingw göra affär med de.
Men som sagt, min mening är inte att älta, men när någon frågar mig något, eller ifrågasätter, så här jag bara detta enda möte med en säljare att häncisa till, plus telefonsamtalet som heller inte var särskilt trevligt, trots att du vet att det inte hade behövt vara det då du vet vilken modell jag efterfrågade.
 

ChumpTime

Panerai
Ja ok, isåfall ber jag om ursäkt, det är inte min mening att älta, jag håller ingwt emot Rob egentligen, men jag kommer ingw göra affär med de.
Men som sagt, min mening är inte att älta, men när någon frågar mig något, eller ifrågasätter, så här jag bara detta enda möte med en säljare att häncisa till, plus telefonsamtalet som heller inte var särskilt trevligt, trots att du vet att det inte hade behövt vara det då du vet vilken modell jag efterfrågade.

OK.


Back onT och i linje med trådens ursprungliga format med erfarenheter från senaste halvåret:

Nymans Ur:
———————

Hiss. Haft otur att två stycken ”point people” som jag haft där senaste åren har slutat. Har dessutom varit lite strulpelle och nyligen tackat nej till en klocka sittandes på dagen då affär skulle göras. Efter att senaste kontaktperson slutat blev jag bollad till en ny kontaktperson (Jenny W) som varit mycket behjälplig, svarat snabbt via mejl, skickat prisuppgifter med maxrabatt på en massa olika modeller och i slutändan lotsat mig till köp av en AP. Stort plus för att de höll fast vid listpris från innan senaste prishöjningen trots att jag plockade ut klockan efteråt. Enda minus? Ingen travel pouch eller annan present. I övrigt helnöjd med servicen. Innan jag fick in en fot där kändes Nymans dock som ett ställe där man mestadels blev nonchalerad om man inte aktivt sökte nån säljares uppmärksamhet.

Rob Engström:
———————

Hiss. Lång mejlväxling ang en Patek. I slutändan landat i ett köp efter flera besök för att klämma, prova och vela. Ingen prutmån vilket gjordes mkt klart redan från början. Implicit antydan om att bra kund = väg till att erbjudas eftertraktade nyheter och annat, men explicit lovas ingenting vilket är ärlighet som uppskattas. Butiksbiträde (Annie) som var mkt hjälpsam hela vägen och som osökt bombarderade en med gratis extraband, travel pouches och presenter efter köpet. Har tidigare haft tidvis fluktuerande åsikt om Rob pga svarstider och långa ledtider då utlovad rabatt försvunnit men har överlag varit mkt nöjd.

Caveat
Mina åsikter om båda handlare ovan var markant annorlunda när jag

1. Var student och fattig.
2. Hade en tendens att sukta efter otillgängliga saker är billigare hos AD än hos gråisar,
3. Hade mindre förståelse för hur klockmarknadens ekosystem fungerar
4. Inte hade enskild kontaktperson hos respektive AD.

Man kan tycka vad man vill om huruvida branschen bör fungera på det här sättet, men det är som det är.
 
Senast ändrad:

Rulle

Audemars
OK.


Back onT och i linje med trådens ursprungliga format med erfarenheter från senaste halvåret:

Nymans Ur:
Hiss. Haft otur att två stycken ”point people” som jag haft där senaste åren har slutat. Har dessutom varit lite strulpelle och nyligen tackat nej till en klocka sittandes på dagen då affär skulle göras. Efter att senaste kontaktperson slutat blev jag bollad till en ny kontaktperson (Jenny W) som varit mycket behjälplig, svarat snabbt via mejl, skickat prisuppgifter med maxrabatt på en massa olika modeller och i slutändan lotsat mig till köp av en AP. Stort plus för att de höll fast vid listpris från innan senaste prishöjningen trots att jag plockade ut klockan efteråt. Enda minus? Ingen travel pouch eller annan present. I övrigt helnöjd med servicen. Innan jag fick in en fot där kändes Nymans dock som ett ställe där man mestadels blev nonchalerad om man inte aktivt sökte nån säljares uppmärksamhet.

Rob Engström:
Hiss. Lång mejlväxling ang en Patek. I slutändan landat i ett köp efter flera besök för att prova och vela. Butiksbiträde (Annie) som var mkt hjälpsam hela vägen och som osökt bombarderade en med gratis extraband, travel pouches och presenter efter köpet. Har tidigare haft tidvis fluktuerande åsikt om Rob pga svarstider och långa ledtider då utlovad rabatt försvunnit men har överlag varit mkt nöjd.

Caveat
Mina åsikter om båda handlare ovan var markant annorlunda när jag

1. Var student och fattig.
2. Hade en tendens att sukta efter otillgängliga saker är billigare hos AD än hos gråisar,
3. Hade mindre förståelse för hur klockmarknadens ekosystem fungerar
4. Inte hade enskild kontaktperson hos respektive AD.

Man kan tycka vad man vill om huruvida branschen bör fungera på det här sättet, men det är som det är.
haha vilket inlägg!

klaga på att du inte fick gratis skit med din AP sen lägger du till den dära listan..
"var student och fattig"

detta inlägget blir säkert borttaget men det är såna som dig som gör att jag älskar vanliga personer som har fötterna på jorden likt kobra kai folket eller vintagesamlarna!

hoppas du är nöjd med dina enskilda kontaktpersoner!
ni kan ju ha klockträffar där dom kan prova dina fina klockor du köpt av dom medans du smörjer så du kan få köpa nåt annay roligt!


för att återgå till ämnet
haft en del mailkontakt med Jarl Sandin
gillar hur lätta dom är att ha och göra med när det kommer till omega reservdelar.
har visserligen inte en enskild kontakt där men dom ger jätte bra service och bra priser ändå!
 

ChumpTime

Panerai
haha vilket inlägg!

klaga på att du inte fick gratis skit med din AP sen lägger du till den dära listan..
"var student och fattig"

detta inlägget blir säkert borttaget men det är såna som dig som gör att jag älskar vanliga personer som har fötterna på jorden likt kobra kai folket eller vintagesamlarna!

hoppas du är nöjd med dina enskilda kontaktpersoner!
ni kan ju ha klockträffar där dom kan prova dina fina klockor du köpt av dom medans du smörjer så du kan få köpa nåt annay roligt!


för att återgå till ämnet
haft en del mailkontakt med Jarl Sandin
gillar hur lätta dom är att ha och göra med när det kommer till omega reservdelar.
har visserligen inte en enskild kontakt där men dom ger jätte bra service och bra priser ändå!

Tsk. Har jag klagat? Det stod ”Hiss” som första ord på omdömet. Jag noterade helt enkelt efter att jag kom hem att inte finns något sätt att förvara klockan förutom i boxen då servicepouchen inte kan ta klockor med länk. Därav hade det varit trevligt med en travel pouch. Svårare än så är det inte.

Men för att svara på din fråga så ja, jag är nöjd med mina kontaktpersoner och mitt klocksamlande. Hoppas detsamma gäller för dig.
 
Senast redigerad av en moderator:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Har haft rätt blandade erfarenheter av olika handlare det senaste halvåret.
Mest jämn nivå har varit Nymans. Även om det kanske inte alltid är över entusiastiska så är det alltid en stabil "lägsta nivå". :)
Både vid köp av armband och senast nu min BB36 så var servicen fenomenal. Tyvärr höftade säljaren svaren rätt bra vid senaste besöker när vi pratade om den nya BB58:an. Då det var märkbart att han inte visste svaren, i det fallet hade jag önskat att han medgivit det istället.

Från Krons har servicen varit varierande. Hade en kanonbra genomgång av lite olika klockalternativ i julas. Tyvärr solkades det intrycket av att säljaren (annan än vid visningstillfället) vid köpet sedan var rätt ofokuserad och verkade fundera på annat.
Å andra sidan var servicen när jag skrev upp mig på BB58 (gamla) väntlistan riktigt bra. Bra bemötande, trevlig diskussion om olika Tudor modeller och armbandslaternativ etc. etc.

Rob Engström har jag i butiken haft goda erfarenheter från och bemötandet alltid gott. Tyvärr har mitt intryck av dem naggats av de skriverier och den rapport som pulicerats nu under sommaren (menar inte att gå OT och att starta en diskussion).
Gällande LW som det även skrivits om jag efter ett fåtal affärer väldigt goda erfarenheter från. Alltid trevliga i butik, alltid snabba att svara på mail utan några problem. Tyvärr även där fått intrycket naggat efter de senaste skriveriera.
Jag tror att både RE och LW i grund och botten är bra, men för mig ett personligt val (och inte efarenhet) att inte handla av dem längre iom detta. Men förhoppningsvis löser man dessa problemen.

Den AD som jag är riktigt sugen på att handla från är Erikssons Urhandel. I detta fallet är faktiskt köpet sekundärt. Iom både intrycket från Urbildnngsradion och deras engagemang här har jag börjat titta på både Sinn och SS för att ha en ursäkt att handla från dem. :)
 
Senast ändrad:
Topp