• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Schill

Cartier
Lite mer kanske du ska utveckla om du skriver "usch och fy".
Självklart! @yonsson du har ju hjälp mig en bra bit när jag var insnårad på en bratte och dagen efter gick jag till Bergströms. Klev in i butiken och det var jag och ytterligare en kund som stod borta vid deras rolex avdelningen. Samtidigt står det säljaren som jag tidigare nämnde samt 2 stycken till vid disken.

Jag får ögonkontakt med den tidigare nämnda säljaren och kommer så långt att jag hinner säga "Hej, jag är intresserad av en Breitling Colt A. 41 eller.." innan han avbryter mig o ber mig vänta. Han försvinner iväg och kommer tillbaka 5-7 min senare och ger mig en blick som skulle kunna översättas till "du är fortfarande här". Får kolla på klockan men efter en sådär 2 minuter så säger han "då har vi ju gjort framsteg idag". Lämnar över klockan och går ut ur butiken.
Enda anledningen till att den butiken överlevt är att man har monopol på rolex i Göteborg!
 

Schill

Cartier
Tack för förtydliganden. Jarl Sandin säljer också Breitling. Ibland arbetar två av deras urmakare "på golvet" och då är det ett sant nöje att prata klockor. :)
Håller helt med dig! Kan tillägga att jag gick till Sandin direkt efter och fick ett 1000x bättre bemötande. Därför jag beställde min Worldtimer därifrån
 

Zalath

Panerai
Senast jag servade en klocka på Rob (2015) tog den 8 veckor, standard 3185 verk. En forumvän lämnade in sin 1680 under 2016, 10 veckor. En annan sin 16750 också under 2016, 13 veckor + 4 veckor andra gången gå datumväxlingen va defekt. Det tar lång tid att serva klockor! Alla vi fick beräknad servicetid 4-5 veckor och vi har bra kontakt med en av urmakarna, de har haft ganska överröst med jobb under vissa perioder.
Jag tänker ungefär såhär: en vecka för att en urmakare ska få tid att titta på klockan och ta kontakt med ägaren, en till för service och sen två veckor för gångtest och utlämning. Det blir fyra veckor minst. Två månader tycker inte jag känns orimligt alls! :)
 
  • Like
Reactions: JLW

Sammeh

Cartier
Gällande Bergströms så var jag inne hos dem i Malmö för att köpa en klocka i slutet på augusti förra året. Klockan fanns inne och jag skulle köpa den föutsatt att jag kände mig nöjd med situationen. Tyvärr upplevde jag säljaren som väldigt frånvarande och nonchalant trots att jag och min sambo var ensama i butiken och när jag bad om att testa klockan var han ytterst tveksam. Så det blev inget köp och det kommer det inte bli framöver för den delen heller.

Dagen efter ringde Fredrik från Engströms i Jönköping, han hade fått in samma modell och gav ett bra intryck över telefon så jag for dit. Bemötande var av en helt annat art trots att "bara" rörde sig om Tudor den här gången. Fick dessutom testa andra klockor som jag inte tänkt köpa, åtminstone inte på något år. Det var Fredrik som möta upp mig i butiken också och jag är extremt nöjd med min köpupplevelse på Engströms.

När det nu börjar bli dags för ett nytt köp besökte jag Bergströms i Göteborg i helgen för att ge dem en andra chans. Jag skulle dessutom korta länken på klockan jag köpte i fjol samtidigt som jag var i Göteborg för att kika på Håkan. Länken kortades utan kostnad vilket var bra men därefter var jag inte vidare intressant i deras ögon sett så jag gick därifrån. Kan dock tilläggas att det var många i butiken på endast 2 st säljare, så i den här situationen kan jag förstå personalen som upplevde sig stressade. Bemötandet var trots allt bättre än i Malmö förra året när jag var ensam med två säljare...

Sammafattningsvis. Engströms mycket bra, kommer garanterat tillbaka dit. Bergströms i Malmö, aldrig igen. Bergströms i Göteborg får en chans när butiken inte är fullproppad...
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag blev väldigt nonchigt bemött på en verkstad för ett väl känt bilmärke, blev lite småless men när dom väl råkade uppmärksamma min bleka lekamen så påtalade jag, att det här var ju trevligt "Jag har jobbat inom samma bransch som er"

- Med vad frågade kundmottagaren.

Svarade att jag jobbade med kundrelaterade frågor bla med att alltid sätta kunden i fokus oavsett vilken stolle det än månne vara.

Jag fick en väldigt god hjälp av verkstaden:)
 
Senast ändrad:

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Var inne på både Nymans och Rob Engström för att kontrollera min 116610LN då den gick dåligt. Nymans sa precis som du skriver, 6000:-, 5300 ex polering och det skulle ta 6 veckor. Rob ville ha 6000:-, 5500 ex polering och där skulle det ta 3-4 veckor.
Det skiljer sig även i att få fram kostnadsförslag, Nymans tog 500:- och 1 vecka. Rob tog 3-4 dagar och kostade 200:- och där räknande man bort avgiften om man väljer att serva där.

Så för att svara på din fråga: Ja det är rimligt och normalt.

Konstigt att Nymans inte gjorde det.
Lämnade in två datejusts under juni. Nymans tog bort avgiften vid service för båda.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Klockia har jag köpt flertalet Certina och Casio av och de har alltid vart toppen att ha och göra med.

Nymans i Västerås har alltid vart trevliga och hjälpsamma.
Tyvärr Var de ganska stelbenta att diskutera pris med senast så det fick bli affär på annat håll, vilket va tråkigt.

Bergströms Uppsala tycker jag var oseriösa i sin hantering av klockorna.
Skulle göra affär på en klocka som visade sig vara helrepig när jag kom dit. De erbjöd sig att polera den, polera ny koocka??:eek:

Bergströms i Götet va kanon. De hjälpte mig helhjärtat när jag var in och kikade, dessutom korta de min länk gratis under tiden.

Klockan ur & guld är no1 när det kommer till Hirsch klockarmband, oslagbara priser!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_8135.JPG

Besökte Engströms snabbt idag och klämde på nya Tudorkronografen. Supertrevligt avslappnat snack med ägaren och Tudorn var över förväntan.
 

Idafrida

Breitling
Även jag vill hissa Engströms i Jönköping. Fick trevligt och proffsigt bemötande när jag ville prova klockor samt när jag ville serva en äldre klocka.
 

Buffi

Panerai
Hissar Franks Ur i Stockholm efter att ha varit där och köpte en Longines Master Collection åt min fru.
Bra bemötande. Passade på att prova Aqua Terra Master Coax i båda storlekarna också. Hjälpsam personal!
 
Jag har under ett par månader varit inne hos Erikson Urhandel i Sundbyberg vid flera tillfällen och jag har alltid fått bra service där. Alla anställda är mycket trevliga och det är en riktigt skön och avslappnad miljö i butiken. Stor hiss till Erikson!
 

bautaberit

Panerai
2-Faktor
Hiss till Engströms i Jönköping. Var inne och fick hjälp av Tomas. Visade tålmodigt det jag ville klämma och känna på även fast jag i ganska tidigt skede meddelade att affär just den dagen inte var aktuellt. Helnöjd!
 

Hans Beck

Cartier
Besökte Bergströms ur i Malmö idag för att korta länk och trycktesta. Supertrevligt bemötande och fin service av båda jag mötte. Extra plus då jag inte kom klädd som någon storkund. Att jag dessutom trycktes med godkänt till 300m gör hela besöket bara bättre ;)
 

Mojbjörn

Cartier
Diss av Dr Watch, aka. Watchbernt, aka. Olle...

Jag skulle vilja placera Dr Watch i fullådan med tveksamt bemötande och tveksamma "originaldelar". Klipper in ett inlägg jag skrivit tidigare om ett bemötande hos denne man.
Jag vill bidra med mitt strå till stacken! Har haft kontakt flertalet gånger med denne man och nästan alltid lika dåligt bemötande.
Jag har köpt två klockor av honom och den första höll sig inte inom COSC detta efter bara 2 månader, när jag ringer och påtalar detta så talar han om att detta är normalt men jag insisterar på att han får ordna detta. Efter lite om och men så går han med på det och talar om att jag får komma och lämna in klockan så skall han skicka den på ruckning. Funkade bra efter det.
Vid senare tillfälle så ringde jag och frågade om han hade nya bandstift och om jag kunde köpa ett par, ja sa han bara att komma in! Åkte och köpte dessa nya bandstift för 2-300 kr minns ej riktigt men när jag kommer hem så jämför jag dem med mina slitna original och konstaterar själv ganska fort att dessa ej är original! Ett originalstift skall hålla sitt eget motstånd utan att påverka det andra stiftet i andra ändan! dessa blev fort slappa och påverkade varandra!
Jag ringde honom och påtalade detta varav han tyckte jag var jobbig. Han gick dock med på att ordna ett par original och denna gång kom dem i rolex ask och var av topp kvalité!
Jag har mer att skriva om denne man men vill ej göra det då de är specifikt fall! Läser han det inlägget så vet han vem jag är här på forumet vilket inte känns bra alls.
Jag kommer aldrig mer att göra affär med honom.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Snabbsväng in på Engströms (Jönköping) idag igen, tänkte fönstershoppa och eventuellt pröva den gigantiska Rado Captain Cook som jag ju faktiskt vet kommer vara för stor för mig.

Radon hade de tyvärr inte fått in ännu, men fick i alla fall klämma lite (igen, för hundrade gången) på Legend Diver, samt snacka lite andra nyheter utöver Captain Cook, Black Bay Steel, Omega Railmaster bland andra. Den där jävla Longinesen dock, jävlar vad fin den är!

Hur som, i vanlig ordning bra bemötande (Fredrik), och jag tycker det är kul att många av er har samma erfarenheter som jag själv. Toppenbutik!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Var inne på Bergströms i Götlaborg för en vecka sedan. Som vanlig ett mycket trevligt bemötande och dessutom mycket hjälpsamma. Tummen upp! :happyhappy:
 

Schill

Cartier
Jag blir alltid supertrevligt bemött på ett sätt som gör att jag önskar att jag kunde köpa en klocka vid varje besök. Vad är det som har hänt dig som gör att du skriver som du skriver.
Väldigt tråkigt bemötande, kanske är för att jag har fått samma person varje gång men det känns knappt som man är välkommen in i butiken och än mindre att prova klockan jag var intresserad av. Väldigt tråkigt eftersom jag var supersugen på en Omega som man inne men som istället blev en Sjöö Sandström hos Jarl Sandin
 
Topp