• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka föredrar du?

  • OMEGA Speedmaster

    Röster: 96 76.2%
  • Omega Seamaster Planet Ocean

    Röster: 30 23.8%

  • Totala väljare
    126

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hallå allihopa!
Jag går och funderar kring vad mitt nästa klockköp ska bli. Har i dagsläget en svart SMPC, men nu är siktet inställt på antingen en Speedmaster eller en Planet Ocean. Om det blir en Speedy är det antingen FOIS eller 006 som gäller och vid PO är det 39,5 eller 42 mm (keramisk bezel ett måste).

Så min fråga är vad ni tycker, är det Speedy eller Planet Ocean som gäller? Och har ni några bilder så får ni gärna dela:)
 

floristen

Cartier
2-Faktor
Beror lite på hur du använder din klocka! Har själv en PO och den får vara med om allt möjligt, en riktig beater.
Medan andra klockor får hänga mer på mindre riskfyllda uppdrag, och hade jag ägt en speedy hade den hamnat under den mindre riskfyllda kategorin.
Speedy funkar säkert som beater också, men PO:n känns mer rätt för den rollen.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Beror lite på hur du använder din klocka! Har själv en PO och den får vara med om allt möjligt, en riktig beater.
Medan andra klockor får hänga mer på mindre riskfyllda uppdrag, och hade jag ägt en speedy hade den hamnat under den mindre riskfyllda kategorin.
Speedy funkar säkert som beater också, men PO:n känns mer rätt för den rollen.
Speedyn är ju för tusan godkänd för rymdraketsfärd! Så länge du inte ska dyka i Medelhavet så lär den klara sig ;)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Det sjuka är att jag inte ens tänkte på det medan jag skrev! Jag tar tillbaka allt ovan haha. Det är fan beaternas beater.
Njae ett kronografverk och 50m wr mot en trehandare med 600m wr (eller vad det nu är). Där vinner nog POn i stryktålighet. Alla övriga grenar vinner speedy. Fast då skall medges att jag varken gillar PO eller speedy nämnvärt. (Hade valt en lämplig AT av senaste modell alla dagar i veckan :))
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Beror lite på hur du använder din klocka! Har själv en PO och den får vara med om allt möjligt, en riktig beater.
Medan andra klockor får hänga mer på mindre riskfyllda uppdrag, och hade jag ägt en speedy hade den hamnat under den mindre riskfyllda kategorin.
Speedy funkar säkert som beater också, men PO:n känns mer rätt för den rollen.
"Ja nä det gäller ju att ta det lugnt med grejerna i rymden. Vi hade alla med oss en liten tub Polywatch i innerfickan på rymddräkten och ett litet resefodral till klockan."
02-b42fg.jpg


;)
 

pederr

Cartier
Båda funkar helt klart, men om det ska vara enda klockan så bör du även ta en funderare hur du ställer dig till manuellt vs automatiskt verk.
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Svårt... steget från SMP till PO känns ju ganska givet men samtidigt kanske det är roligare att bryta av med en kronograf? Vacker, hela rymdhistorian, passar till allt. Jag hade valt Speedyn, fint med morgonrutinen att veva upp den också! En vän med en gedigen samling ikoniska ur väljer ofta sin Speedy framför de andra. Avsaknaden av datum kan ju dock vara besvärlig för vissa.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Båda funkar helt klart, men om det ska vara enda klockan så bör du även ta en funderare hur du ställer dig till manuellt vs automatiskt verk.
Föredrar nog egentligen ett automatiskt verk, men ärligt talat spelar det ingen som helst roll. Kan på ett sätt ändå vara skönt med manuellt, kan man dra upp den på morgonen och slippa ställa om tiden varje gång man haft en annan klocka någon dag:)
Svårt... steget från SMP till PO känns ju ganska givet men samtidigt kanske det är roligare att bryta av med en kronograf? Vacker, hela rymdhistorian, passar till allt. Jag hade valt Speedyn, fint med morgonrutinen att veva upp den också! En vän med en gedigen samling ikoniska ur väljer ofta sin Speedy framför de andra. Avsaknaden av datum kan ju dock vara besvärlig för vissa.
Ja som du säger känns steget från SMP till PO givet, men det är kanske just därför som jag känner ett sug efter att testa en Speedy! Så i dagsläget lutar det mot en Speedy. Nästa fråga är då om det blir en FOIS eller en ”sapphire sandwich”. Där lutar det nog mot det senare alternativet, men måste kompletteras med ett brunt läder:D
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Föredrar nog egentligen ett automatiskt verk, men ärligt talat spelar det ingen som helst roll. Kan på ett sätt ändå vara skönt med manuellt, kan man dra upp den på morgonen och slippa ställa om tiden varje gång man haft en annan klocka någon dag:)

Ja som du säger känns steget från SMP till PO givet, men det är kanske just därför som jag känner ett sug efter att testa en Speedy! Så i dagsläget lutar det mot en Speedy. Nästa fråga är då om det blir en FOIS eller en ”sapphire sandwich”. Där lutar det nog mot det senare alternativet, men måste kompletteras med ett brunt läder:D
Jag hade lätt valt en 005, men en safirmacka är kanske lite smidigare vid daglig användning – kul att se urverket också. Angenämt problem du har i alla fall! Hoppas du kan få lite input från någon som haft båda.
 

Rulle

Audemars
Föredrar nog egentligen ett automatiskt verk, men ärligt talat spelar det ingen som helst roll. Kan på ett sätt ändå vara skönt med manuellt, kan man dra upp den på morgonen och slippa ställa om tiden varje gång man haft en annan klocka någon dag:)

Ja som du säger känns steget från SMP till PO givet, men det är kanske just därför som jag känner ett sug efter att testa en Speedy! Så i dagsläget lutar det mot en Speedy. Nästa fråga är då om det blir en FOIS eller en ”sapphire sandwich”. Där lutar det nog mot det senare alternativet, men måste kompletteras med ett brunt läder:D
tror nog en vanlig klarar av vardagslivet rätt bra ändå!
chansa lite och lev farligt

safirmacka är fräckt men har du inte hellre en solid baksida med den fina texten?
känns ju mer riktigt på något sätt plus att du har typ 10 pap över till din kommande PO
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag hade lätt valt en 005, men en safirmacka är kanske lite smidigare vid daglig användning – kul att se urverket också. Angenämt problem du har i alla fall! Hoppas du kan få lite input från någon som haft båda.
tror nog en vanlig klarar av vardagslivet rätt bra ändå!
chansa lite och lev farligt

safirmacka är fräckt men har du inte hellre en solid baksida med den fina texten?
känns ju mer riktigt på något sätt plus att du har typ 10 pap över till din kommande PO
Skulle helst av allt vilja ha en blandning av 005 och 006, dvs vanliga baksidan från 005 men med framsidans safirglas från 006... Förstår vad ni menar med att 005 känns mer rätt och den är ju faktiskt billigare också. Kanske får ta mig en funderare. Skulle ev. kunna behålla min SMPC om jag valde en 005:) De hade nog komplementerat varandra bra!
 

Rulle

Audemars
Skulle helst av allt vilja ha en blandning av 005 och 006, dvs vanliga baksidan från 005 men med framsidans safirglas från 006... Förstår vad ni menar med att 005 känns mer rätt och den är ju faktiskt billigare också. Kanske får ta mig en funderare. Skulle ev. kunna behålla min SMPC om jag valde en 005:) De hade nog komplementerat varandra bra!
jaha, hade du tänkt sälja din smp för att köpa en speedy å en PO?
jag hade nog fan hellre behållit smp'n!
du lär ju ändå förlora pengar på att sälja

för dom nästan 10 tusen som du får betala mer för en safir så har du råd med både justerbart lås, en del glasbyten och nåt nytt läder!
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
jaha, hade du tänkt sälja din smp för att köpa en speedy å en PO?
jag hade nog fan hellre behållit smp'n!
du lär ju ändå förlora pengar på att sälja

för dom nästan 10 tusen som du får betala mer för en safir så har du råd med både justerbart lås, en del glasbyten och nåt nytt läder!
Nja tanken är väl att sälja SMPn och köpa en Speedy ELLER PO istället! Däremot om jag köper en begagnad 005 kanske budgeten kan räcka även om jag inte säljer min SMP:) Det har du helt rätt i, du kan nog börja få in mig mer på en 005 ändå;)
 

Rulle

Audemars
Nja tanken är väl att sälja SMPn och köpa en Speedy ELLER PO istället! Däremot om jag köper en begagnad 005 kanske budgeten kan räcka även om jag inte säljer min SMP:) Det har du helt rätt i, du kan nog börja få in mig mer på en 005 ändå;)
vf sälja en bra klocka liksom...
behåll din smp sen sparar du ihop resten så slipper du hålla på å flippa å ha dig
det kan lätt bli en sjukdom när man börjat med de dära!

köp för att behålla istället:)
blir roligare när man får en större samling
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
vf sälja en bra klocka liksom...
behåll din smp sen sparar du ihop resten så slipper du hålla på å flippa å ha dig
det kan lätt bli en sjukdom när man börjat med de dära!

köp för att behålla istället:)
blir roligare när man får en större samling
Det har du rätt i! Har nog blivit drabbad av sjukdomen redan:eek: Får se hur jag gör, men tack för lite bra input!
 

Rulle

Audemars
Det har du rätt i! Har nog blivit drabbad av sjukdomen redan:eek: Får se hur jag gör, men tack för lite bra input!
det är farligt att hänga här för man kan få infall dagligen och rätt lätt göra dumma saker eftersom det är rätt lätt att sälja saker här!

finns ju flera som haft samma modell X antal gånger...
köper sen säljer sen köper igen sen säljer sen köper igen sen säljer....

visst jag är inne på min 3e hesalite speedy nu och nu ska skiten stanna
nästan så man borde kasta alla tillbehören till klockan så den blir osäljbar och därmed säkrar att den blir kvar:D

i värstafall, ska du ut å resa nåt i sommar??
med tanke på läget i världen just nu så tror jag att man lär kunna göra bra med klipp på tex klockor i en hel del turisorter europa runt nu när gränserna öppnas!
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
det är farligt att hänga här för man kan få infall dagligen och rätt lätt göra dumma saker eftersom det är rätt lätt att sälja saker här!

finns ju flera som haft samma modell X antal gånger...
köper sen säljer sen köper igen sen säljer sen köper igen sen säljer....

visst jag är inne på min 3e hesalite speedy nu och nu ska skiten stanna
nästan så man borde kasta alla tillbehören till klockan så den blir osäljbar och därmed säkrar att den blir kvar:D

i värstafall, ska du ut å resa nåt i sommar??
med tanke på läget i världen just nu så tror jag att man lär kunna göra bra med klipp på tex klockor i en hel del turisorter europa runt nu när gränserna öppnas!
Ja precis, man ser så många fina klockor här så att man nästan glömmer bort att uppskatta de fina man själv har...

Du är nog inte ensam om det, har själv haft 2 exakt likadana SMP Quartz och sedan en SMPC som jag fortfarande har kvar. Haha kanske bäst att göra så, för att inte göra något dumt;)

Resandet är ytterst oklart, vågar inte hoppas på något ännu. Men det är sant, det lär gå att göra några klipp ute i Europa.
 

FreddeM

Rolex
2-Faktor
Har haft en modern speedy och har en blå PO 39,5mm nu. Gillar verkligen speedy men tycker oftast att den är snyggare på andra än på mig själv. Upplever den dessutom som ganska bulkig med den moderna länken tyvärr. Den blev dock riktigt bra på 1171-länk! Nu är det här en smaksak såklart.. Fantastisk klocka på många sätt och en riktig klassiker. Fördel att den passar på en drös med olika band också. :) Mysigt med hesalit-glaset och hade inte velat ha den med safir.

Min PO är jag väldigt nöjd med (även om flippdjävulen kommer fram emellanåt och säger åt mig att sälja). Riktigt trevlig finish och härlig blå färg. Helhetskänslan i den klockan är robust och länken är mycket bra dessutom! Tycker även att den har ett fint djup i tavlan. Listpriset är ju dock i överkant men är ju ganska enkelt att få bra rabatt hos AD och även bra pris som beggad.

Hade speedy 005 varit lite mindre hade jag nog skaffat den igen då mina handleder är små.. FOIS är ju självklart ett alternativ och en klocka som är mycket trevlig också!

Bifogar en bild på min PO (svårt att fånga den blå färgen på ett bra sätt..):

IMG_20200508_093837.jpg
 
Senast ändrad:

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har haft en modern speedy och har en blå PO 39,5mm nu. Gillar verkligen speedy men tycker oftast att den är snyggare på andra än på mig själv. Upplever den dessutom som ganska bulkig med den moderna länken tyvärr. Den blev dock riktigt bra på 1171-länk! Nu är det här en smaksak såklart.. Fantastisk klocka på många sätt och en riktig klassiker. Fördel att den passar på en drös med olika band också. :) Mysigt med hesalit-glaset och hade inte velat ha den med safir.

Min PO är jag väldigt nöjd med (även om flippdjävulen kommer fram emellanåt och säger åt mig att sälja). Riktigt trevlig finish och härlig blå färg. Helhetskänslan i den klockan är robust och länken är mycket bra dessutom! Tycker även att den har ett fint djup i tavlan. Listpriset är ju dock i överkant men är ju ganska enkelt att få bra rabatt hos AD och även bra pris som beggad.

Hade speedy 005 varit lite mindre hade jag nog skaffat den igen då mina handleder är små.. FOIS är ju självklart ett alternativ och en klocka som är mycket trevlig också!

Bifogar en bild på min PO (svårt att fånga den blå färgen på ett bra sätt..):

IMG_20200508_093837.jpg
Stort tack för att du delar med dig lite tankar, du som har haft båda två. Okej jag förstår, i första hand har jag tänkt ha Speedmastern på läder, så då lär den inte kännas lika bulkig. Och skönt att du också röstar för 005, nu när jag väl börjar ändra riktning mot en sådan istället för 006:)

Ja det är något som lockar med PO, och en liladan blå i 39,5 hade nog i sådana fall stått högt upp på listan. Riktigt fin faktiskt!!:D Sen att de är dyra är en annan sak, men hade fått köpa en begagnad då.

Håller med om att FOIS är ett bra alternativ, men nu har jag ändå mer och mer skiftat fokus mot en professional. Med 18,5cm handleder bör det inte vara något problem för egen del tycker jag.
Och tack för bilderna, får mig att nästan vilja dregla, sjukt fin är den där;)
 
Topp