• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp bedömning av 16750

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hittat denna på blocket som verkar vara en årsklocka om det stämmer. Inte så haj på GMT ännu så tänkte se om någon här kan hjälpa till med en bedömning. Tycker kronskydden ser lite klena ut och undrar vad som har hänt under boettlocket är det vanligt att stålet naggas där?
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

mega

Rolex
När man kollar kan man se att korrosionen stannat "på rätt sida" av packningen. Verket borde inte
vara angripet.
Man ser även tecken på korrosion där ändlänkarna sitter på luggarnas undersida.

Om man spekulerar hejvilt så undrar jag om inte den där suttit på dygnet runt på en "svettigare än vanligt" handled ?

Med tanke på ovan skulle nog jag kunna tänka mig ett köp om priset är det rätta och förutsatt att inte verket är angripet, man borde inte se (och därmed inte störas) av korrosionen när väl allt sitter på plats.

Vad tror ni om ovanstående teori, är jag ute och cyklar ?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Om boetten vore bra i övrigt skulle jag kunna tänka mig köpa en klocka med korrosion, men den kommer troligen inte vara tät, men det är ju ok på en vintagedinka. Snygg klocka men ganska så mjukt polerad.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag är ovan vid detta, men är den inte hiskeligt illa polerad?


Jo.

När man kollar kan man se att korrosionen stannat "på rätt sida" av packningen. Verket borde inte
vara angripet.
Man ser även tecken på korrosion där ändlänkarna sitter på luggarnas undersida.

Om man spekulerar hejvilt så undrar jag om inte den där suttit på dygnet runt på en "svettigare än vanligt" handled ?

Med tanke på ovan skulle nog jag kunna tänka mig ett köp om priset är det rätta och förutsatt att inte verket är angripet, man borde inte se (och därmed inte störas) av korrosionen när väl allt sitter på plats.

Vad tror ni om ovanstående teori, är jag ute och cyklar ?


Får vara väldigt billigt med den skitboetten.
 

Turbotom

Omega
Är inte både Boett och länk i rostfritt stål? Förlåt för en oinvigd, men är detta något som man kan se då och då?
Jag börjar inbilla mig att det har blivit något fel med legeringen av stålet på detta ur?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Är inte både Boett och länk i rostfritt stål? Förlåt för en oinvigd, men är detta något som man kan se då och då?
Jag börjar inbilla mig att det har blivit något fel med legeringen av stålet på detta ur?
"Rostfritt" ska läsas som "korrosionståligt". Inte som "garanterat fritt från rost". Gäller allt "rostfritt" stål. Men ordet är väl allt för inarbetat för att ändras.

Klockan som sådan är duktigt polerad, och den korrosion man kan se i spåret där packningen sitter kan helt klart påverka tätheten, men det har ju redan konstaterats.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Är inte både Boett och länk i rostfritt stål? Förlåt för en oinvigd, men är detta något som man kan se då och då?
Jag börjar inbilla mig att det har blivit något fel med legeringen av stålet på detta ur?


Lägg en kniv i diskhon och spola vatten, låt den ligga där en vecka så ska du se att det har blivit korrosion.
Nu är det dock 18-8 stål vilket inte riktigt är i klockor, men det är samma princip ändå.
 

_jonte

Patek
Lägg en kniv i diskhon och spola vatten, låt den ligga där en vecka så ska du se att det har blivit korrosion.
Nu är det dock 18-8 stål vilket inte riktigt är i klockor, men det är samma princip ändå.
Klockor gjorde fram till tidigt eller mitten av 70-talet har nog inte heller bättre stål än så, motsvarande 304 dvs. Nog därför gamla dykare ofta är så angripna. På 70-talet kom ju motsvarande 316, staybrite osv, vilket minskade korrosionsrisken betydligt

Det engelska namnet stainless är ju bättre valt än rostfritt måste jag säga...
 
Topp