• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med långvarig GADA i rätt prisklass

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Om div företagsledare kan sitta med 44mm Garmin i styrelserummet så är nog Sinn det sista problemet ;).
Däremot om jag gick omkring i frack eller smoking skulle jag personligen avstått sport ur helt eftersom jag varken heter James eller har ”rätt att döda”. ;)
Jag tycker Sinn 556 I B var en trevlig bekantskap.
1619343153852.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Om div företagsledare kan sitta med 44mm Garmin i styrelserummet så är nog Sinn det sista problemet ;).
Däremot om jag gick omkring i frack eller smoking skulle jag personligen avstått sport ur helt eftersom jag varken heter James eller har ”rätt att döda”. ;)
En Garmin är säkert kopplad till deras sportutövande mer än vad en Sinn skulle vara. En Garmin är ju en billig klocka som ingen bryr sig om mer än som en funktionsklocka som utsänder sportiga signaler. Väljer man en Sinn är det mer ett aktivt val som är svårt att inte tolka som att man trivs bättre i verkstaden. Frack och smoking är något annat eftersom det sker i striktare miljöer där bara dress är ok, om man inte har rätt att döda eller är man nog att bära Swatch vid dessa tillfällen.
 
Senast ändrad:
Han nämnde precis i början av sin inledande post att han redan ägt en 556 som inte föll honom i smaken
Sorry, såg det sen... Det är väl så det undermedvetna fungerar, läste tråden snabbt, läste även Sinn men uppfattade det inte. Kom sedan att tänka på Sinn 🤯
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
En Garmin är säkert kopplad till deras sportutövande mer än vad en Sinn skulle vara. En Garmin är ju en billig klocka som ingen bryr sig om mer än som en funktionsklocka som utsänder sportiga signaler. Väljer man en Sinn är det mer ett aktivt val som är svårt att inte tolka som att man trivs bättre i verkstaden.
Instämmer inte alls. Vet flera företagsledare som medvetet val att ersätta ”pannan” eller Rolexen men en Garmin för att ge imagen av att vara mer sportig.
Sedan tycker jag att kopplingen Sinn och svetsare är konstig. Men om personen har en hobby för att fixa bilar eller annat är ju isf logiskt att denne trivs bättre där. Samma koppling kan ju göras med en Garmin eller liknande.
Men allt detta är ju din koppling inte andras. Det kan likväl betyda att personen som bär den uppskattar att den är orginell, kvalitativ och till ett vettigt pris.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Instämmer inte alls. Vet flera företagsledare som medvetet val att ersätta ”pannan” eller Rolexen men en Garmin för att ge imagen av att vara mer sportig.
Sedan tycker jag att kopplingen Sinn och svetsare är konstig. Men om personen har en hobby för att fixa bilar eller annat är ju isf logiskt att denne trivs bättre där. Samma koppling kan ju göras med en Garmin eller liknande.
Men allt detta är ju din koppling inte andras. Det kan likväl betyda att personen som bär den uppskattar att den är orginell, kvalitativ och till ett vettigt pris.
Som jag tolkar dig så är vi i stort överens. Sinn är en toolig klocka sett till de flesta modeller, sen är det nog inte så vanligt att företagsledare går igång på begrepp som originell, kvalitativ och ett vettigt pris. Det är nog andra värderingar som oftare styr, men visst, alla varianter finns.
 
Senast ändrad:

umeåac

Cartier
2-Faktor
Här har du en Smith`s Everest som verkar var till salu!

 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Halloj! Ny här på KS efter att ha hängt i kulisserna ett bra tag. Jag är väl en one watch-guy som vill komma åt en klocka som är funktionell, allsidig och skulle uppskatta lite pointers.

Har tidigara ägt en fin Sinn 556a på länk, som på pappret var allt jag var ute efter i form av design, pris och kvalitet. I verkligheten tycker jag att den var för mycket av en ”tool” klocka tyvärr.

Tankar:

BB36
Min sedan länge ”drömklocka” har varit Tudor BB36. Har fått ihop pengar som skulle räcka till den, men känns som en väldigt exklusiv och lite läskig arena att gå in på för mig. Är osäker på om jag skulle bära den dagligen utan att vara livrädd att den skulle gå sönder eller om jag skulle tappa bort den. Jag kanske bara är nojjig, men i den prisklassen börjar det pusha min comfort. Är dock helt insatt i, och gillar tanken på att en klocka jag bär länge kommer att få sina skavanker och karaktär med åren :)

AE4B0DEB-08E6-4E50-BFCB-9E6099C0F792.jpeg

Seiko SRPE55K1
Som substitut köpte jag istället en Seiko SRPE55K1 för en tiondel av BB36 pris, jag är nöjd med den, men känns ändå inte helt hundra. På något sätt känns den lite för ”sportig”. Designen påminner mycket om BB36, men day/date + loggan blir kanske lite mycket för min kräsna preferens.

B90CAE2B-D72E-45F9-A387-AC52BC1B5ECF.jpeg

Andra klockor jag håller ögonen på:

Smiths Everest prs-25
Den ända rolle-homagen jag skulle kunna tänka mig. Men ruskigt svår att få tag på.. Vad tycker ni dock? Är det tarvligt?

A49C2286-21F0-4B59-BBED-2978DACF968E.jpeg

Stowa Flieger Classic 36
Denna skönhet har jag också haft ögonen länge på, just för att jag är lite av en historie-nörd och tycker om att den kommer i attraktiva 36mm strl. Har någon av er koll på om man kan sätta länkar på på en Stowa Flieger UTAN raka ändbitar? Isåfall så tror jag att Stowan skulle ha allt jag är ute efter. Ingen logga, inget datum, bara funktionellt designad klocka.

D5D2F935-C3F1-47FA-9552-FE0706AE495C.jpeg

Tacksam för alla tankar och input!
Är Smiths Everest en homage? Jag trodde att den var en sådan som en av snubbarna som gick upp på toppen hade på sig.

Den som vet får gärna sprida ljus i mörkret.
 
Är Smiths Everest en homage? Jag trodde att den var en sådan som en av snubbarna som gick upp på toppen hade på sig.

Den som vet får gärna sprida ljus i mörkret.
Det är väl en homage skulle jag säga. En av dem bar en Smiths men den såg inte ut så. Everest modellen liknar Rolex Explorern men dock inte den klockan som var med på toppen för den hade inte 3-6-9. Smiths som tillverkare dog på 70-talet men rättigheterna ägs av bolaget som tillverkar Everest’en i fråga.
Allt enligt Worn & Wound
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag har lärt mig att enda sättet för mig att verkligen fastna för en klocka och behålla den, är att skapa minnen med klockan. Det finns alltid en modell som är hetare och som lockar mer om den man har inte betyder något.

Det gör man på två sätt – köp klockor vid minnesvärda tillfällen. Bröllop, födslar, stora beslut. Eller råka bära klockan vid minnesvärda stunder. Jag skrev om det i microtråden, men jag har precis fått leta efter en klocka i ett halvår som jag hade tidigare men sålde för att mildra samvetet vid köpet av en betydligt dyrare och creddigare klocka. Jag råkade använda den billiga klockan när min yngsta son föddes och nu är det en av de klockor jag har varmast relation till. Det insåg jag dock inte förrän stallet var tomt, så att säga.

Edit: Ursäkta om det kanske är lite OT, men min poäng är alltså att en GADA inte bara är en bra allroundklocka, utan också en klocka du VILL bära varje dag.

IMG_20210424_152648.jpg
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag har lärt mig att enda sättet för mig att verkligen fastna för en klocka och behålla den, är att skapa minnen med klockan. Det finns alltid en modell som är hetare och som lockar mer om den man har inte betyder något.

Det gör man på två sätt – köp klockor vid minnesvärda tillfällen. Bröllop, födslar, stora beslut. Eller råka bära klockan vid minnesvärda stunder. Jag skrev om det i microtråden, men jag har precis fått leta efter en klocka i ett halvår som jag hade tidigare men sålde för att mildra samvetet vid köpet av en betydligt dyrare och creddigare klocka. Jag råkade använda den billiga klockan när min yngsta son föddes och nu är det en av de klockor jag har varmast relation till.

Edit: Ursäkta om det kanske är lite OT, men min poäng är alltså att en GADA inte bara är en bra allroundklocka, utan också en klocka du VILL bära varje dag.

IMG_20210424_152648.jpg
Instämmer till fullo. Har en keeper som införskaffades på första lönen efter universitetet, var med på resor, mitt bröllop och när min dotter föddes. Eftersom den inte är vattentät (vintage Omega) så får den inte så mycket tid på handleden. Men den åker fortfarande på någon gång i veckan och kommer definitivt alltid finnas kvar.
Med det sagt, köp nu den som du verkligen vill ha. Repor, märken och annat blir bara till fina minnen.
 

slugg

Omega
Jag har lärt mig att enda sättet för mig att verkligen fastna för en klocka och behålla den, är att skapa minnen med klockan. Det finns alltid en modell som är hetare och som lockar mer om den man har inte betyder något.

Det gör man på två sätt – köp klockor vid minnesvärda tillfällen. Bröllop, födslar, stora beslut. Eller råka bära klockan vid minnesvärda stunder. Jag skrev om det i microtråden, men jag har precis fått leta efter en klocka i ett halvår som jag hade tidigare men sålde för att mildra samvetet vid köpet av en betydligt dyrare och creddigare klocka. Jag råkade använda den billiga klockan när min yngsta son föddes och nu är det en av de klockor jag har varmast relation till.

Edit: Ursäkta om det kanske är lite OT, men min poäng är alltså att en GADA inte bara är en bra allroundklocka, utan också en klocka du VILL bära varje dag
Inte alls OT, utan väldigt sunt. Håller med dig till 100, tar med mig detta 👍
 

slugg

Omega
Här har du en Smith`s Everest som verkar var till salu!

Vart på den bollen i veckan men var några minuter sen ¯\(ツ)/¯ Har någon annan en Smiths Everest som ligger och samlar damm köper jag den gärna knall & fall!
 

Jakob Häll

Cartier
Vi verkar sitta lite i samma båt. Är sugen på en sportklocka i 36mm. Startade en tråd om de för ett tag sen där jag bad om tips. Kolla i den så kanske du kan hitta nå spännande. Mycket har redan nämnts här men flera andra som är värda att kolla in. Sjöö Sandström worldtimer bland annat. En klocka som dyker upp titt som tätt här på köp och sälj. Men jag har då själv bestämt mig för black bay 36 då jag känner att de är den jag vill ha, trots att den är dyr, och eventuella andra köp skulle bli substitut. Skulle fortfarande vilja ha den. Men du kör för de du tycker känns rätt.

 

Snålisen

Omega
Paneristi
Det kanske nämnts redan i tråden, men köp en begagnad BB36 så sparar du pengar och får en som redan har några dings. Dvs du behöver inte oroa dig för det.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det kanske nämnts redan i tråden, men köp en begagnad BB36 så sparar du pengar och får en som redan har några dings. Dvs du behöver inte oroa dig för det.
Rent ekonomiskt är set ett rimligt förslag. Personligen har jag inget emot repor och annat som jag själv orsakat. För egen del är det en del av charmen och det som skapar en relation till klockan.

Sedan är det ju alltid en speciell känsla att få plocka ut en ny från AD.

Däremot köp den inte otestad. Många klockor är så mycket bättre på papper. Men när de väl sitter på så kan det ge en helt annan känsla.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Weiss är annars ett märke jag personligen skulle kasta ett öga på. Något större än 36mm iofs. Köpupplevelsen ska vara väldigt bra. Minns jag inte helt fel tror jag att de till och med skickade ut julkort till ägare. Vackra klockor med hög finish och ett val för klocknörden framför flasharen :) Finns i lite olika färger och olika utföranden på visare osv.

 
BB36
Min sedan länge ”drömklocka” har varit Tudor BB36. Har fått ihop pengar som skulle räcka till den, men känns som en väldigt exklusiv och lite läskig arena att gå in på för mig. Är osäker på om jag skulle bära den dagligen utan att vara livrädd att den skulle gå sönder eller om jag skulle tappa bort den. Jag kanske bara är nojjig, men i den prisklassen börjar det pusha min comfort. Är dock helt insatt i, och gillar tanken på att en klocka jag bär länge kommer att få sina skavanker och karaktär med åren :)

AE4B0DEB-08E6-4E50-BFCB-9E6099C0F792.jpeg
Det har ju nämts flera gånger tidigare i tråden och jag kan bara hålla med - om BB36 är drömklockan och ekonomin finns - kör på den! Om du köper någonting annat kommer det bara innebära att du får vänta lite längre innan du köper BB36 (vilket du ändå kommer göra - en nästan-klocka kommer inte "scratch the itch" (been there, done that)) och totalsumman kommer bli lite högre. Så kör BB36 - det är en fantastiskt trevlig klocka :)
 

SCM

Cartier
2-Faktor
Som många andra redan sagt, om det är en BB36 du vill ha så ska du köpa den och inte en "nästan-klocka". Det kommer ut BB36or på K&S här med jämna mellanrum. Lycka till med köpet! 👍
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Om BB36 är drömklockan och resurser finns så kommer du inte ångra dig. (Förutsätter att du provat en BB36)
 
Topp