• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sportklockor i 36mm

Jakob Häll

Cartier
Min senaste besatthet är att hitta en bra sportklocka i 36mm. Har satt ut ett gäng kriterier som ska följas. Är det så att detta ska vara i någon existerande tråd eller att detta har talats om många gånger, så äre bara kasta ut den här tråden med huvudet före.

Krav:
  • 36mm.
  • Kvarts, automat, manuell, soldriven. Spelar mindre roll
  • Minst 50m vattenresistens. Ska gå att tvätta händerna och spola av klockan under kranen utan större risk
  • Länk
  • Inte dykare
  • Inte vit
  • Pris beroende på hur "bra" den är. Som absolut mest strax under 20k men då ska den vara jääääkligt bra. Annars kring ungefär 5-10k (+/- några tusenlappar).
  • Ny eller begagnad spelar ingen roll.

Lägger upp de jag kollat på. Förhoppningsvis är detta till någon hjälp för nån annan än bara mig. Annars har jag fått skriva av mig lite.
Alla bilder är skamlöst snodda från intranätet. Äger ingen av klockorna själv.
traska-commuter-woodland-green(1).jpg


Traska Commuter 36mm
Pros:
  • Snygg, enkel no nonsense.
  • 100m wr.
  • Snyggt placerat datum
  • Bra pris kring 5k

Cons:
  • Lite väl tråkiga visare och timmarkörer.
  • Svår att få tag på


glycine-GL0105.jpeg

Glycine combat 6 classic
Pros
  • Snygg, enkel med en lite tuffare, sportigare stil.
  • Diskret datum
  • Bra pris kring 6-7k
  • Coola timmarkörer, vilket väger upp mot tråkiga visare.
  • 50m vattenresistens, vilket borde räcka för mina krav.
Cons:
  • Länken.. Inget stort fan av denna typ.
  • Tråkiga visare

0701_club_metallband_sport_2d_front_masked.jpg


Nomos Club

  • Otrolig snygg design
  • Fantastiska timmarkörer
  • Enkel och elegant men ändå sportig
  • Snygg och lite udda länk
  • 100m wr.

Cons:
- Mer eller mindre perfekt, men vit urtavla.. Är tyvärr inget jätte stort fan av det, speciellt inte på sportklockor och på länk. Blir lite ofta för elegant och sterilt.

Tudor bb36.jpeg

Tudor Black bay 36

Pros:
  • Klassik enkel och stilren design
  • Snygg timmvisare
  • Snyggt med helvita timmarkörer
  • WR 150m

Cons:
  • Nästan lite väl enkel och "tråkig"
  • Lite åt det dyrare hållet. Runt 20k för en beggad. Inte helt hundra om jag anser att den är värd det.

Lorier falcon .jpeg


Lorier falcon II

Pros:
  • Stilig och enkel
  • 100m WR
  • Bra prissatt kring dryga 4k

Cons:
  • Lite väl lik Black bay 36 va?
  • Oklart vad jag personligen tycker om tavlans struktur. Inte helt överens.


Detta är dom jag personligen kikat på. Nu efter att ha skrivit av sig och fått de ut mina tankar så att jag kan läsa dem, så känns det som att det lutar mot Glycine Combat 6. Kanske kan komma överens med länken?

Har jag missat någon? Det har jag säkert. Skriv gärna era favoriter inom kriterierna.

Puss på er! (en virtuell covid-säker sådan såklart).
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Låter ganska likt vad jag också är intresserad av rent generellt. Fast jag är okej med dykare också 😁 .
Jag sökte runt lite och försökte hitta något skoj som inte redan nämnts. Oris Sixty-five 36mm hittade jag först. Men det är ju en dykare, så går la bort.

Hittade i alla fall denna.
Geckota E-01
379 pund

1617457733820.png
 

Jakob Häll

Cartier
Låter ganska likt vad jag också är intresserad av rent generellt. Fast jag är okej med dykare också 😁 .
Jag sökte runt lite och försökte hitta något skoj som inte redan nämnts. Oris Sixty-five 36mm hittade jag först. Men det är ju en dykare, så går la bort.

Hittade i alla fall denna.
Geckota E-01
379 pund

1617457733820.png
Den där var fasiken inte dålig alls. :D Den hamnar på listan!
Smiths Everest också

1617458085965.png
Kikat på den. Snygg men jag tycker de blir lite mycket Explorer över den.
Röstar nog på BB36?
Den är högt upp på listan. Men tycker den är liiiite väl dyr. Lite orimligt dyr me tanke på att de finns klockor som har nästan lika hög standard och som kostar hälften så mycket. Men som klocka i sig känns den kanske "bäst".
Kanske! ;)
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor

Här har du den. Lös en bra deal nu @Hotshot ;)
 

Tomi87

Cartier
Jag kan varmt rekommendera Lorier. Våffeltavlan är hypnotiserande, länken lika grym som bekväm och finishen riktigt, riktigt bra. Nämnde jag plexiglaset? Det gör att allt lyfter ytterligare ett snäpp.
Min enda con är det kanske upplevs något mindre än 36mm, men annars är det en fullpott!
20210328_131054.jpg
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor

Här har du den. Lös en bra deal nu @Hotshot ;)
Helt ärligt så är ju denna en grym kandidat! Tål allt och är vattentät. Sjysst sunburst-tavla i sommarsolen. Kan givetvis hyvla av någon lapp eller två vid snabb affär och för trådens skull! 😉
 

Jakob Häll

Cartier
Den är bra.. Saknar bara antireflexbehandlat glas vilket var varför jag sålde.
Nu finns ju också snyggt gummi att köpa till.. Blir en bra badklocka
59DB2C01-A80B-48F0-9C41-497C72FEB3A4.jpeg
Har aldrig saknat att inte ha AR på min BB36a så det gäller nog att veta huruvida det är viktigt för dig eller ej.
Hands down min favoritklocka.
188C6851-B6F3-4C4A-8BDF-697254F47910.jpeg

57AE3F77-914C-4EFA-9196-EBE366CE0F0E.jpeg
Kan varmt rekommendera bb36:an, riktigt bra för pengarna
Men fasiken. De kanske blir den ändå.. Bristen på AR känns tråkigt men absolut inte en dealbreaker.
Men det tar lite emot att spendera kring 20k på en klocka. Intellektet säger att de är väldigt onödigt, allting annat säger "köööp!!". Vet att 20k inte är mycket i relation me många andra klockor, men fan.. De är inte kaffepengar. Det är dock bb36:an som talar till mig allra mest, och har gjort så ett längre tag. Så kanske dumt att köpa nå annat och sen gå runt och ångra sig.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Men fasiken. De kanske blir den ändå.. Bristen på AR känns tråkigt men absolut inte en dealbreaker.
Men det tar lite emot att spendera kring 20k på en klocka. Intellektet säger att de är väldigt onödigt, allting annat säger "köööp!!". Vet att 20k inte är mycket i relation me många andra klockor, men fan.. De är inte kaffepengar. Det är dock bb36:an som talar till mig allra mest, och har gjort så ett längre tag. Så kanske dumt att köpa nå annat och sen gå runt och ångra sig.
Ja risken är uppenbar att om du köper ett substitut för BB36 att du endast kommer jämföra och tänka på den i slutänden.

Tror det är likadant för dom som köper en BB36a men som egentligen vill ha en Explorer att dom aldrig blir riktigt nöjd.

För min del så har jag aldrig haft önskemålet om en Explorer utan har tilltalats direkt mer för Tudorn då jag gillar designen mer oavsett penning skillnaden.
Så för mig var det ett enkelt val :)

Blir spännande att se vart det landar.
 

Eqn

Panerai
Men fasiken. De kanske blir den ändå.. Bristen på AR känns tråkigt men absolut inte en dealbreaker.
Men det tar lite emot att spendera kring 20k på en klocka. Intellektet säger att de är väldigt onödigt, allting annat säger "köööp!!". Vet att 20k inte är mycket i relation me många andra klockor, men fan.. De är inte kaffepengar. Det är dock bb36:an som talar till mig allra mest, och har gjort så ett längre tag. Så kanske dumt att köpa nå annat och sen gå runt och ångra sig.
Köper du en beggad får du pengarna tillbaka vid försäljning så är ju ingen större risk
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Jag vill också ha en bb36 nu 🤔. Fast jag provade den i butik en gång och blev inte jätteförälskad iof.. Måste prova igen kanske!
 

Jakob Häll

Cartier
Ja risken är uppenbar att om du köper ett substitut för BB36 att du endast kommer jämföra och tänka på den i slutänden.

Tror det är likadant för dom som köper en BB36a men som egentligen vill ha en Explorer att dom aldrig blir riktigt nöjd.

För min del så har jag aldrig haft önskemålet om en Explorer utan har tilltalats direkt mer för Tudorn då jag gillar designen mer oavsett penning skillnaden.
Så för mig var det ett enkelt val :)

Blir spännande att se vart det landar.

Du har nog helt rätt! Ingen av ovanstående klockor skulle göra att suget efter bb36:an försvann.

Angående Explorern så är den helt utanför min budget och, samt att precis som du tycker ja att Bb36:an är snyggare, eller iallafall lika snygg. Så att sukta efter den är ingen risk.

Men ja, blir väl å spara ihop lite nu då. :)
Sökandet slutar dock aldrig.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Skulle gå på en svart/Blå BB36. Tycker den fungerar till det mesta. Den fungerar även bra på olika armband utan problem. Inte heller för svår att få tag på och enkel att flippa om du skulle ångra dig.
 
Senast ändrad:

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Hm, besvärligt när man låser sig till just 36mm. Gå upp till 38 men titta på klockor som ändå är lite nättare i boetten så kommer flera alternativ. Har själv sneglat på Christopher Ward C65 Sandhurst med chronometerverk. Tror inte att den känns stor.
 
Topp