• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur fungerar prissättning i klockvärlden?

Som ny inom det här området gäller det att försöka utröna vilka seder och traditioner som hör till, givetvis.

Man måste lära sig slang(dinka) och fackspråk(vet fortfarande inte vad "hacking" innebär, men mycket annat har jag klämt på nu) osv.

En sak som jag har svårt att förstå hittills är hur prissättningen på begagnatmarknaden fungerar, och jag hoppas kunna få lite upplysning så jag inte gör bort mig helt.

Vad anses vara ett "rimligt" andrahandsvärde på en klocka?
Innebär moddar ett högre eller lägre värde?
Får folk ut extra för att de köpt en annan länk?
Hur mycket drar man av om det inte finns fullset?

Osv, finns det andra regler att ta hänsyn till?

Inom musikvärlden som jag handlat mycket inom brukar 60±10% av lägsta nuvarande nypris vara en måttstock att utgå från. Modifikationer och uppgraderingar är sällan värda något(om det inte är gjort av någon känd person).

Nu snackar jag alltså inte vintage utan saker man kan gå in och köpa i affär utan problem.
 

månljus

Panerai
Tycker att frågorna är svåra att ge något generellt svar på då det är som @Aboynamedsue är inne på. Det enklaste är nog att ge sig in i dessa frågor när man har mer koll på vilken modell det gäller. Och då kan KS vara till stor hjälp. Man kan söka på den specifika modellen och läsa mer om vad som gäller för den eller söka upp avslutade annonser och kolla på vad priset brukar ligga på. Här är till exempel en tråd där man kan fråga efter ett rimligt pris på en viss modell och då skriva med den informationen man har. Full set, extra länk osv. https://klocksnack.se/threads/vad-är-ett-rimligt-pris-för.26910/

En annan sak jag skulle tipsa om är att försöka kolla upp, om det gäller ett köp av en begagnad klocka, hur det ser ut med service. Är det gjort nyligen, behövs det, finns det papper på det, vad skulle det kosta att göra en vid behov osv. Så att du inte köper en klocka och tror att allt är fine och sen åker på en oväntad och därmed tråkig servicekostnad direkt.
 
Tack för svaren. Verkar inte som att det finns någon regel då direkt, blir mer att sätta sig in i men det är det väl värt. :)

Såg igår en begagnad Seiko SKX009 på auktion som gick för nästan nypris. Skumt tycker jag, men det kanske är så med vissa klockor då.
 

månljus

Panerai
Tack för svaren. Verkar inte som att det finns någon regel då direkt, blir mer att sätta sig in i men det är det väl värt. :)

Såg igår en begagnad Seiko SKX009 på auktion som gick för nästan nypris. Skumt tycker jag, men det kanske är så med vissa klockor då.
Vad menar du med nypris? Och vad gick den för? Brukar variera rätt mycket på den klockan, procentuellt då alltså. Då det inte rör sig om så mycket pengar. Nu handlar det ju också om efterfrågan och utbud med tanke på att modellen ska utgå. Så inte så konstigt att man kan få samma pris eller mer än vad man själv betalade för den. Sen spelar skick och sånt roll så klart.
 
Vad menar du med nypris? Och vad gick den för? Brukar variera rätt mycket på den klockan, procentuellt då alltså. Då det inte rör sig om så mycket pengar. Nu handlar det ju också om efterfrågan och utbud med tanke på att modellen ska utgå. Så inte så konstigt att man kan få samma pris eller mer än vad man själv betalade för den. Sen spelar skick och sånt roll så klart.

Här är auktionen, slutade på 2 858 kr + frakt.
http://www.ebay.co.uk/itm/282222573357?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
På massdrop kan man för tillfället få den för 2422 kr inkl frakt. Dock med en annan länk, vet inte om den länken i auktionen är mycket bättre kanske?
Har sett den på olika ställen för runt 2500-3000 kr ny.
 

månljus

Panerai
Här är auktionen, slutade på 2 858 kr + frakt.
http://www.ebay.co.uk/itm/282222573357?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
På massdrop kan man för tillfället få den för 2422 kr inkl frakt. Dock med en annan länk, vet inte om den länken i auktionen är mycket bättre kanske?
Har sett den på olika ställen för runt 2500-3000 kr ny.
För dyr enligt mig. Som det ser ut just nu alltså, då den finns billigare på andra ställen. Samtidigt så är det inte så mycket pengar det handlar om. J-modellen är vanligtvis dyrare än K. Vet inte hur det ser ut på massdrop, kommer inte in där. Hittar du en ny J med bra länk för 2500 så skulle jag säga att det är ett schyst pris.
 
För dyr enligt mig. Som det ser ut just nu alltså, då den finns billigare på andra ställen. Samtidigt så är det inte så mycket pengar det handlar om. J-modellen är vanligtvis dyrare än K. Vet inte hur det ser ut på massdrop, kommer inte in där. Hittar du en ny J med bra länk för 2500 så skulle jag säga att det är ett schyst pris.

Är det skillnad i pris på J och K alltså? Så vitt jag kunnat läsa mig till så är enda skillnaden i princip lite text?
 

Kugghjul

Panerai
Prisbilden beror helt på efterfrågan hos märket och specifik modell. Se tex chrono24 för att kolla och uret.se för nypriser.

Det kan handla om allt från att en modell är så svår att få tag på att du får betala över listpriset (vissa rolex och patek stål sport), till att du kan ha svårt att få 30-40% av nypriset beg (mindre populära märken guld). Här pratar jag om aktuella modeller.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Prisbilden beror helt på efterfrågan hos märket och specifik modell. Se tex chrono24 för att kolla och uret.se för nypriser.

Det kan handla om allt från att en modell är så svår att få tag på att du får betala över listpriset (vissa rolex och patek stål sport), till att du kan ha svårt att få 30-40% av nypriset beg (mindre populära märken guld). Här pratar jag om aktuella modeller.
Detta är ju inte hela sanningen, när folk letar på nätet efter "nypriser" och tittar på chrono och uret får man en lite förvrängd prisbild, skulle säga att "riktigt" nypriser hittar du hos AD. tex nymans.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Och beroende på vilken färg denna text står i också :)
och hur många rader som är i den andra färgen...

Klockvärlden är så stor och bred att man inte kan uttala sig generellt kring dina frågeställningar. Vissa klockor kan man gå in och köpa hus AD (även om det kan vara väntetid), trots detta kostar de mer begagnade. Vissa klockor är det tre års leveranstid (om man nu får tag på dem), dessa brukar också vara lite dyrare...
 
Jösses... :bag:

Här trodde jag att det skulle vara relativt enkelt att dra paralleller till musikinstrumentvärlden som också är gigantisk men detta verkar helt klart vara en djupare djungel än jag trodde. Tack för alla era svar i vart fall!

Det känns nog vettigare att "helt enkelt" hitta en modell jag gillar och sen försöka förstå prisbilden på just den modellen. :greedy:
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
En klocka är väl värd det någon är beredd att betala? Mycket svårare än så behöver det inte vara. (Åtminstone på den öppna marknaden) :)
 
En klocka är väl värd det någon är beredd att betala? Mycket svårare än så behöver det inte vara. (Åtminstone på den öppna marknaden) :)
Givetvis är det så, men å andra sidan vill jag gärna se till att göra hyfsat vettiga affärer när jag köper saker, speciellt när det gäller sånt som man kanske säljer igen snart.

Då vill jag inte riskera att betala över nypris på en klocka, eller gå på en nit för att jag inte förstod hur viktigt det var med fullset för andrahandsvärdet eller missa ett kap för att jag felaktigt försöker pruta på en klocka för att jag inte insåg att modifikationerna + extra länk gör att värdet faktiskt gör att värdet ökat till det annonsören begärde osv. osv. osv... :)
 
Topp