• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur går det med klockorna vid skilsmässan?

Gummo

Joker
2-Faktor
Hon kommer lätt strida för att få min DJ1600 så där väntar hård vårdnadstvist. Men de andra tycker hon är fula som stryk så de får jag nog ha kvar.
image.jpg
 

fsdfsdf

Omega
Nu är inte jag någon jurist alls - men "känns" verkligen som att det borde gå att skriva en generisk klausul som säger exempelvis "alla klockköp som är gjorda före ett halvt år år innan en eventuell skilsmässa" skall betraktas som enskild egendom." för att komma runt att man illvilligt ska kunna "dumpa tillgångar" in i en Rolex-samling i syfte att göra kontanta medel oantastliga.
 

Molgan

Cartier
Och det säger du nu när all är frid och fröjd!;)

Löjligt inlägg, som regel finns det en familj, ett gemensamt boende, släkt och gemensamma vänner iblandade.
Känns det på nått sätt som att klockorna är största bekymmret förstår jag skilsmässan, milt sagt.
Men det är såklara bara ur min synvikel, din kan säkert vara helt annorlunda.
 
Nu är inte jag någon jurist alls - men "känns" verkligen som att det borde gå att skriva en generisk klausul som säger exempelvis "alla klockköp som är gjorda före ett halvt år år innan en eventuell skilsmässa" skall betraktas som enskild egendom." för att komma runt att man illvilligt ska kunna "dumpa tillgångar" in i en Rolex-samling i syfte att göra kontanta medel oantastliga.

Det är möjligt, det går att införa en herrans massa olika villkor i ett äktenskapsförord. Jobbar med sånt här och har sett en hel del, det roligaste (fel ordval möjligen) var ett par som vid händelse av äktenskapsskillnad skulle dela upp sina kaniner, de hade ett gäng i en bur på bakgården...
OnT: Enklast är ju att skriva in en klausul där det framgår att alla armbandsur i hushållet är enskild egendom, sen får inköpskvitton se till att sparas för att kunna styrka vem som köpt vad när det är dags för bodelning. Men som med allt i juridiken finns det många lösningar och jag gör självklart inte anspråk på att sitta på den bästa
 
Löjligt inlägg, som regel finns det en familj, ett gemensamt boende, släkt och gemensamma vänner iblandade.
Känns det på nått sätt som att klockorna är största bekymmret förstår jag skilsmässan, milt sagt.
Men det är såklara bara ur min synvikel, din kan säkert vara helt annorlunda.
Man måste ta i beaktande att vi är på KS ;) här är klockorna viktigare än allt för många. Familj, fru och barn är mest i vägen för klockköpen här.
 

Jonaz

Rolex
Jag skulle nog vara mera stressad över annat än just klockorna. Sen har jag ju köpt en och annan till henne så klocklös hade hon inte varit.

Fasen killar... Klockor? Skall hon ha hälften av jeansen med? Jaja, kaninkokerskor finns det ju iofs gott om.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Låter som vi måste skaffa en "målvakt" som vi skriver alla klockor på.

Skämtåsido, är jävligt hemskt när det händer och allt sitter fan löst. Att vuxna människor kan bråka över saker övergår mitt förstånd. Skriv Prenups så slipper ni oroa er.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ska aldrig gifta mig, förlovning räcker gott och väl ;) men äktenskapsförord är ju alltid och föredra, går nog och kompensera om hon/han du skiljer dig med också har en dyr hobby ;)
Det finns risk att din partner har en liten annan syn på giftermål vs. förlovning... ;) Hur som helst, om det kommer barn i framtiden så är faktiskt giftermål den bästa lösningen rent juridiskt om det skulle bli så att ena föräldern avlider. Testamente är ett minimikrav, men giftermål är den tryggaste lösningen för barnen.
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Tog upp frågan med min familjerättsprofessor. Han tyckte att man skulle uppdatera äktenskapsförordet vid varje nytt klockköp (av relevant värde).
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Hehe ja, men sen kanske man har på känn att förhållandet börjar knaka i fogarna. DÅ får man springa snabbt istället :D
 

joca

Patek
2-Faktor
Hade nog skrivit äktenskapsförord och sedan uppdaterat det lite då och då (vid större inköp) och sedan hoppas på en förstående kvinna ifall det går snett.
 
Topp