• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur länge håller en quartzklocka?

Mangusta

Cartier
Vi behöver inte dra quartz vs automatisk (och att automatisk är bäst i alla lägen) i den här tråden utan jag undrar bara hur länge man kan räkna med att en quartz av Omega, Breitling, Cartier och liknande "bättre" märken håller? Hur länge kan man räkna med att ha en sån klocka innan man får kasta den för att den är trasig?
 

Mangusta

Cartier
Varför skulle du kasta klockan? Man servar finare quartz (ibland byts hela verket ut vid service)

Jag överdrev lite. :D Så om man har en schysst Breitling med quartz t ex så servar man eller slänger in ett helt nytt urverk? Vad går det på i runda slängar? Brukar det vara värt det? Hur länge ungefär kan man räkna med att den håller innan man får göra ovanstående?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Har haft min Breitling (Breitbling?) Aerospace i över 15 år nu. Inget gjort utöver batteribyte ca vart fjärde år och något packningsbyte. Funkar perfekt!
 

Ricrob

Patek
Den här saten är i typ nyskick med alla funktioner fungerande ink belysning, trycktestad och tät efter 30 år av hålligång!

U7BUQBJ.jpg
 
Omegas storsäljare bland kvartsverken, kaliber 1538, är ett 6-stenars verk som nog ska klara åtminstone 30 års drift. I samband med batteribyten ska de mekaniska delarna av urverket plockas isär, rengöras, oljas in och sedan sättas ihop igen, precis som på ett mekaniskt urverk. Serviceinstruktioner finns att ta del av på nätet. Lik förbaskat skulle jag ändå aldrig rekommendera någon att köpa en kvartsklocka.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Omegas storsäljare bland kvartsverken, kaliber 1538, är ett 6-stenars verk som nog ska klara åtminstone 30 års drift. I samband med batteribyten ska de mekaniska delarna av urverket plockas isär, rengöras, oljas in och sedan sättas ihop igen, precis som på ett mekaniskt urverk. Serviceinstruktioner finns att ta del av på nätet. Lik förbaskat skulle jag ändå aldrig rekommendera någon att köpa en kvartsklocka.

Vadå lik förbaskat? Det låter ju sjukt omständigt att behöva serva ett kvartsverk varje gång man byter batteri. Tackar vet jag mitt förseglade 9F-urverk som ska klara sig i cirka 50 år utan service (förutom batteribyte).
 

Mangusta

Cartier
Servar man alla quartz samtidigt med batteribyte? Det brukar ju gå på under 1 timme att få ett nytt batteri med Breitling och TAG iaf. Fast jag är inte i branschen förstås så vad vet jag, det kanske inte tar längre än så?
 

Aron

Omega
Jag har två Omega Quartz, varav den ena har varit min morfars, som han köpte 1979 (tror jag) och den andra är likadan och troligen ungefär lika gammal. Båda två tickar på som sig bör än så länge.
 

DrDre

Patek
Jag har en Ricoh som köptes runt 1983. Den funkar fortfarande. Vet inte vad det är som begränsar livslängden, slitage eller åldrande men den har dock legat rätt långa perioder utan att användas.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Alla vet väl redan det,
men bara för att en klocka tickar innebär inte det att urverket mår bra. -Kvartsurverk inkluderat. Kvartskristaller åldras, vilket påverkar tidhållningen. Vissa urverk har dock redan åldrade kristaller och går även att regulera, vilket minskar ålderns påverkan på tidhållningen.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har en kollega som har en Rolex Oysterquartz. Han fick den efter sin farfar i trasigt skick. Den krävde en större renovering som gick på ca 10.000kr. Han sa något i stil med "urverket var bränt". Så det kanske är en risk på äldre Quartz.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Denna från 1970 still going strong!

Det säger väl allt egentligen. En av världens första tillverkade exemplar fungerar fortfarande.
Den där sjukt sällsynta klockan hoppas jag dock får lite smörjning, så den får leva i 100 år till.

Stämgaffelurverk och "elektroniska" urverk verkar vara ganska opålitliga, men med en gammal kvartsare från Omega, Seiko eller Citizen behöver man inte vara nämnvärt orolig.
 

_jonte

Patek
Har flera kvartsare från 70-talet som ännu tickar på fint. Tveksam till att någon av de fått service under åren. Vet inte varför, men trots vad som sägs om service etc så verkar de klara sig utan.
 

bogw

Breitling
Har haft min Breitling (Breitbling?) Aerospace i över 15 år nu. Inget gjort utöver batteribyte ca vart fjärde år och något packningsbyte. Funkar perfekt!

Har haft en Breitling Aerospace från 1991 som fungerar bra än. Min Tag Heuer Kirium kvarts från 1999 har jag bytat batteri på många gånger utan någon service hos vanlig Certina-Stjärnurmakare och den har inga som helst problem. Så man kan nog ha klockorna ett bra tag.
 

Mangusta

Cartier
Har haft en Breitling Aerospace från 1991 som fungerar bra än. Min Tag Heuer Kirium kvarts från 1999 har jag bytat batteri på många gånger utan någon service hos vanlig Certina-Stjärnurmakare och den har inga som helst problem. Så man kan nog ha klockorna ett bra tag.

Ja, jag skrev nyss i en annan tråd att alla klockor måste ju inte ärvas av fem generationer nedåt. Ibland räcker det om en klocka håller i 20 år och håller den längre så är det ju bara en bonus. :)
 
Topp