• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur man servar en klocka, videoinstruktioner av Mark Lovick

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Då det är många liksom jag som vill lära oss serva våra mögliga klenoder tänkte jag tipsa om den här killen. Mark Lovick utbildad urmakare, en lugn och harmonisk snubbe som lär ut allt från att avlägnsa en krona till hur man utför en fullständig service, byter ut ett quartzverk eller relumar visare.

Jag har nämnt honom i någon tidigare tråd, men tycker hans youtube kanal är värd att nämnas igen ifall det är någon som har missat den.

Ett vettigt sätt att börja (enligt mig) är att införskaffa ett likadant urverk som han ger sig på i den här videon.


Sedan är det bara att börja skruva och köra steg för steg, stoppa, gå tillbaka, se igen... :)

Även om du inte lär dig att utföra en hel service, så får du iaf lära dig lite om ett urverks anatomi. Något jag tycker de flesta klockintresserade borde vara intresserade av.


Introduktion till hans youtube kanal...
 

Dagoberg

Omega
Innan Ni ger Er på Era klenoder: försäkra Er om att det finns reservdelar till ett rimligt pris innan Ni går in och förstör något dyrt, eller jävligt jobbigt. Misslyckas Ni, så står jag redo med verktygen i ena handen, och plånboken i andra, redo för att mottaga Era pengar för reparationerna. Kom ihåg, killen i videon har några års erfarenhet. Titta gärna, och förundras över hans skicklighet. Men innan Ni kastar Er över en stackars klocka, ta en rejäl funderare. Bara ett tips.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Innan Ni ger Er på Era klenoder: försäkra Er om att det finns reservdelar till ett rimligt pris innan Ni går in och förstör något dyrt, eller jävligt jobbigt. Misslyckas Ni, så står jag redo med verktygen i ena handen, och plånboken i andra, redo för att mottaga Era pengar för reparationerna. Kom ihåg, killen i videon har några års erfarenhet. Titta gärna, och förundras över hans skicklighet. Men innan Ni kastar Er över en stackars klocka, ta en rejäl funderare. Bara ett tips.


Förlåt, men trodde jag att folk tog för självklart! ;)
Tanken är väl här att få ett hum om hur ett urverk fungerar och sedan kunna göra en "ok" service av den där gamla City, Lanco eller atlantic klockan för 65:- som ändå aldrig skulle få en service hos en riktig urmakare. Killen i videon har 25 års yrkeserfarenhet.
Jag tror dock att det går att lära sig att serva/byta reservdelar utan att vara utbildad urmakare (jag har gjort det själv) om man väl har intresset (Mcgyver är väl det bästa exemplet). Så nu har jag friskrivit mig från eventuella skador som uppkommer iom att folk läser den här tråden. Om er gamla Rolex krånglar, gå till urmakaren! ;)

Edit: Ps urverket han visar i videon är ett Rotary, alltså ett urverk runt hundringen
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Idag släpptes äntligen sista och avslutande delen av 3, där urmakaren Mark Lovick servar ett as1900 urverk. Den här videon visar oljning och montering av urverket.

(Som vanligt är det inte personen i filmen som har skrivit brevet)

 

Amme

Cartier
Väldigt informativt!

Har han någon video som visar själv "diskandet"? Jag har problem att torka delarna. Får alltid lite rost. Vet inte om det är för att jag inte har något medel (eftersom jag bara tränar) eller om jag gör annat fel. Använder korrekt papper för torkning men får ändå inte till det
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Väldigt informativt!

Har han någon video som visar själv "diskandet"? Jag har problem att torka delarna. Får alltid lite rost. Vet inte om det är för att jag inte har något medel (eftersom jag bara tränar) eller om jag gör annat fel. Använder korrekt papper för torkning men får ändå inte till det


Han har en sorts torktumlare (som centrifugerar med värme) som är sista steget i Elma tvättmaskinen (jag har för mig han har en sådan). Vad använder du för vätska, vilka delar är det som du tvättar?
Här är videon, du hittar fler videor på hans kanal. :)

 

Amme

Cartier
Vad använder du för vätska, vilka delar är det som du tvättar?


Eftersom jag bara tränar som sagt så använder jag bara vatten. Urverket jag tränar på är 7750. "Diskar" alla delar förutom det man inte ska diska. oscillating pinion, som för övrigt uppfanns av Eduard Heuer är ett HELVETE att få tillbaks :)


Edit:
Den där maskins vill jag ha :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
För den som kommit lite längre i sin lärandeprocess så finns nu första delen (av 6) i Mark Lovicks nya serie;
"Hur man utför en fullständig service av en kronograf". Inget jag själv kommer ge mig på än på ett tag, men ganska intressant att se hur ett sådant ur är uppbyggt! Verket är ett venus 175.

 

newk15

Cartier
Jag söker efter tips om förstaklocka att skruva upp och pilla i. Gärna flera då jag tycks ha problem att hitta lämpliga objekt på bukten. Det ska vara en billiga klocka som är i okej skick, gärna inte perfekt, och naturligtvis finnas instruktioner för hur jag kan gå tillväga! Alltså typ AS 1900! Finns det till exempel i fler ur än Rotary med 21 juveler? Help!
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Mycket intressant tråd för oss som inte är så kunniga(än). Jag har ett Seiko 6309a verk som jag har tänkt ge mig på, där det gick att hitta någon form av manual som märker ut samtliga delar i verket. Eftersom det verket sitter i väldigt många Seikos tänkte jag att det var en bra start. Men vad vet jag? ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Mycket intressant tråd för oss som inte är så kunniga(än). Jag har ett Seiko 6309a verk som jag har tänkt ge mig på, där det gick att hitta någon form av manual som märker ut samtliga delar i verket. Eftersom det verket sitter i väldigt många Seikos tänkte jag att det var en bra start. Men vad vet jag? ;)


Jag tycker du tänker rätt. Har ingen koll på Seiko, men om flera av deras klockor använder 6309a så borde det inte vara så svårt att hitta reservdelar/reservdelsverk ifall du råkar pajja något :)
Annars ser de flesta urverk ungefär lika ut, med liknande lösningar och delar... Manual är kanonhjälp om du kör fast, kom ihåg att också fota själv efter varje steg, så är det lättare att komma på hur allting passar ihop igen ;)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker du tänker rätt. Har ingen koll på Seiko, men om flera av deras klockor använder 6309a så borde det inte vara så svårt att hitta reservdelar/reservdelsverk ifall du råkar pajja något :)
Annars ser de flesta urverk ungefär lika ut, med liknande lösningar och delar... Manual är kanonhjälp om du kör fast, kom ihåg att också fota själv efter varje steg, så är det lättare att komma på hur allting passar ihop igen ;)


Eftersom jag gillar Seiko själv och har några klockor med just det verket i, tänkte jag att det kunde vara ett bra verk att lära sig på.
Jag har en enklare verktygslåda för att mecka med klockor, kan du tips eller rekommendera om ett set som är bra att börja med? Tex saknar jag verktyget för att ta bort visare, samt att jag undrar hur små skruvmejslar man behöver eller om det är något annat som är bra att ha.
Tack på förhand

mvh//Zackarias
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Eftersom jag gillar Seiko själv och har några klockor med just det verket i, tänkte jag att det kunde vara ett bra verk att lära sig på.
Jag har en enklare verktygslåda för att mecka med klockor, kan du tips eller rekommendera om ett set som är bra att börja med? Tex saknar jag verktyget för att ta bort visare, samt att jag undrar hur små skruvmejslar man behöver eller om det är något annat som är bra att ha.
Tack på förhand

mvh//Zackarias


Jag är bara glad amatör själv som började skruva för ett par månader sedan, så det jag säger/tycker kan vara fel. Min setup är även väldigt lågbudgetbaserad :)

Jag började med att köpa ett sådant där allt i ett kit från Kina med 23 delar.
Allt eftersom har jag bytt ut och köpt till grejer. Köpte bland annat mejslarna som diskuteras i den här tråden
https://klocksnack.se/threads/urmejslar.17304/
Avmagnetiseraren som jag packar upp här
https://klocksnack.se/threads/uppackning-ny-pryl-från-kina.15218/
Ultraljudsbadet som jag packar upp här
https://klocksnack.se/threads/uppackning-dadi-50w.15001/
Sedan har jag köpt lite blandade små prylar från Ebay, så som olja, silicongrease, kit med 10 olika korntänger, urverkshållare, glaslyft och bland det viktigaste Bergeon Rodico 6033 (detta måste du ha).


Av allt det som jag har köpt, går det såklart att köpa fina Bergeon grejer. Jag har inte haft den budgeten, men har märkt att om man väljer prylarna som kostar några tior till jämfört med de absolut billigaste, så brukar de fungera tillfredsställande.
 

Amme

Cartier
Jag söker efter tips om förstaklocka att skruva upp och pilla i. Gärna flera då jag tycks ha problem att hitta lämpliga objekt på bukten. Det ska vara en billiga klocka som är i okej skick, gärna inte perfekt, och naturligtvis finnas instruktioner för hur jag kan gå tillväga! Alltså typ AS 1900! Finns det till exempel i fler ur än Rotary med 21 juveler? Help!

Jag började med en unitas 6497. Enkelt urverk att träna på
http://www.ebay.com/itm/17Jewels-Ha...411?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3377031f43
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

alexndr

Rolex
2-Faktor
Leta efter den fulaste (oftast billigast) mekaniska klockan du kan hitta som har ett mekaniskt verk utan "komplikationer" (tilläggsfunktioner som t.ex automat eller datum).

Tratten har en hel kategori för renoveringsobjekt men lås dig inte där. Är klockan tillräckligt ful kan du lika gärna få en fungerande för kaffepengar.

Håll dig borta från Timex.



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Leta efter den fulaste (oftast billigast) mekaniska klockan du kan hitta som har ett mekaniskt verk utan "komplikationer" (tilläggsfunktioner som t.ex automat eller datum).

Tratten har en hel kategori för renoveringsobjekt men lås dig inte där. Är klockan tillräckligt ful kan du lika gärna få en fungerande för kaffepengar.

Håll dig borta från Timex.



Skickas från min iPhone via Tapatalk


Instämmer! Då de flesta urverk är uppbyggda på i stort sett samma sätt med liknande lösningar och delar (förutom Timex och säkert något till missfoster) är det bara att köpa första bästa manuella klocka som fungerar. Misslyckas du och något går sönder gör det inget ifall du köpt den för 30-50:-
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fortsättning, Del 4 av 6 i denna underbara serie som visar hur man servar en kronograf. Bretiling urverk: Venus 175

 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Väldigt underhållande. Dock lite frågande till oljningen. Skall man verkligen ha så stora mängder? Kanske en av KS professionella urmakare kan svara?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Väldigt underhållande. Dock lite frågande till oljningen. Skall man verkligen ha så stora mängder? Kanske en av KS professionella urmakare kan svara?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Väl mycket "silicone grease" på kronstammen skulle jag tycka, men jag är absolut ingen urmakare...
 
Topp