• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ser din "samling" ut idag?

Chagall

Cartier
Två mellanmjöksdinkor och två lite roligare.

image.jpg
Tja, "in the eye of the beholder" som man säger...

Även om vi till viss del inte delar smak så är alla helt fantastiska!
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Är det Modalo som gäller om man ska ha en schysst klocklåda? Känns som det är väldigt vanligt på bilderna i denna tråden :) Är deras Winders tysta? Skulle vilja ha en med 4 winders samt några vanliga platser som posten ovanför tex
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Är det Modalo som gäller om man ska ha en schysst klocklåda? Känns som det är väldigt vanligt på bilderna i denna tråden :) Är deras Winders tysta? Skulle vilja ha en med 4 winders samt några vanliga platser som posten ovanför tex
Jag tycker Modalos i a f är snyggast. Vad gäller ljudnivån så var den ovan knäpptyst från början, men den låter litet numera efter några års bruk...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag rockar en Modalo Timeless 42, som kan snurra 4 klockor individuellt. Sjukt nöjd! :)
 
Senast ändrad:

vonhall

Rolex
Får man fråga vilken av dina EXP2 du gillar mest?
Jag föredrar den nyare varianten! Dels därför att den är 2 mm större och därmed tydligare. Sedan så är den nyare länken ljusår i känsla jämfört med den gamla. Dock så är 16579:n riktigt skön att bära med Nato.
Bor du nära Göteborg så hade vi kunnat sammanstråla så du får möjlighet att jämföra de bägge samtidigt?
 

azcii

Patek
2-Faktor
Jag föredrar den nyare varianten! Dels därför att den är 2 mm större och därmed tydligare. Sedan så är den nyare länken ljusår i känsla jämfört med den gamla. Dock så är 16579:n riktigt skön att bära med Nato.
Bor du nära Göteborg så hade vi kunnat sammanstråla så du får möjlighet att jämföra de bägge samtidigt?
Riktigt schysst av dig, uppskattas verkligen! Bor i Stockholm och budgeten tillåter tyvärr inte ett köp redan idag. Men jag hör av mig om jag skulle ha vägarna förbi Göteborg någon dag!
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Det var ett tag sen jag postade i den här tråden, men å andra sidan har det här året varit rätt lugnt såhär långt. En ut (Glycine Airman) och en in (Sinn 6060). Har dock noterat en trend, då dom tre senaste inköpta har haft flera tidszoner ... :)

Ber om ursäkt för lite halvsunkiga bilder, men på grund av varierande AR är det fan omöjligt att få till en bild där alla ser bra ut samtidigt.

Samling 2015-06-12.jpg

Samling 2015-06-12 (alt).jpg
 
Senast ändrad:

Johe

Omega
Tänkte skriva några rader om min samling men så här i efterhand blev det en hel roman :) Hoppas det inte gör något. Bifogat är en bild på samlingen i lådan, sorterad i kronologisk inköpsordning från övre vänstra hörnet och framåt. Enjoy!

Raketa CCCP – ur med 24-timmarsvisning. Köptes på impuls när jag pluggade, nån gång 2005 om jag minns rätt, då jag tyckte det var ett roligt och stilrent ur till en billig peng. Följde med i en snödriva på väg hem från krogen en kväll något år senare och blev fuktskadad, hela insidan av glaset var täckt med kondens och klockan gick inte alls. Det var synd tyckte jag och tänkte inte mer på det förrän jag hittade klockan i en flyttlåda 2009. Döm om min förvåning när den faktiskt har torkat upp och fungerar klockrent. Än i dag tickar den på, använder den iofs inte så ofta men varje gång så gör den sitt jobb utan protest.

Omega Seamaster Quartz – Det var det här uret som startade mitt klockintresse. Ville ursprungligen ha en sådan i konfirmationspresent men min mor satte stopp och det blev en Citizen istället. Så här i efterhand var det klokt, men jag blev redan då helt fäst vid designen och speciellt den vågiga urtavlan. När jag sedan tog min examen 2006 så ville jag unna mig något och valet föll så klart på denna klocka. Hittade ett ex för en spottstyver på eBay, men som vanligt får man vad man betalar för och det dröjde inte länge förrän jag var tvungen att serva den. Den skickades till Omega i Schweiz, vilket slutade med en prislapp som var högre än vad jag betalat för klockan, men då hade de bytt vridringen och hela urverket. Dessutom renoverat länken så den såg helt ny ut, så jag var ändå helnöjd och slutsumman landade väl i häradet vad jag skulle ha fått betala för ett ex i ok skick från början. Eftersom klockan är så vanlig så använder jag aldrig länken längre utan kör på Nato för att göra den lite roligare. Gillar den fortfarande skarpt och den kommer aldrig lämna lådan då det är en ultimat beater.

Seiko SKX0031 – Som jag skrev tidigare så fick jag en Citizen av föräldrarna när jag konfirmerade mig. När jag slutade använda den så norpade pappa åt sig den och började använda den dagligen. Jag ville ju ha kvar den och vårda den, så jag bestämde mig för att köpa nåt annat åt honom. Det blev en Seiko SKX0031 som jag köpte beggad tillsammans med Bond-Nato åt honom i present. Det finns också en Oysterlänk som aldrig varit monterad på klockan. Problemet var bara att han tyckte den var för ”fin” att ha på sig, så den blev bara liggande och så fortsatte han använda min gamla konfirmationsklocka. Det tyckte jag var lite synd, så när jag skulle ut och resa sommaren 2008 lånade jag Seikon som reseklocka och sedan har den fått stanna som det.

Omega Seamaster Aqua Terra 2500 39mm – Sprang på denna 2010 på eBay till ett bra pris, var lite nere för jag tillsammans med många andra kollegor blivit varslade från dåvarande arbetsplats i kölvattnet av finanskrisen så jag behövde trösta mig lite. Lärde mig inget av första eBay-köpet så jag slog till. Den här gången gick det betydligt bättre och skicket var bra. Den har funkat bra sedan köpet, men förra året började den tappa tiden något så jag kostade på en service och hittade dessutom ett NOS originalband på eBay som jag knep, så nu är den i riktigt fint skick.

Longines Master Collection Chronograph – Under sensommaren samma år sprang jag på denna på eBay till ett bra pris. Var egentligen sugen på en IWC Portuguese, men tänkte att denna kunde fungera som ett bra test om jag skulle gilla typen av klocka. Även denna gång var skicket bra, men den såldes utan originalarmbandet och det armband som satt på var riktigt tråkigt så jag bytte ut det mot ett Rios-band och sedan dess har den fungerat fint. Håller fortfarande tiden och alla visare nollställer korrekt.

Rolex GMT Master II 16710 – 2011 var det dags att testa Rolex, för att unna mig något efter att jag sprungit mitt första Stockholm Marathon. Men jag sprang på rätt ex till salu på gamla TTT någon månad innan maran, så jag fick slå till innan jag gått i mål men det gick bra till slut ändå. Den var nyservad och helrenoverad och såg helt enkelt helt fabriksny ut.

Rolex Datejust 16030 – Ännu ett impulsköp. Slog till på denna på gamla TTT utan att egentligen tänka efter, någon gång i början av 2012. Jag hade egentligen tänkt mig en med slät bezel och på oysterlänk, dvs tvärtom från denna som har räfflad bezel och jubileelänk. Men så här i efterhand skulle jag aldrig vilja byta, den gör sig så bra i detta utförande. Nu för tiden använder jag inte jubileet så mycket utan kör den på bandet på bilden, ett grönt strutsband från ABP Paris som jag skaffade förra året. Skulle jag tvingas välja endast en av mina klockor och bli OWG skulle detta vara valet, tycker Datejust är svårslaget mångsidig och älskar storleken på 36 mm och plexiglaset.
IMG_0214.JPG


Panerai Radiomir 183 – Nu är vi framme i år, vid mitt senaste inköp. Fick för mig att jag ville ha en Panerai någon gång i vintras. Alltid gillat Radiomir, men trott att jag skulle tycka den var för stor på armen. Testade en och upptäckte att så inte var fallet, sedan blev jag nästan besatt av tanken på en sommarpanerai. Missade en 183:a och en 210:a på Köp & Sälj här under våren. Hittade en 268:a på eBay som jag höll på att bli grundlurad på som jag fick skicka tillbaks. Hittade till slut denna 183:a på K&S, affären var snabb och smidig och jag är nu nöjd. Här på ett mockastrap från AWStraps som jag köpt till, passar finfint till sommaren.

Jag vet inte vad nästa steg blir. Funderar fram och tillbaks på både WG DayDate (var nära att slå till på en för ett halvår sedan men annat kom i vägen) och PP Nautilus 5711. Den sistnämnda kräver nog att jag blir OWG och jag är inte så sugen på att släppa iväg mina godbitar jag samlat på mig under åren så vi får väl se… Men det är verkligen en ultimat klocka, den blå tavlan är bara för magisk. Mer Panerai är också intressant, har börjat snegla lite på Luminor också fastän jag varit skeptisk till den tidigare.
 
Topp