• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur undvika "guldprisdöden" utan att skänka pengar?

omg11

Breitling
Hej,
Har en guldklocka som ska säljas på ett eller annat sätt. Hade helst sett att klockan fick leva vidare men med dagens guldpris känns det svårt. Häromveckan såldes en snarlik klocka på Tradera, den klockan var i bättre skick än min såväl estetiskt som mekaniskt. Jag har haft min klocka hos "urmakare" (de sabbade quickset, tack för det...) för vägning så jag vet nu dess ungefärliga guldvärde.

Klockan som såldes på Tradera gick för ca 30% högre pris, det var en mycket välbesökt auktion med många budgivare, bevakare osv, jag känner därav att det var "maxpris" för den typen av klocka. Med tanke på skillnaden i klockornas skick känns det uteslutet att någon skulle betala mer än just bara guldvärdet, om ens det, för min klocka. Då uppstår några dilemman:

1. Om någon köper den för pris nära guldvärdet lär klockan slaktas ned ändå, då kan jag likaväl göra det själv.
2. Om jag "bara" får guldvärdet så kan köparen dessutom sälja urverket löst, alltså tjäna pengar på att slakta klockan.
3. Jag finner det osannolikt att kunna sälja klockan för ett pris som täcker både guldvärdet och urverkets värde löst.

Jag kommer till slutsatsen att jag kan inte rädda klockan från "guldprisdöden".

Inte menat att reta upp någon med denna tråd, vill bara kolla om jag missat någon vinkel som kan rädda klockan. Ett sätt hade ju såklart varit att sälja till någon man vet har intresse av att hålla klockan intakt men det kan man ju omöjligt veta när man inte känner köparen. Och kan ändå inte se att en sådan person skulle vara villig att betala vad som skulle krävas, med tanke på vad den andra klockan på Tradera gick för.

Missar jag något här? Vore tacksam för input i ämnet! Ja, klockan ska säljas så att behålla den är inget alternativ.
 

FlipSwede

Rolex
Hej,
Har en guldklocka som ska säljas på ett eller annat sätt. Hade helst sett att klockan fick leva vidare men med dagens guldpris känns det svårt. Häromveckan såldes en snarlik klocka på Tradera, den klockan var i bättre skick än min såväl estetiskt som mekaniskt. Jag har haft min klocka hos "urmakare" (de sabbade quickset, tack för det...) för vägning så jag vet nu dess ungefärliga guldvärde.

Klockan som såldes på Tradera gick för ca 30% högre pris, det var en mycket välbesökt auktion med många budgivare, bevakare osv, jag känner därav att det var "maxpris" för den typen av klocka. Med tanke på skillnaden i klockornas skick känns det uteslutet att någon skulle betala mer än just bara guldvärdet, om ens det, för min klocka. Då uppstår några dilemman:

1. Om någon köper den för pris nära guldvärdet lär klockan slaktas ned ändå, då kan jag likaväl göra det själv.
2. Om jag "bara" får guldvärdet så kan köparen dessutom sälja urverket löst, alltså tjäna pengar på att slakta klockan.
3. Jag finner det osannolikt att kunna sälja klockan för ett pris som täcker både guldvärdet och urverkets värde löst.

Jag kommer till slutsatsen att jag kan inte rädda klockan från "guldprisdöden".

Inte menat att reta upp någon med denna tråd, vill bara kolla om jag missat någon vinkel som kan rädda klockan. Ett sätt hade ju såklart varit att sälja till någon man vet har intresse av att hålla klockan intakt men det kan man ju omöjligt veta när man inte känner köparen. Och kan ändå inte se att en sådan person skulle vara villig att betala vad som skulle krävas, med tanke på vad den andra klockan på Tradera gick för.

Missar jag något här? Vore tacksam för input i ämnet! Ja, klockan ska säljas så att behålla den är inget alternativ.
Vad har #2 för betydelse för dig,mer än att du kan göra det själv?
 

omg11

Breitling
@grodslukaren, Tänkte att jag vågar inte ta det här då det lätt kan misstolkas som att jag fiskar köpare.
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Hej,
Har en guldklocka som ska säljas på ett eller annat sätt. Hade helst sett att klockan fick leva vidare men med dagens guldpris känns det svårt. Häromveckan såldes en snarlik klocka på Tradera, den klockan var i bättre skick än min såväl estetiskt som mekaniskt. Jag har haft min klocka hos "urmakare" (de sabbade quickset, tack för det...) för vägning så jag vet nu dess ungefärliga guldvärde.

Klockan som såldes på Tradera gick för ca 30% högre pris, det var en mycket välbesökt auktion med många budgivare, bevakare osv, jag känner därav att det var "maxpris" för den typen av klocka. Med tanke på skillnaden i klockornas skick känns det uteslutet att någon skulle betala mer än just bara guldvärdet, om ens det, för min klocka. Då uppstår några dilemman:

1. Om någon köper den för pris nära guldvärdet lär klockan slaktas ned ändå, då kan jag likaväl göra det själv.
2. Om jag "bara" får guldvärdet så kan köparen dessutom sälja urverket löst, alltså tjäna pengar på att slakta klockan.
3. Jag finner det osannolikt att kunna sälja klockan för ett pris som täcker både guldvärdet och urverkets värde löst.

Jag kommer till slutsatsen att jag kan inte rädda klockan från "guldprisdöden".

Inte menat att reta upp någon med denna tråd, vill bara kolla om jag missat någon vinkel som kan rädda klockan. Ett sätt hade ju såklart varit att sälja till någon man vet har intresse av att hålla klockan intakt men det kan man ju omöjligt veta när man inte känner köparen. Och kan ändå inte se att en sådan person skulle vara villig att betala vad som skulle krävas, med tanke på vad den andra klockan på Tradera gick för.

Missar jag något här? Vore tacksam för input i ämnet! Ja, klockan ska säljas så att behålla den är inget alternativ.

Jävlar vad dåligt med cash du verkar ha. Gå vidare i livet, släng den på Tradera.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Nu förstår jag för vilka reserevationspris-funktionen är tänkt.

Inte nog med att Tradera ger dig en grym exponering, de låter dig till och med pröva din vara mot marknaden utan risk.
 

Polykarpus

Omega
2-Faktor
Intressant fråga! Dessvärre tror jag också att logiken håller och att din slutsats är korrekt, tråkigt nog.
 

omg11

Breitling
Helt meningslöst att starta denna tråd, isåfall, hur tänker du att du ska få input när det kan vara en skrotningsredo förtjänsttissot lika gärna som en guld-DS?
Okej sorry jag är ingen klockmänniska så det jag ville ha lite input kring var väl hur man som sådan tänker kring detta ämne. Därav höll jag tråden generell, men förstår av ditt svar att man inte kan se detta generellt utan att det är från klocka till klocka.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vilka pengar pratar vi om? Jag tror det finns en majoritet här på KS som inte slaktar den men som inte heller vill betala premium. Sätter du ut en annons här blir du av med problemet. Hur stor är skillnaden mellan det du anser den är värd och guldvärdet?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Okej sorry jag är ingen klockmänniska så det jag ville ha lite input kring var väl hur man som sådan tänker kring detta ämne. Därav höll jag tråden generell, men förstår av ditt svar att man inte kan se detta generellt utan att det är från klocka till klocka.
Precis så. Så vad är det för något?
 

omg11

Breitling
För att förtydliga, även om jag inte bär eller samlar på klockor kan jag bry mig om att det finns andra som gör det (då jag själv samlar andra saker). Därav rädslan att jag eventuellt skrotar, eller bäddar för att girig köpare skrotar något som någon annan gärna velat ha. Därav tråden.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
För att förtydliga, även om jag inte bär eller samlar på klockor kan jag bry mig om att det finns andra som gör det (då jag själv samlar andra saker). Därav rädslan att jag eventuellt skrotar, eller bäddar för att girig köpare skrotar något som någon annan gärna velat ha. Därav tråden.
Svårt att veta om det är något folk vill ha när du hemlighåller vad det är. :facepalm:
 

omg11

Breitling
Vilka pengar pratar vi om? Jag tror det finns en majoritet här på KS som inte slaktar den men som inte heller vill betala premium. Sätter du ut en annons här blir du av med problemet. Hur stor är skillnaden mellan det du anser den är värd och guldvärdet?
Det är under 10k. Klockan är inget speciellt och inget populärt märke vad jag förstått. Det som gnager är att jag bara hittat EN annan likadan på nätet, jag tänker då att det är synd om den slaktas. Men vet inte hur jag ska undvika det. Jag får inte annonsera här.

Jag tänker att urverket kanske kan vara värt 500-1500 för rätt person men har egentligen ingen aning.

Ni som undrar vad det är hittar klockan i min posthistorik.
 

FlipSwede

Rolex
Det är under 10k. Klockan är inget speciellt och inget populärt märke vad jag förstått. Det som gnager är att jag bara hittat EN annan likadan på nätet, jag tänker då att det är synd om den slaktas. Men vet inte hur jag ska undvika det. Jag får inte annonsera här.

Jag tänker att urverket kanske kan vara värt 500-1500 för rätt person men har egentligen ingen aning.

Ni som undrar vad det är hittar klockan i min posthistorik.
Om du fortsätter vara hemlig och posta svar så har du snart 50 inlägg.

Dessutom.
Om du får vad du tycker är ok för klockan,vadfan spelar det för roll vad köparen gör med den?
Förlorar slant,Dubblar pengarna,Kastar bort eller Slaktar.
Du har ju fått det du tyckte var okej.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag ska inte sälja klockan. Här är bilder. Problemet löst, nu kan ni fortsätta diskussionen 🌻

Skärmavbild 2023-03-12 kl. 20.56.54.png
Skärmavbild 2023-03-12 kl. 20.57.13.png
 

omg11

Breitling
Om du får vad du tycker är ok för klockan,vadfan spelar det för roll vad köparen gör med den?
Förlorar slant,Dubblar pengarna,Kastar bort eller Slaktar.
Du har ju fått det du tyckte var okej.
Dels för att klockan tillhört en släkting, hade gärna velat att klockan räddas och får leva vidare men har inte förutsättningarna själv.

Dels för att jag har respekt för att det finns folk som samlar på klockor, önskar därav "rätt" köpare.

Men som befarat verkar jag bara reta upp folk, mod kan låsa tråden.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Dels för att klockan tillhört en släkting, hade gärna velat att klockan räddas och får leva vidare men har inte förutsättningarna själv.

Dels för att jag har respekt för att det finns folk som samlar på klockor, önskar därav "rätt" köpare.

Men som befarat verkar jag bara reta upp folk, mod kan låsa tråden.
Varför ska du sälja/skrota en arvegodsklocka? Serva och behåll? :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är under 10k. Klockan är inget speciellt och inget populärt märke vad jag förstått. Det som gnager är att jag bara hittat EN annan likadan på nätet, jag tänker då att det är synd om den slaktas. Men vet inte hur jag ska undvika det. Jag får inte annonsera här.

Jag tänker att urverket kanske kan vara värt 500-1500 för rätt person men har egentligen ingen aning.

Ni som undrar vad det är hittar klockan i min posthistorik.
Innan jag lämnar det här ska jag ge dig min bedömning. Klockan är inte det minsta populär. Doxa är inte alls populära förutom deras dykarklockor, de är väldigt populära. Urverket är rätt simpelt tror jag så det har nog inget större värde i det. Det är en klockan vars ålder inte förvånar alls att det står både Syncron och Doxa på den. Jag tror det är originalverket. Den andra klockan har gått för osannolikt mycket pengar. Din är i sämre skick som du säger så jag tror inte den klockan har ett värde som överstiger guldpriset. Lägg ut den på Tradera/Ebay så den blir internationellt synlig. Då får du nog det pris som du kan få. Om du vill ha igång den så prova att vrida på kronan fram och tillbaka några gånger så fjädern vrider upp sig, sen ska den gå av sig självt med hjälp av rotorn om du samtidigt har den på handleden. Hoppas det blir bra allting och lyssna på fler än mig.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Innan jag lämnar det här ska jag ge dig min bedömning. Klockan är inte det minsta populär. Doxa är inte alls populära förutom deras dykarklockor, de är väldigt populära. Urverket är rätt simpelt tror jag så det har nog inget större värde. Det är en klockan vars ålder inte förvånar alls att det står både Syncron och Doxa på den. Jag tror det är originalverket. Den andra klockan har gått för osannolikt mycket pengar. Din är i sämre skick som du säger så jag tror inte den klockan har ett värde som överstiger guldpriset. Lägg ut den på Tradera/Ebay så den blir internationellt synlig. Då får du nog det pris som du kan få. Om du vill ha igång den så prova att vrida på kronan så fjäderns vrider upp sig, sen ska den gå om du samtidigt har den på handen. Hoppas det blir bra allting och lyssna på fler än mig.
Just denna modell är inte det, deras "Calatravor" i 565-boetterna, samt deras fina kronografer är till exempel också hett eftertraktade. :)
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Varför ska du sälja/skrota en arvegodsklocka? Serva och behåll? :)
+1
Gissar att den inte är värd mycket mer än smältvärdet och det vore nog inte svindyrt att serva hos någon duktig fristående urmakare. Delar till verket är nog inte jätteknepigt att skaffa om det behövs. Det bygger på ett relativt vanligt AS-verk och det var flera tillverkare som använde den här automatiska varianten av det. Känns det som en utgift som är svår att motivera för ögonblicket så är det nog inte mycket dyrare eller svårare att få den servad om några år.
 

omg11

Breitling
+1
Gissar att den inte är värd mycket mer än smältvärdet och det vore nog inte svindyrt att serva hos någon duktig fristående urmakare. Delar till verket är nog inte jätteknepigt att skaffa om det behövs. Det bygger på ett relativt vanligt AS-verk och det var flera tillverkare som använde den här automatiska varianten av det. Känns det som en utgift som är svår att motivera för ögonblicket så är det nog inte mycket dyrare eller svårare att få den servad om några år.
Svårt att förklara allt här känner jag. Läget hade varit annat om jag dels hade burit klocka och dels hade känt till någon urmakare jag hade haft förtroende för gällande just denna klockan (som du ser i min historik har jag letat efter just det tidigare, har gett upp nu pga andra omständigheter i livet). En grundlig service kostar ca 4-5000kr och ska ju göras regelbundet, jag har inte de förutsättnigarna. För mig skulle det kännas bättre att någon som har alla förutsättningar tar över helt enkelt. Och framförallt någon som har intresse för klockan som sådan, men har väl fått verifierat här nu att den är ointressant för klockkännare.
 

Polykarpus

Omega
2-Faktor
Svårt att förklara allt här känner jag. Läget hade varit annat om jag dels hade burit klocka och dels hade känt till någon urmakare jag hade haft förtroende för gällande just denna klockan (som du ser i min historik har jag letat efter just det tidigare, har gett upp nu pga andra omständigheter i livet). En grundlig service kostar ca 4-5000kr och ska ju göras regelbundet, jag har inte de förutsättnigarna. För mig skulle det kännas bättre att någon som har alla förutsättningar tar över helt enkelt. Och framförallt någon som har intresse för klockan som sådan, men har väl fått verifierat här nu att den är ointressant för klockkännare.
Är svårt det här med kommunikation..

Jag ser inget märkligt i att inte intressera sig för klockor i allmänhet, men att ändå ha respekt för hantverket och att om möjligt undvika skroten.

Ärvde jag själv exempelvis en antik motorsåg skulle jag sälja men samtidigt gärna se att den levde vidare. Att underhålla och behålla vore inte aktuellt då jag inte har tid att intressera mig för/samla på allt.

Tror som sagt att du gjort rätt bedömning.
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Lägg klockan i en liten låda tillsammans med en lapp om vem som ägt den. Det är ju möjligt att någon framtid släkting kan se ett värde i att renovera den eller bara ha den i sin ägo så som den är.
 

omg11

Breitling
Arveklocka, ska inte smältas ned imho!
Sälja bör man undvika men det är ändå förståligt om pengarna behövs.
Pengarna behövs inte, men har heller inte pengarna att renovera den (till nivån jag skulle vilja) och sedan hålla den i skick. Har jag något "tekniskt", om det så är en klocka, bil, vapen eller vad det nu månne vara så vill jag att det ska vara i toppform mekaniskt och att jag kan använda det. Annars leder det bara till frustration, det blir en belastning, då är jag hellre utan saken. Alla funkar vi olika. Tack för din input!
 
Topp